Урок української літератури в 9 класі
«Душі людської доброта
(за творами поетів Рівненщини)»
Тема. Душі людської доброта (за творами поетів Рівненщини)
Мета. Викликати в учнів зацікавлення творами поетів Рівненщини, творами світового живопису та картинами місцевих художників; формувати навички аналізу; допомогти дев’ятикласникам пізнати світ у взаємодії всіх його сторін і знайти своє місце в ньому, самореалізуватись у постійно змінних умовах; утвердити в свідомості учнів пріоритет загальнолюдських, загальнокультурних цінностей, навчити бачити альтернативні шляхи вирішення проблем сучасності, зокрема проблеми бездуховності; розвивати критичність мислення; виховувати кращі моральні цінності.
Тип уроку. Урок літератури рідного краю
Обладнання: виставка книг поетів Рівненщини, запалена свічка, репродукції картин, плакат із зображенням земної кулі, картки
Епіграфи. «Немає вищої святині, як чисте сяйво доброти» (О. Довгий).
«Нам би про душу хоч не забути,
Нам би хоч трохи добрішими бути»
(І. Тулундай)
Хід уроку
IМотивація
Вступне слово вчителя. «Мозковий штурм».
-Сьогодні так часто по телебаченню, радіо ви чуєте, що людство стурбоване глобальними проблемами. Ви не задумувалися, що це за проблеми? У чому їх глобальність? ( Проблеми, які стосуються всього людства, які впливають на хід подальшої історії, які вирішуються лише спільними зусиллями).
Учитель пропонує докладніше ознайомитися з ознаками глобальних проблем, які записані на картках.
-Які проблеми, на вашу думку, можна віднести до глобальних?
На дошці закріплений плакат із зображенням земної кулі, на якому учні записують глобальні проблеми: екологічна, енергетична, демографічна, економічна, охорони здоров’я, ядерні війни, міжнародні відносини…
- Чи можна проблему бездуховності вважати глобальною?( Учні приходять до висновку, що ця проблема відповідає всім критеріям, з якими ознайомилися; якби вирішити цю проблему, то зникло б і багато інших (війни, екологічна і т.п)
- Як ви вважаєте, чи з юнаками, дівчатами 14 років варто вести розмову про глобальні проблеми і про все, що з ними пов’язане? Чому?
(Знання про стан планети, про проблеми природи, суспільства і людини потрібні насамперед для того, щоб уникнути можливих негативних наслідків людської діяльності, також для того, щоб знайти своє місце у світі і самореалізуватися в постійно змінних умовах).
IIОголошення, представлення теми та очікуваних результатів
Слово вчителя
-Сьогодні на уроці розглянемо одну із таких проблем – проблему бездуховності. Познайомимося з творами наших земляків, а саме з тими, в яких говориться і про бездуховність, моральну ницість, і про велич людської душі: її доброту, милосердя
Учні записують у зошити тему та епіграфидо уроку
Оголошення очікуваних результатів із використанням технології «Мікрофон»
- Сподіваюся віднайти шляхи вирішення проблеми бездуховності.
- Очікую поглибити знання про творчість письменників рідного краю.
- Ставлю перед собою завдання: вправлятися в умінні виразно читати, поповнити свій словниковий запас.
- Формуватиму навички, уміння аналізувати поезію.
- Сподіваюся отримати естетичне задоволення.
- Спробую оцінити себе, свої можливості у вирішенні глобальної проблеми людства.
IIIНадання необхідної інформації
Слово вчителя
Душі людської доброта… Душа… Це філософське поняття, але ми дуже часто вживаємо це слово. Як ви розумієте значення його? (Учні діляться думками).
- Зачитайте визначення з тлумачного словника.
- Підберіть «високі» епітети до слова душа.
- Душу якої людини наділите цими епітетами?
Учитель звертає увагу учнів на епіграф 1. Один із учнів зачитує, розкриває значення його
Так, друзі, святішого, як доброта, чуйність, співпереживання і щиросердечність, уміння розділити чужий біль, вчасно прийти на допомогу, розрадити в горі й біді – святішого від цього немає. Але часто забуваємо про цю святість, душі наші черствіють, ми втрачаємо людяність. Адже
Бути людиною – не дуже просто.
Бути людиною – геройство в наші дні.
Устати й крикнути з трибуни, із помосту:
«О люди, залишайтеся людьми!»
Ми спробуємо знайти шляхи вирішення цієї проблеми: як же залишитися людиною в такий нелегкий для сьогодення час. На уроці будемо говорити про святість, тому мені хотілося б створити невеличку ауру цієї святості. Нам допоможе свічечка. Нехай вона горить упродовж уроку і зігріває нас своїм вогником, а багатство ваших душ нехай зігріває ближнього, адже ми будемо працювати пліч-о-пліч.
Отож, щоб реалізувати тему, ті заплановані завдання, працюватимемо в групах.
IVІнтерактивна вправа. Робота в малих групах
- із запропонованих поезій виберіть ту, яка відповідає вашій тем;
- вдумайтеся в сутність поезії і підготуйтеся до виразного читання;
- визначте ідею вірша;
- подумайте і визначте, до яких засобів і прийомів вдається автор, щоб виразити свій замисел;
- виберіть із запропонованих афоризмів той, який співзвучний темі, ідеї вірша.
Теми: «Байдужість, жорстокість руйнують світ», «Удосконалюй себе – і удосконалиш світ навколо себе», «Твій слід на цій планеті», «Милосердя, доброта – два крила, на яких тримається людство», «Чисті помисли – чисті слова – чисті вчинки».
№ |
Тема |
Порушена у творах |
|
Літератури |
Живопису |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Святість тримається на доброті, на любові. У Біблії – джерелі духовної сили людства, сказано: «Люби ближнього, як брата свого». Полюби ближнього, відгукнися на чужу біду – свою загасиш і в душах інших людей знайдеш співчуття. Це дуже влучно підмітив наш земляк Богдан Столярчук:
Чужа біда болить у серці,
Болить мені, як і своя,
Безсонням часто озоветься,
За горло здушить, як змія,
І над своєю я не плачу,
Але й чиюсь не оббіжу,
Хоч не моя вона, одначе,
Мені не буде й за чужу.
Заграє день у звуках терцій
Крізь мідь оркестру засія.
Чужу біду візьму до серця –
І враз вгамується своя.
Отже, запам’ятайте та керуйтеся золотим правилом моралі: стався до інших людей так, як би ти хотів, щоб вони ставилися до тебе.
VЗавдання для закріплення матеріалу
Учитель звертає увагу учнів на репродукції картин. Пропонує знайти «співзвучну» з темою, над якою працювала кожна група. Думку обґрунтувати.
Запропоновані картини: «Милосердя» Шарля Лебрена, «Медсестра» Михайла Божія, «Совість» Миколи Ге, «Все йде, все минає» Катерини Білокур, «Ягнятко» Володимира Микити, «Сон розуму породжує потвор» Франциска Гойя, «Милосердя» Пітера Брейгеля
VI Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку
Слово вчителя
З давніх-давен дзвони, окрім богослужіння, повсюдно використовувалися як набат для сповіщення про якесь лихо-біль. Сьогодні дзвони б’ють на сполох,закликаючи до Милосердя, Доброти. Бо тільки Милосердя робить нас справжніми людьми.
Одним з епіграфів нашого уроку є рядки із поезії Ірини Тулундай: «Нам би про душу хоч не забути, нам би хоч трохи добрішими бути». Тож не забувайте, друзі, що вона у вас є, душа. А якою їй бути: чи кришталевою, чистою, як та джерельна водиця, чи сірою й непроглядною, як осінній туман, - залежить тільки від вас.
Зверніть увагу на свічку. Вона, посилаючи нам тепло і світло, має властивість догоряти, зникати. А наші душі теплом, добротою повинні горіти вічно.
Учні заповнюють лист оцінювання діяльності
Показники |
Прізвище, ім’я учасника |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
Брав активну участь у роботі групи, вносив вдалі пропозиції (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Надавав підтримку іншим членам групи, заохочував їх до роботи (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Вдало узагальнював думки інших і просував групу вперед (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Доповідав класу про результати групової роботи (від 0 до 2 б.) |
|
|
|
|
|
|
Активно працював на наступних етапах уроку (від 0 до 4 б.) |
|
|
|
|
|
|
Усього балів |
|
|
|
|
|
|
Учитель пропонує учням заповнити анкету
- Ви оцінили свою діяльність на уроці, а тепер оцініть мою. Перед вами анкета, вчитайтеся, заповніть її. Це буде мені інформацією для роздумів.
Анкета
Додаток 1
Ознаки глобальних проблем:
- глобальні масштаби прояву, які виходять за рамки однієї держави;
- гострота прояву;
- комплексний характер: всі проблеми тісно переплітаються;
- загальнолюдська сутність, яка робить ці проблеми зрозумілими і актуальними для всіх країн і народів;
- здатність визначати в тих чи інших аспектах хід подальшої історії людства;
- можливість їх вирішення лише зусиллями всього світового товариства, всіх країн і етносів;
- відносяться до кожного жителя планети Земля.
Додаток 2
Перелік творів, які розглядалися на уроці «Душі людської доброта (за творами поетів Рівненщини)»: