Тренінг «Ні – шкідливим звичкам»

Про матеріал

Мета:

навчальна: допомогти молоді усвідомити, що наркотики, алкоголь, тютюнопаління – одна із найболючіших проблем сучасності;

розвивальна: сприяти розвитку творчих здібностей, критичного мислення, розвивати навички рівноправного спілкування, асеративної поведінки (навички слухати інших, приймати рішення , відстоювати власну думку, розвивати вміння протистояти тиску реклами, вчити розпізнавати рекламні стратегії тютюнових і алкогольних компаній;

виховна: виховувати комунікабельність, толерантне ставлення до думки інших, взаємоповагу, взаємовиручку, бажання допомагати іншим, спонукати до вироблення осмисленої і зваженої особистої та громадської позиції .

Очікувані результати

Після тренінгу учасники:

  • Називають приклади психоактивних речовин;
  • Пояснюють небезпеку їхнього вживання;
  • Розпізнають ознаки наркотичної залежності;
  • Відрізняють факти про психоактивні речовини від міфів;
  • Демонструють уміння надавати кваліфіковані поради щодо небезпеки вживання психоактивних речовини.
Перегляд файлу

Тема «Ні шкідливим звичкам»

Мета:

навчальна: допомогти молоді усвідомити, що наркотики, алкоголь, тютюнопаління – одна із найболючіших проблем сучасності;

розвивальна: сприяти розвитку творчих здібностей, критичного мислення, розвивати навички рівноправного спілкування, асеративної поведінки (навички слухати інших, приймати рішення , відстоювати власну думку, розвивати  вміння протистояти тиску реклами, вчити розпізнавати рекламні стратегії тютюнових і алкогольних компаній;

виховна: виховувати комунікабельність, толерантне ставлення до думки інших, взаємоповагу, взаємовиручку, бажання допомагати іншим, спонукати до вироблення осмисленої і зваженої особистої та громадської позиції .

 Очікувані результати

Після тренінгу учасники:

  • Називають приклади психоактивних речовин;
  • Пояснюють небезпеку їхнього вживання;
  • Розпізнають ознаки наркотичної залежності;
  • Відрізняють  факти про психоактивні речовини від міфів;
  • Демонструють уміння надавати кваліфіковані поради щодо небезпеки вживання психоактивних речовини.

 

Обладнання і матеріали. Маркери, фломастери; плакат «Стадії виникнення залежності»; картки з написом «ФЗ», «ПЗ», «ФЗ+ПЗ», картки з ознаками наркотичної залежності; плакат зі словами девізу заняття

Форма проведення – тренінг.

Тривалість – 1 година

Девіз  «Пута звички є надто слабкими, аби їх можна було помітити до того моменту, коли вони стають надто міцними, щоб їх можна було розірвати»

Семюел Джексон письменник.

Орієнтовний план

  1. Привітання. Вправа знайомство.
  2. Притча про бізнесмена
  3. Гра «Що ти обереш?»
  4. Стартові завдання
  5. Повідомлення про наркотики і наркотичну залежність
  6. Гра «Доріжка. Вчимося розпізнавати ознаки залежності»
  7. Мозковий штурм «Причини вживання наркотиків»
  8. Притча про майстра і учня.
  9. Тест: «Факти і міфи про психоактивні речовини»
  10. Робота в групах «Уявіть себе лікарем»
  11.  Зворотний зв'язок. Вправа мікрофон
  12. Ритуал прощання

Хід тренінгу

               1.  Вправа «Знайомство»

А тепер ми познайомимося. Зробимо це використовуючи вправу «незакінчених речень». Незакінчене речення: «Я не хвастаюсь, але...» кожен повинен продовжити, назвавши щось цікаве просебе і після вислову разом говоримо: «І це класно!». Постільки я знаю цю вправу почнемо з мене і рухаємося вправо по колу.

Наша група об’єднала дуже цікавих людей і нам разом буде легко сказати «НІ! Алкоголю, наркотикам і тютюнопалінню». Отже, тема нашого

тренінгу «Скажемо НІ! Алкоголю, наркотикам і тютюнопалінню».

  2. Притча про бізнесмена

Найцінніший дар, який ми маємо - життя. Найдорожче в житті - здоров’я. Але, як не дивно, часто ми не вміємо його цінувати.

Послухайте притчу.

Один бізнесмен нагромадив великий капітал, який складав 3 млн. доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг він прийняти рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався та вирішив будь-що вмовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.

«Продай мені 3 тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу - 1 млн. доларів», - запропонував бізнесмен.

Але Янгол Смерті відмовив йому.

Гаразд, залиши мені два тижні життя... Я віддам тобі дві третини своїх грошей, а це аж 2 млн. доларів.

Янгол знову відмовив.

Продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обійняти дружину, дітей, яких я давно не бачив... Я віддам тобі все, що маю - 3 млн. доларів.

Янгол Смерті відмовив.

Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа? Янгол погодився. Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено на життя. Я не зміг купити навіть години за 3 млн. доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність? Бережіть здоров’я, бережіть життя! Живіть правильно!»

Отже наше завдання сьогодні продовжувати вчитися жити правильно.

  1.               Гра «Що ти обереш?»

(Тренер роздає кожному по 7 папірців.)

У цій грі (як і в реальному житті) вам доведеться робити вибір і платити за нього своїми «ресурсами» — грошима, часом, здоров'ям, душевним спокоєм, стосунками з рідними, друзями тощо. Як і в реальному житті, ви матимете обмежені ресурси — лише 7 умовних одиниць. Спробуйте розпорядитися ними так, щоб вистачило на все, що вам хочеться.

Пропоную купити щось одне з кожної пари або не витрачати на це грошей:

Що ти обереш: поїхати у поїхати на гірськолижний курорт  разом з другом чи самому на відпочинок в Турцію?

Вартість цього вибору 2 у. о. Але ті, хто обрав поїздку з другом, повертають собі 1 у. о., адже підтримка друзів — це додатковий ресурс.

Що ти обереш: стати найпопулярнішим студентом у ВУЗІ чи мати можливість навчатися в одному з іноземних вузів?

Цей вибір коштує 3 у. о. Але ті, хто обрав вступ до іноземного вузу, матимуть змогу здобути освіту і збільшити свій загальний ресурс. Тому поверніть 1 у. о.

Що ти обереш: одружитися з коханою людиною чи з найбагатшою людиною у світі?

Цей вибір коштує 4 «у. о. Але ті, хто обрав шлюб з коханою людиною, повертають собі 2 у. о. Адже кохання дає можливість найповніше реалізувати свої можливості.

Що ти обереш: займатися улюбленою справою чи робити те, що не до душі, але дає владу чи великі гроші?

Цей вибір коштує 3 у. о. Та якщо хтось обрав роботу, яка не подобається, вона виснажила його і призвела до зменшення ресурсу ще на 1 у. о. Як бачите, деякі рішення коштують більше, ніж ми готові за них заплатити.

Висновок: Якщо ваші ресурси закінчилися раніше, ніж ви придбали

усе, що хотіли, це означає, що дещо з вашого вибору коштувало надто дорого. А якщо в когось залишилися невикористані ресурси, вони пропали марно. Це означає, що ви не скористалися можливостями, які відкривалися перед вами. Постарайтеся, щоб цього не трапилось у вашому житті.

4. Стартові завдання

 

  1. Роздайте по 12 карток і попросіть учасників тренінгу написати: 4 улюблені страви; 4 улюблені заняття (хобі); 4 імені своїх друзів.

Коли всі учасники заповнять картки

  1.               Тренер говорить: «Давайте поставимо себе на місце людини, яка почала вживати наркотики. Це допоможе нам краще зрозуміти, що відбувається в її житті.
  1.               Щойно вона почала вживати наркотики, їй доводиться за це платити

І не тільки грошима. Вона втрача€ можливість займатися улюбленими справами (наприклад спортом), у неї не вистачає грошей на ласщі, вона може втратити друга. Напочатку дехто жертвує цим без жалю».  Прошу вас відкласти по одній картці, що символізують їжу, ваші захоплення і близьких людей.

  1.               Згодом наркозалежність вимагатиме нових жертв. Я прошу вас відкласти ще по одній картці.
  1.               Нарешті настає стадія, коли людина втрачає контроль над своїм життям, і хвороба вже сама забирає в неї те, що їй дороге».
  1.               Попросіть учасників повернутися  один до одного і взяти навмання   три картки з рук партнера та  класти їх поруч із ним.
  1.               Повідомте, що решта — це варіант того, що залишає людині хвороба
  1. Попросіть охочих поділитися своїми враженнями.
  1. Тренер «Складіть разом усі ваші картки».

 

 Висновок. Те, що відбувалося зараз, було лише грою. Я сподіваюся, що подібне ніколи не станеться у вашому житті, ця біда не зачепить ні вас, ні ваших близьких

 

5.Повідомлення про наркотики і наркотичну залежність

Що таке наркотики

Наркотики — найнебезпечніші психоактивні речовини. їх вживання змінює свідомість людини, її здатність адекватно приймати дійсність, тверезо мислити приймати виважені рішення.

Вживання наркотиків може спричинити і смертельне отруєння, зупинку дихання, серцевий напад, зараження небезпечними хворобами. Найпоширенішою причиною смерті є передозування, наркотики руйнують соціальне оточення людини, роблять її залежною від кримінального середовища, підштовхують до порушення закону.

Зловживання і наркотична залежність

У випадках тяжкої хвороби або після операції в лікарні іноді використовують ліки, які містять наркотичні речовини

Злоовживання наркотиками — це вживання таких ліків без призначенню з перевищенням рекомендованої дози, а також для досягнення наркотичного ефекту. Зловживання наркоми може спричинити залежність.

Наркотична залежність — це по- потреба в наркотиках. Зазвичай виникає не за одну ніч, а постуво крок за кроком, часто непомітно для самої людини.

Види залежності

Роззрізняють два види наркотичної залежності: фізичну і психологічну.

Фізична залежність характеризується звиканням до наркотику, коли організм потребує щоразу більшої та наявністю абстинентного синдрому (так ваної «ломки»), що настає у разі відсутності чергової дози. За коженен день «ломки», яка триває приблизно тиждень, людина втрачає декілька кілограмів. Вона не може спати і їсти, думає лише про наркотики.

Чому ж ті, хто знайшов у собі сили відмовитися від наркотиків, переживши пекельні муки абстинентного синдрому, знову беруться за старе? Річ у тому, що, на відміну від фізичної залежності, яка зникає після періоду адаптації, психологічна залежність зберігається роками. Саме вона може змусити людину знову повернутися до згубної пристрасті, оскільки виникає на рівні почуттів і підсвідомих поведінкових стереотипів.

Наприклад, той, хто давно перестав уживати наркотики, може знову почати це робити, потрапивши у звичну ситуацію або в компанію давніх друзів.

На рівні почуттів психологічна залежність виявляється в тому, що людину перестає цікавити все, що не пов’язано з наркотиками: навчання, робота, спілкування з рідними і друзями, книжки і кінофільми, спорт і мистецтво. Без наркотиків життя для неї безрадісне, втрачає сенс, можуть навіть з’явитися думки про самогубство.

Стадії виникнення  наркотичної залежності

1.Спочатку людина тільки пробує наркотик (експериментує).

2.Потім епізодично вживає його.

3.Відтак починає вживати регулярно, але в малих дозах

4.На останньому етапі людина вже не володіє собою. Вона стає наркозалежною.

Запитання для обговорення. Які з психоактивних речовин є легальними? (Алкогольні напої, ліки, препарати побутової хімії)

Обговорення девізу тренінгу.

6.Гра «Доріжка. Вчимося розпізнавати ознаки залежності»

 Напишіть на дошці: «Фізична залежність» і «Психологічна залежність поясніть їхні ознаки. Головна відміність між ознаками фізичної і психологічної залежності в тому, що ознаки ФЗ зникають після проходження детоксикації і завершення абстинентного  синдрому, а ознаки ПЗ залишаються з людиною на довгі роки.

 Покладіть на підлогу картки наштсамил «ФЗ», «ПЗ», «ФЗ ПЗ» та картки з різними ознаками наркотичної залежності.

 Запропонуйте учасникам по черзі брати картки, зачитувати ознаки та розподіляти їх по відповідних колонках.

 

Ознаки наркотичної залежності

Вживання наркотиків з метою відволіктися від проблем.

Настирливі думки про те, щоб дістати наступну дозу.

Продаж речей чи крадіжки, аби роздобути гроші.

Провали в пам’яті, коли неможливо пригадати, що робив напередодні.

Поява нових друзів, які вживають наркотики.Відсторонення від родини і давніх друзів.

Втрата інтересу до всього, що раніше цікавило.

Часті зміни настрою, напади тривоги, депресії, люті.

Постійні обіцянки не вживати наркотики, невдалі спроби зупинитися.

Вживання психоактивних речовин наодинці.

Порушення сну — безсоння, нічні жахи, пітливість.

Зміна харчових звичок, різке схуднення.

Виникнення абстинентного синдрому через відсутність наступної дози.

Потреба вживати більшу дозу, щоб відчути той самий ефект

 

  1.               Мозковий штурм «Причини вживання наркотиків»

Чому люди починають вживати наркотики?

Записати причини на дошці, розділивши їх на зовнішні (соціальні) і внутрішні(психологічні)  чинники.

Порівняти з причинами, які наводять фахівці.

Чому люди починають вживати наркотики

Соціальні чинники:

  • наркотики є легкодоступними;
  • реклама сигарет і алкоголю підступно створює позитивний імідж наркотикам і заохочує молодь;
  • наркотики вживають друзі;
  • деякі фільми і телепередачі романтизують наркотики.

Психологічні чинники:

  • деякі люди не знають, як це небезпечно — палити, пити і вживати наркотики;
  • їм цікаво, на що це схоже;
  • вони не вірять, що вживання наркотиків є таким небезпечним, як про це кажуть експерти;
  • знаючи про небезпеку наркотиків і довіряючи експертам, вони вірять, що можуть спробувати наркотики, а потім відмовитися від них, коли захочуть;
  • думають, що більшість людей вживають наркотики;
  • позитивно ставляться до вживання наркотиків;
  • вірять, що наркотики допоможуть розв’язати їхні проблеми;
  • деякі підлітки переконані, що, вживаючи наркотики, стають старшими на вигляд;
  • за допомогою наркотиків вони намагаються відновити психологічну рівновагу (позбавитися тривоги, смутку, низької самооцінки);
  • вважають, що це непоганий спосіб розважитися;
  • переконані, що вживання наркотиків — це модно, круто і поліпшить їхній імідж;
  • у них не розвинені соціальні навички, і вони не вміють говорити  «НІ».

8.Притча про майстра і учня

В одного майстра було дуже багато учнів. Найбільш здібний із них одного разу задумався: «Чи є питання, на яке наш учитель не зможе дати відповідь?». Він зловив на лузі найкрасивішого метелика і заховав його в долонях. Потім прийшов до майстра і запитав;

— Скажи, учителю, якого метелика — живого чи мертвого тримаю я в долонях? — він був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї істини. Не дивлячись на учня, майстер відповів: «Усе у твоїх руках».

Так, життя кожного із нас залежить від нас самих. Кожен сам вирішує отруювати себе наркотичними речовинами.

9.Тест: «Факти і міфи про психоактивні речовини»

Мета: тренінг навичок критичного мислення.

Щодня ми чуємо про злочини, скоєні наркоманами, зруйновані долі вкорочені життя. А тим часом наркоділки у жадобі надприбутків вдаються до підступних методів, щоб залучити до вживання наркотиків передусім молодь. Наркоіндустрія в усьому світі вважається не просто злочинним, а й особливо аморальним бізнесом, і карається дуже суворо. Та ніяка сила не захистить людину, якщо вона цього не хоче. Тому не забувай: ти з'явився на цей світ не для того, щоб марнувати своє життя і життя рідних, і тим паче не для того, щоб збагачувати наркоділків. Ти — неповторна особистість, у тебе є вище призначення, мрії, які ти маєш здійснити. Тебе оточують люди, яким ти дуже дорогий і які близькі тобі. Щоб зробити правильний і свідомий вибір, тобі передусім необхідно отримати правдиву інформацію про наркотики та жахливі наслідки їх вживання. Крім того, слід навчитися розпізнавати хитрощі, до яких вдаються наркоділки, уміти за будь-яких обставин відмовитися від пропозицій вжити наркотик.

Візміть по 2 кольорові папірці (червоний і зелений)

Прослухайте текст і голосуйте червоними папірцями, якщо не згодні і зеленими – якщо згодні.

Бажаючі можуть пояснити свої позиції

 

Факти і міфи про психоактивні речовини

1.Наркотики — це модно

Це — міф, який поширюють нарко- ділки. А сучасні актори, музиканти та інші законодавці молодіжної моди рішуче виступають проти наркотиків. Сьогодні, навпаки, модно займатися спортом, правильно харчуватися, тобто вести здоровий і продуктивний спосіб життя.

2. Алкоголь і наркотики допомагають 'язати проблеми

Міф. Алкоголь і наркотики ще не розв’язали жодної проблеми. Вони лише поглиблюють їх і породжують нові.

3. Від алкоголю ще ніхто не вмер

Міф. Люди вмирають від передозування алкоголю, від вживання неякісних алкогольних напоїв і від хвороб, спричинених хронічним алкоголізмом.

4. Наркоманія — це хвороба дурнів слабаків А сильна людина може відмовитися від  вживання наркотиків будь-коли

Міф. Доказом цього є численні жертви серед відомих в усьому світі людей, яких аж ніяк не можна назвати дурнями і слабаками.

5. Я взагалі не вживаю алкоголю. Це ж те пиво!

Це — міф. Адже вміст алкоголю в баночці пива (0,33 л) такий же, як чарці горілки.

6.Випивати — це завжди весело!

Міф. Випивати - це вживати токси- :л. які отруюють організм. Невже це весело — заливатися тим, від чого нудить і втрачаєш здатність тверезо мислити?

7. У компанії не можна відмовлятися від того, що роблять усі

Міф. Ви, можливо, здивуєтесь, але до - лей, які мають власну точку зору і н иють її обстояти, в усіх пристойних

компаніях ставляться з повагою. А за «друзями», які змушують тебе порушувати власні принципи, навряд чи варто сумувати.

8.Сигарети і алкоголь роблять із хлопчиків справжніх чоловіків

Міф. Вони жодним чином не впливають на процес дорослішання, а алкоголь, навпаки, призводить до зменшення в організмі концентрації тестостерону — гормону, який справді перетворює хлопчика на чоловіка. Саме тому хронічні алкоголіки часто потерпають від імпотенції.

9.Вживання алкоголю і наркотиків робить людину більш уразливою до ВІЛ

Факт. У стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння людина втрачає контроль над собою. Може погодитися на те, на що ніколи не погодилася б у тверезому стані: поїхати додому з незнайомцем чи сісти в машину до нього, мати випадкові сексуальні контакти, не використати презерватива. Особливо ризикують ті, хто вживає ін’єкційні наркотики, або ті, хто має сексуальні стосунки з нарко- споживачами. Адже вони часто використовують спільні голки та шприци для введення наркотиків.

 

10. Більшість підлітків уперше пробують наркотики, які їм пропонують незнайомці на танцях і спортмайданчиках

Міф. Молоді люди найчастіше пробують наркотики під впливом своїх Друзів.

11. Вживання алкоголю і наркотиків вагітною жінкою негативно впливає на її ще не народжену дитину

Факт. Будь-який наркотик, у тому числі й алкоголь, який вживає вагітна жінка, потрапляє через плаценту до плоду і негативно впливає на його розвиток.

Висновок: деякі міфи спеціально поширюють наркоділки, які зацікавлені залучити якомога більше молоді в тенета наркотичної залежності.

10.Робота в групах «Уявіть себе лікарем»

Обєднуємо студентів у 3 групи.

Розподіляємо ситуації. Пропонуємо виконати завдання з допомогою «Валізи лікаря»

Учасники ситуації обговорюють у групах

Зачитують ситуації та поради

Ситуація 1

Тарас надумав зробити татуювання. Друг порекомендував йому недорогого фахівця. Коли вони приїхали до нього, Тарас побачив, що приміщення не прибране й інструменти не простерилізовані. Він вирішив відмовитися робити татуювання, але його почали вмовляти.

Мої рекомендації:

Чому?

Ситуація 2

Максим хворий на цукровий діабет і регулярно робить ін’єкції інсуліну. Одного разу він поїхав за місто до свого друга і забув удома шприц. Максим запитав, чи можна його десь дістати. Друг пошукав і знайшов у братовій кімнаті шприц, яким уже хтось користувався.

Мої рекомендації:

Чому?

Ситуація 3

Валерій приєднався до молоді, які «злітали» від ін’єкційних наркотиків. Шприц передавали по колу, і коли черга дійшла до Валерія, вони почали наполягати, щоб він зробив те, що й усі. Валерій ніколи не вживав наркотиків і знає, як це небезпечно.

Мої рекомендації:

Чому?

Валіза лікаря

 

  • Не вживайте алкоголю і наркотиків. Вони змінюють свідомість і негативно впливають на здатність приймати виважені рішення. Ви можете вчинити необачно і прийняти рішення, яке призведе до небажаної вагітності або інфікування небезпечними хворобами.
  • Ніколи не вживайте наркотиків, особливо ін’єкційних. Вони небезпечні для життя і можуть спричинити зараження ВІЛ/ІПСШ.
  • Якщо вам необхідно ввести ліки, намагайтеся знайти нові або стерильні шприци і голки.
  • Використовуючи уживані шприци і голки у разі крайньої необхідності, прокип’ятіть їх протягом ЗО хвилин.
  • Не користуйтеся чужими бритвами : лезами для гоління.

 

11. Зворотний зв'язок. Вправа мікрофон

Учасники по черзі продовжують речення «З тренінгу я дізнався…, навчився..зрозумів..»

12.Ритуал прощання

Учасники стають у коло і висловлюють свою думку, починаючи словами «Якби мене міг почути увесь світ, я б сказав люди…»

Тренер. А я хочу продовжити речення словами Омара Хайяма

Чтоб мудро жизнь прожить, знать надобно немало.
Два важных правила запомни для начала:
Ты лучше голодай, чем что попало есть,
И лучше будь один, чем вместе с кем попало.

 

Література

  1. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Захисти себе від ВІЛ, Методичний посібник для педагога-тренера. – Тернопіль «Навчальна книга – Богдан», 2012р.
  2. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Захисти себе від ВІЛ, Тренінги життєвих навичок. Посібник для старшого підліткового та юнацького віку за програмою тренінгового курсу «Формування здорового способу життя та профілактика ВІЛ». –Тернопіль «Навчальна книга – Богдан», 2012р.
  3. Літковська О.В.100 притч для тих, хто вчить, і тих хто вчиться. –  К.:Шк.світ, – (Серія «Психологічна скарбничка»)

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
7192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку