Тема уроку: Тиск твердих тіл на поверхню . Сила тиску.
Мета уроку: Дати учням знання про тиск як фізичну величину, що описує взаємодію тіл, його зв'язок з силою тиску і площею поверхні на яку діє сила. Розвивати вміння розв'язувати якісні та розрахункові задачі на тиск. Показати широке застосування розглянутих явищ у техніці, в побуті, у природі.
Тип уроку: Урок вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
Тобто сила розподілена по всій поверхні взаємодіючих тіл, поняття точки є умовним, введеним лише для зручності розрахунків. Як розподіляється сила по поверхні твердого тіла пояснює фізична величина тиск.
Висновок: 1) Сила прикладена перпендикулярно до поверхні тіла тому для неї встановлена власна назва сила тиску (сила тяжіння, вага тіла)
2) Зі зменшенням площі дія сили тиску збільшується, а зі зменшенням – збільшується.
Знайти в підручнику означення тиску (прочитати).
F 1H
Запис на дошці формули тиску Р = -- ; [ P ] = ---- = 1Па (паскаль) (на честь
S 1M²
фр. Блез Паскаль) 1Па – це тиск, який створює сила в 1Н, що діє перпендикулярно до поверхні площею в 1м².
1 гПа = 100 Па 1 кПа = 1000 Па 1 МПа = 1000000 Па 1 мПа = 0,001 Па
Закріплення навчального матеріалу
мН 0,5 н
н см² 0,0001м²
см²
Величина тиску має суттєве значення не тільки в житті людини, але й у житті тварин. Наприклад, який чинить тиск в 1,2 кПа, може порівняно легко втекти від вовка (його тиск 12 кПа) по пухкому снігу, але не врятується від нього на твердому грунті.
Далі з учнями треба обговорити питання: у яких випадках тиск необхідно збільшувати і як це роблять? Коли тиск слід зменшувати і що в цьому випадку треба робити?
Коли тиск потрібно зменшувати: |
Коли тиск потрібно збільшувати: |
|
1. Усі різальні інструменти – ножі, ножиці, різці – мають різальну частину з дуже малою площею для створення значного тиску. 2. Різальні та колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі. Дзьоби, жала, ікла, шипи тощо. 3. Лопати, металообробні інструменти (сверла, зубила, терпуги тощо). |
Задача. Один літературний герой загартовуючи свою волю, спав на дошці, утиканій цвяхами (вістрями до гори). Оцініть, зі скількох цвяхів мало складатися «ліжко» героя. Уважайте, що його маса 70 кг, вістря кожного цвяха має площу 0,1 мм², а людська шкіра витримує тиск 3 МПа.
Експериментальна задача. У скільки разів тиск створений п'ятьма пальцями на пісок більший ніж тиск створений долонею?
Підсумок уроку. Дія тіла на поверхню іншого тіла визначається не тільки силою, а й площею стичних поверхонь. Збільшення площі опори технічно вигідно, як і зменшення поверхонь загострених предметів.