Тема. Узагальнюючий урок з теми «Електричний заряд. Електричне поле. Електричний струм»
Мета: узагальнити, повторити вивчене з теми «Електричний заряд. Електричне поле. Електричний струм»;
Розвивати навички роз’язування експериментальних, розрахункових, якісних задач, усну мову учнів, комунікативні здібності учнів;
виховувати цікавість до фізики.
Тип уроку: урок узагальнення знань, урок-змагання.
Обладнання: картки з задачами; обладнання для експериментів; зелені і червоні картки; мультимедійний проектор.
Епіграф до уроку
«Не соромно не знати, соромно не вчитися»
Прислів’я
План уроку
І. Вступне слово вчителя
ІІ. Творча частина.
ІІІ. Роз’язування задач.
ІV. Підсумки уроку.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя
Оголошення теми, мети та плану уроку, ознайомлення учнів з особливостями уроку-змагання, конкурсами, які проводитимуться.
Формування позитивної установки на діяльність учнів: визначення спільно з учнями особистісно-значимих цілей наступної діяльності на уроці
ІІ. Творча частина
1.Конкурс «Люди науки»
Учитель на екрані висвітлює висловлювання про вчених. Учні піднімають руку, хто першим підняв, називає прізвище вченого, про якого йдеться мова. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
2. Конкурс «Аукціон»
У конкурсі беруть участь усі учні. Учитель ставить питання, починаються торги. Для обміркування виставляються почергово лоти (предмети, фізичні величини, прилади), Задача учнів – якомога більше повідомити про даний лот. Учень, який останній дав правильну відповідь, одержує 3 бали.
Лот №1. Ебонітова паличка
Приклад:
Лот №2. Електроскоп
Лот №3. Вольтметр
Лот №4. Амперметр
Лот №5. Електрична лампочка
Лот №6. Блискавка (рис.)
3. Конкурс «Віриш – не віриш»
Учитель зачитує правильні і неправильні твердження . Якщо учень згоден, то піднімає зелену картку («вірю»), якщо не згоден, то піднімає червону («не вірю»). Тому, хто правильно підняв картку першим, учитель надає право для обґрунтування свого рішення.
4. Конкурс «Ланцюжок»
На картках написані формули. Учні мають у наведеній першій формулі записати пропущені окремі фізичні величини й передати на іншу парту.
І ІІ
1.F = k*g1…/R2 1. I = …/t
2. Q = c… (t2-t1) 2. Q = L…
3. q = … /m 3. C = … /m(t2 – t1)
4.I = U/… 4. U = A/…
5. … = U/I 5. R = … l/S
6. A = U…t 6. P = …I
7. P = U2t/… 7. Q = … R t
5. Конкурс «Наздогнати лідера»
Учень, який хоче наздогнати лідера, повинен відповісти на тестові завдання.
Тестові завдання
1.Числове значення елементарного електричного заряду:
А. 1,9 *10-19 Кл, Б. 1,6*10-19 Кл, В. 3,2*10-19 Кл
2. Яке твердження правильне?
Коли речовина переходить з одного агрегатного стану в інший, змінюється:
А. маса молекул; Б. розмір молекул; В. характер руху та взаємодія молекул; Г. склад молекул.
3. На цоколі електричної лампочки ліхтарика написано: «4,4В, 0,22А». Яким є опір волоска розжарювання лампи під час світіння?
А. 0,05 Ом; Б. 0,968 Ом; В. 4,18 Ом; Г. 20 Ом.
4. У якому з трьох дротів: мідному, ніхромовому, сталевому виділиться найбільша кількість теплоти, якщо довжини дротів, їхні поперечні перерізи однакові:
А. у сталевому; Б. мідному; В. ніхромовому; Г. у дротах виділяється однакова кількість теплоти.
ІІІ. Роз’язування задач
Учні поділяються на три групи, кожній видаються картки із задачами.
Картка №1
1.Якісна задача. Однакові за розмірами заряджені мідна і алюмінієва кулі дотикаються одна до одної. Які будуть заряди на кулях, якщо їх розвести?
2.Розрахункова задача. Два однакових заряди, які знаходяться на відстані 0,5 м, діють одне на одне з силою 2,4*10-4 Н. Визначити величину цих зарядів.
3. Експериментальна задача. Гумова кулька, що прилипає до стелі.
Обладнання: гумова кулька, суха газета. Дослід пояснити.
Картка №2
1.Якісна задача. Які необхідні умови для виникнення струму у вакуумі?
2.Розрахункова задача. Визначте електрохімічний еквівалент Купруму, якщо протягом 4 хв пропускали струм силою 1,2 А через розчин мідного купоросу. За цей час маса катоду збільшилась на 0,12 г
3. Експериментальна задача. Як, не змінюючи відстані між кулями, прискорити утворення іскрового розряду? Відповідь перевірити на досліді.
Обладнання:електрофорна машина, з’єднана з кульовим розрядником, сухий спирт.
Картка №3
1.Якісна задача. Чому електричні проводи, якими подається напруга до електричної лампочки розжарення, не нагріваються, а нитка розжарення лампи нагрівається та яскраво світиться?
2.Розрахункова задача. Два провідники опорами 20 і 30 Ом увімкнені в мережу, що має напругу 100 В. Яка кількість теплоти виділиться за 5с у кожному провіднику, якщо вони з’єднані паралельно?
3. Експериментальна задача. Користуючись приладами, складіть електричне коло та визначте опір електричної лампочки.
Обладнання: електрична лампочка від кишенькового ліхтаря, амперметр, вольтметр, ключ, джерело струму, з’єднувальні проводи.
Після виконання завдання групи презентують їх розв’язки.
ІV. Підсумки уроку
Оцінювання знань та вмінь учнів. Коригування оцінки з даної теми.
V. Домашнє завдання
Повторити матеріал за 7 кл. Тема: механічна робота та потужність.