Конспект уроку "Теплові явища" . Урок узагальнення і систематизація знань. Метою уроку було узагальнити і систематизувати вивчене на основі розв'язування якісних і розрахункових задач, розвиток знань і умінь учнів, виховання наукових поглядів на явища, творчості, логічного мислення. Викликати цікавість до вивчення предмету. Під час уроку використали навчальну презентацію, комп'ютер, роздатковий матеріал: горішки, завдання у вигляді пелюсток квітки ромашки, а також багаж: зошит, книжку, ручку, таблиці, щоденник
Урок - подорож в країну Теплоти.
Тема: Теплові явища.
Мета: Узагальнити і систематизувати вивчине на основі розв’язування якісних і розрахункових задач, розвиток знань і умінь учнів, виховання наукових поглядів на явища, творчості, логічного мислення. Викликати цікавість до вивчення предмету.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Привітання/ Бажаю доброго дня вам та нашим гостям. Рада вітати вас в кабінеті фізики.
2. Емоційне налаштування.
Сьогодні на уроці ми відвідаємо з вами країну теплоти. Фізична країна вам сподобається. В нас було дуже мало часу, щоб пізнати всі її секрети. А тому сьогодні ми продовжимо свою подорож.
У подорожі головне вірні друзі, та гарний настрій. Тож посміхніться один одному і вперед до нових знань.
3. Оголошення теми і мети уроку.
Перед вами лежить символічний ключ, яким ми спробуємо відкрити ворота до міст нашої країни Теплоти. Допоможе нам в цьому вміння розв’язувати задачі на знаходження кількості теплоти та питомої теплоємності речовини. Тому відкрийте робочі зошити запишіть число класна робота та тему уроку «Подорож у країну Теплоти.».
На своїх ключиках напишіть очікування від уроку:
-я хочу дізнатись ;
-я хочу навчитись;
- я хочу зрозуміти
Покладіть свій ключик у зошит а в кінці уроку подивимось, чи допоможе він вам відкрити браму міст в які ми потрапимо.
Ви вже знаєте що в нашій країні є грошова одиниця і це Джоулі, тож відкриваючи замки-завдання ви будете отримувати джоулі, які в кінці подорожі перетворяться на бали. Котра група набере найбільше балів та отримає високий бал.
Подорожувати будемо групами. Візьмемо обов’язково багаж ручку, зошит, книжку, щоденник. Групи сформовані попередньо і вибрали назви “Іній” і “Роса”. І так, вітайте! Група “Іній” капітан..., група “Роса” капітан...
Оцінювати наш турнір будуть члени журі...
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Ось і перший замок. Спробуйте його відкрити.
Шановні учасники, як сказав Леонардо да Вінчі: “Наука –полководець, а практика – солдати”, то саме ви сьогодні маєте показати на практиці здобутті знання на уроках фізики.
Щоб попасти до країни треба відчинити ворота ключем який знаходиться у відповідях
„Анаграм”
Кодовий ключ - 3 1 2 12 13 14
Завдання:
1. Один з агрегатних станів речовини - йипбідопозаг (3 буква)
2. Збільшення внутрішньої енергії тіла при збільшенні його температури - яннавірган (1 і 2 буква)
3. Один з видів теплопередачі - яннавюніморпив (12, 13, 14 буква)
Отже, слово „Знання” відчинить ворота в країну „ Теплоти”
Перший замок. Бліц – турнір. Дайте відповідь на питання. Хто швидше? Одне питання – один джоуль.
(Температура – це фізична величина, яка характеризує стан теплової рівноваги, системи тіл, термометр, ртутний і спиртовий, t)
(Внутрішня енергія – сума кінетичної енергії теплового руху частинок, із яких складається тіло, і потенціальної енергії їхньої взаємодії. Способи зміни внутрішньої енергії: виконання роботи( над тілом, самим тілом), теплопередача).
(Теплообмін –це процес зміни внутрішньої енергії тіла без виконання роботи. Види: теплопровідність, конвенція, випромінювання
(Теплопровідність – це вид теплопередачі який зумовлений хаотичним рухом і взаємодією частинок речовини й не супроводжується перенесенням цієї речовини. Одним з найкращих теплопровідників є метали, а найгіршим є гази.
(Кількістю теплоти – це ф.в. значення якої дорівнює енергії, яку тіло одержує або віддає в процесі теплопередачі.)
(Плавлення – це процес переходу речовини з твердого стану в рідкий. Температура плавлення – це температура за якої тверда кристалічна речовина плавиться, переходить у рідкий стан. Кристалізація – це процес переходу речовини з рідкого стану у твердий кристалічний .)
(Питома теплота плавлення – це фізична величина, що характеризує певну речовину й дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати твердій кристалічній речовині масою 1 кг, щоб за температури плавлення повністю перетворити її на рідину. Позначається ℷ, ℷ=Q/m, Дж/кг.)
Позначається…і обчислюється за формулою, одиниці в Сі.
(Питома теплоємність речовини – це фіз величина, що характеризує певну речовину й дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати цій речовині масою 1 кг, щоб нагріти її на 1 0 С. Позначається с, с=Q/mt? Дж/кг С)
(Конвенкція – це вид теплопередачі, який здійснюється шляхом перенесення теплоти потоками рідини або газу.)
(Випромінювання – це вид теплопередачі в ході якого енергія передається за допомогою променів.)
(Пароутворення- це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний. Швидкість випаровування : 1.Температури, 2.Роду речовини, 3.Площі вільної поверхні, 4.Руху повітря.
Випаровування – це процес пароутворення з вільної поверхні. )
(Конденсація – процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий. Це згущення, ущільнення. Це водна пара, яка вдень накопичується в повітрі, а в ночі, охолоджуючись конденсується. Коли вологе повітря піднімається у вищі шари, то, охолоджуючись утворює хмари. Хмари складаються з дрібних краплинок води, що утворилися внаслідок конденсації водяної пари. Коли вологе повітря охолоджується поблизу поверхні Землі утворюється туман. Оскільки процес конденсації супроводжується виділенням енергії, то утворення туману затримує зниження температури повітря.
Позначення… і обчислюється за формулою. Одиниці в Сі.
(Питома теплоємність речовини – фіз. величина, що характерезує певну величину й дорівнює кількості теплоти, необхідна передати рідині масою 1 кг, щоб за незмінної температури перетворити її на пару. Позначають r і обчислюють за ф-ю: r =Q/ m. Одиницею є Дж.)
(Питома теплота згоряння – це фіз величина яка характеризує певне паливо і чисельно дорівнює кількості теплоти, що виділяється під час повного згоряння 1 кг цього палива. Позначається q, q= Q/m, Дж/кг)
(ККД – це фіз величина, яка характеризує ефективність нагрівника й дорівнює відношенню корисно спожитої теплоти до всієї теплоти, яка може бути виділена під час повного згоряння палива. ή=Qк/Qп 100%)
(Тепловий двигун – це машина, яка працює циклічно й перетворює енергію палива на механічну роботу. Складається теплова машина з нагрівника, робочого тіла , холодильника)
1.Циліндр. 2. Поршень. 3. Шатун. 4. Колінчастий вал. 5.Клапани. 6. Запальна свічка)
(1-усмоктування, 2- стискання, 3 – робочий хід, 4 – випускання)
Другий замок – “Міцний горішок”
У коробочці 20 горішків, тобто запитань. Перша команда витягує по черзі, 1 Дж.
Завдання:
(Тому що вода в радіаторі може замерзнути і розірвати трубки, адже під час замерзання вода розширюється).
Третій замок - Встановити відповідність.
1.Формула кількості теплоти при повному згорянні палива.
2.Одиниці вимірювання питомої теплоємності речовини.
3.Одиниці кількості теплоти.
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
10. |
б |
в |
з |
д |
ж |
Г, |
е |
є |
г |
а |
А. 0 С
Б. Q= mq
В. Дж/кг·°С
Г. Q=сm(t2 – t1)
Ґ. Q= mλ
Д. Дж/кг
Е. η=Ак/Qп 100%
Є. Q= mr
Ж. Дж/кг
З. Дж
Четвертий замок – “Розвідницькі шифрограми”
Всі ми бачили у кіно, як розвідник надсилає зашифроване повідомлення. У ньому замість літер використовують цифри, щоб, не зміг прочитати ворог.
Завдання: Розшифрувати фізичне означення (повністю). Хто перший справиться отримує 5 Дж другий 2 Дж
20 16 1 3 16 7 18 18 33 - 23 7 20 16 19 3 11 14 20 21 19 27 7 22, 20 12 6 28 1 22 33 15 19 4 19 23 3 7 21 6 7 23 12 16 19 20 7 21 7 26 19 6 11 23 31 24 21 12 6 15 11 14 22 23 1 18.
(Плавлення – тепловий процес, під час якого тверде тіло переходить у рідкий стан.)
15 19 18 6 7 18 22 1 27 12 33 - 20 21 19 27 7 22 20 7 21 7 26 19 6 24 21 7 28 19 3 11 18 11 10 4 1 10 19 20 19 6 12 2 18 19 4 19 22 23 1 18 24 3 21 12 6 15 11 14.
(Конденсація – процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.)
Наступний п’ятий замок – “Ромашка”.
Кожен учень відриває пелюстку ромашки, яка йому подобається. На зворотній стороні пелюстки знаходиться умова задачі, яку повинні розв’язати учні. Після розв’язання задачі учень разом із “пелюсткою” здає її журі. Кожна вірно розв’язана задача приносить команді 1 Дж.
Завдання:
Поки команди розв’язують задачі, я проведу конкурс для наших глядачів і членів журі.
Конкурс – “Назвіть прізвище”
Перед вами список імен відомих вчених фізиків та астрономів. А чи знаєте ви їх прізвища?
Завдання:
1. Галілео (Галілей)
2. Ісаак (Ньютон)
3. Георг Сімон (Ом)
4. Петро Миколайович (Лебедєв)
5. Майкл (Фарадей)
6. Альберт (Ейнштейн)
7. Іван (Пулюй)
8. Борис Євгенович (Патон)
9. Сергій Павлович (Корольов)
10. Юрій (Гагарін)
Шостий замок замком є «Енергозберігаючі технології»
Енергнозберігаючі технології здатні звести до мінімуму непотрібні втрати енергії, що сьогодні є одним з пріоритетних напрямків не тільки на державному рівні, а й на рівні кожної окремо взятої родини. Це пов'язано з дефіцитом основних енергоресурсів і з глобальними екологічними проблемами.
Впровадження енергозберігаючих на побутовому рівні, є одним з важливих кроків у вирішенні багатьох екологічних проблем - зміни клімату, забруднення атмосфери, виснаження копалин ресурсів та інші.
Економія енергії - це ефективне використання енергоресурсів за рахунок застосування інноваційних рішень.
Основні напрями і способи енергозбереження є:
- Економія електричної енергії (освітлення, електропривод, електрообігрів та електроплити, холодильні установки та кондиціонери, споживання побутових і промислових пристроїв, зниження втрат в електромережі);
- Економія тепла (зниження тепловтрат, підвищення ефективності систем теплопостачання);
- Економія води (водозабір, споживання у побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем водопостачання);
- Економія газу (споживання в побуті та на виробництві, зниження втрат і підвищення ефективності систем газопостачання);
- Економія палива (зниження споживання в двигунах внутрішнього згоряння.
Які способи енергозбереження?
1.Економія електричної енергії.
2. Економія тепла.
3. Економія води.
4. Економія газу.
5. Економія палива.
Економія електричної енергії
Економія тепла
Заходи по зниженню втрат тепла та підвищенню ефективності :
Економія води
Економія газу
Економія палива
Енергозберігаючі технології
Цікавість до інформації про енергозберігаючих технологіях і заходах наростає. Це не дивно, адже від їх впровадження і застосування залежить більш ефективне використання паливно-енергетичних ресурсів та суттєве зниження грошових витрат, збереження здоров’я, довкілля .
От , ми приїхали до м. „Теплота”
Конкурс. Чи знаєш формули? Пояснити кожну літеру.
Q=cm∆t;
Q=rm;
Q=m;
Q=qm.
Висновок.
Сьомий замок. Конкурс «Відгадайок»
Подорожуючи по Країні Теплота ми побували у різних містах де зустрічалися з різними процесами: нагрівання, охолодження, випаровування, кипіння, конденсація, кристалізація, а також зустрічали різні види машин як вони працюють і з чого складаються.
Шановні учасники!
Як сказав П’єр Лаплас: “Те, що ми знаємо, - обмежене, а те, чого не знаємо, - безмежне.” То ж пірнайте в цю безмежність і збагачуйтеся знаннями!
Шановні члени журі!
Прошу вас оголосити результати нашого турніру.
(Слово журі.)
1