орнаментація –
( лат – оздоблення, прикрашання) в музиці ХІІІ –ХУІІ ст. практика імпровізованого варіювання мелодії або фактури.
( лат – до вподоби, за бажанням) в музиці ХІІІ –ХУІІст. практика наголошування мелодії або фактури.
Мелізми
(від грец. melos — будівельне мистецтво) різновиди музичної мови. До мелізмів належать форшлаґ, ґрупето, подвійний мордент, перекреслений мордент подвійний перекреслений мордент та інші.
(від грец. melos — пісня, мелодія) — невеликі мелодичні прикраси та їх умовні позначки, один з різновидів музичної ораментики. До мелізмів належать форшлаґ, ґрупето, подвійний мордент, перекреслений мордент подвійний перекреслений мордент та інші.
Морде́нт
· Простий мордент
· Перекреслений мордент
(італ. mordente, букв. — гострий, їдкий, кусючий) — назва мелізму, швидке чергування основного звуку і допоміжного (секундою вище або нижче за
головний). Всі морденти виконуються за рахунок тривалості основної ноти.
Мордент, як і вібрато (а також і трель), позначається на письмі своєрідною
хвилястою лінією. Існують такі різновиди мордентів:
· Простий мордент (верхній, або просто мордент). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою вище) і повторення основного. Якщо допоміжний звук необхідно альтерований, знак альтерації ставиться над мордентом.
· Перекреслений мордент (або зворотний, нижній). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою нижче) і повторення основного. Якщо допоміжний звук альтерірований, знак альтерації ставиться під перекресленим мордент.
(італ. mordente, букв. — багаторазове повторення) — назва мелізму, швидке чергування основного звуку і допоміжного (секундою вище або нижче за
головний). Всі морденти виконуються за рахунок тривалості основної ноти.
Мордент, як і вібрато (а також і трель), позначається на письмі своєрідною
хвилястою лінією. Існують такі різновиди мордентів:
· Простий мордент (або зворотний, нижній). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою нижче) і повторення основного. Якщо допоміжний звук альтерірований, знак альтерації ставиться під перекресленим мордент.
· Перекреслений мордент (верхній, або просто мордент). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою вище) і повторення основного. Якщо допоміжний звук необхідно альтерований, знак альтерації ставиться над мордентом.
музична риторика
ставлення до музики як до танцю. В термінах риторики осмислюється новий музичний лексикон, що вбирає в себе численні гостро- виразові прийоми.. Музично-риторичні фігури стають носіями визначеного і зрозумілого всім танцю – логіки музичного ритму.
ставлення до музики як до мови. В термінах риторики осмислюється новий музичний лексикон, що вбирає в себе численні гостро- виразові прийоми.. Музично-риторичні фігури стають носіями визначеного і зрозумілого всім змісту – логіки музичного твору.
Вірджинал
малий прямокутний клавесин,інструмент англійських клаверистів.
малий прямокутний клавесин,інструмент французьких клаверистів.
Клавесин, клавіцимбали
(від clavis (лат.) – ключ) – клавішно-струнний інструмент в якому звук видобувається доторкуванням до струни металевої пластини.
(від clavis (лат.) – ключ) – клавішно-струнний інструмент зі щипковим способом видобування звуку
Інвенція
(лат. inventio - наслідування) — невелика дво- або триголосна поліфонічна
п'єса, що відзначається повторенням теми одним з голосів безпосередньо вслід за іншим голосом. У інвенції зазвичай присутня якась особлива композиційно-технічна ідея.Термін «інвенція» вперше зустрічається у збірнику багатоголосих шансонів К. Жанекена.
(лат. inventio знахідка, винахід) — невелика дво- або триголосна поліфонічна
п'єса, що відзначається винахідливістю як з погляду мелодики, так і з погляду розвитку теми та побудови форми. У інвенції зазвичай присутня якась
особлива композиційно-технічна ідея.Термін «інвенція» вперше зустрічається у збірнику багатоголосих шансонів К. Жанекена.
Поліфонія
(грец. «Численний звук або голос») - Вид багатоголосся, в якому звучить відразу кілька самостійних голосів або мелодій.
(грец. «глушник або голос») - Вид імітації, в якому звучить відразу кілька голосів почергово або в мелодій.
Імітація
(лат. наслідувати) 1)наслідування взагалі; 2)повторення музичної теми одним з голосів безпосередньо вслід за іншими голосами
(лат. перегукувати) 1)перегукувати взагалі; 2)повторення музичної теми
одним з голосів одночасно з іншими голосами
Контрасна поліфонія
багатоголосся, в якому голоси доповнюють один одного мелодійним змістом.
багатоголосся, в якому голоси відрізняються між собою мелодійним змістом.
Прихована поліфонія
з'являється в одноголоссі, коли при ходах на широкі інтервали виникають додаткові інтонаційні повязання між близькими за висотою, хоч і не сусідніми в послідовності звуками, і мелодія ніби поділяється на декілька голосів.
з'являється в багатоголоссі, коли при ходах на широкі інтервали виникають додаткові голоси близькі за висотою, хоч і не сусідніми в послідовності звуками, і мелодія доповнюється декількома голосами.
Темпоритм
поняття, що характеризує руховий аспект виконання: вибір швидкості,
стійке або мінливе її дотримання, масштаб, силу і характер темпових
відтінків, а також силу метричної акцентності. Особливості темпоритму
піаніста виявляються найповніше у тому, яких темпових коливань зазнає
основна метрична пульсація.
поняття, що характеризує мелодійний аспект виконання: вибір артикуляції,
стійке або мінливе її дотримання, масштаб, силу і характер артикуляційного руху, а також силу чергування акцентності. Особливості темпоритму
піаніста виявляються найповніше у тому, яких ритмічних коливань зазнає
основна артикуляційна пульсація.
Уртекст
(нім – редагований +текст) 1) редагований авторський варіант тексту музичного твору; 2) видання, що відтворює редагований авторський текст.
(нім – первісний +текст) 1) початковий авторський варіант тексту музичного
твору; 2) видання, що відтворює початковий авторський текст.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома