Проаналізуйте фрагмент історичного документа
й виконайте завдання 1–3.
«Відозва Загальної української ради.
За всяку ціну завзялася російська імперія загарбати українські землі Австро-
Угорщини... [...] Уже другий раз у часи цієї війни насувається на українські землі Австро-Угорщини російський наступ. Другий раз українське населення Галичини, Буковини й північно-східної Угорщини попадає в огонь національного й релігійного переслідування з боку Росії. Під час першого наступу Росія з найбільшою брутальністю прагнула до повного знищення українського життя... І тепер в часи другого наступу всі ті вчинки повторюються!»
Загальна українська рада оприлюднила цитоване звернення у
«Відозва Загальної української ради.
За всяку ціну завзялася російська імперія загарбати українські землі Австро-
Угорщини... [...] Уже другий раз у часи цієї війни насувається на українські землі Австро-Угорщини російський наступ. Другий раз українське населення Галичини, Буковини й північно-східної Угорщини попадає в огонь національного й релігійного переслідування з боку Росії. Під час першого наступу Росія з найбільшою брутальністю прагнула до повного знищення українського життя... І тепер в часи другого наступу всі ті вчинки повторюються!»
Появу звернення зумовлено:
«Відозва Загальної української ради.
За всяку ціну завзялася російська імперія загарбати українські землі Австро-
Угорщини... [...] Уже другий раз у часи цієї війни насувається на українські землі Австро-Угорщини російський наступ. Другий раз українське населення Галичини, Буковини й північно-східної Угорщини попадає в огонь національного й релігійного переслідування з боку Росії. Під час першого наступу Росія з найбільшою брутальністю прагнула до повного знищення українського життя... І тепер в часи другого наступу всі ті вчинки повторюються!»
У роки Першої світової війни Загальна українська рада
Зображені світлини є свідченням
На фото зображено українського громадського, державного діяча –
В уривку з історичного джерела «Після прийняття рішення про необхідність
підняття загального повстання в Україні польовий повстанський штаб
приступив до підготовчих заходів щодо його організації. Вирішено було
пустити два відділи: південний – на Поділля, північний – на Волинь. Водночас
мусить бути проведений комбінований виступ у Першій повстанській групі
під керуванням командира І групи генерал-хорунжого Гулого…» ідеться про
підготовку до
Якою цифрою на картосхемі позначено територію УСРР, утрачену республікою в 1920-ті рр.?
Історико-культурну пам’ятку, зображену на фото, споруджено в стилі
Укажіть наслідок дій партійно-радянського керівництва, зазначених в уривку
з історичного джерела: «Щоб подолати куркульський опір хлібозаготівлям,
установити занесення на “чорну дошку” колгоспів, що злісно саботують здачу
(продаж) хліба за державним планом… Провести перевірку складу колгоспів
та очищення від контрреволюційних елементів – організаторів зриву
хлібозаготівель».
Що характерно для розвитку науки в Україні в 1930-ті рр.?
Яка українська партія в 1920 – 1930-ті рр. мала найбільше представництво
в польському Сеймі?
«Українці Закарпаття! Цей рік уписується в історію закарпатської землі як ще
одна чорна дата. Замість згаданої свободи цей рік приніс тільки зміну окупантів – ... прийшли московсько-більшовицькі пригноблювачі, які своєю окупаційною практикою залишили далеко позаду своїх попередників. Захопленням Закарпаття Червона Москва завершила, в основному, насильницьке об’єднання всіх українських земель, надівши своє ярмо на шию всьому українському народу».
Про події якого року йдеться в листівці?
«Українці Закарпаття! Цей рік уписується в історію закарпатської землі як ще
одна чорна дата. Замість згаданої свободи цей рік приніс тільки зміну окупантів – ... прийшли московсько-більшовицькі пригноблювачі, які своєю окупаційною практикою залишили далеко позаду своїх попередників. Захопленням Закарпаття Червона Москва завершила, в основному, насильницьке об’єднання всіх українських земель, надівши своє ярмо на шию всьому українському народу».
З таким посланням до українців Закарпаття зверталося керівництво
«Українці Закарпаття! Цей рік уписується в історію закарпатської землі як ще
одна чорна дата. Замість згаданої свободи цей рік приніс тільки зміну окупантів – ... прийшли московсько-більшовицькі пригноблювачі, які своєю окупаційною практикою залишили далеко позаду своїх попередників. Захопленням Закарпаття Червона Москва завершила, в основному, насильницьке об’єднання всіх українських земель, надівши своє ярмо на шию всьому українському народу».
Колективізацію сільського господарства в 1940 – 1950-ті рр. здійснено в
Що було характерним для внутрішньополітичного життя Української РСР
наприкінці 1940 – на початку 1950-х рр.?
Якою цифрою на картосхемі позначено регіон, що увійшов до складу УРСР
у 1954 р.?
Укажіть фото активного учасника дисидентського руху, члена Московської
Гельсінської групи, неформального лідера руху кримських татар за повернення
на історичну батьківщину.
Укажіть одну з особливостей розвитку освіти УРСР у середині 1960 – на початку
1980-х рр.
Прочитайте уривок із резолюції одного з мітингів українських студентів і
виконайте завдання.
«Ми, студенти київських вишів, які зібралися до наметового містечка на
підтримку голодуючих студентів.., уважаємо необхідним прийняття вимог
голодуючих, а саме:
1. Відставка Голови Ради Міністрів В. Масола.
2. Націоналізація майна КПРС та ВЛКСМ на території України.
3. Прийняття рішення про службу юнаків у війську тільки в межах України…»
Яке явище сучасності України відображено на карикатурі?
Спеціальна місія якої міжнародної організації здійснює на Донбасі моніторинг
і верифікацію виконання Мінських домовленостей?
Плакат, зображений на фото, присвячено обороні
Увідповідніть ім’я історичного діяча з подією, до якої він причетний.
1 В. Липківський
2 П. Скоропадський
3 М. Грушевський
4 С. Петлюра
А скликання Українського національного
конгресу (з’їзду)
Б укладення Варшавської угоди
В заснування Української академії наук
Г проголошення Української автокефальної
православної церкви
Д запровадження нової економічної політики
Установіть відповідність між датою і подією.
1 1942 р.
2 1945 р.
3 1951 р.
4 1954 р.
А завершення встановлення західного кордону УРСР
Б входження Криму до складу УРСР
В створення Української повстанської армії (УПА)
Г ухвалення Конституції УРСР
Д включення Закарпатської України до складу УРСР
Увідповідніть подію з її наслідком.
1 початок діяльності Української
робітничо-селянської спілки
2 офіційна реєстрація Української
республіканської партії
3 утворення Української головної
визвольної ради
4 заснування Української
Гельсінської групи
А організаційне оформлення
українського визвольного руху в
роки Другої світової війни
Б зростання ролі правозахисної
діяльності в українському
дисидентському русі
В зародження українського
дисидентського руху
Г проголошення незалежності
України
Д формування багатопартійності в
Україні
Установіть послідовність подій періоду Другої світової війни, відображених на
радянських плакатах. (на фото скрін екрану з завданнями)
Установіть послідовність подій періоду становлення України як незалежної
держави.
А обрання першого Президента України
Б проведення перших альтернативних виборів до Верховної
Ради УРСР
В ухвалення Конституції України
Г утвердження державної символіки України
Які заходи вживало компартійно-радянське керівництво УСРР у
галузі сільського господарства республіки впродовж 1921–1928 рр.?
З якою метою радянська влада ліквідувала Українську греко-
католицьку церкву (УГКЦ)?
Кіммерійські племена
Прочитайте уривок із джерела й виконайте завдання.
«...І мовив Святослав: “Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться]
стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо
ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми, – то сором нам. Тож не
втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо моя голова ляже, – тоді
[самі] подумайте про себе”. І сказали вої: “Де голова твоя ляже, там і наші
голови ми зложимо”... І зіткнулися обидва війська, і була січа велика, і одолів
Святослав їх...»
Цитовану промову князь проголосив перед битвою з
На картосхемі відображено похід
великого князя київського
В уривку з історичного джерела «[Князь Лев] захотів собі частини в землі
Польській… Поїхав до Ногая окаянного проклятого. [Просити] допомоги для себе в поході проти Ляхів...» ідеться про союзників галицько-волинського князя –
У якому році відбулася подія, описана в уривку з історичного джерела: «…государ
Ягайло, великий князь, з усіма своїми ще не хрещеними братами, ближніми,
…жагуче бажає і просить прийняти їх у католицьку віру святої Римської
церкви… обіцяє свої литовські й руські землі навік приєднати до королівства
Польського…»?
Що спільного в устрої Русі-України (Київської держави) ХІІ–ХІІІ ст. і Великого
князівства Литовського в ХІV ст.?
Яка зі споруд, зображених на фото, є прикладом ісламської архітектури?
Першу Запорозьку Січ утворено на українських землях, що перебували у складі
Йов Борецький, Петро Конашевич-Сагайдачний, Мелетій Смотрицький були
Проаналізуйте фрагмент історичного документа
й виконайте завдання 40–42.
«Через рік після [битви] під Берестечком повністю загинуло польське військо
від козаків і татар. Ні гетьман, ні старшина, ні жодна душа пішого війська
польського не врятувалася. Того ж року господарю Василю довелося влаштувати
весілля своєї дочки Розанди з Тимошем, сином козацького гетьмана Хмеля...»
Проаналізуйте фрагмент історичного документа
й виконайте завдання 40–42.
«Через рік після [битви] під Берестечком повністю загинуло польське військо
від козаків і татар. Ні гетьман, ні старшина, ні жодна душа пішого війська
польського не врятувалася. Того ж року господарю Василю довелося влаштувати
весілля своєї дочки Розанди з Тимошем, сином козацького гетьмана Хмеля...»
У якому році відбулися події, про які йдеться в уривку документа?
«Через рік після [битви] під Берестечком повністю загинуло польське військо
від козаків і татар. Ні гетьман, ні старшина, ні жодна душа пішого війська
польського не врятувалася. Того ж року господарю Василю довелося влаштувати
весілля своєї дочки Розанди з Тимошем, сином козацького гетьмана Хмеля...»
З якою державою укладено династичний союз?
На фото зображено портрет гетьмана, який
Що стало наслідком подій, відображених на картосхемі?
Унаслідок освітніх реформ Марії-Терезії та Йосипа ІІ в Австрійській імперії
«…взяли мене в підозрі за то, що я руські… книги писав, і нещасного дня
27 квітня 1849 року арештували мене роз’ярені мадяри, і спочатку в міському
домі Пряшева заперли…», – згадував
Укажіть портрет історичної особи, із якою пов’язано формування козацьких
полків під час французько-російської війни 1812 р.
Укажіть, що створило передумови для описаних в уривку історичного джерела
змін в українському національному русі: «Започатковано видання першої
української газети, …скликано Собор руських учених – усіх прихильників
культурного й національного розвитку Галицької України, створено осередки
культурно-просвітницького руху українців – “Галицько-руська матиця” і
“Народний дім”».
Укажіть один із проявів економічного розвитку українських земель у складі
Російської імперії в другій половині ХІХ ст.
Хто із зазначених науковців одержав Нобелівську премію?
Видання, перші сторінки яких зображено на фото, були друкованими органами
Поява українських думських громад пов’язана з
Яка соціальна верства домінувала в структурі західноукраїнського суспільства
наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст.?
Установіть відповідність між уривком з історичного джерела і його назвою.
1 «Костянтин із матір’ю своєю, Єленою,
хрест із Єрусалима приніс… Ти ж із
своєю бабусею, Ольгою, принесли хрест
від нового Єрусалима – Костянтино-
града, по всій землі своїй розставивши,
утвердили віру християнську…»
2 «Якщо вдарить мечем не на смерть, то
має заплатити три гривні з продажі,
а потерпілому – гривню за рану як
лікувальне. Коли ж уб’є на смерть, то
платити віру…»
3 «Й ті ж слов’яни, прийшовши, сіли по
Дніпру й назвалися полянами, а інші –
деревлянами, бо осіли в лісах… Другі
ж сіли на Десні, і по Сейму, і по Сулі й
називалися сіверянами…»
4 «А найголовніше – убогих не забувайте,
а скільки можете, по змозі годуйте й
подайте милостиню сироті, і вдовицю
оправдуйте самі, не давайте сильним
погубити людину…»
А «Руська правда»
Б «Повчання дітям…»
В «Слово про Закон
і Благодать»
Г «Повість минулих літ»
Д «Слово о полку Ігоревім»
А Б В Г Д
1
2
3
4
1 Берестя
2 Львів
3 Острог
4 Київ
А перше повне видання Святого Письма церковно-
слов’янською мовою
Б заснування першого в Україні церковного братства
і школи при ньому
В ухвалення рішення про об’єднання католицької і
православної церков
Г вступ запорозького козацтва до братства
Д утворення Речі Посполитої
Увідповідніть ім’я історичного діяча з фактами його біографії.
1 І. Могильницький
2 Я. Головацький
3 М. Максимович
4 П. Гулак-Артемовський
А етнограф, історик, поет, один з
ініціаторів створення національно-
патріотичного гуртка «Руської трійці»
Б науковець-енциклопедист, історик,
перший ректор Київського університету,
укладач кількох збірок українських
народних пісень
В історик, педагог, письменник, автор
віршів, антикріпосницької сатиричної
байки «Пан і собака»
Г церковний та освітній діяч, ініціатор
заснування «Товариства греко-
католицьких священників» у Перемишлі
Д поет і громадсько-політичний діяч,
учасник Новгород-Сіверського
патріотичного гуртка, автор «Оди на
рабство»
Установіть послідовність подій ХVII ст.
А проголошення П. Дорошенка гетьманом усієї України
Б підпорядкування Київської митрополії Московському
патріархату
В укладення між Московським царством і Річчю
Посполитою Андрусівського перемир’я
Г Чигиринські походи турецьких військ
Установіть послідовність суспільно-політичних подій ХVIII ст.
А закріпачення селян Лівобережної та Слобідської України
Б Другий поділ Речі Посполитої
В утворення Другої Малоросійської колегії
Г остаточна ліквідація Запорозької Січі
Укажіть зміни в соціально-економічному житті Гетьманщини в
другій половині ХVІІ ст.
Укажіть напрями діяльності громадівців у 60-х рр. ХІХ ст.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома