Позначте період, який прийнято називати «українським ХІХ століттям»:
Позначте історичні події, з якими прийнято пов’язувати політичні та ідейні початки «українського ХІХ століття»:
3. Позначте назви періодів, на які пропонував поділяти «українське ХІХ століття» історик Іван Лисяк-Рудницький:
Позначте назви періодів (етапів), на які пропонував поділяти ХІХ ст. чеський історик і соціолог Мірослав Грох:
Позначте ключову ознаку східноєвропейського, зокрема українського, розуміння нації:
Позначте визначення, яке найбільш повно і точно розкриває сутність поняття «українська національна ідея»:
Позначте визначення, яке найбільш повно і точно розкриває сутність поняття «національна еліта»:
Позначте визначення, яке найбільш повно і точно розкриває сутність поняття «асиміляція».
Позначте суспільну групу, яка була рушієм розвитку українського руху на його шляхетському (за І. Лисяком-Рудницьким) етапі:
10. Позначте суспільну верству, яка була рушієм українського руху на його народницькому (за І. Лисяком-Рудницьким) етапі:
Тема 2. Адміністративно-територіальний устрій та політична система України у складі Російської імперії
1. Позначте характерні риси російського самодержавства:
Позначте українські губернії у складі Російської імперії в ХІХ ст.:
Позначте президента ІІ Малоросійської колегії, ініціатора адміністративно-політичних і соціально-економічних заходів щодо інтеграції Гетьманщини і Слобідської України у складі Російської імперії::
Позначте малоросійського генерал-губернатора в 1816—1834 рр.:
Позначте російського державного і військового діяча, який забезпечив у останній чверті XVIII ст. інтегрування Південної України та Криму до Російської імперії:
Позначте новоросійського і бессарабського генерал-губернатора в 1923—1854 рр.:
Позначте київського генерал-губернатора в 1837—1852 рр., ініціатора адміністративно-політичних і соціально-економічних заходів щодо інтеграції Правобережної України у складі Російської імперії:
. Позначте головний напрям російської урядової політики щодо Правобережної України в ХІХ ст.:
Позначте твердження, яке відображає ставлення українців до російсько-французької війни 1812 р.:
10. Позначте твердження, яке розкриває історичне значення для України російсько-турецьких війн 1806–1812 і 1828–1829 років:
Позначте пропущені в тексті слово і дату: «Унаслідок (…) реформи (…) р., яка сповна поширювалася на лівобережні та південні українські губернії, створювалися місцеві органи самоврядування, які наділялися окресленими владними повноваженнями в галузі місцевого господарства, зокрема, утримання шляхів, організації освітньої мережі, продовольчої справи, охорони здоров’я, страхування та ветеринарної допомоги, а також у сприянні розвиткові торгівлі та промислам, сільським кооперативам. В основу їхньої діяльності покладався принцип всестановості та виборності».
Позначте пропущені в тексті слово і дату: «Під тиском всезростаючого опозиційного руху та страйкових виступів імператор (…) маніфестом (…) р. пішов на компроміс, надаючи населенню громадянські свободи, особисту недоторканність. Маніфест став першим кроком до зміни державного ладу Російської імперії з абсолютної монархії на конституційну».
. Форми взаємодії держави і суспільства в українських регіонах у складі монархії Габсбургів
1. Позначте історичну подію, у результаті якої Галичини була приєднана до Австрійської (Габсбурзької) монархії:
Позначте правовий термін, який використовувався австрійською владою для обґрунтування територіальних набутків у Галичині:
Позначте історичну подію, у результаті якої Буковина була приєднана до Австрійської (Габсбурзької) монархії:
Позначте найвищий орган австрійської виконавчої влади в Галичині в першій половині ХІХ ст.:
Позначте назву первинних територіальних осередків у Галичині наприкінці XVIII — першій половині ХІХ ст., які складалися з кількох сіл, що належали одному земельному власнику, який на цій території був представником нижчої інстанції судово-виконавчої влади, мав право діяти як представник державної влади, поєднуючи її зі зверхністю над підданими:
Позначте десятиліття, коли Габсбурзька монархія була перетворена в дуалістичну — Австро-Угорську, запроваджено конституційний устрій, а Галичина отримала автономію, яка зосередилася в руках польської аристократії:
Позначте представницько-законодавчий орган австрійської провінції «Королівство Галіції і Лодомерії», що діяв у Львові з 1861 р.:
Позначте адміністративно-правовий статус Буковини у складі Австрійської (Австро-Угорської) монархії в другій половині ХІХ ст.:
Що з наведеного нижче найкраще характеризує різницю у впливі на політичне становище України реформ 1860—70-х років у Російській і Австрійській (Австро-Угорській) імперіях?
. Позначте рік, коли в Австро-Угорській монархії відбулося скасування куріальної системи виборів до парламенту й запроваджено загальне голосування:
Тема 4. Соціальна структура населення й економічний розвиток України
1. Позначте десятиліття, коли почалися якісні зміни в промисловості України, пов’язані з переходом від ручного виробництва до машинного — промисловий переворот:
Позначте твердження, яке розкриває зміст поняття «модернізація»:
3. Позначте опис, який розкриває місце України в зовнішній торгівлі Російської імперії в першій половині ХІХ ст.:
4. Позначте рік, в якому в Австрійській монархії загалом і в Галичині зокрема була відмінена панщина:
Позначте визначення, яке найбільш повно і точно розкриває зміст поняття «сервітути»:
Позначте рік, коли в Російській імперії була проведена селянська реформа — скасовано кріпацтво й визначено механізм викупу панщизняних повинностей:
7. Позначте міста, які з’єднала перша на Наддніпрянщині залізниця?
8. Позначте положення, які характеризують економічне становище українських регіонів у складі Російської імперії в ХІХ – на початку ХХ ст.:
Позначте положення, які характеризують економічне життя Галичини, Буковини і Закарпаття у другій половині ХІХ ст.:
10. Позначте міста, які були найбільшими в Україні наприкінці ХІХ ст. за чисельністю населення:
Тема 5. Етнічний склад населення України. Росіяни на Україні: сфери присутності, політичні позиції, майновий статус, форми громадської активності
1. Позначте кількість і частку українців у національному складі населення Наддніпрянщини (станом на 1897 р.):
Позначте найбільші національні групи (крім українців) в українських губерніях Російської імперії ХІХ ст.:
Позначте головні соціальні групи росіян в українських губерніях Російської імперії ХІХ ст.:
Позначте українські території, де знаходилися найбільші громади російських старообрядців (старовірів):
Позначте етнічну групу, яка до кінця ХІХ ст. здобула чисельну та економічну перевагу в українських містах Російської імперії:
Позначте представників російської творчої інтелігенції й учених, які відіграли значну роль в інтелектуально-культурному житті України ХІХ ст.:
Позначте зайве для даного логічного ряду положення:
Позначте історичні події чи явища, що вказують на наявність в Україні ХІХ ст. російського опозиційного руху:
Позначте регіон України, який у ХІХ ст. мав найвищі показники зростання чисельності населення, зокрема за рахунок іноземних переселенців:
Позначти дати, пов’язані із заборонними актами щодо української мови в Російській імперії:
Тема 6. Поляки на Україні у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій
1. Позначте український регіон у складі Російської імперії, де значну роль у політичному, господарському та інтелектуальному житті відігравали поляки:
Позначте навчальний заклад, який у першій третині ХІХ ст. був важливим центром польської культури на українських землях, а самі поляки називали його «волинськими Атенами»:
Позначте представників так званої української школи в польській літературі ХІХ ст.:
Позначте подію, яка свідчить про національно-політичну активність поляків на підросійській Україні:
Позначте подію, яка свідчить про національно-політичну активність поляків у підросійській Україні:
Позначте зайве для даного логічного ряду положення:
Позначте регіон, у якому поляки користувалися в другій половині ХІХ ст. широкою автономією:
Позначте регіон, у якому польсько-українське політичне протистояння на зламі ХІХ—ХХ ст. було найгострішим:
Позначте головну мету польської громадсько-політичної та культурної активності на українських землях у ХІХ ст.:
Прочитайте текст і заповніть пропуски (дотримуйтеся даної послідовності):
«Якщо (…) протягом ХІХ століття грали провідну роль на Лівобережжі та у степовому регіоні Наддніпрянської України, то (…) залишалися найважливішою групою на Правобережжі, у так званому Південно-Західному краї (Волинській, Київській та Подільській губерніях».
Тема 7. Неслов’янське населення України у складі Російської та Австрійської (Австро-Угорської) імперій
1. Позначте етнічну групу, стосовно якої в Російській імперії була запроваджена так звана «смуга осілості», що охоплювала територію колишньої Речі Посполитої:
Позначте найважливіші заняття єврейського населення України:
Позначте назву єврейських субгромад у селах і містечках України; цей термін використовується теж як метафора традиційного способу життя східноєвропейських євреїв ХІХ ст.:
Позначте роки, коли в українських губерніях Російської імперії відбулися перші масові єврейські погроми:
Позначте єврейську релігійну течію, що виникла в XVIII ст. в Україні й проповідувала любов до простої людини, незалежно від її достоїнств і якостей, робила наголос на почуттях і емоціях віруючих замість інтелекту й розуму:
Позначте українські регіони розселення німців у Російській імперії ХІХ ст.:
Позначте назву протестантської течії в Україні ХІХ ст., послідовники якої (переважно німецькі колоністи) пропагували мирне співжиття у світському суспільстві, ненасильницькі методи вирішення конфліктів:
Позначте найпоширеніше заняття німецьких колоністів в Україні ХІХ ст.:
Позначте лідера кримськотатарського національного руху останньої чверті ХІХ — початку ХХ ст.:
Позначте український регіон, в якому значну частину населення становили румуни:
Тема 8. Українське «національне відродження» в контексті європейської історії кінця XVIII — першої половини ХІХ століть
1. Позначте твір, в якому говорилося про історичне покликання України: підняти інших слов’ян на боротьбу за національне відродження в усіх сферах економічного, соціального і духовного життя:
Позначте подію, яка збіглася в часі з діяльністю Кирило-Мефодіївського товариства:
Позначте, коли в Києві діяло Кирило-Мефодіївське товариство:
Прочитайте уривок із біографії українського громадсько-політичного і культурного діяча та позначте його прізвище:
«Він здобув освіту в Харківському університеті і після недовгого вчителювання на Волині одержав у 1845 р. призначення до Київського університету. У своїх лекціях з історії, книгах він показував не лише подібність, але й відмінність «двох народностей» (російської та української), дві засади історичного розвитку: демократичну, козацьку в Україні і самодержавну, притаманну Росії».
Прочитайте уривки, проаналізуйте їх і позначте назву історичного документа, з якого ці витяги зроблені: «при об’єднанні кожне слов’янське плем’я повинно мати свою самостійність»; «кожне плем’я повинно мати народне правління і дотримуватися повної рівності співгромадян за їх народженням, християнським віросповіданням і станом»; «має існувати спільний Слов’янський собор з представників всіх племен».
Позначте суспільну верству, яка з появою Кирило-Мефодіївського братства вийшла на арену політичної боротьби і замінила козацьку старшину на чолі українського опозиційного руху:
. Позначте суспільно-політичний принцип, який набув поширення і став визначальним у ХІХ ст.:
8. Позначте назву культурно-інтелектуального середовища на Слобожанщині в 30—40-х роках ХІХ ст., представники якого з розвитком української мови пов’язували надії на відновлення автономного устрою України та збереження традицій української духовної культури:
Позначте варіант з назвами перших українських масових журналів, що друкувалися в Харківському університеті в 1816—1825 рр. та популяризували знання з історії, етнографії, географії України, висміювали схиляння українських дворян і міщан перед іноземщиною:
Позначте суспільну верству, яка становила основу українсько-галицької інтелігенції в першій половині ХІХ ст.:
. Позначте членів «Руської трійці» — демократично-просвітницького літературного угруповання у Львові в 1830-х роках:
. Позначте автора поетичних рядків: «Руська мати нас родила, / Руська мати нас повила, / Руська мати нас любила: / Чому ж мова єй немила? / Чом ся нев встидати маєм? / Чом чужую полюляєм?»
Тема 9. Інституційний розвиток українського руху в середині та другій половині ХІХ століття
Позначте текст, який правильно — на Вашу думку — висвітлює створення Головної руської ради у Львові (1848) та розкриває програмні положення цього товариства:
Позначте назву напівлегальних об’єднань української інтелігенції в другій половині ХІХ — на початку ХХ ст., діяльність яких мала культурницьке і суспільно-політичне спрямування:
Позначте часопис, який видавала українська «Громада» у Петербурзі на початку 60-х років ХІХ ст.:
.
Позначте політичну течію, друкованим органом якої була львівська газета «Слово»:
Позначте політичну течію, друкованим органом якої була львівська газета «Діло»:
Позначте українського діяча, одного із засновників «Братерства тарасівців» (1891) — таємної революційної організації українських студентів Харкова:
Вкажіть визначення, яке найбільш повно і точно окреслює поняття «політична партія»:
Позначте назву першої української політичної партії в Російській імперії:
Позначте назву першої української політичної партії в Австро-Угорській монархії:
Позначте назву науково-культурної громадської організації, що була створена у Львові в 1873 р. завдяки спільним зусиллям національно свідомої інтелігенції Наддніпрянської України та Галичини і виконувала функції всеукраїнської академії наук:
Тема 10. Ідейні основи українського руху в другій половині ХІХ ст.
1. Позначте політичну течію, про яку в газеті «Киевлянин» писалося: «Українці в одній кишені носять писання батька Тараса, а в другій — писання Маркса»:
Позначте українського історика та громадсько-політичного діяча, який був послідовником еволюціонізму, не вірив у швидкі революційні зміни, вважаючи, що лише послідовна просвітницька діяльність та піднесення свідомості народу є єдино правильним шляхом; як політик-культурник був одним з ідеологів «європейськості» українського народу з огляду на необхідну орієнтацію подальшого розвитку; задекларувавши негативну роль Польщі в історії України, вважав за доцільне відмежуватися і від Росії (зокрема, впливів її культури) задля більшої кристалізації власне українства та його інтеграції в Європу:
Позначте українського громадського та політичного діяча, історика та публіциста, який суспільний процес розумів як поступальний розвиток політичних і моральних ідей, підпорядкованих внутрішнім законам прогресу; політичним ідеалом його була федеративна держава, побудована на основах адміністративного децентралізму і культурно-національної автономії, з дотриманням принципу соборності України:
Позначте українського історика, етнографа і письменника, засновника народницького напряму в українській історіографії, який доводив окремість українського історичного процесу як втілення демократичного духу українського народу:
Позначте дві течії в українському русі в Російській імперії другої половини ХІХ ст.:
Позначте головну особливість українських суспільних рухів у ХІХ ст.:
7. Позначте головний компонент національно-політичного світогляду галицьких народовців:
Позначте головний компонент національно-політичного світогляду галицьких «москвофілів»:
Позначте назву концепції, яка в другій половині ХІХ ст. орієнтувала українських діячів на використання легальних можливостей для зміцнення матеріальних та інтелектуальних сил народу, введення його в контекст європейських політичних цінностей:
Тема 11. Модернізація українського суспільства на початку ХХ століття
1. Позначте українську партію, ідейною основою якої було гасло національної незалежності:
Позначте членів Української соціал-демократичної робітничої партії:
Позначте членів Української демократично-радикальної партії:
. Позначте правильне твердження, яке розкриває вплив на український рух російської революції 1905—1907 років:
Позначте правильне твердження:
Заповніть пропуск у тексті, вибравши один із поданих нижче варіантів: «Ліквідація общинного землеволодіння почалася за ініціативи голови Ради міністрів (…). Микола ІІ підписав підготовлений ним указ. Згідно з ним селяни могли вільно виходити із сільської общини і ставати власниками землі, об’єднувати отримані ділянки в одну (так званий відруб), залишатися на старому подвір’ї чи виселятися на хутір»
Позначте головні риси українського національного руху в Галичині на початку ХХ ст.:
Позначте лідерів українського національного руху в Галичині на початку ХХ ст.:
Позначте роки, в яких Східною Галичиною прокотилася хвиля українських селянських страйків, спрямованих проти польських землевласників:
Тема 12. Культурно-інтелектуальна історія України ХІХ століття
1. Позначте рік відкриття Харківського університету:
Позначте рік заснування Київського університету (Університету святого Володимира):
Позначте рік заснування Одеського (Новоросійського) університету:
Позначте рік заснування Чернівецького університету:
Позначте рік перезаснування австрійською владою Львівського університету:
Позначте назву художнього стилю та естетичного напряму, для якого притаманні конфлікт особистого почуття й громадянського обов’язку, перемога раціонального начала над стихією людських пристрастей і який в Україні проявився у творах І. Котляревського (у літературі), В. Боровиковського (в образотворчому мистецтві), Д. Бортнянського (у музиці).
Позначте назву ідейного руху, який переважав в українській літературі, науці й мистецтві 20—60-х років ХІХ ст. і для якого були притаманні культ почуттів, а не розуму, звернення до народності, захоплення фольклором і народною мистецькою творчістю, шуканням історичної свідомості й посиленим вивченням історичного минулого:
Позначте правильне твердження, яке відображає характерні риси реалізму як стилю і методу, характерного для українського мистецтва й літератури другої половини ХІХ ст.:
Позначте стиль в мистецтві й культурі, основною причиною появи якого був перехід від патріархально-аграрно-ремісничого до індустріально-урбаністичного суспільства і який в Україні проявився у творчості архітекторів В. Городецького (у Києві) та І. Левинського (у Львові):
Позначте прізвища українських митців початку ХХ століття:
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома