За матеріалами https://zno.osvita.ua/ukraine-history/
Що спричинило хвилю арештів і насильства щодо українських дисидентів у 1972—1973 рр.?
У листі до Президії Верховної Ради СРСР В. Стус писав: «…Репресії 1972 р. показали, що в дискусії з українськими «дисидентами»
влада не знайшла більш переконливих аргументів, ніж застосування
сили, а умови в таборах переконали мене у тім, що простір застосування цієї сили не знає кінця».
Як Конституція УРСР 1978 р. визначала соціально-економічний лад,
що існував у республіці?
Які риси були притаманні розвитку народного господарства УРСР
упродовж другої половини 1970—1980-х рр.?
Швидке зростання кількісного складу КПУ в 1970 — на початку
1980-х рр. було зумовлене переважно:
У 1970—1974 рр. видавався журнал «Український вісник», який
ставив перед собою такі завдання: «Необхідність такого позацензурного видання в Україні давно назріла… «Вісник» міститиме без
узагальнень інформацію про порушення свободи слова й інших демократичних свобод, про судові і позасудові репресії в Україні, про
порушення національного суверенітету, про спроби дезінформувати
громадськість, про становище українських політв’язнів у тюрмах
і таборах, про різні акції протесту тощо…».
У якій формі здійснювалося це видання?
Хто змінив П. Шелеста на посаді першого секретаря ЦК КПУ в 1972 р.?
Більшість учасників дисидентського руху в УРСР були представниками:
Яке економічне поняття є тотожним поняттю «застій», яким характеризують розвиток СРСР та УРСР у 70 — на початку 80-х рр. ХХ ст.?
Про якого історичного діяча йдеться в уривку історичного джерела?
У 1960-х рр. за написання поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», поеми «Хрест» (про голод 1933 р. в Україні) був виключений
із партії, Спілки письменників України, заарештований і поміщений у психіатричну лікарню. У 1976 р. очолив утворену Українську Гельсінську групу, за що в 1977 р. був засуджений на 12 років
ув’язнення.
Які характерні риси були притаманні демографічним процесам
в українському суспільстві упродовж 1970—1980-х рр.?
Яка зміна відбулася в системі освіти УРСР у 1970-х рр.?
Що було характерним для українського дисидентського руху середини 1950 — початку 1960-х рр.?
У роки науково-технічної революції (НТР) в СРСР її досягнення
впроваджувалися переважно:
Яка особливість економічного розвитку України 1970 — початку
1980-х рр. підтверджується поданими нижче даними?
У республіці, на яку припадало 2,6 % території СРСР, було побудовано майже 40 % атомних енергоблоків, продукувалося близько
40 % усієї радянської сталі, 34 % вугілля, 51 % чавуну. …частка
промисловості, що працювала на споживчий ринок, становила 29 %,
тоді як у розвинутих країнах цей показник сягав 50—60 % і більше.
Одним із завдань Української Гельсінської групи було:
Піднесення опозиційного руху в Україні в другій половині 1970-х рр.
було передусім спричинено:
Чим супроводжувалася зміна політичного керівництва УРСР
у 1972 р.?
Що було характерно для творчості шістдесятників?
Яким шляхом розвивалася економіка УРСР у 1970—1980-ті рр.?
Екстенсивний розвиток економіки, який, на думку вчених, «…наприкінці 1970 — на початку 1980-х рр. в СРСР, у тому числі й в
Україні, цілком вичерпав свої можливості», — це:
На чию адресу лунає звинувачення в наведеному уривку історичного
джерела?
Ця так звана «праця» має явно виражений антирадянський характер… У ній зводиться наклеп на національну політику КПРС,
робиться спроба… розпалити ворожнечу між українським і російським народом. Із цією метою автор вдається до спотворення положень ленінської національної політики, змісту творів класиків
марксизму-ленінізму з національного питання.
Що стало приводом для усунення П. Шелеста з посади першого секретаря ЦК КПУ?
Один з творців української естрадної музики, автор 107 пісень, 53 інструментальних творів, автор найкращих пісень року в СРСР - «Червона рута» (1971 р.) та «Водограй» (1972 р.) - це
Яке явище радянської дійсності другої половини 1960-х - 1980-х рр. відображено на карикатурі?
.У царині якого мистецтва творили діячі, зображені на фото?
Укажіть прояви політико-ідеологічної кризи радянського ладу в середині 1960-х – на початку 1980-х рр.
Спроби економічних реформ у другій половині 1960-х рр. передбачали
. Які поняття пов’язані з розвитком дисидентського руху в Україні в 1960–1970-ті рр.?
Одна з характерних ознак суспільно-політичного життя СРСР наприкінці 1970-х - на початку 1980-х рр. - це
. «Самвидав» - це один із методів боротьби дисидентів у СРСР й УРСР, що полягав у
. Проголошення керівництвом СРСР курсу на «зближення та злиття націй у «нову історичну спільноту – радянський народ»...» призвело до
Прочитайте уривок з історичного документа та виконайте завдання
«Цей славнозвісний і водночас “багатостраждальний” твір мало не скинув з п’єдесталу вже визнаного класика соціалістичного реалізму. Центральний образ роману – пам’ятка козацької минувшини… Основна увага в ньому приділена викриттю негативних явищ радянської дійсності, таких як бюрократія, кар’єризм, безправ’я селян, чиновницьке недбальство, зневажливе ставлення до довкілля й пам’яток історії та культури...»
Хто є автором твору, про який ідеться в уривку з документа?
«Цей славнозвісний і водночас “багатостраждальний” твір мало не скинув з п’єдесталу вже визнаного класика соціалістичного реалізму. Центральний образ роману – пам’ятка козацької минувшини… Основна увага в ньому приділена викриттю негативних явищ радянської дійсності, таких як бюрократія, кар’єризм, безправ’я селян, чиновницьке недбальство, зневажливе ставлення до довкілля й пам’яток історії та культури...»
Укажіть фото, на якому зображено пам’ятку, що стала «центральним образом роману».
«Цей славнозвісний і водночас “багатостраждальний” твір мало не скинув з п’єдесталу вже визнаного класика соціалістичного реалізму. Центральний образ роману – пам’ятка козацької минувшини… Основна увага в ньому приділена викриттю негативних явищ радянської дійсності, таких як бюрократія, кар’єризм, безправ’я селян, чиновницьке недбальство, зневажливе ставлення до довкілля й пам’яток історії та культури...»
. Роман було піддано нищівній критиці й забороні в період
Із якою подією пов’язані діячі, зображені на фото?
Прочитайте уривок з інтерв’ю колишнього голови КДБ УРСР М. Голушки:
«У карних кодексах… було передбачено відповідальність за антирадянську агітацію та пропаганду, наклепи на існуючий лад (ст. 62, 187 КК УРСР), застосування яких асоціюється із переслідуванням за інакомислення».
Відповідні статті Кримінального кодексу використовувалися владою для боротьби з
Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання =
«…[організація] ставить за мету:
1) Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.
2) …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки i співпраці в Європі.
3) Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава i член ООН була представлена окремою делегацією.
4) З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»
Яка організація ставила перед собою таку мету?
Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання =
«…[організація] ставить за мету:
1) Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.
2) …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки i співпраці в Європі.
3) Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава i член ООН була представлена окремою делегацією.
4) З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»
У якому році створено цю організацію?
Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання =
«…[організація] ставить за мету:
1) Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.
2) …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки i співпраці в Європі.
3) Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава i член ООН була представлена окремою делегацією.
4) З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»
Хто з діячів, зображених на фото, був членом цієї організації?
«…[організація] ставить за мету:
1) Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.
2) …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки i співпраці в Європі.
3) Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава i член ООН була представлена окремою делегацією.
4) З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»
Яке явище радянської дійсності слід характеризувати, використовуючи наведений історичний документ?
Що було однією з особливостей економічного розвитку УРСР в 1970-х - на початку 1980-х рр.?
На якій проблемі радянської дійсності 1970-х - 1980-х рр. акцентує увагу зображена карикатура?
Напис на карикатурі: «Сьогодні в нашому тресті розшукуються: “пішла в хімчистку”; “пішов на об'єкт; “відійшов покурити”; “пішла в другий відділ”».
На яке явище в житті радянських людей у період «застою» вказує карикатура?
. Укажіть ключові положення Конституції УРСР 1978 р.
Радянський генерал-майор, українець, правозахисник.
Виступав на захист кримських татар та інших депортованих народів.
У 1964 році за легальну правозахисну діяльність розжалуваний у рядові і позбавлений усіх державних відзнак. Перебував у радянських тюрмах, таборах і «психушках». З 1977 року проживав у США
Український історик та археолог.
У період хрущовської «відлиги» він став відомим у колах освіченої інтелігенції лекціями з історії України, які читав у Клубі творчої молоді «Сучасник»; під час першого відзначення на державному рівні 150-літнього ювілею Тараса Шевченка провів автобусну екскурсію шевченківськими місцями
1966 року написав трактат «Приєднання чи возз'єднання?», де блискуче викрив фальш «Тез до 300-річчя возз'єднання України з Росією». Робота спочатку поширювалася «самвидавом», а 1972 року вийшла брошурою в Канаді.
За це й за підпис під протестним зверненням інтелігенції до керівництва СРСР («Лист 139-ти») 1968 року вченого звільнили з роботи. Компартійна влада вимагала від Брайчевського визнання у пресі помилковості власних висновків, публічного «каяття», а не домігшись свого, зробила все, щоб науковий світ забув ім'я вченого
Політичний та громадський діяч провідників кримськотатарського національного руху, правозахисник, учасник дисидентського руху, політичний в'язень.
За свої політичні погляди Джемілєв був виключений з ВНЗ та сім разів був судимий. Всього він провів п'ятнадцять років у місцях позбавлення волі.
Голова Меджлісу кримськотатарського народу (1991—2013)
Радянський літакобудівельник російського походження, один із провідних авіаконструкторів СРСР.
У післявоєнні роки під керівництвом Антонова розроблено транспортні літаки Ан-8, Ан-12, Ан-22, Ан-26, Ан-32, Ан-72, Ан-124 (літак «Руслан», найбільший серійний вантажний літак у світ, кодове ім'я в НАТО — «Condor»),
У 1955 р створив та очолив першу в країні кафедру грудної хірургії для вдосконалення лікарів.
Клініку серцевої хірургії, яку очолював, в 1983 році реорганізували в Київський науково-дослідний інститут серцевої хірургії. Щороку в інституті проводиться близько 3000 операцій на серці, в тому числі близько 2000 зі штучним кровообігом.
З часом наукові дослідження , за його власними словами, сформувались у такі напрямки:
Регулюючі системи організму — від хімії крові, через ендокринну і нервову системи до кори мозку.
Механізми розуму і штучний інтелект.
Психологія і моделі особистості.
Соціологія і моделі суспільства.
Глобальні проблеми людства.
У 2008 році він був визнаний другим після Ярослава Мудрого великим українцем
Вкажіть автора картини
Українська народна художниця, представниця «наївного мистецтва».
Об'єднала у своїй творчості малюнок і живопис. Це — і живописна графіка, і графічний живопис водночас.
«Звірина серія» — явище унікальне і не має аналогів ні у вітчизняному, ні у світовому мистецтві.
У її арсеналі не було «професійних хитрощів»: малювала на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш, акварель.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома