Контрольна робота №1 за темою «Вступ. Реалістична українська проза. Творчість І. Нечуя-Левицького і П. Мирного»

Додано: 16 жовтня 2023
Предмет: Українська література, 10 клас
20 запитань
Запитання 1

У яких історичних обставинах, розвивалася українська література другої половини XIX ст.?

варіанти відповідей

Наше красне письменство другої половини XIX ст. поставало в умовах колоніального поневолення українських земель, які захопили Російська й Австро-Угорська імперії.

Історичні обставини включали в себе заборону української мови та культурних виявів під час репресійних дій російського уряду.

У цей період розвивалася національна свідомість, що сприяло зародженню руху видавців, освітян та літературних гуртків.

Важливою рисою цього періоду була поступова модернізація української літератури та виникнення такого жанру, як постмодернізм в творчості письменників.

Запитання 2

Які ви знаєте періодичні видання другої половини XIX ст.?

варіанти відповідей

Часопис «Основа»;

Журнали «Громадський друг», «Житє і слово», «Світ»;

Журнали «Правда», «Зоря»;

Газета "Свобода України"

Запитання 3

Що таке реалізм? Які є визначальні ознаки реалізму?

варіанти відповідей

Напрям, який намагається відображати різні соціальні класи та їхні проблеми, а також вивчати вплив суспільних та історичних факторів на життя героїв

Це літературний напрям, який став популярним у другій половині XX століття, і характеризується прагненням відобразити життя і суспільні явища такими, які вони є в реальному світі.

Визначальною ознакою напряму є деталізований опис подробиць повсякденного життя, включаючи романтичні діалоги. Персонажі уособлюють одну яскраву рису.

Характерною є настанова на фотографічно точне й неупереджене зображення дійсності, під якою насамперед розумілося матеріально-побутове довкілля, а також людського характеру, що бачився крізь призму фатальної зумовленості фізіологічною природою та середовищем.

Запитання 4

Іван Франко назвав повість «Кайдашева сім'я» І. Нечуя-Левицького ...

варіанти відповідей

всеобіймаючим оком Правобережної України;

найкращою оздобою українського письменства;

ареною людських пристрастей;

широким та вільним розмахом думки;

світлою незайманою квіткою народної поезії.

Запитання 5

Темою повісті «Кайдашева сім'я» є зображення...


варіанти відповідей

життя нетипової для України селянської родини;

життя українського села в пореформену добу на прикладі однієї родини;


родинних перипетій в українському селі в добу кріпацтва;


сімейного селянського побуту до закріпачення українських земель;

Життя селянської родини як зразка сім'ї з патріархальним устроєм.

Запитання 6

Прочитайте рядки з повісті «Кайдашева сім'я» І.С. Нечуя-Левицького:

"Не чорна хмара із синього моря наступала, то виступала Мотря з

Карпом з-за своєї хати до тину. Не сиза хмара над дібровою вставала,

то наближалася до тину стара видроока Кайдашиха, а за нею вибігла з

хати Мелашка з Лавріном, а за ними повибігали всі діти".

У цьому уривку комічний ефект досягається через ...

варіанти відповідей

надуживання старослов'янізмів в описі побутової сцени;

надмірне використання зниженої лексики;

змішування стилів - високого епічного з побутовим;

гротескні характеристики членів родини;

поєднання логічно несумісних, протилежних понять.

Запитання 7

Події в повісті «Кайдашева сім'я» розгортаються в такій послідовності:

варіанти відповідей

одруження Лавріна -- одруження Карпа -- смерть Кайдаша -- всихання груші;

смерть Кайдаша -- одруження Карпа -- одруження Лавріна -- всихання груші;

одруження Карпа -- одруження Лавріна -- смерть Кайдаша -- всихання груші;

одруження Карпа -- одруження Лавріна -- всихання груші -- смерть Кайдаша;

всихання груші -- одруження Карпа -- смерть Кайдаша -- одруження Лавріна

Запитання 8

До композиційних особливостей повісті «Кайдашева сім'я» НЕ НАЛЕЖИТЬ...

варіанти відповідей

поділ твору на дев'ять частин;

нагнітання сцен сварок, колізій;

розкриття характерів героїв через діалоги;

розгортання подій переважно в одному селі;

детальний опис весілля Карпа і Лавріна.

Запитання 9

За способом зображення дійсності повість «Кайдашева сім'я» - яскравий приклад...

варіанти відповідей

класицизму;

сентименталізму;

романтизму;

реалізму;

модернізму.

Запитання 10

За жанром повість "Кайдашева сім'я" І.С. Нечуя-Левицького ...

варіанти відповідей

соціально-психологічна;

історична;

пригодницька;

соціально-побутова;

авантюрна.

Запитання 11

Сюжетною основою для написання роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика став нарис ...

варіанти відповідей

"Чіпка";

"Пропаща сила";

"Подоріжжя од Полтави до Гадячого";

"Так це та правда?!"

"Лихі люди".

Запитання 12

Прочитайте рядки («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика).

"Як же дійшов до літ та убрався у силу, -- біда з ним та й годі! Високого зросту, бравий, широкоплечий, як із заліза збитий, а до того ще меткий, як заєць, співун-реготун... Хороший з лиця -- повновидий, рум'янець на всю щоку, з чорними, веселими очима, лискучим усом, -- він був перший красень на селі..."

У цьому уривку описано...

варіанти відповідей

Василя Семеновича Польського;

Чіпку Варениченка;

Тимофія Лушню;

Максима Гудзя;

Грицька Чупруненка.

Запитання 13

Прочитайте рядки («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика).

"Таких парубків часто й густо можна зустріти по наших хуторах та селах. Одно тільки в нього неабияке - дуже палкий погляд, бистрий, як блискавка. Ним світилася якась незвичайна сміливість і духова міць, разом з якоюсь хижою тугою".

У цьому уривку описано...

варіанти відповідей

Василя Семеновича Польського;

Чіпку Варениченка;

Тимофія Лушню;

Максима Гудзя;

Грицька Чупруненка.

Запитання 14

Прізвища Хрущ, Хрущов, Притика в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» мав (мали):

варіанти відповідей

Грицько Чупруненко;

дід Улас;

Матня, Лушня й Пацюк;

Іван Вареник;

Чіпка Варениченко.

Запитання 15

Представником чиновництва в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є...

варіанти відповідей

Порох;

Грицько Чупруненко;

Максим Гудзь;

Кряжов;

Остап Хрущ.

Запитання 16

Події в романі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» розвиваються в такій послідовності:

варіанти відповідей

Максим Гудзь у москалях -- арешт Чіпки й дорога на Сибір -- одруження Чілки з Галею -- смерть баби Оришки;

арешт Чіпки й дорога на Сибір -- смерть баби Оришки -- одруження Чіпки з Галею -- Максим Гудзь у москалях;

Максим Гудзь у москалях -- смерть баби Оришки -- одруження Чіпки з Галею -- арешт Чіпки й дорога на Сибір;

смерть баби Оришки -- Максим Гудзь у москалях -- одруження Чіпки з Галею -- арешт Чіпки й дорога на Сибір;

смерть баби Оришки -- арешт Чіпки й дорога на Сибір -- одруження Чіпки з Галею Максим Гудзь у москалях;

Запитання 17

"Будинок з багатьма прибудовами і надбудовами" -- цю характеристику роману "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" дано за ...

варіанти відповідей

широку тематику;

розмаїтість ідей;

складну композицію;

багатосюжетність;

жанрові особливості.

Запитання 18

Прочитайте рядки («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика).

"Пуста городина, лихий тин, криві ворота, не обмазана хата... кинулись в вічі й образили Грицькову хазяйливу натуру. Він з докором ї разом з жалем дивився на Чіпчине добро.

-- Господи, Боже! доживеться ж чоловік от до сього? А все -- своя воля..."

У виділених в уривку словах ідеться про ...

варіанти відповідей

волю після скасування кріпосного права;

причину деградації Чіпки, його слабку силу волі;

звільнення Чіпки на волю після перебування в чорній;

дворічну працю на пана після оголошення волі кріпакам;

наслідки залежності кріпаків і волі козаків.

Запитання 19

Підсилює важкий психологічний стан героя пейзаж у варіанті («Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного та Івана Білика)

варіанти відповідей

Надворі весна вповні. Куди не глянь - скрізь розвернулося, розпустилося, зацвіло пишним цвітом. Ясне сонце, тепле й приязне, ще не вспіло наложити палючих слідів на землю.

Одходячи на спокій, сонце обдало землю блискучим промінням; земля на прощання усміхнулась і потемніла. Спустилася ніч; викликала собі на втіху зорі; викотився з-за гаю місяць - і став оглядати околицю.

Тим часом - світ, як день, тільки сонце щось забарилося... Закрасивши увесь східень палко рожевим цвітом, воно ще не рушало з гори, ще не блиснуло ні одним променем над землею.

Сонце дедалі все вище та вище підпливало. Перше ж так гарно сяяло та гріло, а це вже стало пекти-палити, аж дід прокинувся.

Осіннє сонце сідало в хмари. Прощаючись із землею, заливало хмари й землю огняним світлом. Як кров, червонів захід сонця і заглядав своїми червоними

очима крізь побиті шибки у Чіпчину хату.

Запитання 20

Яку мету ставили перед собою "Громади" в середині ХІХ ст.? 

варіанти відповідей

"Громади" ставили перед собою мету забезпечення соціальної підтримки та допомоги своїм членам у важкі моменти.

Прагнули політичного впливу та розвитку спільних інтересів своїх членів.

Сприяли розвитку освіти, свободі літературного слова, формуванню національної свідомості.

Підтримували економічний розвиток своєї території та покращення умов життя мешканців.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест