Порівняльна характеристика дисидентського руху в 60 та 80-х рр. 20 ст.

Додано: 8 листопада 2020
Предмет: Історія України, 11 клас
Тест виконано: 68 разів
30 запитань
Запитання 1

Укажіть одну з ознак дисидентського руху в Україні в другій половині 1960 — першій половині 1980-х рр.?

варіанти відповідей

мирний, ненасильницький характер боротьби

поширення руху лише в західних областях України

координація масових антиурядових акцій з московськими групами

домінування релігійної течії, її підтримка православною церквою

Запитання 2

Оберіть термін за визначенням:

Літературні, публіцистичні, наукові твори, які розповсюджувалися в рукописах без офіційного дозволу і цензури...

варіанти відповідей

 публіцистика

аматорство

самвидав

 дисиденство

Запитання 3

Оберіть зайве...

варіанти відповідей

 Українська робітничо-селянська спілка (УРСС)

Клуб творчої молоді в Києві

Український національний фронт

Спілка письменників України

Запитання 4

Оберіть термін за визначенням:

виступ проти існуючого державного ладу чи загальноприйнятих нарм певної країни, протистояння офіційній ідеології й політиці.

варіанти відповідей

дисиденство

диструкція

децентралізація

деградація

Запитання 5

Оберіть особу за біографічними даними:

Народився у селянській родині на Чернігівщині; після закінчення юрфаку МДУ працював у Західній Україні; один з засновників УРСС; засуджений до розстрілу з заміною покарання на 15 років ув′язнення; один із засновників Української Гельсинської групи та очільник Української Гельсинської спілки; автор Акту проголошення незалежності України

варіанти відповідей

 І.Кандиба

Л.Лук′яненко

 Д.Квецко

В.Чорновіл

Запитання 6

Оберіть з перерахованого причини появи дисидентського руху

варіанти відповідей

 Активний прорадянський рух у країнах Східної Європи

 Антирадянський рух у країнах Східної Європи

Лібералізація і активізація духовного життя суспільства

"Хрущовська відлига" кардинально змінила основи радянської тоталітарної системи

"Хрущовська відлига" не зачепила основ радянської тоталітарної системи

Запитання 7

Оберіть правильну відповідь:

варіанти відповідей

Належність до "шістдесятників" не дає підстав називати того чи іншого діяча дисидентом.

Належність до "шістдесятників" автоматично дає підстави називати того чи іншого діяча дисидентом.

Запитання 8

Про яку особистість йдеться?

Критикував національну політику керівників УРСР; засуджував дискримінацію українського народу в культурній, мовній та інших сферах; виступав проти ідеї майбутнього злиття націй при комунізмі; був виключений зі Спілки письменників України та ув′язнений на півтора роки; автор праці "Інтернаціоналізм чи русифікація?"

варіанти відповідей

Л.Лук′яненко

В.Чорновіл

 І.Кандиба

І.Дзюба

Запитання 9

Оберіть риси, що характеризують дисидентський рух в Україні.

варіанти відповідей

був неорганізованим, розрізненим

був масовим, організованим (спілки, об′єднання, комісії)

був поширений лише серед інтелігенції, що прагнула утворення незалежної української держави

охоплював різні верстви українського суспільства

був поширений переважно на західноукраїнських землях

був загальноукраїнським явищем, виникав у всіх регіонах України

Запитання 10

Оберіть рядок, у якому всі слова стосуються суті терміна «дисидентство»?



варіанти відповідей

УРСС, інакомислення, «самвидав», жорстокі переслідування, мирні шляхи боротьби

країни РЕВ, інтернаціоналізм, права та свободи, інфляція, паспортизація

КПРС, «культ особи», збройний конфлікт з владою, реабілітація, урбанізація

Запитання 11

Яке об’єднання, уособлюючи собою «шістдесятництво», посіло важливе місце у громадсько-політичному і культурному житті Києва на початку 1960-х рр.? 


 

 

 

варіанти відповідей

товариство української мови імені Т Шевченка

Клуб творчої молоді «Сучасник»

 правозахисне товариство «Меморіал» імені Василя Стуса

культурно-освітнє товариство «Просвіта»

Запитання 12

Про засідання якої дисидентської організації йдеться в наведеному уривку?

Іван Кандиба згадує: «Виступив Лук'яненко спочатку. Потім я. Я сказав приблизно такі фрази, що викликали тоді навіть між нами непогодження: "Проект програми взагалі я схвалюю. Але мені не подобається те, що на базі марксизму-ленінізму вона побудована". А тоді Вірун мені зразу таку репліку каже: "Без марксизму-ленінізму дальше, як до Києва, не дійдеш". Ну, такий собі конф­лікт. І якраз Левко тоді записував свого роду нотатки. Вони так і називаються: "Нотатки на зборах шостого листопада". Потім у справі фігурували... Значить, вирі­шили все-таки замінити цю програму... І доручили знов-таки Лук'яненку в іншій формі це подати. У новому варіанті програми головним завданням організації була ненасильницька боротьба за громадські права в Україні, за національні та культурні права, за економічні права тощо. Другим етапом боротьби мала бути боротьба за самостійність України».

варіанти відповідей

 Український національний фронт

Українська загальнонародна організація

Об'єднана партія визволення України

Українська робітничо-селянська спілка

Запитання 13

Коли було утворено організацію, про яку йдеться у фрагменті джерела?


«Головним її ідеологом і засновником був Левко Лук'яненко, який народився на Чернігівщині, закінчив юридичний факультет Московського університету і працював у Львівській області в Радехівському райкомі КПУ. Вони разом із партійним працівником Степаном Віруном на початку ____ року вирішують створити ор­ганізацію, метою якої буде сприяння виходу України зі складу СРСР».

варіанти відповідей

1959 р.

1960 р.

1961 р.

1962 р.

Запитання 14

 Установіть відповідність між портретами історичних діячів та їхніми іменами.

  

 

варіанти відповідей

В.Симоненко, Є.Сверстюк, І.Дзюба, Л.Лук′яненко

Є.Сверстюк, , Л.Лук′яненко, В.Симоненко,І.Дзюба

І.Дзюба, В.Симоненко, Є.Сверстюк, Л.Лук′яненко

Запитання 15

Поети-шістдесятники - це:


 

 

 

 

варіанти відповідей

Василь Симоненко, Володимир Сосюра, Іван Драч, Ліна Костенко

Василь Симоненко, Дмитро Павличко, Павло Тичина, Ліна Костенко

Василь Симоненко, Дмитро Павличко, Іван Драч, Максим Рильський

Василь Симоненко, Дмитро Павличко, Іван Драч, Ліна Костенко

Запитання 16

Шістдесятники - це...

варіанти відповідей

 молоде покоління митців шістдесятих років ХХ ст., сформоване в період сталінських репресій

старше покоління митців шістдесятих років ХХ ст., сформоване в період тимчасової "відлиги" радянського режиму

молоде покоління митців шістдесятих років ХХ ст., сформоване в період тимчасової "відлиги" радянського режиму

молоде покоління митців шістдесятих років ХІХ ст., сформоване в період реформ

Запитання 17

Який твір не відноситься до епохи шістдесятництва?

варіанти відповідей

"Маруся чурай"

 "Любіть Україну"

"Лебеді материнства"

 "Господи, гніву пречистого"

Запитання 18

Діяльність Клубу творчої молоді "Сучасник" полягала у...

варіанти відповідей

проведенні літературних вечорів, мистецьких виставок, театральних постановок

поширенні самвидаву, підготовці листів і відозв проти арештів дисидентів

підготовці та проведенні мітингів і робітничих страйків

збиранні документів, які свідчили про порушення прав людини, звернення до міжнародних організацій

Запитання 19

Що було характерно для творчості шістдесятників?

варіанти відповідей

зображення радянської дійсності у прикрашеному вигляді, підкреслення переваг соціалістичного способу життя

зображення реальних людей з їх багатогранними інтересами, відображення загальнолюдських цінностей та ідеалів, критичне ставлення до негараздів у суспільстві

підтримка художніми творами курсу на комуністичне будівництво, на «інтернаціоналізацію» суспільства

критика і заперечення комуністичного будівництва, прославляння життя на Заході

Запитання 20

Установіть відповідність між поняттями та уривками історичних джерел.

1 Лібералізація

2 Дисиденти

3 Шістдесятники

4 Реабілітація


А «Зняти з обліку спецпоселення і звільнити з-під адміністративного нагляду органів МВС греків, болгар, вірмен та членів їх сімей, виселених з Криму в 1944 р.»

Б «Затвердити… передачу Кримської області зі складу Російської СФСР до складу Української СРР»

В «Завдання полягає в підготовці народу до нового масового руху за національну свободу. Для такої праці потрібні не скоростріли з багнетами, а натхненне слово з вірою у перемогу…»

Г «Поетів тоді називали формалістами за шукання своєї індивідуальності. Насправді за шуканням істини — замість ідеї спущеної зверху для оспівування… неприйняття, опір, протистояння офіційній літературі та всьому апаратові будівничих казарм»

Д «Для цього необхідно: по-перше, по-більшовицькому засудити і викорінити як чужий духу марксизму-ленінізму і несумісний з принципами партійного керівництва і нормами партійного життя культ особистості, вести нещадну боротьбу проти всіляких спроб відродити його в тій чи іншій формі…»

варіанти відповідей

А,Б,В,Г

Д,В,Г,А

Д,А,В,Г

Г,Б,А,В

Запитання 21

Наслідком розвитку дисидентського руху в період «застою» стало...

варіанти відповідей

внесення до Конституції СРСР та УРСР статей про громадянські права і свободи

зародження робітничого руху і розгортання масових страйків

посилення партійного контролю над творчою інтелігенцією

обмеження функцій і компетенції каральних органів (КДБ і МВД)

Запитання 22

Які завдання ставила перед собою Українська громадська група сприяння виконанню Гельсінських угод?

варіанти відповідей

домагатися припинення втручання у внутрішні справи соціалістичних країн Східної Європи

 провести в УРСР альтернативні вибори до Верховної Ради

домагатися, щоб на міжнародних нарадах із питань безпеки та співробітництва в Європі Україна була представлена окремою делегацією

домагатися внесення до Конституцій СРСР та УРСР положень про свободу слова, друку, віросповідання, мітингів, зборів

добиватися ліквідації системи ГУЛАГу та реабілітації незаконно засуджених

ознайомити широкі кола української громадськості і світову громадськість з фактами порушення прав людини в Україні

домагатися акредитування в Україні представників зарубіжної прес

Запитання 23

Утворення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод пов’язано з...

варіанти відповідей

проведенням Наради з безпеки та співробітництва в Європі

ухваленням ООН Загальної Декларації прав людини

подіями «Празької весни»

 інтервенцією радянських військ до Афганістану

Запитання 24

Через «самвидав» упродовж 1970 – початку 1980-х років розповсюджувалась інформація ...

варіанти відповідей

«...про боротьбу народів за свою свободу, духовне та соціальне розкріпачення, роль СРСР у зміцненні миру у всьому світі...»

  «...про здобутки й перспективи радянської економіки, роль Комуністичної партії Радянського Союзу в покращенні добробуту радянських людей...»

  «про проблеми та досягнення передової української радянської науки, її роль у піднесенні розвитку народного господарства республіки...»

 «...про порушення свободи слова, судові і позасудові репресії в Україні, становище українських політв’язнів у тюрмах і таборах...»

Запитання 25

Вкажіть керівника Української Гельсінської групи в 1976 р.

 

варіанти відповідей

 В.Чорновіл

М.Руденко

А.Сахаров

П.Григоренко

Запитання 26

Українська Гельсінська група головним завданням своєї діяльності вважала:


варіанти відповідей

ліквідацію монополії КПРС на владу та демократизацію суспільного життя в Україні

реалізацію Україною конституційного права на вихід зі складу СРСР

здійснення структурної перебудови економіки України на ринкових засадах

ознайомлення світового співтовариства з фактами порушення прав людини в Україні

Запитання 27

Установіть послідовність подій.

А Заснування Української Гельсінської групи

Б Перша велика хвиля арештів українських дисидентів

В Друга велика хвиля арештів українських дисидентів

Г Видання В. Чорноволом часопису «Український вісник»

варіанти відповідей

А,Б,В,Г

Б,Г,А,В

Г,В,Б,А

Б,Г,В,А

Запитання 28

Які причини зумовили фактичний розгром дисидентського руху в Україні на початку 1980-х рр.?

варіанти відповідей

їхні ідеї були неактуальними й несвоєчасними

відсутність належної організованості, підпільної мережі

створення системи ГУЛАГу

оперативність і жорстокість каральних органів

діяльність дисидентів була дискредитована зв’язками з іноземними розвідувальними службами

нечисленність дисидентів, відсутність підтримки їх діяльності з боку населення

перехід дисидентів до терористичних методів боротьби

Запитання 29

Що стало наслідком підписання СРСР угоди, уривок із якої наведено?

«…Держави-учасниці поважатимуть права людини та основні свободи, включаючи свободу думки, совісті, релігії та переконань, для всіх, незалежно від раси, статі, мови і релігії…»

 

 

 

варіанти відповідей

початок косигінських реформ

створення Української Гельсінської групи

зародження Народного руху України

 завершення хрущовської «відлиги»

Запитання 30

Установіть відповідність між іменами діячів культури та фактами їх біографії.

1 О. Гончар

2 О. Довженко

3 С. Параджанов

4 П. Загребельний


А Кінорежисер, автор фільмів «Земля», «Поема про море», кіноповістей «Україна в огні», «Зачарована Десна»

Б Письменник, громадський діяч, автор трилогії «Прапороносці», романів «Тронка», «Собор», «Берег любові»

В Поет, автор збірок «Протуберанці серця», «Корінь і корона», сценаріїв до фільмів «Криниця для спраглих», «Камінний хрест»

Г Кінорежисер, автор фільмів «Українська рапсодія», «Квітка на камені», «Тіні забутих предків», «Колір граната»

Д Письменник, журналіст, автор романів «Первоміст», «Роксолана», «Я, Богдан», сценарію до фільму «Ярослав Мудрий»

варіанти відповідей

Б,А,Г,Д

А,Б,В,Г

Д,Б,А,В

Г,А,В,Б

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест