1. Продовжуємо тему війни.
Пауль Целан (Павло Львович Анчель) має українське коріння: народився 23 листопада 1920 року в німецько-мовній єврейській родині; єврейський німецькомовний поет і перекладач. В якому містечку народився Целан?
2.Рідною мовою його батьків була німецька. В ранньому дитинстві Пауль відвідував єврейську релігійну школу, де вивчав іврит, Тору. Освіту здобув у румунській гімназії. Його літературні смаки склалися під впливом матері, яка добре знала німецьку класику. Пауль знав напам’ять казки братів Грімм, а в 15 років його настільною книгою стає... Як ви думаєте, яка це книга? У підручнику книга названа, необхідно уважно перечитати с. 134-138. Зверніть увагу на ім'я дівчини у "Фузі смерті"
3. У 12 років Целан почав писати вірші. Після закінчення гімназії, у 1938 році, їде до Франції вивчати медицину. У зв’язку з початком Другої світової війни перервав навчання і повернувся на Буковину, де записався студентом відділення романістики Чернівецького університету. Проте навчання було недовгим. Чому?
4. Як і десятки тисяч євреїв Целан став жертвою нацистських переслідувань. Кров, муки і смерть, страждання не обминули родину. Які випробування довелось пережити Паулю у роки Другої світової війни?
5. В 1944-1945 рр. знову в Чернівцях Целан продовжує навчання в університеті. В одній з анкет цього періоду він зазначає, що володіє єврейською, румунською, німецькою, французькою, англійською, російською, українською мовами. Але він змушений був виїхати за кордон. Його блукання світами розпочалося з Бухареста, що у ті часи славився, як “Париж Сходу". Для поета життя розкололося навпіл – до та після еміграції. Чому Целан змушений був переїхати до Будапешта?
6. Пауль Целан досяг світової слави. Його збірки віршів ставали подіями в літературному житті Західної Європи. За свою творчість удостоєний престижних нагород, зокрема в 1958 р. отримує літературну премію Вільного ґанзейського міста Бремена, в 1960 р. нагороджений найвищою в Німеччині літературною премією ім. Георга Бюхнера. Визначте збірки, створені П.Целаном
7.Потрясіння часів війни, жах пережитого, почуття провини перед своїм народом й батьками, розлучення з дружиною, депресія і повна людська самотність у світі не відпускали Целана і зрештою підкосили його. Саме це 20 квітня 1970 року привело Целана до річки Сена на відомий вам міст. Як називається цей міст?
8. Вірш "Фуга смерті"написаний у 1945 році.Поштовх до написання - реальні ситуації у німецьких концтаборах часів Другої світової війни. Головна думка: протиставлення і духовне протиборство життя і смерті, добра і зла. Перемагає смерть. Інакше не моло і бути. Адже Голокост - (спалений цілком) - масове знищення етнічних та соціальних спільнот Європи протягом 1933-1945 років. У роки війни нацисти створили 22 табори смерті. Один із найвідоміших - Освенцім, або Аушвіц. Чому у назві твору є слово "фуга"? Що таке фуга?
9. Головні теми вірша "Фуга смерті"
10. Читаючи твір, бачимо реалії табірного життя: масові страти в'язнів, знищення їх у печах крематоріїв, жорстокі німецькі вівчарки, які охороняли територію концтабору, комендант, який наглядав за роботою в'язнів. Навіть оркестри, набрані з тих же в'язнів, що під їхню музику тисячі в'язнів прощалися з життям. Від імені кого написаний вірш?
11. Читаючи вірш, ви звернули увагу на образи-символи "чорне молоко", "могили у повітрі", Маргарита, Суламіф...Вірш починається словами "Чорне молоко світання ми п'ємо його надвечір...", цей мотив повторюється декілька разів, в'язні п'ють його зранку, опівдні, надвечір, вночі. Чому молоко, яке дає життя людині, чорне?
12."Смерть це з Німеччини майстер" - ця метафора підкреслює ідею майстерності німців у всьому, високу якість їхньої роботи, в тому числі майстерність вбивства.
Образ ката-майстра, який наглядає за роботою в'язнів, утілює сутність фашистської ідеології, яка несе загибель цивілізації та культурі. Німець (кат, майстер, він) зайнятиій тим, що :
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома