Теплота згорання палива. ККД нагрівача
Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду.
Д. І. Писарєв
Мета.
Освітня: ввести поняття «горіння», «питома теплота згоряння палива»; дати учням знання про джерела тепла; навчити учнів обчислювати кількість теплоти, виділену при згорянні довільної маси палива;
Розвиваюча: розвивати логічне мислення і спостережливості учнів; продовжити формування навичок роботи з таблицями даних;
Виховна: виховання наукового світогляду учнів; свідомого розуміння ролі палива в екології суспільства.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку.
І Організаційний етап уроку
Добрий день! Сьогодні до нас на урок завітали гості, давайте повернемось, привітаємось та посміхнемось до гостей. Сідаємо!
Епіграфом нашого уроку буде висловлювання Дмитра Івановича Писарєва: Знання складається із дрібних крихт щоденного досвіду.
Отже кожного уроку ми з вами дізнаємося про нову частинку фізичного розуміння навколишнього світу.
Тож налаштуємося на співпрацю, подаруємо один одному усмішку, а я бажаю кожному з вас, щоб на уроці ви були:
УВАЖНИМИ, СПОКІЙНИМИ. ПРАЦЕЛЮБНИМИ ТА ІНІЦІАТИВНИМИ.
ІІ Актуалізація опорних знань
А зараз щоб краще засвоїти матеріал нової теми згадаємо деякі вивчені питання провівши «фізичний футбол»
Вправа фізичний футбол
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Ми часто потребуємо збільшити температуру якогось тіла, наприклад щоб у кімнаті стало тепліше, слід збільшити температуру води у батереях опалення, щоб приготувати їжу - температуру води у каструлі.
(Використовуємо електроенергію; енергію, що виділяється при згоранні палива, тобто отримуємо теплову енергію спалюючи різні речовини)
Сьогодні вранці, перед тим як піти до школи ви снідали.
В кінці нашого уроку ми зможемо разом дати відповідь на це питання.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Сьогодні ми зупинимося на енергії, що виділяється при згоранні палива.
І розглянемо тему: «Теплота згоряння палива. ККД нагрівача».
(записи в зошит: дата, тема уроку)
Очікувані результати:
V. Вивчення нового матеріалу
Відомо, що людина ще з давніх-давен використовує енергію вогню для обігрівання власного тіла й житла, приготування їжі тощо.
Врахувавши наші висновки, сформулюємо визначення процесу горіння.
Отже, горіння – це хімічна реакція під час якої відбувається окиснення речовин з виділенням теплоти і світла.
Сформулюйте визначення палива!
Паливо – це горючі речовини, що застосовуються для отримання енергії при згоранні.
Види палива.
Тверде Рідке Газоподібне
(вугілля, дрова, торф) (бензин, спирт, гас, (метан, пропан, етилен,
мазут) ацетилен)
У різних місцях планети використовують різне паливо.
Повідомлення учня(додаток 1)
Розглянемо елементний склад основних видів палива.
паливо |
Елементний склад, % |
||
Карбон |
Леткі речовини |
Вода |
|
Нафта |
80-88 |
11,07-16 |
1-4 |
Буре вугілля |
65-80 |
до 50 |
43 |
Кам’яне вугілля |
до 93 |
до 32 |
до 12 |
Антрацит |
до 96 |
до 8 |
|
Висновок: в паливі міститься карбон.
Під час горіння відбувається окиснення карбону.
Атоми карбону з’єднуються з двома (або одним) атомами кисню. При цьому утворюється молекула оксиду карбону – вуглекислого газу і виділяється енергія.
С+О2→СО2+Q
Зверніть увагу, що різні види палива мають різну кількість вуглецю.
Однакова кількість різного палива при згоранні виділяє різну кількість тепла, що залежить від вмісту вуглецю в ньому.
Фізична величина, що показує, яка кількість теплоти виділяється при повному згорянні палива масою 1 кг, називається питомою теплотою згоряння палива.
Її позначають буквою q (читається “ку”); її одиниця – 1 Дж/кг .
Кількість теплоти, що виділяється внаслідок згоряння палива, обчислюється за формулою:
Q=q*m
Значення питомої теплоти згоряння різних видів палива наводиться у відповідних таблицях.
Робота з підручником.
На жаль, не все тепло, що виділяєтьсяся при згорянні палива, ми можемо використати корисно. Частина енергії передається навколишньому середовищу. Тому введемо поняття ККД нагрівальної установки. Величина, що показує, яку частину становить корисно використовувана теплота Qкор від всієї, що виділилася при згорянні палива, Qз називається ККД нагрівника.
Якщо не вживати спеціальних заходів щодо запобігання «викиду тепла» в навколишній простір, ККД нагрівника буде дуже низьким.
У техніці для підвищення ККД нагрівник і тіло, яке він нагріває, поміщають у спеціальну оболонку - це зменшує теплові витрати.
Розв’язування проблеми.
Повернемося до задачі, яку ми записали на початку уроку і складемо коротку умову.
Скільки треба спалити природного газу щоб закип’ятити стакан води для чаю?
Яку масу гасу треба спалити, щоб кількості теплоти, яка виділилася, вистачило на нагрівання води масою 200 г від 20 °C до кипіння? Тепловими втратами знехтувати
mг-? СІ QB=cmB(t2-t1)
mв=2 кг mв=0,2 г Qд=qmг
t1=20 0С QB= Qд
t2=1000С cmB(t2-t1)= qmг
q=44 q=44*106 mг=
c=4200 mг==0,0015 (кг)
відповідь: 0,0015 кг
Згадаємо процес горіння.
Найбільша кількість забруднюючих речовин виділяється під час згоряння ВУГІЛЛЯ і НАФТОПРОДУКТІВ.
80% усіх видів забруднень біосфери зумовлені енергетичними процесами, до яких входять добування, переробка і використання палива.
«Парниковий ефект» (додаток 2)
«Можливі шляхи подолання екологічних проблем» (додаток 3)
VI. Закріплення нового матеріалу
бесіда
Підведемо підсумки уроку та згадаємо про які основні поняття ми сьогодні дізналися
Вставте пропущені слова
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «незакінчене речення»
Закінчіть речення
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати §25п1
Прийом «Шкільна пошта»
На адресу кабінету фізики принесли декілька листів з додатковим для вас завданням:
Оцінювання