Урок 17. Опозиційний рух

Додано: 13 січня 2023
Предмет: Історія України, 11 клас
Тест виконано: 440 разів
39 запитань
Запитання 1

Про активізацію дисидентського руху в Україні в др.. пол. 1970-х рр.. свідчить


варіанти відповідей

створення Української робітничо-селянської спілки

діяльність Української Гельсінської групи

організація в Києві клубу творчої молоді «Сучасник»

поява праці І.Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація?»

Запитання 2

Прочитайте уривок зі спогадів режисера Ю.Іллєнка та дайте відповідь на запитання. «Увечері 4 вересня 1965 р. у кінотеатрі «Україна» зібралася вся еліта Києва. Фільм був розкручений… тому його й використали організатори акції протесту. …Із зали піднімається _______________ з букетом. Говорить теплі слова, вручає квіти, раптом повертається і звертається до зали: «Почалися арешти, повторюється 37-й рік…» …Вскакує _____________ і кричить українською крізь гул запущеної чекістами сирени: «Хто проти тиранії – встаньте!» Прізвище яких громадських діячів пропущено в уривку?


варіанти відповідей

І.Дзюба, В.Стус

В.Стус, Л.Лук'яненко

Л.Лук'яненко, В.Чорновіл

В.Чорновіл, М.Руденко

Запитання 3

Чи правильне твердження?

Піднесення опозиційного руху в Україні в др.. пол. 1960-х – на поч.. 1970-х рр.. було передусім спричинено:

1. подіями в Чехословаччині, які отримали назву «Празька весна»

2. інтервенцією СРСР в Афганістан та згортанням міжнародної політики «розрядки»

 


варіанти відповідей

обидва варіанти правильні

тільки 1-й варіант правильний

тільки 2-й варіант правильний

обидва варіанти не правильні

Запитання 4

Які цілі діяльності Української Гельсінської групи?


варіанти відповідей

ознайомлювати світове співтовариство з фактами порушення прав людини в Україні

сприяти реформуванню радянської політичної системи в Україні

ознайомлювати українську громадськість із Загальною декларацією прав людини

Запитання 5

Що було однією з ознак дисидентського руху в Україні в др.. пол. 1960 – перш. пол. 1980-х років?


варіанти відповідей

домінування релігійної течії, її підтримка з боку православної церкви

координація масових антиурядових акцій з московськими групами

поширення руху лише в західних областях України

мирний, ненасильницький характер боротьби

Запитання 6

На чию адресу були висунуті такі звинувачення? «Ця «праця» має явний антирадянський характер… в ній зводиться наклеп на національну політику КПРС, робиться спроба… розпалити ворожнечу між українським і російським народами. З цією метою автор вдається до спотворення положень ленінської національної політики, змісту творів класиків марксизму-ленінізму з національного питання».


варіанти відповідей

В.Стуса

І.Дзюби

О.Гончара

Л.Костенко

Запитання 7

Установіть відповідність між поняттями та їхнім основним змістом.


дисидентство

варіанти відповідей

теорія і практика, основою яких є ставлення до людини як до найвищої цінності, захист її права на свободу, розвиток її здібностей

практика, згідно з якою головним чинником досягнення мети є суб’єктивні бажання та довільні рішення осіб, які її здійснюють

морально-політична опозиція до існуючого державного (політичного) ладу, панівних у суспільстві ідеології та цінностей

теорія і практика, основою яких є теза про пріоритетність загальнолюдських цінностей над цінностями окремої нації

теорія і практика, що орієнтується на збереження та підтримання традиційних суспільних цінностей і морально-правових норм

Запитання 8

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


М.Руденко  

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 9

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Мороз

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 10

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Стус

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 11

Установіть відповідність між прізвищами учасників опозиційного руху в Україні та їх характеристиками


 В.Чорновіл

варіанти відповідей

історик, публіцист, автор есе «Репортаж із заповідника ім. Берії», «Хроніка опору»

поет, літературний критик, автор поезії «На колимськім морозі калина»

письменник, один із засновників Української Гельсінської групи

генерал, правозахисник, учасник руху за відновлення прав кримськотатарського народу

Запитання 12

Утворення Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод пов’язано з


варіанти відповідей

подіями «Празької весни»

інтервенцією радянських військ до Афганістану

ухваленням ООН Загальної Декларації прав людини

проведення Наради з безпеки та співробітництва в Європі

Запитання 13

Через «самвидав» упродовж 1970 – поч.. 1980-х років розповсюджувалась інформація


варіанти відповідей

«…про порушення свободи слова, судові і позасудові репресії в Україні, становище українських політв’язнів у тюрмах і таборах…»

«про проблеми та досягнення передової української радянської науки, її роль у піднесенні розвитку народного господарства республіки…»

«…про здобутки й перспективи радянської економіки, роль Комуністичної партії Радянського Союзу в покращенні добробуту радянських людей…»

«…про боротьбу народів за свою свободу, духовне та соціальне розкріпачення, роль СРСР у зміцненні миру у всьому світі…»

Запитання 14

Головне завдання діяльності Української Гельсінської групи


варіанти відповідей

реалізація Україною конституційного права на вихід зі складу СРСР

ліквідація монополії КПРС на владу та демократизація суспільного життя в Україні

ознайомлення світового співтовариства з фактами порушення прав людини в Україні

здійснення структурної перебудови економіки України на ринкових засадах

Запитання 15

Що стало наслідком підписання СРСР угоди, уривок з якої процитовано: «…Держави-учасниці поважатимуть права людини та основні свободи, включаючи свободу думки, совісті, релігії та переконань, для всіх, незалежно від раси, статі, мови та релігії…»?


варіанти відповідей

завершення «хрущовської відлиги»

зародження Народного руху України

створення Української Гельсінської групи

початок «косигінської реформи»

Запитання 16

Установіть синхронність подій історії України та всесвітньої історії.


суд у Львові над членами Української робітничо-селянської спілки (УРСС)

варіанти відповідей

Спорудження Берлінського муру 

утворення Федеративної Республіки Німеччини 

проголошення Італії республікою 

події в Чехословаччині, що отримали назву «Празька весна» 

убивство в Далласі президента США Дж. Кеннеді 

Запитання 17

Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характеризуючи їх.


загострення кризи радянської системи (сер. 1960 – поч.. 1980-х рр..)

варіанти відповідей

«відлига», «лібералізація», науково-технічна революція, «раднаргоспи», «шістдесятники»

«Розвинений соціалізм», «радянський народ», «застій», неосталінізм, Українська Гельсінська група

п'ятирічка, колективізація, Голодомор, масові репресії, «Розстріляне відродження»

мобілізація, евакуація, «голокост», «новий порядок», «рух Опору»

Голод, індустріалізація, колективізація, «ждановщина», «лисенківщина»

Запитання 18

У листі до Президії Верховної Ради СРСР В.Стус писав: «…Репресії 1972 р. показали, що в дискусії з українськими «дисидентами» влада не знайшла більш переконливих аргументів, ніж застосування сили, а умови в таборах переконали мене у тім, що простір застосування цієї сили не знає кінця». Перехід влади до застосування сили проти українських дисидентів спричинено


варіанти відповідей

утворенням Української Гельсінської групи

зміною вищого керівництва Комуністичної партії України

поширенням «самвидавчого» журналу «Український вісник»

акцією протесту під час прем’єри фільму «Тіні забутих предків»

Запитання 19

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»

 

Яка організація ставила перед собою таку мету?


варіанти відповідей

Український національний фронт

Українська головна визвольна рада

Українська робітничо-селянська спілка

Українська Гельсінська група

Запитання 20

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


. У якому році створено цю організацію?


варіанти відповідей

1951 р.

1965 р.

1976 р.

1989 р.

Запитання 21

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


Хто з діячів зображених на фото, був членом цієї організації?

варіанти відповідей
Запитання 22

Прочитайте фрагмент історичного документа та виконайте завдання.

…організація ставить мету:

1)      Сприяти ознайомленню широких кіл української громадськості з Декларацією Прав Людини.

2)      …активно сприяти виконанню гуманітарних статей Заключного Акта Наради з питань безпеки і співпраці в Європі.

3)      Домагатися, щоб на всіх міжнародних нарадах… Україна як суверенна європейська держава і член ООН була представлена окремою делегацією.

4)      З метою вільного обміну інформацією та ідеями домагатися акредитування на Україні представників зарубіжної преси…»


Яке явище радянської дійсності слід характеризувати, використовуючи наведений історичний документ?


варіанти відповідей

дисидентство

політичну реабілітацію

перебудову

відлигу

Запитання 23

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 24

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 25

Із якою подією пов’язаний діяч, зображений на фото?




варіанти відповідей

створення Української Гельсінської спілки

заснування Української робітничо-селянської спілки

повстання політичних в’язнів у Норільському концтаборі

акцією протесту в кінотеатрі «Україна» проти арештів дисидентів

Запитання 26

Що було характерним для діяльності дисидентів в УРСР?


варіанти відповідей

підготовка до збройного повстання

здійснення низки терористичних актів

викривання антигуманної суті комуністичного режиму

заклики до скасування депутатської недоторканності 

Запитання 27

«Самвидав» – це один із методів боротьби дисидентів у СРСР й УРСР, що полягав у


варіанти відповідей

поширенні серед населення української національної символіки.

написанні листів-протестів до вищого партійно-радянського керівництва.

неофіційному виготовленні та розповсюдженні літературних і публіцистичних творів.

друкуванні в державних засобах масової інформації критичних матеріалів.

Запитання 28

Установіть відповідність між подією періоду «застою» та її наслідком.


підписання СРСР Гельсінського Заключного акту Наради з питань безпеки та співробітництва в Європі

варіанти відповідей

проведення перших альтернативних виборів до Верховної Ради УРСР 

«друга хвиля» масових арештів дисидентів 

активізація та організаційне оформлення дисидентського правозахисного руху 

відновлення вертикальної системи управління економікою 

юридичне закріплення однопартійної політичної системи

Запитання 29

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


М. Руденко 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 30

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Стус 

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 31

Установіть відповідність між прізвищем діяча та фактами його біографії.


В. Чорновіл

варіанти відповідей

автор «самвидавських» праць «Репортаж із заповідника імені Берії», «Серед снігів», «Хроніка опору» 

автор «самвидавської» збірки «Лихо з розуму», журналу «Український вісник», член Української Гельсінської групи 

автор збірок «Круговерть», «Зимові дерева», «Веселий цвинтар», член Української Гельсінської групи 

автор поезій «Всесвіт у тобі», «Оновлення», один із засновників і керівник Української Гельсінської групи 

автор збірок «Лебеді материнства», «Земне тяжіння», «самвидавської» сатири «Некролог кукурудзяному качанові», «Злодій», «Суд»

Запитання 32

Розгляньте фото палітурок видань і виконайте завдання. Ці візуальні джерела доречно використати для створення презентації 


варіанти відповідей

«Дисидентський рух в Україні».

«Українські письменники-шістдесятники».

«Ідеологізація культурного життя в Україні».

«Засоби масової інформації Радянської України». 

Запитання 33

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


Хто із зображених на фото діячів є автором наведеного уривку документа? 

варіанти відповідей
Запитання 34

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


«Працю», згадану в уривку документа, автор написав під впливом арештів


варіанти відповідей

дисидентів

колаборантів

остарбайтерів

номенклатурників

Запитання 35

Проаналізуйте фрагмент історичного документа та виконайте завдання до нього. «...Відчувалася загальна потреба якогось “роз’яснення”, якогось виступу в цій справі [арештів]. Офіційні кола мовчали. Серед тих, хто багато в чому не погоджувався з офіційною національною політикою, не знайшлося кому виступити одверто, принципово й на всю широчінь питання. Тоді довелося взятися за цю справу мені. У вересні–грудні 1965 року я написав, а наприкінці того ж року надіслав на адресу Шелеста й Щербицького працю “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, у якій звинувачував КПРС і КПУ в антидемократизмі та проведенні жорсткої русифікації під виглядом інтернаціоналізму». 


Якою була реакція компартійного керівництва УРСР на згадану в документі «працю»?


варіанти відповідей

початок цькування автора

розгортання публічної дискусії

припинення зросійщення освіти

виправдання судом заарештованих

Запитання 36

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


А.-Х. Султан 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 37

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


Н. Челібіджіхан 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 38

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


П. Григоренко 

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Запитання 39

Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.


М. Джемілєв

варіанти відповідей

один з організаторів першого Курултаю, автор національного гімну кримських татар 

генерал-майор, активний учасник дисидентського руху, обстоював право кримських татар повернутися на батьківщину

дисидент, перший голова Меджлісу кримськотатарського народу 

просвітитель, видавець першої в Криму тюркомовної газети «Терджиман» 

льотчик-ас, учасник Другої світової війни, національний герой кримськотатарського народу

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест