Компетентнісний потенціал трудового навчання

Компетентнісний потенціал трудового навчання

Додано: 30 грудня 2023
Предмет: Трудове навчання, 9 клас
12 запитань
Запитання 1

Завдання 1.

Ключова компетентність: Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами.


Уміння:

– усно та письмово оперувати технологічними поняттями, фактами;

– обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту;

– ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших;

– шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію в технічній літературі, підручниках, посібниках, технологічній документації, періодичних виданнях, у мережі Інтернет;

– обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу.


Ставлення:

– усвідомлення важливості розвитку української технічної і технологічної термінології та номенклатури;

– розуміння можливостей державної / рідної мови для виконання завдань у різних сферах, пошанування висловлювань інших людей, толерантність.


Навчальні ресурси:

– інтерактивні методи навчання;

– робота в парах, групах;

– проекти.


Питання:

Яке з наведених висловлювань більш відповідає ключовій компетентності "Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами"?

варіанти відповідей

А. Я вмію порівнювати фізико-механічні властивості конструкційних матеріалів, обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу.

Б. Я вважаю, що для виготовлення господарського виробу для зберігання молока найкраще використовувати глазуровану кераміку, яка є водонепроникною і стійкою до впливу продуктів харчування, що робить її відмінним вибором для цієї мети.

В. Я важаю, що розмір ковзанів зовсім не впливає на зміну кольору молока під час розробки технічних проектів в шкільній лабораторії.

Г. Мені подобається працювати в групах, тому що це дозволяє мені практикувати свої навички спілкування державною мовою. Вважаю, що це важливо для успішної співпраці у майбутньому. Я можу знайти в інтернеті інформацію про технологію виготовлення виробу та обговорити з однокласниками питання, пов’язані з реалізацією проекту.

Запитання 2

Завдання 2.

Ключова компетентність: Інформаційно-цифрова компетентність.


Уміння:

– безпечно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’язаних із виконанням технологічних проектів, критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією, етично працювати з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).


Ставлення:

– повага до авторського права та інтелектуальної власності, толерантність.


Навчальні ресурси:

– робота з цифровими пристроями під час вибору моделей-аналогів, пошуку технологій виготовлення та оздоблення виробів, виконання ескізів та креслеників, створення презентаційних матеріалів.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Інформаційно-цифрова компетентність"?

варіанти відповідей

А. Учень шукає в Інтернеті інформацію про технологію виготовлення виробу. Він знаходить сайт, який містить детальну інформацію про технологію, але сайт не вказує автора цієї інформації, тому учень використовує інформацію з сайту без посилання на джерело. Учень виконує ескіз виробу з полімерної глини, використовуючи програму, яка дозволяє створювати складні 3D-моделі.

Б. Вироби з полімерної глини можуть бути не тільки функціональними, але й красивими та оригінальними. Але виробництво полімерної глини вимагає значних витрат енергії та природних ресурсів.

В. Учень використовує соціальну мережу для обговорення ідей, пов'язаних із технологічними проектами та критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для обміну інформацією. Учень посилається на джерела, з яких він отримав інформацію про ці матеріали.

Г. Розуміння важливості освіти у житті людини, розвиток інтересу до навчання, готовність використовувати знання для реалізації власних життєвих цілей.

Запитання 3

Завдання 3.

Ключова компетентність: Основні компетентності у природничих науках і технологіях.


Уміння:

розумно та раціонально користуватися природними ресурсами, економно використовувати матеріали;

порівнювати фізико-механічні властивості конструкційних матеріалів, обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу, намагатися організовувати безвідходне виробництво, вторинну переробку матеріалів;

аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати та узагальнювати результати;

використовувати наукові відомості для досягнення мети, обґрунтованого рішення чи висновку.


Ставлення:

усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;

розуміння важливості грамотної утилізації відходів виробництва;

шанобливе ставлення до природи, праці.


Навчальні ресурси:

добір конструкційних матеріалів, обґрунтування технологій проектування та виготовлення виробу.


Питання:

Яке з наведених висловлювань найбільш відповідає ключовій компетентності "Основні компетентності у природничих науках і технологіях"?

варіанти відповідей

А. При обранні кольору для проекту я не враховую фізико-механічні властивості матеріалів, оскільки головне – це яскравість та красивий зовнішній вигляд виробу.

Б. Я вважаю, що для виготовлення цього виробу найкраще використовувати полімерну глину, яку слід розкачати тонким шаром. Для виготовлення виробу знадобиться 0,5 кг полімерної глини.

В. Відходи виробництва не потребують утилізації, оскільки вони не впливають на природу та навколишнє середовище. Можна відкидати відходи без врахування їхнього впливу на екосистему.

Г. Полімерна глина є термопластичним матеріалом, який розплавляється при нагріванні, що дозволяє раціонально користуватися матеріалами та забезпечує можливість повторного використання через розплавлення при нагріванні. Це важливо для економії ресурсів та вторинної переробки матеріалів у виробництві.

Запитання 4

Завдання 4

Ключова компетентність: ініціативність і підприємливість.


Уміння:

– проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави;

– формулювати цілі і завдання, розробляти план для їх досягнення, прогнозувати і нівелювати ризики;

– ухвалювати рішення й оцінювати їх ефективність, раціонально використовувати ресурси;

– аналізувати помилки;

– знаходити вихід з кризових (критичних) ситуацій.


Ставлення:

– впевненість під час реалізації власних ідей, визнання своїх талантів, здібностей, умінь і демонстрація їх у праці та творчості;

– здатність брати на себе відповідальність за кінцевий результат власної та колективної діяльності, ініціативність, відкритість до нових ідей.


Навчальні ресурси:

– планування та виконання завдання (індивідуального і колективного), розроблення проекту, його реалізація, зустрічі з успішними підприємцями, екскурсії на виробництво.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Ініціативність  і підприємливість"?


варіанти відповідей

А. Тканина має властивості, які залежать не тільки від характеристик волокон, що утворюють її, але й від способу ткацького переплетення.

Б. Перевірка матеріалів для виготовлення виробу включає в себе виявлення можливих дефектів, їх усунення, вимірювання розмірів, маси, густини та інших параметрів матеріалів.

В. Для підвищення якості виробів необхідно використовувати екологічно безпечні технології.

Г. Відкриття власної майстерні виготовлення металевих виробів є економічно перспективною ідеєю. Наприклад, створення та продаж меблів, художніх металевих виробів або елементів декору може призвести до високого попиту серед клієнтів, оскільки такі унікальні та ручні вироби знов завойовують популярність. Зі зростанням інтересу до мистецтва та індивідуальності ця майстерня може стати важливим гравцем на місцевому ринку та приносити яскраві фінансові результати.

Запитання 5

Завдання 5.

Ключова компетентність: Соціальна та громадянська компетентності.


Уміння:

працювати самостійно та в команді з іншими на результат, попереджувати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісу, безпечно поводитися з інструментами та обладнанням.


Ставлення:

усвідомлення цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту;

розуміння важливості виконання різних соціальних ролей в групах;

відповідальність, пошанування думок інших людей, толерантність.


Навчальні ресурси:

інтерактивні методи навчання;

соціальні проекти.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Соціальна та громадянська компетентності"?



варіанти відповідей

А. Вважаю, що успішний підприємець повинен бути впевненим у собі та своїх силах.

Б. Для успішного виконання трудового завдання важливо знати правила безпеки.

В. Для виготовлення кондитерських виробів потрібно об’єднатися в групи по чотири людини і розподілити обов’язки.

Г. У процесі проектної діяльності під дослідженням розуміють комплексний аналіз виробу, що включає визначення його форми, компонування частин, колірне рішення та декоративне оформлення.

Запитання 6

Завдання 6.

Ключова компетентність: Обізнаність і самовираження у сфері культури.


Уміння:

виражати власні ідеї, досвід і почуття за допомогою виготовлених виробів, зокрема творів декоративно-ужиткового мистецтва, популяризувати декоративно-ужиткове мистецтво та майстрів своєї громади, рідного краю;

досліджувати технології виготовлення таких виробів.


Ставлення:

шанобливе ставлення до народних звичаїв, традицій, готовність зберігати і розвивати традиційні технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.


Навчальні ресурси:

відвідування виставок творів декоративно-ужиткового мистецтва, майстрів декоративно-ужиткового мистецтва;

майстер-класи у майстрів декоративно-ужиткового мистецтва;

участь у соціальних проектах.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Обізнаність і самовираження у сфері культури"?

варіанти відповідей

А. Вміння шукати, використовувати та критично оцінювати інформацію іноземною мовою для виконання завдань є однією з ключових компетентностей.

Б. Праця – це ключ до добробуту, що відкриває перед нами безмежні можливості. Вона дозволяє нам реалізувати свої здібності та таланти, відчувати себе потрібними та цінними. Праця робить нас сильнішими та стійкішими, допомагає нам досягти поставлених цілей та реалізувати свої мрії.

В. Ключова компетентність – це знання, уміння і навички у комплексі зі сформованою життєвою позицією учня.

Г. Природні матеріали – це джерело краси та творчості. Вироби з них можуть не тільки задовольняти практичні потреби, а й дарувати естетичне задоволення та відображати національну культуру.

Запитання 7

Завдання 7.

Ключова компетентність: Математична компетентність.


Уміння:

– виконувати обчислення з натуральними, дробовими, раціональними, ірраціональними числами, виразами, рівняннями, нерівностями;

– застосовувати математичні методи для розв’язання задач, що виникають у різних сферах діяльності;

– аналізувати математичні дані, робити висновки.


Ставлення:

– розуміння важливості математики в житті людини, розвиток інтересу до математики, готовність використовувати математичні знання та вміння в різних сферах діяльності.


Навчальні ресурси:

– математичні задачі, головоломки, ігри;

– моделювання математичних об’єктів та явищ;

– використання математичних методів для розв’язання прикладних задач.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Математична компетентність"?

варіанти відповідей

А. Для виготовлення виробу знадобиться відповідний набір матеріалів і інструментів, а також навички та творчий підхід, щоб створити щось унікальне та виразне.

Б. Для виготовлення деталі або заготовки найкраще використовувати токарне обладнання, оскільки це дозволяє точно обробляти обертові деталі і забезпечує високу якість та точність у виготовленні.

В. Необхідно знати, що для досягнення міцного та надійного з'єднання деталей важливо розпочати нанесення клею тонким шаром. Це дозволить рівномірно розподілити клей по поверхні деталей, забезпечить оптимальне зчеплення клею з матеріалами та зменшить ймовірність утворення бульбашок повітря.

Г. У величному світі металевих виробів циліндричні форми посідають особливе місце. Вони зустрічаються в найрізноманітніших предметах, від простих болтів і гайок до складних турбін і двигунів. Об'єм металу в цих виробах можна визначити за формулою для об'єму циліндра.

Запитання 8

Завдання 8.

Ключова компетентність: Економічна компетентність.


Уміння:

– розуміти економічні процеси та явища, що відбуваються в суспільстві;

– приймати економічні рішення на основі економічного аналізу;

– оцінювати економічні наслідки своїх дій;

– орієнтуватися в економічній інформації, критично її оцінювати;

– використовувати економічні знання та вміння для реалізації власних життєвих цілей.


Ставлення:

– розуміння важливості економічної грамотності для особистого та суспільного розвитку;

– розвиток економічної культури, підприємливості, ініціативи, готовності до економічної діяльності.


Навчальні ресурси:

– економіко-математичні задачі, моделювання економічних процесів;

– аналіз економічної інформації, прогнозування економічних явищ;

– участь у економічних проектах.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Економічна компетентність"?


варіанти відповідей

А. Металеви вироби широкого призначення — це вироби, які виготовляють з металу і що застосовуються у повсякденному житті, такі як ножи та ножиці, пилки, а також знаряддя для сільськогосподарських робіт, такі як вила та лопати, і багато іншого.

Б. Ми всі повинні поважати права людини незалежно від раси, статі, релігії чи інших ознак.

В. Здатність аналізувати ринкові тенденції, приймати обґрунтовані фінансові рішення та ефективно керувати ресурсами для досягнення стабільності та підвищення ефективності бізнесу є важливою компетентністю лідера.

Г. Промислові підприємства, не маючи ефективних технологій очищення стічних вод, скидають висококонцентровані стоки у водойми через центральну каналізацію, що призводить до руйнування каналізаційних мереж, порушення технологічних регламентів очищення міських стічних вод та ускладнює використання очищених вод і осаду в сільському господарстві та промисловості.

Запитання 9

Завдання 9.

Ключова компетентність: Спілкування іноземними мовами.


Уміння:

– розуміти технічні записи іноземною мовою на інструкціях, читати технологічні карти;

– шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію іноземною мовою для виконання завдань, презентувати проект іноземною мовою.


Ставлення:

– розуміння можливостей застосування іноземних мов для ефективної діяльності.


Навчальні ресурси:

– індивідуальна робота, робота в парах та групах;

– проекти.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Спілкування іноземними мовами"?

варіанти відповідей

А. Розуміння важливості освіти у житті людини, розвиток інтересу до навчання, готовність використовувати знання для реалізації власних життєвих цілей

Б. Розуміння технічних записів іноземною мовою на інструкціях та технологічних картах це важлива навичка, яка відкриває нові можливості для професійного та особистого розвитку.

В. Застосування екологічно безпечних матеріалів — це шлях до сталого розвитку людства. Вони дозволяють зберегти навколишнє середовище, а також підвищити ефективність виробництва та споживання.

Г. Використання модифікованих виробів з пустотами при виробництві глиняної та силікатної цегли дозволяє значно знизити енергоємність та збільшити теплозахист.

Запитання 10

Завдання 10.

Ключова компетентність: Здоров'язбережувальна компетентність.


Уміння:

– дотримуватися здорового способу життя, дбати про власне здоров’я та здоров’я інших людей;

– розпізнавати ознаки нездоров’я та вміти надавати першу допомогу;

– використовувати здоров’язберігаючі технології;

– виявляти відповідальність за власне здоров’я та здоров’я інших людей.


Ставлення:

– розуміння важливості здоров’я для особистого та суспільного розвитку;

– розвиток мотивації до здорового способу життя;

– готовність до відповідальної поведінки в питаннях збереження власного здоров’я та здоров’я інших людей.


Навчальні ресурси:

– здоров’язберігаючі технології, гігієна праці, фізична культура та спорт;

– перша медична допомога, профілактика захворювань;

– формування позитивного ставлення до здорового способу життя.


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Здоров'язбережувальна компетентність"?

варіанти відповідей

А. Навички використання програмного забезпечення для комп'ютерів – це ключ до сучасного світу. Вони відкривають перед користувачами безмежні можливості для навчання, роботи, творчості та спілкування.

Б. Готовність до вивчення іноземних мов – це двері до нового світу. Вона відкриває перед людиною безмежні можливості: нові знання, нові друзі, нові можливості для кар'єри та особистого розвитку.

В. Вміння розв'язувати математичні завдання – це потужний інструмент, який дозволяє нам мислити логічно, творчо та критично. Завдяки математиці ми можемо аналізувати інформацію, приймати обґрунтовані рішення та вирішувати складні проблеми.

Г. Навчання в шкільній майстерні — це дивовижний світ творчості, який відкривається перед учнями. Тут вони можуть випробувати свої сили в різних видах діяльності, створювати власні вироби, розвивати свої здібності. Однак цей світ також таїть у собі певні небезпеки. Гострі інструменти, гаряча духовка, електричні мережі — все це може призвести до травми, якщо не дотримуватися правил безпеки. Тому важливо бути обережним і уважним під час роботи в майстерні.

Запитання 11

Завдання 11.

Ключова компетентність: Екологічна безпека та сталий розвиток.


Уміння:

– дотримуватися здорового способу життя, дбати про власне здоров’я та здоров’я інших людей;

– розпізнавати ознаки нездоров’я та вміти надавати першу допомогу;

– використовувати здоров’язберігаючі технології;

– виявляти відповідальність за власне здоров’я та здоров’я інших людей.


Ставлення:

– розуміння важливості здоров’я для особистого та суспільного розвитку;

– розвиток мотивації до здорового способу життя;

– готовність до відповідальної поведінки в питаннях збереження власного здоров’я та здоров’я інших людей.


Навчальні ресурси:

– здоров’язберігаючі технології, гігієна праці, фізична культура та спорт;

– перша медична допомога, профілактика захворювань;

– формування позитивного ставлення до здорового способу життя.


Питання:

Яке з наведених висловлювань більш відповідає ключовій компетентності "Екологічна безпека та сталий розвиток"?

варіанти відповідей

А. У процесі виготовлення виробу важливо дотримуватися правил безпечної праці, адже це запорука здоров'я та життя. Але не менш важливо відчувати надихання від праці, адже це дає творчий політ думки та дозволяє створювати справжні шедеври.

Б. Екологічні матеріали — це цінний ресурс, який необхідно використовувати раціонально. Виготовлення господарського виробу з таких матеріалів вимагає уважного розрахунку витрат, щоб вироб був не тільки безпечним для навколишнього середовища, але й конкурентоспроможним на ринку.

В. Будь-який промисловий виріб – це не просто функціональна річ, а й твір мистецтва. Він має бути не тільки зручним у використанні, але й естетично привабливим.

Г. Художня майстерність — це рівень професіоналізму художника, що залежить від його таланту, праці та ідейно-естетичних настанов. У широкому розумінні вона також включає загальний культурний і духовний розвиток особистості.

Запитання 12

Завдання 12.

Ключова компетентність: Уміння вчитися впродовж життя.


Уміння:

– вчитися впродовж життя дозволяє людині постійно розвиватися та удосконалюватися, досягати своїх цілей та успіху в житті та передбачає здатність формулювати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію, організовувати навчальний процес, визначати навчальні цілі та способи їх досягнення.


Ставлення:

– розуміння важливості розвитку суспільства, готовність до участі в громадському житті, відповідальність за власні дії та дії інших людей;

– допитливість, прагнення пізнавати нове, експериментувати, відвага і терплячість – фундамент успішного навчання впродовж життя, що дозволяютє людині відкривати для себе нові можливості, ризикувати та досягати поставлених цілей.


Навчальні ресурси:

– робота з інформаційними джерелами, пошук технологій виготовлення та оздоблення виробів, створення презентаційних матеріалів, самоаналіз власної діяльності та аналіз діяльності інших


Питання:

Яке з наведених висловлювань відповідає ключовій компетентності "Уміння вчитися впродовж життя"?

варіанти відповідей

А. Вміння розв'язувати математичні завдання є важливою компетентністю, що відкриває перед нами можливості глибокого розуміння оточуючого світу. Це не лише інструмент для вирішення конкретних завдань, але й ключ до розвитку логічного мислення та абстрактного сприйняття. Здатність до математичного аналізу дозволяє нам розкривати закономірності в різних сферах, від науки до мистецтва, розширюючи наше розуміння та творчий потенціал.

Б. Економіка – це складна система, яка регулює виробництво, обмін, розподіл та споживання товарів і послуг. Вона є основою для розвитку суспільства та добробуту людей. Економічна діяльність людини є важливим аспектом суспільного функціонування, оскільки спрямована на задоволення своїх потреб і взаємодію з оточуючим середовищем, що включає в себе виробництво, споживання та обмін ресурсами.

В. Допитливість, прагнення пізнавати нове, експериментувати, відвага та терпіння є фундаментом успішного навчання. Взаємодія з іншими людьми – це ще один важливий аспект навчання протягом життя. Вона дозволяє нам ділитися знаннями та досвідом, отримувати підтримку, сприяє особистісному зростанню та професійному розвитку.

Г. Робота з інформаційними джерелами та аналіз діяльності інших є ефективними методами розвитку навичок навчання. Здатність ефективно використовувати інформаційні ресурси та організовувати навчальний процес є важливим аспектом навчання.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест