Тема :Знайомимося зі складеною задачею
Мета : формувати поняття складеної задачі ,загального вміння розв’язувати складені задачі ;актуалізувати вміння розв’язувати задачі із двома взаємопов’язаними запитаннями ;ознайомити із задачами ,на запитання яких не можна відповісти , виконавши лише одну арифметичну дію ; учити записувати розв’язання складених задач за діями з поясненнями до кожної , формувати прийоми розумових дій аналізу , порівняння ;розвивати вміння аналізувати , думати , висловлювати свою точку зору , розвивати образне мислення ;виховувати в учнів старанність, наполегливість ,бажання творчо працювати .
Навчальні цілі : розв’язує прості і складні задачі ; обирає числові дані , необхідні і достатні для відповіді на запитання ; створює математичну модель задачі ; оцінює з допомогою вчителя правильність розв’язку задачі ; шукає різні способи розв’язування задачі ;складає сюжетні задачі на одну і дві дії.
Обладнання : схема задачі ;підручник; класна дошка; ТЗН .
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
I. Організація класу
1.1.Привітання
Пролунав дзвінок ,
Починаємо урок .
Попрацюємо старанно ,
Щоб почути у кінці ,
Що у нашім другім класі
Діти просто молодці !
- Доброго ранку діти . Мене звати Ольга Михайлівна , сьогодні проведу у вас урок математики .
- Девіз нашого уроку :
Думати швидко !
Відповідати чітко !
Творчо працювати !
Старанно рахувати !
II. Актуалізація опорних знань
2.1. Усний рахунок «Обчисли по колу»
- Діти , а зараз ви повинні по колу , усно розв’язати дані приклади.
10+ 40- 10- 20+ 15- 5+ 20.
2.2. Гра «Зайве число»
- Діти , подивіться уважно на дошку , поміркуйте що в цих рядках не так ?Що є зайвим в цих рядках та чому?
11 22 12 33 44 55 66
12 13 23 14 15 16
40 50 70 44 90
- Дітки , ви повинні подумати яке число зайве та чому ? (У першому завданні зайве число 12 тому , що ми додаємо число 11 до кожного доданку , і в результаті отримуємо число на 11 одиниць більше , а в цьому випадку число 12 зайве у цьому завдані. У другому завдані зайве число 23 тому , що в цьому завдані цифри йдуть в порядку зростання .У третьому завдання зайве число 44 тому , що воно є не кругле)
III. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з новою темою , якою саме , ви дізнаєтесь коли розшифруєте тему уроку .
3.1. Інтерактивний метод «Дешифрування»
А С Л К Е Д І Н Д А А І Ч З
4 1 3 2 6 5 8 7 3 2 4 6 5 1
- Отже , сьогодні на уроці , ми дізнаємося , що таке складені задачі , як їх правильно розв’язувати .
IV. Повторення вивчення нового матеріалу
4.1. Робота над простими задачами
- Діти послухайте задачу.
В сніговичка було 6 ґудзиків , 2 ґудзика відпали . Скільки ґудзиків залишилося у сніговичка ?
- Скажіть мені з чого складається задача?(Із умови і запитання,розв’язку та відповіді)
- Що таке умова ?(це те , що відомо в задачі )
- Повторіть мені умову цієї задачі!( В сніговичка було 6 ґудзиків , 2 ґудзиків відпали.)
- Що таке запитання задачі ?(Це те, що потрібно знайти в задачі )
- Повторіть мені запитання до цієї задачі ?(Скільки ґудзиків залишилося у сніговичка ?)
4.2. Гра «Задача в ролях»
Вчитель обирає 4 уня , кожному з них в руки дає картку з різними словами :
Відповідь Розв’язання Запитання Умова задачі
Після цього вчитель зачитує задачу , а учні повинні по-черзі підіймати свої картки тоді , коли чують своє завдання , коли вчитель читає умову , учень що тримає картку «умова задачі» повинен підняти її в гору , коли запитання – то учень з карткою «запитання» піднімає картку , коли вчитель складає і промовляє розв’язання задачі , тобто приклад , підіймає третій учень ,»розв’язання» , а коли говорить скільки буде , то учень зі словами «Відповідь».
Так вчитель розробляє декілька задач.
Задачі для гри :
а) У магазині вишні коштують 15 гривень , а на базарі – на 5 гривень менше . Скільки коштують вишні на базарі?
б)
в) Уранці з аеродрому вилетіло 6 літаків , опівдні - на 4 літаки більше . Скільки літаків вилетіло з аеродрому опівдні?
V. Опрацювання нового матеріалу
5.1. (Робота з підручником)
(Виконання задачі №2 , у підручниках за сторінкою 72)
№2. Уранці з аеродрому вилетіло 6 літаків , опівдні – на 4 літаки більше . Скільки всього літаків вилетіло з аеродрому в ранці й опівдні ?
1)Скільки літаків вилетіло з аеродрому опівдні?
2)Скільки всього літаків вилетіло з аеродрому ?
За умовою спочатку знайди відповідь на перше запитання , а потім – на друге.
1.Ознайомлення зі змістом задачі , аналіз тексту задачі.
- Про що мова в задачі ?(Про літаки які вилетіли з аеродрому)
- Коли літаки вилітали з аеродрому?( Літаки вилітали з аеродрому в ранці та опівдні)
- Скільки літаків вилетіло в ранці?(6 літаків)
- Чи відомо скільки літаків вилетіло з аеродрому опівдні?(Ні , але сказано на 4 літаки більше )
- Що запитується в задачі?( Скільки всього літаків вилетіло з аеродрому в ранці й опівдні ?)
- Скажіть скільки запитань до цієї задачі ?(2 )
Уранці вилетіло – 6л.
Опівдні - ? , на 4л. більше
2.Складання плану пошуку розв’язання задачі
- Діти , перед тим , як ми почнемо розв’язувати задачу , я хочу вас запитати , чи можемо ми цю задачу розділити на 2 прості ?(Ні)
- Ні , діти , ми можемо . Ось давайте ми з вами це і зробимо .
- Подивіться на малюнок який на дошці та складіть мені задачу .
(Уранці з аеродрому вилетіло 6 літаків , опівдні – на 4 літаки більше . Скільки всього літаків вилетіло з аеродрому в ранці й опівдні ?)
- Чи можемо ми відразу сказати скільки літаків вилетіло з аеродрому опівдні ?(Ні)
- Якою дією ми можемо дати відповідь на це питання ?(Додавання )
- Чому ? (Бо опівдні на 4 літаки більше ,а це значить ,що потрібно додавати )Який вираз складемо ?(6+4=10)
- Ми дізналися скільки літаків вилетіло опівдні ?(Так)
- Скільки (10)
- Давайте тепер складемо другу задачу , з другим запитанням ?(Уранці з аеродрому вилетіло 6 літаків , а опівдні 10 літаків.
Скільки всього літаків вилетіло з аеродрому в ранці та опівдні?)
- Чи можемо ми відразу дати відповідь на питання задачі ?(Так )
- Якою дією ?(Додавання)
- Чому?(Бо слово «Всього» означає додати все )
- Який вираз складемо?(6+10=16)
- Подивіться на ці дві маленькі прості задачі .В першій задачі ми з вами шукали скільки літаків вилетіло опівдні . Отже , літаки які вилетіли в опівдні це - ШУКАНЕ . А в другій задачі нам уже було відомо скільки літаків вилетіло опівдні – це ЗНАЙДЕНЕ.
3.Розв’язання задачі
- Діти , подивіться на схему до нашої великої задачі . Скільки там знаків питання ?(2)
- Це означає що ця задача має дві дії . А записуються вони ось так :
-1)6+4=10 (л.)
-2)6+10=16 (л.)
- Відповідь : опівдні вилетіло 10 літаків , всього з аеродрому вилетіло 16 літаків .
4.Перевірка розв’язання задачі
В ранці вилетіло – 6л.
+ = 16 літаків
Опівдні – 10
4.4.Фізкульт хвилинка
VI. Закріплення вивченого матеріалу
6.1.Розв’язання складених задач
№3.
На аеродром з польоту повернулося опівдні 10 літаків , а увечері – на 4 менше . Скільки всього літаків повернулося опівдні й увечері?
1.Ознайомлення зі змістом задачі , аналіз тексту задачі
- Про що йде мова в задачі ?(Про повернення літаків на аеродром)
- Коли літаки вилітали з аеродрому?( Літаки вилітали з аеродрому в опівдні та увечері)
- Скільки літаків повернулося опівдні ?(10)
- Чи відомо скільки літаків повернулося увечері ?( Ні , але ми знаємо , що на 4 менше )
- Що потрібно знайти в задачі ?(Спочатку ми повинні дізнатись скільки літаків повернулось увечері , а потім скільки всього літаків повернулось )
Опівдні повернулося - 10 л.
Увечері - ? , на 4 л. менше
2.Складання плану пошуку розв’язання задачі
- Скажіть мені діти чи можемо ми відразу дізнатись скільки літаків повернулося ?(Ні)
- Чому ? (Спочатку потрібно дізнатись скільки літаків повернулось увечері)
- Якою дією?(Віднімання)
- Чому?(Бо сказана що на 4 менше , значить потрібно відняти )
- Який вираз складемо ?(10-4=6)
- А тепер можемо ми дати відповідь на питання задачі ?(Так)
- Якою дією?(Додавання)
- Чому?(Бо питається , скільки «всього» літаків повернулось? Слово «Всього» означає додати все)
- Який вираз складемо ?(10+6=16)
3.Розв’язання задачі
1) 10-4=6 (л.)
2) 10+6=16 (л.)
Відповідь : увечері повернулося 6 літаків , всього на аеродром повернулося 16 літаків .
4.Перевірка розв’язання задачі
Опівдні повернулося - 10 л.
+=16 літаків
Увечері - 6 л.
VII. Узагальнення та систематизація ЗНУ
7.1.Розв’язання прикладів
- Діти зараз ви будете працювати усі разом . Зараз розв’яжемо декілька прикладів з підручника усно у ланцюжковому порядку . А останній стовпчик прикладів один учень піде до дошки розв’язувати , а інші будуть працювати у зошиті . Хто швидше розв’яже всі приклади той молодець .
7.2.Робота з геометричним матеріалом
- Учні , пригадайте як утворюється кут?(Кут утворюється двома променями , які виходять з однієї точки )
- Пригадайте , які кути ви знаєте?( Прямий кут , гострий , тупи кут )
- Діти, прочитайте завдання №5 , та дайте відповідь на запитання.
VIII. Підсумок уроку
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці ?(Що є задачі на 2 дії)
- Що було складним для вас?
- Що цікавого ви запам’ятали ?
- Що було не зрозумілим на уроці?
Мета уроку була досягнута?
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома