Урок - Муза Кохання
Сторінками поетичної збірки І. Я. Франка «Зів’яле листя»
Мета. Донести до учнів красу і глибину почуттів Франкової душі, навіки залишену ним у «жмутках» збірки «Зів’яле листя»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних творів, висловлення власних вражень від прочитаного; виховувати культуру почуттів, естетичних смаків, любов до поезії.
Тип уроку. Формування компетентностей
Обладнання. Портрет, виставка творів, музичне оформлення,інсценізація,медіа-
ресурси, плакат-гронування « Грані творчості».
Хід уроку
Вступне слово вчителя. - Іване Яковичу! Сьогодні Ви знову зустрічаєте нас теплим поглядом своїх замріяних очей. Ви невтомний каменяр, співець свободи , борець за правду і життя. Ви наша гордість і слава, всеосяжний геній.
Що ми знаємо про Вас?
І. Актуалізація опорних знань учнів.
П’ятихвилинний інтелектуальний марафон
5.Яким був І. Франко у повсякденному житті? Зв’яжіть із біографією.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учень читає вірш «Якби я знав чари…»
Учні поділилися на групи і отримали завдання:
- пошуковці-дослідники: що стало поштовхом до створення збірки;
- історики-літературознавці: дискусії щодо написання та виходу збірки;
- аматори-театрали: виразне читання поезій за вибором учнів;
- група творчого натхнення.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Звучить тиха мелодія.
Слово вчителя.
Розвійтеся з вітром, листочки зів’ялі,
Розвійтесь, як тихе зітхання!
Незгоєні рани, невтишні жалі,
Завмерлеє в серці кохання
«Се мого серця драма…»
1.Як і кожна людина, І. Франко мріяв про велике кохання, про гарну і вірну подругу свого життя. І, мріючи, він створив собі ідеал кохання і коханої. Його дівчина повинна бути вродливою, щирою і розумною,передових поглядів, щоб стала для нього і чарівною коханою, і вірною подругою, і надійним товаришем.
Але доля розпорядилася по-іншому. В особистому житті Франко не був щасливим. Глибину своїх почуттів розкрив поет у поезіях збірки «Зів'яле
листя», яку сорокарічний випустив у світ у 1896 році і назвав її ліричною драмою.(показує перше видання збірки).
2. Збірка складається з трьох «жмутків», з трьох в’язок почуттів, зміст яких – життя і невдале кохання ліричного героя. Перший жмуток – це поезії 1886-1893р., що передають глибокі почуття палкого, але нещасливого кохання; другий жмуток – це поезії 1895р., що оспівує кохання і красу природи, деякі вірші написані у народнопісенній манері; третій жмуток – це поезії 1896р., в яких звучить безнадія, «стелиться в безодню шлях»
3. Перше видання збірки вийшло з передмовою автора, у якій вказано, що в основу збірки в деякій мірі лягли матеріали із щоденника юнака, що пішов із життя через нерозділене кохання. У 1911р. Франко підготував друге видання, написавши знову передмову, в якій висловив надію, що й теперішнє покоління знайде в душі зовсім не песимістичними тонами.
Доповнення вчителя:
-Річ у тім ,що Франко фактично був самотнім у своїй праці і боротьбі. Заздрили його таланту, про нього поширювали плітки, перекручували думки й висловлювання. Він був надто великою постаттю, надто талановитим, багато знав і не приховував. Часті переслідування, третє ув’язнення. Усе це знесилило поета. А фатальне кохання, яке охопило серце поета в сорокарічному віці, не принесло нічого, крім страждання і мук, довершило тяжку втому. Душа вимагала спочинку. Можливо, «зів’яле листя» поезії Франко прикладав до болючого серця, щоб рана зажила. Вірші для нього були ліками… І ось збірка побачила світ.
- Яка ж була реакція критиків на вихід цієї збірки? Діалог з літературою провели історики-літературознавці.
1.Із виходом збірки у світ з’явилися різні відгуки про автора. Недруги підхвалювали поета, радіючи, що цією збіркою він ніби покінчив з громадською поезією і перейшов на мотиви журби, кохання і свого «я».
2. Друзі теж не розуміли його, засуджували і звинувачували у слабодухості. На мою думку, поет оцими своїми віршами, цими зів’ялими листочками не показав слабість духу, а навпаки розкрив красу і глибину людських почуттів.
3. Високу оцінку збірці дав М. Коцюбинський (зачитує).
Учитель. Тричі поетові « являлася любов» - і тричі кохання було нещасливим. Це було його особистою драмою. Слово аматорам-театралам.
Поезія і Музика – дві великі Музи.
Виходить учень в образі Франка, запалює свічку, сідає за стіл, щось пише, потім у задумі читає вірш.
Тричі мені являлася любов
Одна несміла, як лілея біла…
……………………………….
У цей час виходить дівчина, сідає на стілець:
( Учень читає вірш «Хоч ти не будеш цвіткою цвісти» (на фоні музики)
Учень в образі Франка продовжує:
Явилась друга гордая княгиня,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна…
Виходить дівчина:
кою. Вона стала другою Франковою зорею. Після Ольги Рошкевич Юзефа була саме тією жінкою, яка б могла йти поруч. Стати його дружиною. Вони писали один одному листи. Франко просив її руки, але отримав відмову. Спочатку думав, що їх роз’єднує її гордість та аристократичне положення. А згодом дізнався, що вона була хвора на сухоти.
(Учень читає вірш «Не знаю, що мене до тебе тягне»).
На екрані фото Ольги Хоружинської (фрагмент фільму).
Учитель: Подруга на все життя. Жінка , котра була доброю матір’ю чотирьох дітей, вірною дружиною, невтомною помічницею. Вслухайтесь у теплоту слів, які присвятив поет своїй дружині. А хіба не захоплюють такі рядки:
Спасибі тобі, моє сонечко,
За промінчик твій – щире словечко!...
Учень в образі Франка читає далі:
Явилась третя – женщина чи звір?
Глядиш на неї – і очам приємно…
Входить третя дівчина в гарній сукні, похапцем відкриває конверт, дістає лист, з хвилюванням читає:
За що , красовице, я так люблю тебе,
Що серце трепеться в грудях несамовито,
Коли проходиш ти повз мене гордовито?
За що ятужу так, і мучаюсь, і терплю?
Повільно зминає листок, продовжує тримати його в руках. Сівши на стілець, вона відкидається назад і дивиться вдалечінь :
(учень читає вірш «За що, красовице, я так люблю тебе».
Учитель. – Бринить душа поета, виливаючи свої почуття Вслухаймось у бентежну мелодію Франкового слова.(учні читають поезії із збірки).
-Поряд із образом коханої присутній образ ліричного героя. Яким ви його уявляєте? (відповіді учнів).
1.Учні зачитують написані твори-експромти «Твоє нерозділене кохання».
2.Метод гранування – визначити творчі грані генія України.(співець кохання,
лірик високої проби, поет-майстер, ніжний лірик, поет творчої наснаги…)
IV.Рефлексія.
-Діти, чи збулися ваші очікування?
-Що ж ви візьмете з нашого уроку в життєвий вирій?
V.Оцінювання.
Учитель..-.Ось і збігли непомітно хвилини уроку. Перегортаючи сторінки збірки, ви разом з поетом переживали, розділяли його страждання. Тричі кохання завдавало поетовому серцю щастя і горе, радощі і муки. Мабуть це закономірно, таке воно кохання – з трояндами і терном на шляху.(до портрета поета ставимо троянду й гілочку терену).
VI.Домашнє завдання
. Написати твір-роздум «Кохання… Яке воно?».