ЗНО Історія України. Тема 28. Україна в умовах десталінізації

Додано: 11 квітня
Предмет: Історія України, 11 клас
46 запитань
Запитання 1

коли була створена організація, про яку йдеться в джерелі

«Головним її ідеологом і засновником був Левко

Лук’яненко, який народився на Чернігівщині, закінчив

юридичний факультет Московського університету і

працював у Львівській області в Радехівському райкомі

КПУ. Вони разом із партійним працівником Степаном

Віруном на початку 1959 року вирішують створити ор-

ганізацію, метою якої буде сприяння виходу України зі

складу СРСР».


варіанти відповідей

1959 р.

1960 р.

1961 р.

1962 р.

Запитання 2

Хто з шістдесятників творив у жанрі літератури?

1 Іван Дзюба, Євген Сверстюк, Іван Світличний

2 Олена Апанович, Михайло Брайчевський, Олена Компан

3 Алла Горська, Галина Севрук, Панас Заливаха

4 Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика

5 Василь Симоненко, Іван Драч, Ліна Костенко

варіанти відповідей

1, 3

1, 5

2, 3

4, 5

Запитання 3

Які явища економічного життя УРСР відбулися за доби «відлиги»?

1 Введення в експлуатацію газопроводу Дашава-Київ.

2 Започаткування легкового автомобілебудування.

3 Випуск найбільших у світі суховантажних суден та риболовецьких траулерів.

4 Будівництво перших атомних електростанцій.

5 Широке впровадження електронно-обчислювальних машин у промисловість.

6 Ви пуск перших у СРСР турбореактивних пасажирських літаків.


варіанти відповідей

1, 4, 5

2, 3, 6

3, 4, 6

1, 3, 5

Запитання 4

Які з тверджень стосуються реформ у соціальній сфері за доби «відлиги»?

1 Робітники не мали права змінювати місце роботи без згоди адміністрації підприємства.

2 Скорочення тривалості робочого дня на дві години у передвихідні та передсвяткові дні.

3 Збільшення тривалості відпусток за вагітністю і пологами – з 77 до 112 календарних днів.

4 Впроваджено плату за навчання у старших класах середніх шкіл та у вищих навчальних закладах.

5 Перехід підприємств, організацій та установ на п’ятиденний робочий тиждень при семигодинному робочому дні.

варіанти відповідей

1, 3

2, 3

2, 4

4, 5

Запитання 5

Укажіть особливості сільського господарства за доби «відлиги».

1 Збільшення кількості селян порівняно з кількістю мешканцями міст.

2 Викуп техніки у МТС, що стало непосильним тягарем для колгоспів.

3 Розширення посіві кукурудзи.

4 Сприяння держави зростанню продуктивності індивідуальних присадибних господарств селян.

5 Неможливість селян вільно пересуватися в межах держави через відсутність у них паспортів.

6 Запровадження грошової оплати праці в колгоспах.

7 Розв’язання проблеми забезпечення тваринництва кормами засівом мільйонів гектарів землі кукурудзою.

варіанти відповідей

1, 3, 5


2, 3, 6

3, 4, 7

1, 5, 6

Запитання 6

Укажіть особливості розвитку промисловості та соціальної сфери УРСР за доби «відлиги».

1 Скорочення масштабів будівництва державного житла.

2 Неефективність соціальної політики через брак достатніх фінансових ресурсів.

3 Залучення додаткових асигнувань на розвиток хімічної промисловості.

4 Переорієнтація господарського механізму управління промисловістю з директивного на ринковий.

5 Децентралізація управління промисловістю через створення раднаргоспів.

6 Уповільнення розвитку електроенергетики.

7 Створення нових галузей промисловості: ракетної тощо.


варіанти відповідей

1, 3, 4

2, 5, 6

3, 4, 6

3, 5, 7

Запитання 7

Які з тверджень стосуються пенсійної реформи за доби «відлиги»?

1 Робітники однакових професій, але різних міністерств та відомств отримували різні за розмірами пенсії.

2 Середній розмір пенсій зріс майже на 80 % при скороченні розриву між пенсійним забезпеченням різних категорій громадян.

3 Істотно розширювалося коло осіб, які мали право на державну пенсію.

4 Встановлювався однаковий для всіх категорій пенсіонерів, окрім колгоспників, пенсійний вік: для чоловіків – 65 років, для жінок – 60 років.

5 Одержання пенсій за відсутності повного стажу роботи за віком було неможливим.


варіанти відповідей

1, 4

2, 3

2, 5

4, 5

Запитання 8

Які явища та процеси характерні для сільського господарства України в період «відлиги»?

1 Багатократне зниження державою закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію.

2 Надання колгоспам можливості вільно планувати своє виробництво.

3 Необґрунтоване розширення посівів кукурудзи.

4 Обмеження щодо присадибного господарства, утримання худоби.

5 Реорганізація МТС в РТС, продаж їхньої техніки колгоспам.

6 Україна як житниця СРСР стала одним з головних світових експортерів хліба.

7 Інтенсифікація сільськогосподарського виробництва за рахунок поставок високопродуктивної техніки.

варіанти відповідей

1, 3, 7


2, 5, 6

2, 4, 7

3, 4, 5

Запитання 9

Які заходи реформування освіти було ініційовано за

доби «відлиги»?

1 Запровадження обов’язкової загальної одинадцятирічної освіти.

2 Політехнізація освіти – зміцнення зв’язку школи з виробництвом.

3 Право батьків учнів обирати мову навчання в школі.

4 Обов’язкове вивчення української мови в школах з російською мовою навчання.

5 Скасування вечірньої та заочної форми навчання у вищих навчальних закладах.

6 Встановлення плати за навчання в старших класах середніх шкіл та ВНЗ.


варіанти відповідей

1, 5

2, 3

3, 6

4, 5

Запитання 10

Які твердження характеризують явища та процеси

соціально-економічного життя УРСР за доби «відлиги»?

1 Втрата значення особистого господарства через зростання обсягів виробництва сільськогосподарської продукції в колгоспах.

2 Відтік молоді з села позитивно позначився на темпах зростання промислового виробництва, але підривав сільське господарство.

3 Великі присадибні ділянки і наявність великої рогатої худоби у робітників та службовців радгоспів були перешкодою розвитку радгоспного виробництва.

4 Встановлення державної системи пенсійного забезпечення колгоспників: право на пенсію чоловіки одержували у віці – 60 років, а жінки – 55.

5 Влада не наважилася поширити паспортну систему на все населення сільської місцевості, проте істотно послабила паспортний режим.

6 Зменшення матеріальної зацікавленості колгоспників, скорочення державних асигнувань на потреби села.


варіанти відповідей

1, 3, 6

2, 4, 5

2, 3, 5

3, 4, 6

Запитання 11

Про засідання якої дисидентської організації йдеться?

Іван Кандиба згадує: «Виступив Лук’яненко спочатку.

Потім я. Я сказав приблизно такі фрази, що викликали тоді навіть між нами непогодження: «Проект програми взагалі я схвалюю. Але мені не подобається те, що на базі марксизму-ленінізму вона побудована». А тоді Вірун мені зразу таку репліку каже: «Без марксизму-ленінізму дальше, як до Києва, не дійдеш». Ну, такий собі конфлікт. І якраз Левко тоді записував свого роду нотатки.

Вони так і називаються: «Нотатки на зборах шостого листопада». Потім у справі фігурували… Значить, вирішили все-таки замінити цю програму… І доручили зновтаки Лук’яненку в іншій формі це подати. У новому варіанті програми головним завданням організації була ненасильницька боротьба за громадські права в Україні, за національні та культурні права, за економічні права тощо. Другим етапом боротьби мала бути боротьба за самостійність України».

варіанти відповідей

Українську загальнонародну організацію (УЗНО)

Український національний фронт (УНФ).

Українську робітничо-селянську спілку (УРСС)

Об’єднану партію визволення України

(ОПВУ)

Запитання 12

Коли відбулися події, про які йдеться в уривку з указу

Президії Верховної Ради СРСР?

«Враховуючи спільність економіки, територіальну близькість і тісні господарські і культурні зв’язки між Кримською областю і Українською РСР, Президія Верховної Ради Союзу Радянських Соціалістичних Республік постановляє: затвердити спільне подання Президії Верховної Ради РРФСР і Президії Верховної Ради УРСР про передачу Кримській області зі складу Російської Радянської Федеративної Соціалістичної Республіки до складу Української Радянської Соціалістичної Республіки...»


варіанти відповідей

1946 р.

1953 р.

1954 р.

1956 р.

Запитання 13

Хто очолив Академію наук УРСР в 1962 р.?


варіанти відповідей

Олександр Палладін

Борис Патон

Іван Білодід

Ігор Курчатов

Запитання 14

Доповніть твердження.

Українські вчені впродовж 1953 – 1964 рр.

варіанти відповідей

розробили технологію виробництва

штучних алмазів;

застосовували автоматичне зварювання

під флюсом для виробництва танків;

створили першу електронно-обчислю-

вальну машина («МЕОМ»);

запустили перший атомний реактор.

Запитання 15

У якій галузі науки уславився Микола Боголюбов?


варіанти відповідей

Квантова теорії поля та статична фізика

Електрозварювання

Хірургічне лікування серцевих захворю-

вань

Електронно-обчислювальні машин

Запитання 16

Встановіть відповідність між іменами митців та видами мистецтва, що їх вони розвивали за доби «відлиги».

1 Борис Лятошинський, Георгій Майборода, Лев Ревуцький

2 Амвросій Бучма, Наталія Ужвій, Гнат Юра

3 Тетяна Яблонська, Катерина Білокур, Марія Приймаченко

4 Максим Рильський, Михайло Стельмах, Григорій Тютюнник


А музика

Б образотворче мистецтво

В театральне мистецтво

Г кінорежисура

Д література

варіанти відповідей

1 - Б, 2 - Д, 3 -А , 4 - В

1 - А, 2 - В, 3 - Б, 4 - Д

1 - А, 2 - Д, 3 -В , 4 - Б

1 - В, 2 - А, 3 - Д, 4 - Б

Запитання 17

Установіть послідовність подій.


А Введення в експлуатацію першої лінії метрополітену в Києві.

Б Космічний політ за участю першого українського космонавта П. Поповича.

В Ухвалення указу про передачу Кримської області зі складу РРФСР до

складу УРСР.

Г Виступ М. Хрущова «Про культ особи та його наслідки» на ХХ з’їзді КПРС.

варіанти відповідей

Б, В, ,А, Г

А, Г, Б, В

В, Г, А, Б

Г, В, Б, А

Запитання 18

Доповніть твердження.

Розвиток економіки УРСР за «відлиги» розвивався в умовах…

1 припливу матеріальних та людських ресурсів унаслідок хрущовських «надпрограм»;

2 державного централізованого планування та розподілу ресурсів;

3 переведення частини земель колгоспів в особисті господарства селян;

4 істотного експорту промислової продукції в країни Європи;

5 реформування системи управління промисловістю;

6 пріоритетного впровадження досягнень НТР на підприємствах ВПК.

варіанти відповідей

1, 3, 4

1, 3, 5

2, 3, 4

2, 5, 6

Запитання 19

Що визначало соціальну політику радянського уряду за доби «відлиги»?

1 Розширення кола осіб, які мають право на державну пенсію.

2 Поступова паспортизація жителів сіл, передусім приміських.

3 Розбудова «агроміст» у сільській місцевості.

4 Скорочення масштабів спорудження державного житла.

5 Поступовий перехід на п’ятиденний робочий тиждень при 8-годинному робочому дні.

6 Скорочення державних асигнувань на охорону здоров’я та освіту.

варіанти відповідей

3, 4, 6

1, 2, 5

3, 5, 6

4, 5, 6

Запитання 20

Що було характерним для економіки України в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953–1964 рр.)?

1 Експорт зернових в Канаду та США.

2 Зміна масштабу цін та всіх виплат і зарплат у співвідношенні 10:1, впровадження нових зразків грошей.

3 Поступове роздержавлення державної власності, перехід підприємств на оренду.

4 Зміцнення матеріально-технічної бази сільського господарства.

5 Посилення матеріального зацікавлення колгоспників у суспільному виробництві.

6 Посилення централізованості управління промисловістю внаслідок утворення раднаргоспів.

варіанти відповідей

2, 4, 5

3, 5, 6

1, 4, 6

4, 5, 6

Запитання 21

Які територіальні зміни УРСР відбулися у зв’язку з відзначенням

300-річчя входження України до складу Російської держави?

варіанти відповідей

передача Кримської області до складу республіки

утворення Закарпатської області

об’єднання Одеської та Ізмаїльської областей

перейменування Сталінської області на Донецьку

Запитання 22

Яка група репресованих сталінським режимом громадян України не

підлягала реабілітації у роки «відлиги»?


варіанти відповідей

партійні функціонери — жертви політичних процесів 1937—1938 рр.

в’язні, засуджені за статтею «шкідництво» Карного кодексу

колишні в’язні німецьких концтаборів часів Другої світової війни

в’язні, засуджені за звинуваченнями в «українському буржуаз-

ному націоналізмі»

Запитання 23

Що було притаманне духовному життю України в умовах десталінізації (1953—1964 рр.)?


варіанти відповідей

відмова держави від антицерковної політики та атеїстичної пропаганди

ліквідація політико-ідеологічного контролю та цензури в галузі

культури

вихід на літературний і суспільний обрії плеяди талановитої творчої молоді

уповільнення темпів русифікації та ідеологізації системи народної освіти

Запитання 24

Поява поняття «раднаргоспи» була пов’язана:


варіанти відповідей

зі здійсненням децентралізації управління народним господарством

з укрупненням колгоспів та ліквідацією МТС

з освоєнням цілинних і перелогових земель

із запровадженням держприймання на підприємствах

Запитання 25

Рішення ХХ з’їзду КПРС сприяли:


варіанти відповідей

припиненню звеличення ролі партійних керівників

посиленню ідейної єдності та згуртованості радянського суспільства

розкріпаченню свідомості радянських людей

зміцненню авторитету СРСР в соціалістичному таборі

Запитання 26

Хто з керівників СРСР виступив із доповіддю, що засуджувала культ

особи Сталіна на XX з’їзді КПРС?


варіанти відповідей

М. Хрущов

М. Горбачов

Л. Брежнєв

Ю. Андропов

Запитання 27

У роки науково-технічної революції (НТР) в СРСР її досягнення впро-

ваджувалися переважно у:


варіанти відповідей

виробництво товарів масового споживання

розвиток воєнно-промислового комплексу

розвиток сільського господарства

розбудову транспортної мережі

Запитання 28

Укажіть, хто із зазначених діячів був авіаконструктором.

варіанти відповідей

Б. Патон

О. Антонов

В. Глушков

М. Амосов

Запитання 29

Яка зміна в економічному розвитку України в другій половині 1950-х —

першій половині 1960-х рр. пов’язана зі створенням раднаргоспів?


варіанти відповідей

перехід підприємств на повний госпрозрахунок у межах економічних зон

установлення щомісячного авансування та пенсій за віком для колгоспників

раціоналізація використання місцевих матеріальних і людських ресурсів

ліквідація товарно-грошових відносин і централізованого планування

Запитання 30

Що було однією зі складових політики десталінізації (1953—1964 рр.)?


варіанти відповідей

лібералізація політики держави щодо церкви, розширення мережі церковних громад

ліквідація монополії КПРС на владу, передання влади З’їзду народних депутатів

реорганізація партійного апарату та створення національних комуністичних партій

ліквідація ГУЛАГу, амністія та реабілітація незаконно засуджених

Запитання 31

Наприкінці 1950-х рр. в СРСР розпочалася реформа шкільної освіти, одним із положень якої передбачався вибір батьками мови навчання дітей. Українська інтелігенція виступила проти цього положення, оскільки воно:


варіанти відповідей

сприяло русифікації системи освіти в УРСР

не відповідало Закону «Про мови в УРСР»

створювало умови для дискримінації російської мови

відновлювало практику політики коренізації 1920-х рр.

Запитання 32

Чим була зумовлена поява руху шістдесятників?


варіанти відповідей

лібералізацією суспільно-політичного життя в СРСР

припиненням переслідувань діячів українського національно-

визвольного руху

активною діяльністю груп українських дисидентів

відмовою КПРС від впровадження єдиного мистецького методу —

соціалістичного реалізму

Запитання 33

Яка подія відбулася у зв’язку з відзначенням 300-річчя "входження України до складу Російської держави"?


варіанти відповідей

проведення в Києві фестивалю молоді та студентів

передання Криму зі складу РРФСР до складу УРСР

пуск гідроелектростанції на Дніпрі

відкриття Академії наук України

Запитання 34

На якому з’їзді КПРС було засуджено культ особи Сталіна?


варіанти відповідей

ХІХ

ХХ

ХХІ

ХХІІ

Запитання 35

Що було характерно для творчості шістдесятників?


варіанти відповідей

зображення реальних людей з їх багатогранними інтересами, ві-

дображення загальнолюдських цінностей та ідеалів, критичне

ставлення до негараздів у суспільстві

зображення радянської дійсності у прикрашеному вигляді, під-

креслення переваг соціалістичного способу життя

підтримка художніми творами курсу на комуністичне будівни-

цтво, на «інтернаціоналізацію» суспільства

критика і заперечення комуністичного будівництва, прославлян-

ня життя на Заході

Запитання 36

Які наслідки мало проведення політики десталінізації у другій половині 1950-х рр.?

варіанти відповідей

припинення переслідування інакодумців

початок реабілітації репресованих

скасування конституційного положення про керівну роль партії

ліквідація ідеологічного контролю над суспільством

Запитання 37

Яким методом намагалися подолати житлову проблему у хрущовський період?


варіанти відповідей

перебудовою існуючих житлових площ

масовим будівництвом дешевого державного житла

наданням кредитів усім бажаючим придбати житло

створенням житлових кооперативів

Запитання 38

У якому році було створено одну з перших дисидентських організа-

цій — Українську робітничо-селянську спілку?


варіанти відповідей

1954 р.

1956 р.

1959 р.

1965 р.

Запитання 39

У якому році практику масових репресій у Радянському Союзі було

офіційно засуджено як культ особи Й. Сталіна?


варіанти відповідей

1947 р.

1956 р.

1965 р.

1972 р.

Запитання 40

ХХ з’їзд КПРС дав початок:


варіанти відповідей

«косигінським реформам»

політиці перебудови

широкомасштабній реабілітації

політиці «ждановщини»

Запитання 41

Укажіть період, до якого належить прийняття Закону, уривок з якого наведено.

«...Визнати за необхідне реорганізувати машинно-тракторні станції в ремонтно-технічні станції. Трактори, комбайни та інші сільськогосподарські машини, що належали машинно-тракторним станціям, продавати колгоспам... Колгоспам, які не мають можливості відразу оплатити куплені ними трактори і машини, надавати розстрочку...»


варіанти відповідей

відбудова

«відлига»

застій

перебудова

Запитання 42

Прочитайте уривок із записки керівника СРСР до Президії ЦК КПРС

і вкажіть його прізвище.

«Важливим і цілком реальним джерелом збільшення виробництва зерна є розширення в найближчі роки посівів зернових культур на цілинних і перелогових землях в Казахстані, Західному Сибіру, а також частково в районах Поволжя і Північного Кавказу і проведення заходів щодо підвищення врожайності в усіх регіонах країни».


варіанти відповідей

Й. Сталін

М. Хрущов

Л. Брежнєв

М. Горбачов

Запитання 43

«Одні визволення людей пам’ятають, інші — кукурудзу, треті — житлову політику, четверті — як я, коли з м’ясом стало погано, почали з абстракціоністами боротися. Все було. Але найголовніше

— всі ми, весь народ, і ті, хто був там, за проволокою, і ті, хто трясся від страху тут, по цей бік проволоки, всі ми ковтнули інше повітря. Це головне. Це тепер у народу не забрати. Це не пропаде, проросте».


варіанти відповідей

Й. Сталіна

М. Хрущова

Л. Брежнєва

М. Горбачова

Запитання 44

Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та

поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характери-

зуючи їх.

1 Радянська модернізація (1929—1938 рр.)

2 Велика Вітчизняна війна (1941—1945 рр.)

3 Післявоєнна відбудова (1945—1953 рр.)

4 Десталінізація (1953— 1964 рр.)


А Реформа, раднаргоспи, культ особи, демократизація, реабілітація,

шістдесятники

Б Холодна війна, голод, «ждановщина», радянізація, «безрідний космополітизм», операція «Вісла»

В П’ятирічка, колективізація, «Закон про п’ять колосків», Голодомор, масові репресії, «розстріляне відродження»

Г Розвинутий соціалізм, номенклатура, дефіцит, правозахисники,

самвидав, неосталінізм

Д Мобілізація, евакуація, Голокост, «новий порядок», рух Опору, депортація

варіанти відповідей

1 - В, 2 - Д, 3 - Б, 4 - А

1 -Д , 2 - В, 3 - А, 4 - Б

1 - Б, 2 - А, 3 -В , 4 - Д

1 - А, 2 - Б, 3 - Д, 4 - В

Запитання 45

У 1950—1960-ті рр. в УРСР відбувалося:

1 згасання і припинення збройної боротьби УПА

2 запровадження після смерті Й. Сталіна елементів ринкової економіки

3 завершення формування території республіки

4 відновлення КПУ після її розпуску в другій половині 1930-х рр.

5 стрімке падіння життєвого рівня населення

6 зростання громадської активності під впливом лібералізації

суспільно-політичного життя

7 відновлення зруйнованого в роки Другої світової війни господар-

ства

варіанти відповідей

1, 3, 6

2, 5, 6

2, 3, 4

2, 4, 7

Запитання 46

Які заходи були здійснені радянським керівництвом у сільському

господарстві в 1953—1964 рр.?

1 створення машинно-тракторних станцій

2 перетворення частини колгоспів на радгоспи

3 освоєння цілинних і перелогових земель, надмірне поширення

посівів кукурудзи

4 створення агропромислових комплексів

5 ліквідація «неперспективних» сіл

6 повна ліквідація присадибних господарств колгоспників

7 запровадження програми зі створення потужностей, які б забез-

печили збільшення виробництва молока і м’яса під гаслом «На

здогнати і перегнати США»

варіанти відповідей

1,3, 5

2, 4, 6

2, 3. 7

1, 6, 7

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест