Педагогічний тренінг
«Творча майстерність учителя»
Мета: стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, активізувати творчий потенціал кожного педагога. ; формувати професійні компетентності педагога для здійснення постійного професійного розвитку, самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання; сприяти формуванню комунікативних умінь та навичок методичної діяльності.
Завдання: допомогти педагогу знайти вихід із будь – якої ситуації, яка може скластися: розвивати вміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини, забезпечити учасників тренінгу знаннями нових освітніх методик; допомогти в організації професійного самовдосконалення та самоосвіти; сформувати вміння командної взаємодії.
Девіз: Розуміти та поважати один одного.
Хід заняття
Вступ. Активізація уваги учасників
Сповідь учителя
Я щоранку заходжу у клас,
На дитячих обличчях – усміх.
Чого варта я, діти, без вас?
Ви – натхнення моє, мій успіх!
За плечима – минулі роки,
Але й досвід прийшов із літами.
Що я варта без вас, малюки?
Я безмежно люблю вас, я з вами!
Щоб любові вогонь не згас,
Щоб віддать дітям серце і душу,
Я щоранку заходжу у клас:
Я – учитель, я вчити мушу!
Всі ми вчителі і прийшли до школи за покликанням серця, щоб віддати свою любов дітям.
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Усім відомо, що учительська професія нелегка, і з кожним роком все ускладнюється та збільшується об’єм роботи. Тому сьогоднішня тема «Творча майстерність учителя» є однією із актуальних проблем в сучасній освіті.
Положенням про загальноосвітній навчальний заклад чітко визначені обов’язки педагогічних працівників, зокрема, необхідність постійно підвищувати свій професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру. А це можливо лише завдяки процесу самоосвіти, який є важливою формою підвищення кваліфікації вчителів і запорукою їхньої практичної діяльності.
Сьогодні ми з вами поговоримо про те, що і загальнолюдські цінності, і педагогічна майстерність, і професійні переваги присутні в кожному з нас. Слід лише своєю титанічною працею допомогти їм проявитися.
1.Вправа «Знайомство»
Мета: зняти психологічне напруження, налаштуватися на роботу.
Перш ніж розпочати нашу роботу, нам потрібно познайомитись. Всім пропоную взяти аркуш паперу, пригадати, якими ви були в дитинстві і «вирвати дівчинку». Де голова - написати своє ім’я, де руки - ваші улюблені заняття, тулуб - головні для вас люди,ноги - хобі.
По-порядку розповідаємо про себе.
- От ми з вами і познайомилися та більше дізналися один про одного.
2. «Правила роботи в групі» (на ватмані)
Мета: усвідомити себе групою.
- Для чого в нашому житті необхідні різноманітні правила?
Правила вкрай необхідні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:
міг відверто висловлюватись і виражати свої почуття й погляди;
не боявся стати об’єктом глузувань та критики;
був упевнений у тому, що все особисте, що обговорюється на занятті, не вийде за межі групи;
одержував інформацію сам і не заважав отримувати її іншим учасникам.
- Щоб запропонували ви?
- Бути позитивними;
- говорити по черзі;
- бути активними;
- слухати й чути кожного;
- толерантно ставитись один до одного;
- бути пунктуальними;
- діяти за принципом «тут і зараз».
- Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?
3. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.
Для нашої роботи потрібно визначити мету нашого заняття, тобто чітко окреслити очікуваний результат.
Одну людину попросили піднятою вгору рукою дотягтися до мітки на стіні, вище якої вона не в змозі дістати. Зробили позначку й поставили нове завдання: їй запропонували дістати паличку, розміщену дещо вище від поставленої мітки. Через деякий час людина зробила і це. Потім мету було ще змінено: цього разу було поставлено завдання повісити паличкою капелюха ще вище, але й з цим завданням людина впоралася.
Ця проста фізична вправа наочно демонструє ефект поставленої мети. Отже, мета нашого заняття: вчитися діяти та спілкуватися в колективі, підвищувати свій професійний рівень, знаходити вихід із будь-якої ситуації.
4.Вправа «Очікування»
Мета: виявити приховані очікування учасників.
Роздаються невеликі аркуші липкого паперу.
-Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу
«Від цього заняття я, Ірина, очікую...
І - , інтересу слухачів
р - розумового розвитку
и - інтерактивних вправ
н – новизни
а- актуальності проблеми
- Підійти до плакату «Очікування», зачитайте свої записи на стікерах і прикріпіть їх на плакаті.
5. Обговорення метафори „Щоб вітрильник йшов вперед, необхідний не лише сильний вітер, а й підняте вітрило”
Мета: сконцентрувати увагу учасників на роботі, на темі заняття, заставити мислити, вишукувати свій словниковий запас, свої знання, творити, спрямовувати свою подальшу роботу в певне русло.
1. Як ви розумієте даний вислів?
2. Що він вам підказує?
- Щоб сьогоднішнє заняття було вдалим, ви повинні допомагати мені рухати наш вітрильник вперед. Я буду вітром, а ви вітрилом, якому дійсно цей вітер потрібен.
6. Привітання „Мій колега про мене б сказав...”
Мета: тренувати навички визначення характерологічних особливостей.
Ми з вами познайомилися, але хочемо дізнатися ще більше один про одного. Подумайте і скажіть щось цікаве про себе трьома словами, починаючи своє повідомлення зі слів «Мій колега про мене б сказав…»
7. Вправа «Поділись з сусідом»
Мета: показати важливість зворотного зв’язку у спілкуванні.
Пропоную вибрати 2 питання серед тринадцяти.
8.Ваша улюблена квітка?
9.Що Ви найбільше не любите?
10.Що Ви найбільше цінуєте у Ваших друзях?
11.Ваше улюблене заняття?
12.Як би Ви хотіли померти
13.Який настрій Вам притаманний?
Кожен з учасників повинен відповісти на них своєму сусідові.
8.Мозковий штурм «Урок»
Мета: розвивати навички координації думок.
(Об’єднуємося в групи за кольором світлофора, розподіляємо обов’язки: секретар і людина, яка буде представляти свою групу: всі інші консультанти.)
Робота в групах
На аркуші А – 2 вертикально записуємо слово «учні».
Шляхом вільного висловлювання запишіть слова, які асоціюються зі словом «учні», починаючи з літер «у», «ч», «н», «і». Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова.
У кожного різні відчуття щодо однієї й тієї самої речі.
Мета: тренувати навички уточнення розповіді.
Робота в групах
- Сформулюйте на аркуші найбільші проблеми чи страх у роботі з дітьми і покладіть до конверта.
Обміняйтесь.
Дайте поради, як краще вирішити це питання. Вони повинні бути конкретними і дієвими.
Звичайно, навіть у найуспішнішого вчителя були кризи і поразки та ті факти, які ставили його у глухий кут, але не той вчитель успішний, який не припускається помилок, а той, хто зробивши помилку, не опускає руки, а проаналізувавши їх, зміг прийняти і вдосконалити їх у своїй творчій роботі з учнями. Не бійтеся робити помилки, найголовніше вмійте з них виносити для себе правильні висновки.
10.Вправа «Камінь і перо» (Сідаємо в коло)
Мета:дати нагоду усвідомити труднощі процесу спілкування з дітьми; показати, що кожен учасник має свої переваги і вади.
Матеріали: камінь, перо.
Учасники стоять у колі. У ведучого в одній руці камінь, а у іншій перо.
Ведучий. У нашому спілкуванню з дітьми багато важкого й неприємного, але, за звичайно ж, є моменти, коли нам легко й радісно. Я пропоную по черзі взяти ці символи й розповісти, коли ж вам буває важко у спілкуванні, а коли легко й приємно.
Усі учасники по черзі виконують завдання.
Мета: виявити сформованості уявлень про себе.
- Яким ви уявляєте своє майбутнє?
- Чого очікуєте?
- Чого побоюєтесь?
12. Вправа «Серцеведення»
А зараз поговоримо про те, без чого вся наша праця була б даремною, без чого ми ніколи не досягнемо успіхів у спілкуванні з дітьми.
— Як ви гадаєте, про що йтиме мова?
Думки вголос.
Демонструється епіграф: «Той шлях, який веде до серця людини, є найкоротшим».
Чи можемо говорити про любов, якщо їй немає де перебувати? І де «житиме» терпіння, якщо його помешкання зачинене? Щоб не розгубити ці та інші чесноти Душі, потрібно створити для них сад, який називається Серцем!
—Всі ми прийшли в школу за покликанням душі.
—У світі існує безліч словників, але немає словника Серця. Давайте спробуємо створити його.
Серце яке? (Добре, щире, миле, ніжне, гаряче, чесне, палке, любляче, вірне, холодне, кам'яне, материнське, всепрощаюче, багатостраждальне, далекоглядне, віддане, символічне, усміхнене, зажурене, розумне, чуйне, дбайливе...).
Що може робити Серце? (Любити, прощати, сумувати, страждати, боліти, радіти, вітати, хвилюватися, журитися, берегти, шанувати, дарувати, зігрівати, турбуватися, віддавати, ненавидіти, передбачати...).
- У кожному Серці повинні бути краса і велич Любові, натхнення Віри, відродження Доброти, гордість і суворість Обов'язку, торжество Справедливості, квіти Вдячності, сльози Співпереживання, посмішка Радості, піднесеність Відданості, іскра Щирості, легкість Покаяння, нива Благородства...
Одного разу вирішив янгол віддати своє янголятко до школи. Взяв він його, і полетіли вони до величезної будівлі. «Треба вибрати вчителя від Серця і з янгольським терпінням, адже янголятко моє ще зовсім не янгол, воно — невгамовний пустун з непокірним характером...».
У класній кімнаті вчителька сиділа перед учнями, заклавши ногу на ногу, милувалася своїми нігтями. На кожному з них було намальоване маленьке сердечко. У той же час пильно слідкувала за учнями, які виконували контрольну роботу, і павиним криком припиняла будь-яку спробу списування.
«Ханжа... Не від Серця вона...».
У наступному класі учень записував на дошці речення, яке диктував учитель: «Найголовнішого очима не побачиш, пильне тільки Серце». Учень помилився і написав «Сердце».
— Скільки разів тобі пояснювати!.. Дай щоденник... Двійка!
«Неук... Не від Серця він...».
Заглянув янгол до наступного класу — там учитель проводив урок математики.
— Порахуйте, скільки разів постукає Серце протягом доби, якщо за одну хвилину воно стукає 56 разів.
Один учень, не вираховуючи, зразу вигукнув:
—80 640 разів... А за тиждень — 564 480 разів.
Діти ахнули. А вчитель грубо перебив учня:
— Як ти смієш викрикувати з місця, та ще й без мого дозволу!
«Грубіян... Не від Серця він».
Янгол сумно подумав, залишаючи будівлю школи: «Усі згадують про Серце, але жити Серцем не хочуть...».
Засумували і вчителі.
— Можливо, врятує Мудрість? — сказали вони.
І знайшли Мудреця, який сидів у печері.
— О, Мудрецю, — почали благати вони, — вкажи нам шлях до Сердець наших учнів!
Сказав їм Мудрець:
— Дам вам шлях до Сердець ваших учнів, але віддайте мені натомість дар ваш!
Учителі перезирнулися: якого дару від них вимагає Мудрець?
Тоді Мудрець сказав:
Якщо в когось є роздратування, дай мені роздратування.
Якщо в когось є гнів, дай мені гнів.
Якщо в когось є жорстокість, дай мені жорстокість.
Якщо в когось є грубість, дай мені грубість.
Якщо в когось є сумнів, дай мені сумнів.
Якщо в когось є ненависть, дай мені ненависть.
Якщо в когось є злоба, дай мені злобу.
Якщо в когось є страх, дай мені страх.
Якщо в когось є зрада, дай мені зраду.
Якщо в когось є забобони, дай мені забобони.
А якщо дасте пригорщу дурних звичок, я прийму і ці запилені брязкальця.
Але не забудьте, чого вартий той, хто відніме раз подароване.
Отже, я прийняв увесь бруд вашого Серця, і Воно стає чистим.
А вам відкриваю Мудрість: шляхом до Серця учня є чисте Серце вчителя! І нехай кожен педагог скаже:
Я — Вчитель.
Я — Любов і Відданість, Віра і Терпіння.
Я — Радість і Спів-радість, Страждання і Спів-страждання.
Я — Істина і Серце, Совість і Благородство.
Я — Той, хто Шукає і Дарує, Вбогий і Багатий.
Я — Вчитель і Учень, Вихователь і Вихованець.
Я — Той, хто Прокладає Шлях, і Художник Життя.
Я — Захисток Дитинства і Колиска Людства.
Я — Посмішка Майбутнього і Факел Сущого.
Я — Вчитель від Бога і Співробітник у Бога.
Молюсь тобі, серце моє, дай мудрості осягати моменти істини в житті дітей!
— Шановні колеги, я гадаю, що поради Мудреця ви будете втілювати у своїй професійній діяльності.
13. Вправа « Ти молодець!»
Мета: опанувати прийоми розслаблення, зняти психологічне напруження;
підвищити самооцінку,отримати підтримку групи.
Усі стоять у колі, один виходить у центр, називає своє ім’я і те, що він любить чи вміє робити («я люблю танцювати», або «я вмію робити шпагат»). У відповідь усі промовляють: «Ти молодець!»- і піднімають вгору великий палець.
14. Вправа «Рюкзак, м’ясорубка, корзина»
Повернімося до наших очікувань. Я пропоную аркушики із записами ваших очікувань покласти в рюкзак, якщо ви взяли на цьому семінарі для себе щось нове, у м’ясорубку – якщо вам потрібно щось обміркувати, і викинути в корзину, якщо вважаєте, якщо нічого корисного ви не отримали.
15. Вправа «Рука дружби»
Мета:підвищити групову згуртованість, підняти настрій, зняти психологічні бар’єри.
Обведіть на своєму аркуші праву руку, підпишіть своє прізвище і передайте по колу своєму сусідові, де кожен напише свої побажання. Вправа продовжується до тих пір поки «своя» рука не повернеться до свого власника.
16. Підсумки заняття.
Метод «Прес»
Підсумовуючи роботу на сьогоднішньому семінарі, закінчіть думку:
Сьогодні мене вразило…
Сьогодні мені згадалося…
Мені запам’яталося …
Мене дратувало …
Мені було цікаво …
Мене порадувало ...
Спілкування було …
* * * *
Нехай життя дарує щастя й долю,
Душевну щедрість, доброту й любов.
Терпіння, працьовитість, силу й волю,
Поступливість і злагоду в усьому.
Дякую за увагу !