Рудні корисні копалини поділяють на кілька груп, а саме: ______ метали, __________ , ____________ ,____________ , й інші. Україна має унікальні поклади сировини для плавлення чорних металів (чавуну і сталі). Це різноманітні
залізні та марганцеві руди. Водночас у країні недостатньо руд для кольорової
металургії.
В Україні розвідано ____ родовища залізних руд, у межах яких зосереджено __ % світових запасів цієї сировини. Левова частка багатих за вмістом металу залізних руд магматичного та метаморфічного походження сконцентрована на Українському щиті.
Оберіть, серед перелічених, залізорудні басейни України.
В Україні сконцентровано понад 42 % світових запасів
марганцевих руд, які розміщені в Південноукраїнському (Придніпровському)марганцевому басейні. До його складу входять __________, __________ та родовища. Поклади марганцевої руди, які сформувалися
внаслідок руйнування поверхні Українського щита,
розташовані неглибоко. Їх розробляють кар’єрним
способом.
Особливе значення серед руд тугоплавких металів у нашій державі мають поклади титанових руд. Їхній видобуток в Україні становить близько 20 % від світового. Оберіть правильні відповідності: родовище - область.
На Кіровоградщині видобувають магматичного походження __________ руди , ___________ група родовищ.
В Україні відомі унікальні родовища самородної сірки
осадового походження. Вони були виявлені у Прикарпатті в середині ХХ ст. й утворюють цілий сірконосний басейн. Нині тут ведеться активний видобуток сірки як відкритим способом - __________ родовище), так і методом підземної виплавки - __________ родовище). Більша частина сірки іде на виробництво сульфатної кислоти. Оберіть назви відповідних родовищ.
Калійна сіль має осадове походження. У світі її родовища зустрічаються доволі рідко. В Україні калійна сіль утворилася внаслідок відступу давнього морського басейну з Передкарпатського крайового прогину. Товщина
соленосних шарів тут становить 50–60 м. Вони відомі
ще з першої половини ХІХ ст. Нині найбільшими родовищами калійної солі у Прикарпатті є _________ і ______________. Із калійної солі виготовляють калійні добрива.
Кухонна сіль – хімічна сировина осадового походження. Її найбільші запаси зосереджені на Донбасі у Донецькій складчастій області: ___________ та __________ родовища). Неглибоко залягають потужні соляні куполи у Дніпровсько-Донецькій западині. Запаси практично необмежені. Оберіть правильні варіанти та заповніть пропуски.
Україна вирізняється в Європі чималими покладами каоліну (білої глини). Каолін утворився в результаті вивітрювання поверхні Українського щита. Відомо близько 100 родовищ високоякісної білої глини. Найбільше у світі – ____________ _________ на Дніпропетровщині, де потужність шарів сягає 100 м.
Україна має поклади якісного графіту - _______________ родовище на Кіровоградщині)метаморфічного походження
В Україні є родовища коштовного і напівкоштовного каміння: ________ на Поліссі, ______ у Криму, __________ й аметисту у Придніпров’ї та Приазов’ї. Також є запаси берилу, чорного кварцу (моріону), розсипи алмазів.
Наша держава відома у світі мінеральними водами різного хімічного складу.У Прикарпатті знаними є ______________ (зокрема вода «Нафтуся») і _______________ родовища, в Закарпатті – ___________ , на Полтавщині – Миргородське, на Харківщині – Березівське. Радіоактивні радонові води у ________ на Вінниччині застосовують для ванн, що зцілюють недуги опорно-рухової та нервової систем, поліпшують обмін речовин. В Україні створено понад 400 санаторіїв і пансіонатів,
де використовують цілющі властивості мінеральних вод.
Запаси українського озокериту (гірського воску) на Львівщині- __________ , ___________ родовища) є найбільшими у світі. Цю сировину використовують у парфумерії, медицині та окремих галузях легкої промисловості.
Здавна відомі українські _____________ ___________. Народні цілителі послуговувалися ними ще з ХІV ст. Вони набувають цілющих властивостей завдяки тривалій дії
мікроорганізмів. Найбільш знані курорти – в Криму (Саки, Євпаторія),на Одещині (Куяльник), Миколаївщині, Донеччині
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома