Чи зможеш ти допомогти товаришу до приїзду екстренної медичної допомоги?

Любий друже! Пропонуємо провірити свої знання, уяву та кмітливість. Тест допоможе тобі виявити свої знання (або їх відсутність) про те, як діяти в різних несподіваних ситуаціях. В кожному питанні є щонайменше один правильний варіант відповіді, але може бути і більше одного. Виписуй літери правильних варіантів, якщо не помилишся - отримаєш вислів. Міркуй, розвивайся! Успіху!

Додано: 20 квітня 2020
Предмет: Основи здоров’я
Тест виконано: 67 разів
16 запитань
Запитання 1

 В яких випадках потрібна домедична допомога? 

варіанти відповідей

М) Коли хочеться справити враження на оточуючих;

Б) Коли нарешті настає зірковий час відчути себе супергероєм;

К) Коли ви бачите, що решта присутніх точно не збираються щось робити, а треба ж щось негайно робити;

З) Коли від правильних негайних дій залежить спасіння чийогось життя чи здоров’я, а ви проходили навчання по домедичній допомозі. 

Запитання 2

 Що таке СЛР?

варіанти відповідей

О) Гасло, яким вітають бригаду рятувальників: Слава Людям-Рятівникам!!!

С) Медичне позначення для набору симптомів, при яких треба викликати швидку: Судоми-Лихоманка-Рецидив

Н) Абревіатура «Серцево-Легенева Реанімація»;

П) Опечатка.

Запитання 3

Юнак взяв ножа і пішов до лісу вирізати палицю. Через нестачу досвіду та не зосередженість юнака, ніж в черговий замах ковзнув по гілці, змінив траєкторію і з розмаху встромився у стегно хлопця. Юнак від несподіваного болю і виду крові втратив свідомість, ніж випав із рани. Як має діяти товариш юнака, який був неподалік і одразу прибіг на шум?

варіанти відповідей

Л) Почати голосно кричати про допомогу і бігати навкруги (щоб звук краще поширювався в лісі), поки не прибіжить хтось, хто візьме відповідальність на себе. Ще можна поплескати пораненого по щоках, щоб опритомнів;

І) Теж злякатися вигляду крові, запанікувати, придумати жахливі сценарії, побігти світ за очі, загубитись, розплакатись;

А) Розуміючи, що значна втрата крові може призвести до непоправного, в першу чергу оцінити цей ризик. Якщо пошкоджено стегнову артерію – це найбільш небезпечно - кров буде виплескуватись із рани часто (в ритмі серцебиття) і рясно. І таким чином за кілька хвилин виплескається вся. В такому випадку кожна мить здатна врятувати життя. І найперша задача – зупинити кровотечу. Для цього вище місця поранення потрібно накласти турнікет/джгут/саморобну перетяжку. Мета – сильно затягнути пов’язку, щоб перекрити рух крові. Якщо ж кровотеча не така рясна та інтенсивна, достатньо буде тугої, тиснучої пов’язки на місце поранення. Одночасно або після зупинення кровотечі можна і треба кликати на допомогу.

Н) Кров – тілесна рідина, через яку можуть передатися важкі хвороби, наприклад, гепатит. Тому, якщо товариш пораненого не має гумових рукавичок (для захисту власного здоров’я), він не повинен надавати домедичну допомогу, і зосередитись тільки на виклику швидкої допомоги. 

Запитання 4

В яких випадках потрібно проводити серцево-легеневу реанімацію (СЛР)?

варіанти відповідей

М) Коли людина лежить непритомна;

П) Коли з води витягли потопельника, і то чимшвидше;

В) Коли ви вмієте це виконувати правильно;

Н) Коли у потерпілого точно встановлено зупинка серця і відсутність дихання, ви вмієте виконувати СЛР, у вас є медичні рукавички (бажано для власної безпеки), екстрену медичну допомогу вже викликають або вона вже їде. 

Запитання 5

Подивившись американський триллер про злочини і помсту, діти задумали зробити саморобну вибухівку. Чергове випробування таки вибухнуло, відірвавши заодно досліднику мізинець на руці. Що мають робити менш пошкоджені дослідники в даній ситуації?

варіанти відповідей

К) Швидко прибирати всі сліди і пошкодження, провітрювати приміщення – бо батьки скоро повернуться з роботи. Постраждалому перебинтувати руку, нагадати про козацьке терпіння і мужність, і заспокоїти, що без мізинця можна цілком прожити;

О) Швидко втекти, і в подальшому рішучо заперечувати свою участь у дослідах;

Я) Тугою пов’язкою спинити кровотечу (інший учасник в цей час телефонує до швидкої, чітко і правдиво відповідає на запитання оператора). Відірваний мізинець загорнути у чисту тканину (рушник, наприклад), покласти до пакету (в ідеалі – на застібці), і розмістити в холоді (можна на лід, але не в морозилку). Не забути віддати відірване, запаковане і охолоджене медикам зі швидкої допомоги;

Г) Замислитись. Проаналізувати свою поведінку, алгоритм прийняття рішень, діяльність. Зробити висновки на майбутнє. В майбутньому здобути якісні знання по хімії, техніці безпеки, домедичній допомозі.

Запитання 6

Чи відрізняються способи проведення СЛР для різних категорій, і що це за категорії?

варіанти відповідей

Б) Так, відрізняються. Залежно від травми (падіння з висоти чи отруєння вуглекислим газом, наприклад) СЛР буде виконуватись по-різному;

І) Ні, не відрізняються. Адже робота серця і легенів у всіх здійснюється однаково, тож і закономірності впливу будуть однакові;

С) Так, відрізняється. Але це треба бути медиком, щоб одразу оцінити анатомію постраждалого, його стан і отримані травми чи пошкодження, щоб змогти вибрати правильний спосіб СЛР;

Р) Так, відрізняються. В залежності від віку: 1) немовлята, 2) діти орієнтовно від 1 року до статевого дозрівання, 3) від статевого дозрівання і далі. Поділ зумовлений віковими анатомічними відмінностями – різні пропорції, відрізняється будова дихальних шляхів і т.д., відмінна також сила натискання при стимуляції серця.

Запитання 7

  Два юнаки пробирались через зарості акації до місця розташування прапора команди суперників. Внаслідок нещасливого збігу обставин в око одного з них увіп’ялась колючка, і там і залишилась. Як бути в цій ситуації його товаришу?

варіанти відповідей

К) Чимшвидше видиратись із колючих заростів і бігти по допомогу. Можливо, в процесі спіймати колючку і собі;

П) Не можна підвести свою команду. Травма вочевидь не є значною і дозволить закінчити операцію, відібрати прапор, а вже по закінченню гри дорослі вирішать, що робити;

Я) Якщо в оці застряг якийсь предмет, його не потрібно висмикувати. Навпаки, потрібно зафіксувати за допомогою вати, бинтів, пластирів, а друге, здорове око – закрити щільною пов’язкою (тому що очі виконують парні рухи, і рух здорового ока може призвести по погіршення стану травмованого);

Б) Якщо колючка не пошкодила зіницю, висмикнути її та й не робити проблем.

Запитання 8

 У гірському поході юначка заточилася на нетривкому камінні, впала, і після цього не може стати на ногу. Нога швидко набрякає і болить від стопи до коліна. Що мають робити її подруги в такій ситуації? 

варіанти відповідей

П) Скоріше всього, це розтягнення сухожиль гомілкостопного суглобу. За таких обставин це найчастіша травма. Тому достатньо буде накласти тугу фіксуючу пов’язку, і з підтримкою подруг юначка зможе повернутись до табору;

Л) Без фахівців і обстеження не можна бути певним, яка саме травма сталась, адже це може бути вивих, розтягнення, тріщина, перелом. Потрібно, не рухаючи травмовану ногу, віднести юначку в тінь, і викликати рятівну бригаду МНС;

Т) Розмістити юначку в тіні, за можливості охолоджувати місце травми, і постаратись розмістити травмовану кінцівку вище рівня серця (набряк не буде таким інтенсивним). Зв’язатися з медичною установою найближчого населеного пункту, описати ситуацію і симптоми, з’ясувати можливість доїзду автомобіля швидкої допомоги. Якщо можна дочекатися допомогу, носилки – то чекати, підтримуючи у потерпілої спокійний стан, охолоджуючи травму, не рухаючи кінцівку. Якщо до допомоги ще треба добиратись – накласти і зафіксувати шини, зробити носилки/милиці (керуватись обставинами).

О) Користуючись вмілостями і досвідом, організувати таборові споруди, розподілити обов’язки, спланувати заготівку харчів (гриби, ягоди, полювання) та хмизу для тривалого проживання, поки нога не заживе і гурток зможе живим і здоровим повернутись до цивілізації.

Запитання 9

Один селянин здійснював важливий щорічний ритуал, що бережно передавався у його родині від діда-прадіда: весною він спалював сухостій на своєму городі та на межі, за якою було поле. Селянин не врахував теплої безсніжної зими та посушливої вітряної весни, тож бурхливе поширення вогню стало прикрою несподіванкою для нього. Адже напередодні в новинах попереджали про штрафи за підпали трави. Спроби затоптати багаття скінчились прикро: селянин отримав опіки, знепритомнів. На його щастя, дим від пожежі помітили свідомі юнаки-пластуни, і вони першими нагодились на допомогу. Власне, що ж їм робити?

варіанти відповідей

М) Кинутись гасити палаючу траву, бо екосистеми більше шкода, ніж паліїв-шкідників;

С) Виконувати СЛР (тільки руками). Намагатись не пошкодити вражені жаром ділянки тіла;

П) Поливати вражені ділянки тіла олією, мазати пантенолом, протикали пухирі голкою;

У) Скоординувати між собою дії: хтось дзвонить до рятувальних служб, інший встановлює наявність серцебиття та дихання у постраждалого, після чого звільняє вражені ділянки від одягу (зрізає, якщо вони не прилипли), і охолоджує їх, поливаючи чистою водою. Також треба зняти прикраси – кільця, годинник. Якщо обпечені пальці рук чи ніг, прокласти між ними марлеві прокладки.

Запитання 10

Друзі проходили повз спортзал сільської школи, коли звернули увагу на запах диму. Роззирнувшись, вони завважили (крізь вікна), що в приміщенні задимлено. Вони побігли в школу, потім по коридору до зали. Двері були закриті, але не замкнені, друзі відчинили їх і забігли у спортзал. Він був повний диму, власне вогню не було, але було видно, що у віддаленому куті лежить нерухоме людське тіло. Що мають робити юнаки в таких обставинах?

варіанти відповідей

К) Один має бігти відкрити вікно в спортзалі, а інший – вікна у коридорі перед спортзалом, щоб створити протяг і звільнити приміщення від диму;

С) Один має дзвонити пожежникам і до швидкої допомоги, а другий – хутчіш бігти до нерухомого тіла і витягати його на повітря, можливо, ще вдасться врятувати людське життя;

П) В кожній школі є вогнегасники та інші засоби гасіння пожежі. Необхідно знайти найближчий стенд, озброїтися вогнегасником, відром з піском та ломом, і тоді вже сміливо заходити до зали, і займатися порятунком людини;

Є) Хлопці повинні подбати в першу чергу про власну безпеку. Адже в задимленому залі можна швидко втратити свідомість, і тоді рятувальники матимуть справу з кількома постраждалими, та ще й, можливо, тіла хлопців лежатимуть ближче до входу, і їх рятуватимуть першими, і таким чином людина в дальньому кутку втратить останні шанси. Тому краще подбати про негайне повідомлення відповідних служб і виконувати вказівки, які дасть диспетчер по телефону.

Запитання 11

У літньому таборі дитячого відпочинку на вечірніх танцях один хлопець впав на танцполі, забився в судомах. Що треба робити?

варіанти відповідей

Б) Не робите нічого, якщо ви гадки не маєте, що відбувається з потерпілим;

Ж) Не робите нічого, бо ви гадки не маєте, що треба робити, але допомагаєте заспокоїти оточуючих і організувати допомогу (виконуєте вказівки того, хто заявив про свою компетентність – наприклад, біжите до медпункту чи з власного телефону дзвоните до швидкої);

К) Засовуєте металеву ложку чи інший предмет потерпілому до рота – бо наче колись чули, що так треба робити при нападах епілепсії. Бо це ж з ним епілепсія, еге ж?

И) Зберігаєте спокій, перевертаєте потерпілого на бік, підкладаєте йому під голову складену кофтину чи щось таке, і притримуєте голову – щоб він не травмував її, рухаючись конвульсивно. Чітко вказуєте на когось притомного, даєте вказівку телефонувати до швидкої, іншому – збігати до медпункту.

Запитання 12

Влітку ваш гурток вирушив у мандрівку в ліс. Раптом один з юнаків скрикнув і схопився за ногу. Його вкусила гадюка. Ваші дії?

варіанти відповідей

І) Відрізати штанину, зробити надріз на місці укусу, відсмоктати і виплюнути чимшвидше отруту, поки вона не поширилась по тілу;

С) Накласти турнікет/джгут/перетягнути хусткою ногу вище укусу (як при кровотечі), щоб спинити рух крові і отрути разом з нею. Чимшвидше бігти разом з потерпілим назад, до цивілізації;

К) Чимшвидше ловити змію, щоб пред’явити її потім медикам, щоб вони встановили точно тип отрути і рівень небезпеки;

Т) Викликати допомогу і одночасно: накласти тугу тиснучу пов’язку на місце укусу, вкласти потерпілого в зручному затіненому місці, всіма силами сприяти його заспокоєнню (тоді пульс знижується, поширення отрути сповільнюється), постраждалу кінцівку розмістити нижче рівня серця, давати вдосталь пити. Якщо медики не можуть дістатись до вас у ліс, подбайте про носилки: навіть якщо потерпілий мужньо готовий йти власними силами, це небажано, бо рух розганятиме кров (і отруту) по тілу.

Запитання 13

В літньому таборі хлопці завзято грали опівдні у футбол. Раптом однин із них заточився, сів на землю. Гра спинилась, друзі оточили юнака. Хлопець хапався за ноги, по обличчю було видно, що йому боляче. Жалівся на болючі судоми, головний біль, нудоту. Що треба робити в цій ситуації?

варіанти відповідей

Л) Швидко принести відро води і полити, щоб охолов і прийшов до тями;

П) Збігати до таборової аптечки і принести активованого вугілля, дати випити;

Т) Перенести в затінене місце, максимально звільнити від одягу, послабити ремінь, якщо притомний – дати пити. Для охолодження накрити вологою тканиною, змочувати її повторно. Тканину краще класти на зони: лоб, шия, під пахвами, пахові складки. До швидкої слід телефонувати, оскільки це може бути тепловий перегрів (що не так страшно), або тепловий удар (може мати дуже небажані наслідки, його симптомом є змінений стан свідомості).

К) Підбадьорювати товариша, казати, що ви в нього вірите, він сильний і мужній, він зараз встане і продовжить гру, він же не слабак якийсь!

Запитання 14

 Юнаки в зимовому таборі пішли в одноденну мандрівку в гори. Значного морозу не було, але був сильний вітер і висока вологість повітря. Один з хлопців дістав травму ноги, через що просування значно утруднилось та сповільнилось. Коли ж таки вдалося повернутись до табору, виявилось, що пальці, вуха, носи у деяких юнаків оніміли, набули білого кольору. У постраждалого, якого несли, було тремтіння тіла, він скаржився на оніміння стоп, кистей рук. Як треба діяти в такій ситуації?

варіанти відповідей

І) Треба активно розтирати занімілі частини тіла, можна снігом або спиртом. Пити багато гарячого чаю. Тепло закутатись;

Ф) Занурити замерзлі руки в гарячу воду, бо чимшвидше вони відігріються – тим менші будуть пошкодження!

Я) Подзвонити в швидку, чітко описати симптоми. Тим часом знімати холодний, мокрий одяг, одягатись в сухий. Зігріватись обережно – розміститись близько до джерела тепла, постраждалому можна покласти контейнери з теплою (не гарячою) водою до уражених зон. Якщо є підозра на обмороження (гірше, ніж переохолодження), краще не розтирати вражені ділянки. Зняти прикраси. Виконувати вказівки оператора швидкої допомоги.

К) Треба випити чогось спиртовмісного, це точно швидко збадьорить і зігріє!

Запитання 15

   Причини припинення виконання СЛР:

варіанти відповідей

!) Середовище стає небезпечним (пожежа розгоряється, простір задимлюється; падає каміння; рвуться електричні дроти і падають в калюжі і т.і.);

!) Фахівці вищого або однакового рівня підготовки перебрали виконання СЛР на себе;

?) А раптом я роблю щось неправильно… чи вже пізно… не вдасться врятувати життя… я ж тоді до віку себе картатиму…. 

!) Поява самостійного дихання;

…) Згадав, що вдома праску не вимкнув.

Запитання 16

Друже, сподіваюсь, проходження тесту було для тебе цікавим, і ти замислився про покращення своїх знань з першої медичної допомоги. Заглянь на пластовий курс першої медичної допомоги: http://1staidplast.org.ua/general-information/, і ти зможеш пройти повне навчання, і навіть отримати сертифікат! Успіху тобі!

варіанти відповідей

Основи першої допомоги http://1staidplast.org.ua/first-aid/

Серцево-легенева реанімація http://1staidplast.org.ua/cardiopulmonary-resuscitation/

Дії в екстремальних ситуаціях http://1staidplast.org.ua/action-in-extreme-situations/

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест