1. Чиї погляди відображено в уривку з документа? «У майбутньому Слов’янському Союзі, у який ми віримо і на який сподіваємося, наша південна Русь повинна становити окрему державну цілість на всьому просторі, де нарід говорить українською мовою зі збереженням єдності (із Росією), заснованої не на згубній, мертвій централізації, але на власній свідомості рівноправності й своєї власної користі… Нехай же ні росіяни, ні поляки не вважають своїми земель, заселених нашим народом».
«Єдина справа певних друзів народу під цю пору – це допомагати розвиткові народному, не висуваючи чи то політичних, чи то соціальних гасел. …А щоб дійти цієї мети, людям треба насамперед завчасно й старанно вивчити побут, моральні підвалини, умови життя народного, його світогляд і сподівання…».
Цитований документ відображає засади діяльності
Про якого історичного діяча йдеться у наведеній характеристиці? «У відповідь на звинувачення у зраді польських інтересів він опублікував на сторінках журналу “Основа” статтю під заголовком “Моя сповідь”, у якій закликав шляхтичів-поляків, які живуть в Україні й хочуть бути чесними перед собою, повернутися до українського народу, якого колись зреклися їхні предки».
«Як не кумедним здавалося нам це засідання Громади під головуванням генерал-губернатора, але нікому з нас і в голову не приходила гадка, що ми користуємося чужим недоглядом. Насправді ми одержали тільки те, на що, за здоровим глуздом, ми мали повне право: збиратися й відкрито займатися науковою діяльністю про Україну й для України». В уривку йдеться про відкриття
5. Про яку організацію йдеться в уривку з історичного джерела: «...Переважно досліджує губернії Київського освітнього округу в усіх тих аспектах, що є предметом занять Товариства, і особливо дослідження зі статистики та етнографії... відшукує й доводить до відома вже зібрані й ті, що зберігаються в місцевих архівах, відомості про край, розглядає їх, вирішує, як їх використати для науки...»?
Який діяч так пояснював мотиви свого вчинку: «Тільки ж в теперішній час мені нема іншого виходу, як закордонне видання українського часопису, - бо троїсте ярмо: порядків царства Російського та Австро-Угорського над нашою країною, котре не дає їй волі політичної, господарської й освітньої, неволить слово й печать українську настільки, що прихильникам волі народу українського... не можна просто й відверто висловлювати в себе вдома свої думки...»?
Програмні положення якої організації наведені в уривку з історичного джерела? «…Ми, свідомі Українці, рішуче й назавжди пориваємо зв’язок з українофілами. Ми, свідомі Українці, оддаємо всі наші сили на творення української культури, на соціально-політичне визволення поневоленого українського народу. Ми вживаємо тільки українську мову. Ми працюємо тільки для українського народу. Ми мусимо агітувати за наші думки, переводячи в життя, між іншим, і тим, що кожен повинен на протязі року вивчити грамоти по вкраїнському не менше двох членів для нашої організації».
Укажіть назву громадсько-політичного руху, що охопи вихідців із дворянства та різночинної інтелігенції Російської імперії у 60 - 80-ті роки XIX ст., основою ідеології якого була віра в селянство
як носія «вищої життєвої» мудрості:
Прочитайте текст. Визначте, про яку особу в ньому йдеться.
Один із найактивніших діячів Київської громади. У1875 р. за рішенням
Олександра II був звільнений з університету і поставлений під негласний нагляд поліції. З метою уникнення арешту керівництво Київської громади відрядило його за кордон для організації видання журналу «Громада».
Прочитайте уривок із історичного джерела. Укажіть, хто з монархів запровадив викладені в документі заборони.
«...не допускати ввозу в межі імперії... яких би то не було книг і брошур,
що видаються за кордоном на малоросійському наріччі. Друкування і видання в
імперії оригінальних творів і перекладів на тому ж наріччі заборонити, за
винятком історичних документів...»
Прочитайте уривок з історичного джерела. Укажіть, коли відбувалися описані в ньому події.
«Тут же склався гурток із чотирьох душ... Поїхали Дніпром на могилу Тараса
Шевченка... Молодь дала на могилі Тараса клятву не зраджувати Україні і все
життя оддати їй».
Які з поданих тверджень характеризують дослідницько-видавничу роботу Старої Київської громади в царині історії, мовознавства, фольклору та етнографії українського народу в 70 - 80-ті роки XIX ст.?
1 Видання «Історичних пісень малоросійського народу» з примітками В.
Антоновича та М. Драгоманова у двох томах;
2 вихід у світ двох випусків збірника
«Народні українські казки», укладених І. Рудченком;
3 скликання з'їзду діячів науки та
культури - «Собору руських учених»;
4 видання збірки «Чумацькі народні пісні»,
укладеної І. Рудченком із додатком - нотами, підготовленими М. Лисенком;
5 заснування Південно-Західного відділу
Російського географічного товариства, у межах діяльності якого видано два томи
«Записок», проведено одноденний перепис населення Києва, III Археологічний
з'їзд, створено етнографічно-географічний музей;
6 вихід у Петербурзі першого видання
«Кобзаря» Т. Шевченка;
7 вихід перших двох збірок народних
пісень М. Максимовича.
Варіанти відповіді:
Розташуйте події в хронологічній послідовності:
А вихід у світ газети «Киевский
телеграф»;
Б Емський указ Олександра II;
В заснування «Історичного товариства
Нестора Літописця»;
Г «Чигиринська змова».
Установіть відповідність між назвами організацій і подій та прізвищами осіб, які були до них причетні.
1 «Чигиринська змова»; А Я. Стефанович;
2 «Народна воля»; Б М. Драгоманов;
3 «Стара громада»; В В. Дебогорій-Мокрієвич;
4 «Київська комуна». Г А. Желябов;
Д І. Франко.
Укажіть мету, з якою царська влада видала Валуєвський циркуляр:
Прочитайте уривок з історичного джерела. Укажіть, назву якого друкованого органу пропущено в тексті.
«Кирило-мефодіївські братчики, повернені із заслання збиралися в Петербурзі
й заходилися прясти далі перерва! ну основу українського відродження. Особливо
живу видавничу й організаційну діяльність виявив у тім часі Куліш, який зі
своїм швагром Білозерським розпочинає видавати український
місячник__________».
Укажіть форму діяльності громадівського руху:
Укажіть цілі руху громадівців у 50 - 60-ті роки XIX ст.:
1 ліквідація царату;
2 демократичні реформи;
3 скасування кріпацтва;
4 сприяння розвитку освіти, свободи
слова;
5 формування національної свідомості;
6 селянська революція;
7 видання навчальної літератури
українською мовою.
Варіанти відповіді:
Розташуйте події в хронологічній послідовності:
А видання Валуєвського циркуляра;
Б відкриття першої недільної школи в
Російській імперії;
В заснування Київської громади;
Г арешт членів громад, закриття
недільних шкіл.
Установіть відповідність між прізвищами історичних осіб та їхньою діяльністю в громадівському русі.
1 Т. Шевченко; А член першої
української громади;
2 П. Куліш; Б організатор гуртка «хлопоманів»;
3 В. Антонович В один із видавців журналу «Основа»;
4 В. Білозерський; Г автор підручників для недільних шкіл;
Д представник революційно-демократичної
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома