Козаччина ЗНО (НМТ)

Додано: 14 березня
Предмет: Історія України, 11 клас
26 запитань
Запитання 1

Формування козацької старшини на Запорозькій Січі в ХVІ — на початку ХVІІ ст. відбувалося шляхом

варіанти відповідей

призначення гетьманом.

бойового галасу.

займанщини.

виборів.

Запитання 2

Укажіть провідників козацько-селянського повстання 1637–1638 рр. (3 правильні відповіді)

варіанти відповідей

Іван Богун

Яків Острянин

Павло Павлюк

Северин Наливайко

Іван Гонта

Дмитро Гуня

Семен Палій

Запитання 3

Що стало приводом до козацького повстання під проводом К. Косинського?

варіанти відповідей

утворення Барської конфедерації

зруйнування Січі на острові Мала Хортиця

земельний конфлікт із родиною Острозьких

заборона польської влади козакам здійснювати морські походи

Запитання 4

Якими цифрами на карті позначено території, втрачені Гетьманщиною за умовами Білоцерківського договору 1651 р.?

варіанти відповідей

1, 2

1, 4

2, 3

3, 4

Запитання 5

Національно-визвольна війна українського народу проти Речі Посполитої під проводом Б. Хмельницького тривала впродовж

варіанти відповідей

А

1646–1654 рр.


Б

1648–1657 рр.


В

1650–1659 рр.


Г

1652–1663 рр.

Запитання 6

Укажіть напрями зовнішньої політики гетьмана Б. Хмельницького в роки Національно-визвольної війни середини ХVІІ ст. (3 правильні відповіді)

варіанти відповідей

1

включення українських земель до складу Московської держави

2

забезпечення визнання новоутвореної держави – Гетьманщини

3

закріплення здобутків збройної боротьби

4

поділ Речі Посполитої на окремі незалежні держави

5

здобуття королівських регалій

6

пошук союзників у боротьбі з Річчю Посполитою

7

приєднання земель Слобідської України до Гетьманщини

Запитання 7

Географічні назви Базавлук, Микитин Ріг, Чортомлик, Олешки пов’язані з місцями

варіанти відповідей

A

основних битв часів козацько-селянських повстань 20–30-х рр. XVII ст.

Б

розміщення турецьких фортець у гирлі Дніпра й Південного Бугу.

В

формування полків реєстрового козацтва.

Г

розміщення Запорозьких Січей.

Запитання 8

Ліквідація магнатського землеволодіння, панщини, масове покозачення селянства, формування нової еліти суспільства на основі козацької старшини відбулися в результаті

варіанти відповідей

А

козацьких воєн кінця XVI ст.

Б

морських походів козаків початку XVII ст.

В

козацько-селянських повстань 20 — 30-х рр. XVII ст.

Г

національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.

Запитання 9

Що було характерним для періоду Руїни?

варіанти відповідей

А

усеохопна криза та занепад Речі Посполитої, спричинені Національно-визвольною війною українського народу під проводом Б. Хмельницького

Б

внутрішня боротьба козацької старшини за владу, розкол Гетьманщини, втручання в її внутрішні справи та військова агресія з боку сусідніх держав

В

форсований наступ на автономні права Гетьманщини з боку російського уряду внаслідок переходу гетьмана І. Мазепи на бік шведського короля

Г

остаточна ліквідація інституту гетьманства, решток української автономії та повна інтеграція українських земель у Російську імперію

Запитання 10

Укажіть портрет гетьмана, який у боротьбі за єдність козацької держави визнав протекторат Османської імперії над Гетьманщиною.

варіанти відповідей
Запитання 11

Запорозька Січ у добу Руїни (60-ті – 80-ті рр. XVII ст.)

варіанти відповідей

А

входила до складу Слобідської України.

Б

визнавала зверхність шведського короля.

В

виступала самостійною військово-політичною силою.

Г

перебувала під протекторатом турецького султана.

Запитання 12

«У другій половині серпня відбулися вирішальні за своєю трагічністю події. Залога міста після майже півторамісячної облоги не витримала щоденних штурмів... Коли турки увійшли в місто, пролунав страшенної сили вибух: то вогонь дістався запасів пороху... Отак... перетворено на руїну серце Української козацької держави...»

Про яке місто йдеться в уривку з джерела?

варіанти відповідей

Київ

Чигирин

Батурин

Глухів

Запитання 13

«У другій половині серпня відбулися вирішальні за своєю трагічністю події. Залога міста після майже півторамісячної облоги не витримала щоденних штурмів... Коли турки увійшли в місто, пролунав страшенної сили вибух: то вогонь дістався запасів пороху... Отак... перетворено на руїну серце Української козацької держави...»

Турки під час походу «на серце Української козацької держави» як знамено використовували ім’я гетьмана

варіанти відповідей

А

І. Виговського.

Б

Ю. Хмельницького.

В

П. Тетері.

Г

П. Дорошенка.

Запитання 14

Козацьке повстання 1702–1704 рр. під проводом С. Палія спричинено

варіанти відповідей

А

початком Північної війни між Росією та Швецією.

Б

зруйнуванням російськими військами Чортомлицької Січі.

В

ліквідацією польським сеймом козацького устрою на Правобережній Україні.

Г

переходом гетьмана І. Мазепи та запорожців на бік шведського короля

Карла ХІІ.

Запитання 15

Який із поданих історико-літературних творів не належить до козацьких літописів?

варіанти відповідей

А

«Літопис Самовидця»

Б

«Хроніка з літописців стародавніх» Ф. Софоновича

В

Літопис Г. Граб’янки

Г

Літопис С. Величка

Запитання 16

За стильовими ознаками можна встановити, що зображені пам’ятки культури України є прикладами архітектури

варіанти відповідей

А

бароко.

Б

класицизму.

В

модерну.

Г

готики.

Запитання 17

За часів гетьманування І. Мазепи соціально-економічному розвиткові Лівобережної Гетьманщини був властивий процес

варіанти відповідей

А

узаконення панщини.

Б

ліквідації магдебурзького права.

В

обезземелення козацької старшини та шляхти.

Г

скорочення землеволодінь російського дворянства.

Запитання 18

«Паланка» — це адміністративно-територіальна одиниця

варіанти відповідей

А

Слобідської України.

Б

Лівобережної Гетьманщини.

В

Нової (Підпільненської) Січі.

Г

Правобережної Гетьманщини.

Запитання 19

Проаналізуйте зображену картосхему.


Картосхема дає змогу:

(3 правильні відповіді)

варіанти відповідей

визначити події першого Кримського походу московсько-українського війська (травень-червень 1687 р.).

указати місце остаточної ліквідації царським урядом Запорозької Січі.

визначити межі територій, охоплених козацьким повстанням на чолі з С. Палієм.

окреслити межі «Великого князівства Руського» за Гадяцьким договором.

визначити хід бойових дій Північної війни на українських землях.

указати території, що за умовами Бахчисарайського договору, мали залишатися незаселеними.

окреслити території, на які поширювалася влада гетьмана І. Мазепи.

Запитання 20

Діяльність Другої Малоросійської колегії було спрямовано на

варіанти відповідей

А

упорядкування системи управління Запорозькою Січчю.

Б

ліквідацію решток автономного устрою Гетьманщини.

В

запровадження полкового устрою в Слобідській Україні.

Г

повернення козаків Задунайської Січі на Запоріжжя.

Запитання 21

У якому році територія Кримського ханства увійшла до складу Російської імперії?

варіанти відповідей

А

1774 р.

Б

1768 р.

В

1783 р.

Г

1787 р.

Запитання 22

Гайдамацький і опришківський рухи у XVIII ст. було спрямовано проти визисків з боку

варіанти відповідей

А

кримськотатарських ханів.

Б

російського дворянства.

В

козацької старшини.

Г

польської шляхти.

Запитання 23

Задунайську Січ було створено на землях, підвладних

варіанти відповідей

А

Речі Посполитій.

Б

Австрійській імперії.

В

Російській імперії.

Г

Османській імперії.

Запитання 24

«…Гонта поніс заслужену кару, росіяни приборкали запорожців. Для приборкання заворушень хлопів, що ще продовжувалися, готувалася окрема військова експедиція…»

варіанти відповідей

А

«Руїни».

Б

«Паліївщини».

В

«Коліївщини».

Г

«Хмельниччини».

Запитання 25

Укажіть імена кошових отаманів Запорозької Січі. (3 правильні відповіді)

варіанти відповідей

1

Василь-Костянтин Острозький

2

Іван Виговський

3

Петро Калнишевський

4

Іван Сірко

5

Петро Дорошенко

6

Іван Мазепа

7

Кость Гордієнко

Запитання 26

Яку пам’ятку архітектури України зображено на фото?

варіанти відповідей

А

Троїцьку соборну церкву в Новомосковську

Б

Георгіївську церкву Видубицького монастиря в Києві

В

Успенську соборну церкву в Почаєві

Г

Покровський собор у Харкові

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест