коли була створена організація, про яку йдеться в джерелі
«Головним її ідеологом і засновником був Левко
Лук’яненко, який народився на Чернігівщині, закінчив
юридичний факультет Московського університету і
працював у Львівській області в Радехівському райкомі
КПУ. Вони разом із партійним працівником Степаном
Віруном на початку 1959 року вирішують створити ор-
ганізацію, метою якої буде сприяння виходу України зі
складу СРСР».
Хто з шістдесятників творив у жанрі літератури?
1 Іван Дзюба, Євген Сверстюк, Іван Світличний
2 Олена Апанович, Михайло Брайчевський, Олена Компан
3 Алла Горська, Галина Севрук, Панас Заливаха
4 Сергій Параджанов, Юрій Іллєнко, Леонід Осика
5 Василь Симоненко, Іван Драч, Ліна Костенко
Які явища економічного життя УРСР відбулися за доби «відлиги»?
1 Введення в експлуатацію газопроводу Дашава-Київ.
2 Започаткування легкового автомобілебудування.
3 Випуск найбільших у світі суховантажних суден та риболовецьких траулерів.
4 Будівництво перших атомних електростанцій.
5 Широке впровадження електронно-обчислювальних машин у промисловість.
6 Ви пуск перших у СРСР турбореактивних пасажирських літаків.
Які з тверджень стосуються реформ у соціальній сфері за доби «відлиги»?
1 Робітники не мали права змінювати місце роботи без згоди адміністрації підприємства.
2 Скорочення тривалості робочого дня на дві години у передвихідні та передсвяткові дні.
3 Збільшення тривалості відпусток за вагітністю і пологами – з 77 до 112 календарних днів.
4 Впроваджено плату за навчання у старших класах середніх шкіл та у вищих навчальних закладах.
5 Перехід підприємств, організацій та установ на п’ятиденний робочий тиждень при семигодинному робочому дні.
Укажіть особливості сільського господарства за доби «відлиги».
1 Збільшення кількості селян порівняно з кількістю мешканцями міст.
2 Викуп техніки у МТС, що стало непосильним тягарем для колгоспів.
3 Розширення посіві кукурудзи.
4 Сприяння держави зростанню продуктивності індивідуальних присадибних господарств селян.
5 Неможливість селян вільно пересуватися в межах держави через відсутність у них паспортів.
6 Запровадження грошової оплати праці в колгоспах.
7 Розв’язання проблеми забезпечення тваринництва кормами засівом мільйонів гектарів землі кукурудзою.
Укажіть особливості розвитку промисловості та соціальної сфери УРСР за доби «відлиги».
1 Скорочення масштабів будівництва державного житла.
2 Неефективність соціальної політики через брак достатніх фінансових ресурсів.
3 Залучення додаткових асигнувань на розвиток хімічної промисловості.
4 Переорієнтація господарського механізму управління промисловістю з директивного на ринковий.
5 Децентралізація управління промисловістю через створення раднаргоспів.
6 Уповільнення розвитку електроенергетики.
7 Створення нових галузей промисловості: ракетної тощо.
Які з тверджень стосуються пенсійної реформи за доби «відлиги»?
1 Робітники однакових професій, але різних міністерств та відомств отримували різні за розмірами пенсії.
2 Середній розмір пенсій зріс майже на 80 % при скороченні розриву між пенсійним забезпеченням різних категорій громадян.
3 Істотно розширювалося коло осіб, які мали право на державну пенсію.
4 Встановлювався однаковий для всіх категорій пенсіонерів, окрім колгоспників, пенсійний вік: для чоловіків – 65 років, для жінок – 60 років.
5 Одержання пенсій за відсутності повного стажу роботи за віком було неможливим.
Які явища та процеси характерні для сільського господарства України в період «відлиги»?
1 Багатократне зниження державою закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію.
2 Надання колгоспам можливості вільно планувати своє виробництво.
3 Необґрунтоване розширення посівів кукурудзи.
4 Обмеження щодо присадибного господарства, утримання худоби.
5 Реорганізація МТС в РТС, продаж їхньої техніки колгоспам.
6 Україна як житниця СРСР стала одним з головних світових експортерів хліба.
7 Інтенсифікація сільськогосподарського виробництва за рахунок поставок високопродуктивної техніки.
Які заходи реформування освіти було ініційовано за
доби «відлиги»?
1 Запровадження обов’язкової загальної одинадцятирічної освіти.
2 Політехнізація освіти – зміцнення зв’язку школи з виробництвом.
3 Право батьків учнів обирати мову навчання в школі.
4 Обов’язкове вивчення української мови в школах з російською мовою навчання.
5 Скасування вечірньої та заочної форми навчання у вищих навчальних закладах.
6 Встановлення плати за навчання в старших класах середніх шкіл та ВНЗ.
Які твердження характеризують явища та процеси
соціально-економічного життя УРСР за доби «відлиги»?
1 Втрата значення особистого господарства через зростання обсягів виробництва сільськогосподарської продукції в колгоспах.
2 Відтік молоді з села позитивно позначився на темпах зростання промислового виробництва, але підривав сільське господарство.
3 Великі присадибні ділянки і наявність великої рогатої худоби у робітників та службовців радгоспів були перешкодою розвитку радгоспного виробництва.
4 Встановлення державної системи пенсійного забезпечення колгоспників: право на пенсію чоловіки одержували у віці – 60 років, а жінки – 55.
5 Влада не наважилася поширити паспортну систему на все населення сільської місцевості, проте істотно послабила паспортний режим.
6 Зменшення матеріальної зацікавленості колгоспників, скорочення державних асигнувань на потреби села.
Про засідання якої дисидентської організації йдеться?
Іван Кандиба згадує: «Виступив Лук’яненко спочатку.
Потім я. Я сказав приблизно такі фрази, що викликали тоді навіть між нами непогодження: «Проект програми взагалі я схвалюю. Але мені не подобається те, що на базі марксизму-ленінізму вона побудована». А тоді Вірун мені зразу таку репліку каже: «Без марксизму-ленінізму дальше, як до Києва, не дійдеш». Ну, такий собі конфлікт. І якраз Левко тоді записував свого роду нотатки.
Вони так і називаються: «Нотатки на зборах шостого листопада». Потім у справі фігурували… Значить, вирішили все-таки замінити цю програму… І доручили зновтаки Лук’яненку в іншій формі це подати. У новому варіанті програми головним завданням організації була ненасильницька боротьба за громадські права в Україні, за національні та культурні права, за економічні права тощо. Другим етапом боротьби мала бути боротьба за самостійність України».
Коли відбулися події, про які йдеться в уривку з указу
Президії Верховної Ради СРСР?
«Враховуючи спільність економіки, територіальну близькість і тісні господарські і культурні зв’язки між Кримською областю і Українською РСР, Президія Верховної Ради Союзу Радянських Соціалістичних Республік постановляє: затвердити спільне подання Президії Верховної Ради РРФСР і Президії Верховної Ради УРСР про передачу Кримській області зі складу Російської Радянської Федеративної Соціалістичної Республіки до складу Української Радянської Соціалістичної Республіки...»
Хто очолив Академію наук УРСР в 1962 р.?
Доповніть твердження.
Українські вчені впродовж 1953 – 1964 рр.
У якій галузі науки уславився Микола Боголюбов?
Встановіть відповідність між іменами митців та видами мистецтва, що їх вони розвивали за доби «відлиги».
1 Борис Лятошинський, Георгій Майборода, Лев Ревуцький
2 Амвросій Бучма, Наталія Ужвій, Гнат Юра
3 Тетяна Яблонська, Катерина Білокур, Марія Приймаченко
4 Максим Рильський, Михайло Стельмах, Григорій Тютюнник
А музика
Б образотворче мистецтво
В театральне мистецтво
Г кінорежисура
Д література
Установіть послідовність подій.
А Введення в експлуатацію першої лінії метрополітену в Києві.
Б Космічний політ за участю першого українського космонавта П. Поповича.
В Ухвалення указу про передачу Кримської області зі складу РРФСР до
складу УРСР.
Г Виступ М. Хрущова «Про культ особи та його наслідки» на ХХ з’їзді КПРС.
Доповніть твердження.
Розвиток економіки УРСР за «відлиги» розвивався в умовах…
1 припливу матеріальних та людських ресурсів унаслідок хрущовських «надпрограм»;
2 державного централізованого планування та розподілу ресурсів;
3 переведення частини земель колгоспів в особисті господарства селян;
4 істотного експорту промислової продукції в країни Європи;
5 реформування системи управління промисловістю;
6 пріоритетного впровадження досягнень НТР на підприємствах ВПК.
Що визначало соціальну політику радянського уряду за доби «відлиги»?
1 Розширення кола осіб, які мають право на державну пенсію.
2 Поступова паспортизація жителів сіл, передусім приміських.
3 Розбудова «агроміст» у сільській місцевості.
4 Скорочення масштабів спорудження державного житла.
5 Поступовий перехід на п’ятиденний робочий тиждень при 8-годинному робочому дні.
6 Скорочення державних асигнувань на охорону здоров’я та освіту.
Що було характерним для економіки України в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (1953–1964 рр.)?
1 Експорт зернових в Канаду та США.
2 Зміна масштабу цін та всіх виплат і зарплат у співвідношенні 10:1, впровадження нових зразків грошей.
3 Поступове роздержавлення державної власності, перехід підприємств на оренду.
4 Зміцнення матеріально-технічної бази сільського господарства.
5 Посилення матеріального зацікавлення колгоспників у суспільному виробництві.
6 Посилення централізованості управління промисловістю внаслідок утворення раднаргоспів.
Які територіальні зміни УРСР відбулися у зв’язку з відзначенням
300-річчя входження України до складу Російської держави?
Яка група репресованих сталінським режимом громадян України не
підлягала реабілітації у роки «відлиги»?
Що було притаманне духовному життю України в умовах десталінізації (1953—1964 рр.)?
Поява поняття «раднаргоспи» була пов’язана:
Рішення ХХ з’їзду КПРС сприяли:
Хто з керівників СРСР виступив із доповіддю, що засуджувала культ
особи Сталіна на XX з’їзді КПРС?
У роки науково-технічної революції (НТР) в СРСР її досягнення впро-
ваджувалися переважно у:
Укажіть, хто із зазначених діячів був авіаконструктором.
Яка зміна в економічному розвитку України в другій половині 1950-х —
першій половині 1960-х рр. пов’язана зі створенням раднаргоспів?
Що було однією зі складових політики десталінізації (1953—1964 рр.)?
Наприкінці 1950-х рр. в СРСР розпочалася реформа шкільної освіти, одним із положень якої передбачався вибір батьками мови навчання дітей. Українська інтелігенція виступила проти цього положення, оскільки воно:
Чим була зумовлена поява руху шістдесятників?
Яка подія відбулася у зв’язку з відзначенням 300-річчя "входження України до складу Російської держави"?
На якому з’їзді КПРС було засуджено культ особи Сталіна?
Що було характерно для творчості шістдесятників?
Які наслідки мало проведення політики десталінізації у другій половині 1950-х рр.?
Яким методом намагалися подолати житлову проблему у хрущовський період?
У якому році було створено одну з перших дисидентських організа-
цій — Українську робітничо-селянську спілку?
У якому році практику масових репресій у Радянському Союзі було
офіційно засуджено як культ особи Й. Сталіна?
ХХ з’їзд КПРС дав початок:
Укажіть період, до якого належить прийняття Закону, уривок з якого наведено.
«...Визнати за необхідне реорганізувати машинно-тракторні станції в ремонтно-технічні станції. Трактори, комбайни та інші сільськогосподарські машини, що належали машинно-тракторним станціям, продавати колгоспам... Колгоспам, які не мають можливості відразу оплатити куплені ними трактори і машини, надавати розстрочку...»
Прочитайте уривок із записки керівника СРСР до Президії ЦК КПРС
і вкажіть його прізвище.
«Важливим і цілком реальним джерелом збільшення виробництва зерна є розширення в найближчі роки посівів зернових культур на цілинних і перелогових землях в Казахстані, Західному Сибіру, а також частково в районах Поволжя і Північного Кавказу і проведення заходів щодо підвищення врожайності в усіх регіонах країни».
«Одні визволення людей пам’ятають, інші — кукурудзу, треті — житлову політику, четверті — як я, коли з м’ясом стало погано, почали з абстракціоністами боротися. Все було. Але найголовніше
— всі ми, весь народ, і ті, хто був там, за проволокою, і ті, хто трясся від страху тут, по цей бік проволоки, всі ми ковтнули інше повітря. Це головне. Це тепер у народу не забрати. Це не пропаде, проросте».
Установіть відповідність між назвами періодів в історії України та
поняттями й термінами, які потрібно використовувати, характери-
зуючи їх.
1 Радянська модернізація (1929—1938 рр.)
2 Велика Вітчизняна війна (1941—1945 рр.)
3 Післявоєнна відбудова (1945—1953 рр.)
4 Десталінізація (1953— 1964 рр.)
А Реформа, раднаргоспи, культ особи, демократизація, реабілітація,
шістдесятники
Б Холодна війна, голод, «ждановщина», радянізація, «безрідний космополітизм», операція «Вісла»
В П’ятирічка, колективізація, «Закон про п’ять колосків», Голодомор, масові репресії, «розстріляне відродження»
Г Розвинутий соціалізм, номенклатура, дефіцит, правозахисники,
самвидав, неосталінізм
Д Мобілізація, евакуація, Голокост, «новий порядок», рух Опору, депортація
У 1950—1960-ті рр. в УРСР відбувалося:
1 згасання і припинення збройної боротьби УПА
2 запровадження після смерті Й. Сталіна елементів ринкової економіки
3 завершення формування території республіки
4 відновлення КПУ після її розпуску в другій половині 1930-х рр.
5 стрімке падіння життєвого рівня населення
6 зростання громадської активності під впливом лібералізації
суспільно-політичного життя
7 відновлення зруйнованого в роки Другої світової війни господар-
ства
Які заходи були здійснені радянським керівництвом у сільському
господарстві в 1953—1964 рр.?
1 створення машинно-тракторних станцій
2 перетворення частини колгоспів на радгоспи
3 освоєння цілинних і перелогових земель, надмірне поширення
посівів кукурудзи
4 створення агропромислових комплексів
5 ліквідація «неперспективних» сіл
6 повна ліквідація присадибних господарств колгоспників
7 запровадження програми зі створення потужностей, які б забез-
печили збільшення виробництва молока і м’яса під гаслом «На
здогнати і перегнати США»
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома