Соціологічне опитування
«Діти та молодь про свої права»
Мета опитування: Виявлення рівня обізнаності учнів про свої права»
№ з/п |
ПРАВО |
Так |
Ні |
Вперше чую |
1. |
На захист від втручання в особисте життя |
|
|
|
2. |
На захист від інформації, що шкодить благополуччю дитини |
|
|
|
3. |
Про захист дітей від викрадення |
|
|
|
4. |
Про захист від підневільної, непосильної, надмірної, небезпечної праці. |
|
|
|
5. |
На захист від сексуальної експлуатації |
|
|
|
6. |
На піклування з боку батьків, одичів, суспільства та держави |
|
|
|
7. |
Право на користування своєю культурою, мовою |
|
|
|
8. |
Право на освіту |
|
|
|
9. |
Права дітей-сиріт, дітей – інвалідів на особливу турботу. |
|
|
|
Тренінг «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ситник Оксана Павлівна
вчитель Петропавлівської ЗОШ І-ІІ ст.
Тема: Ти знаєш, що ти – людина?
Мета:
Обладнання: Конституція України, Конвенція про права дитини, «правове дерево», презентація, клейкий папір, папір, відео.
Форма проведення: тренінг
Класи: 7-9
Хід тренінгу
І. Знайомство.
Вправа 1 Учні передають один одному іграшку . Кожен може поставити запитання іншому, які його цікавлять.
Іграшка передається тому, кому ставиться запитання. Той, відповівши , в свою чергу запитує іншого і передає йому іграшку. І так по колу. Запитання можуть бути такого плану:
Вправа 2. «Правове дерево»
Кожному учаснику тренінгу необхідно написати слово або намалювати символ, що асоціюється в нього з поняттям «право». Та свої очікування від тренінгу. Далі кожен стисло коментує своє написане слово або символ.
II. Вироблення правил тренінгу
Вправа 3. «Правила тренінгу».
Вправа 4. «Очікування»
На уявному «правовому полі» учні записують свої очікування та озвучують їх.
Перегляд відео «Що таке права людини?»
ІІІ. Вступ.
Сьогоднішній тренінг я б хотіла розпочати рядками вірша Василя Симоненка, про неповторність кожного з нас: «Ти знаєш, що ти – людина? ».
Ти знаєш, що ти - людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя - єдина,
мука твоя – єдина,
очі твої – одні.
Більше тебе не буде
Завтра на цій землі.
інші ходитимуть люди,
інші кохатимуть люди –
добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе:
озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
кохати спішити треба –
гляди ж не проспи.
Бо тим на землі – Людина,
і хочеш того чи ні –
усмішка твоя – єдина,
мука твоя – єдина.
очі твої – одні.
Що поет говорить про неповторність людини і чому так квапить її жити?
Отже, кожен із вас є неповторним. З індивідуальними рисами характеру та темпераменту. Ви ходите до школи, маєте сім’ю, друзів, захоплення.
Для своїх батьків ви діти. А для держави – громадяни.
Громадянин – це особа наділена державою юридичними правами та обов’язками. Людина, її життя і здоров’я, честь і гідність. Недоторканність і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю. Про це йдеться у Конституції України.
Права людини не потрібно купувати, заробляти, отримувати у спадок, вони належать людям просто через те, що вони – люди. Права людини не можна відібрати, вони є невід’ємними. Кожна країна, яка є членом ООН, є гарантом прав своїх громадян і стоїть на їх захисті.
Дітям необхідний особливий захист зі сторони держави, адже їх легко образити. Дитина має всі права, які гарантовані дорослим, але, крім того, додаткові права, що забезпечують її розвиток.
Закони різних країн різні. Але ви повинні знати, що є права. Які не можна змінити. Наприклад, право на турботу і піклування. Також є незмінним є твердження про те, що всі діти мають рівні права. Держава може бути більш чи менш демократичною, але змінити ці права вона не може. Вони – ваші.
Конвенція ООН про права дитини – головний міжнародний документ щодо захисту дітей і містить 54 статті.
Перегляд презентації «Права дитини»
ІV . Гра «Правовий театр»
Учні діляться на дві групи (витягуючи папірці певного кольору).
Кожна група отримує картку із однією з статей Конвенції. Протягом
5 хвилин учні в групах обговорюють зміст статті і готують сценку (без слів, використовуючи лише міміку і жести). Демонструючи порушення цієї статті. Учасники іншої групи повинні здогадатися, про яке право йшла мова. Після цього йде колективне обговорення можливих варіантів відновлення порушених прав.
Стаття 31. Діти мають право на відпочинок. Дозвілля та участь у культурному та творчому житті.
Стаття 38. Дітей не можна залучати до бойових дій.
Стаття 12-13. Всі діти мають право на власну думку.
Стаття 11, 35. Захист дітей від викрадення та продажу.
V. Аналіз у групах певної статті Конвенції
Кожна група отримує картку із однією із статей Конвенції, яка буде їх проблемою . За цією проблемою група має дати відповідь на ряд запитань, створюючи проект ( свій проект створити на аркуші паперу):
Тобто висвітлити реальне дотримання прав дітей у світі. Якщо виникає проблеми щодо запитання «як є?», то можна дати фото із зображенням порушень прав дітей.
Стаття 38. Всі діти мають право на захист у військовий час.
Стаття 27. Дитина має право на достатній рівень життя
VI. Міні-лекція
Ми знаємо, що робити й до кого звертатись, коли маємо проблеми зі здоров’ям. А як бути, коли порушуються права дитини? У кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб. Здатних допомогти тим, хто цього потребує. Діти отримують листівку «Хто тобі допоможе у захисті твоїх прав»
VІI. Очікування
Діти висловлюють свою думку щодо того. Наскільки виправдалися їхні очікування. Учні по черзі підходять до правового поля та висловлюють свою думку щодо очікувань.
VІІI. Підсумок тренінгу
Учасники тренінгу взявши м’яку іграшку передають її по колу з приємними побажанням своєму сусідові.
Я МАЮ ПРАВО
Я маю право жити на землі
Творити, дихати, учитись
Примножувать багатства всі її ,
Своєю Україною гордитись.
Боротися за неї і за честь стоять,
Безкрайнії поля її любити .
І щовесни журавликів із вірою зустріти ,
На золотаве сонце в небесах ,
Що щедро Україну зігріває
На соловейка спів в гаях
І на любов батьків безмежну і безкраю!
Права дитини порушуються:
До українського законодавства з питань прав дитини відносяться:
Я МАЮ ПРАВО