Урок - узагальнення теми "Електричні явища. Електричний струм"

Про матеріал
Матеріал уроку дає можливість вчителю здійснити корекцію знань учнів з теми"Електричні явища. Електричний струм", підготувати до контрольної роботи.
Перегляд файлу

Тема. Узагальнюючий урок з теми  «Електричний заряд. Електричне поле. Електричний струм»

Мета: узагальнити, повторити вивчене з теми «Електричний заряд. Електричне поле. Електричний струм»;

Розвивати навички  роз’язування  експериментальних,  розрахункових, якісних задач, усну мову учнів, комунікативні здібності учнів;

виховувати цікавість до фізики.

Тип уроку: урок узагальнення знань, урок-змагання.

Обладнання: картки з задачами; обладнання для експериментів; зелені і червоні картки; мультимедійний проектор.

Епіграф до уроку

«Не соромно не знати, соромно не вчитися»

                                                                               Прислів’я

План уроку

І. Вступне слово вчителя

ІІ. Творча частина.

ІІІ. Роз’язування задач.

ІV. Підсумки уроку.

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя

Оголошення теми, мети та плану уроку, ознайомлення учнів з особливостями уроку-змагання, конкурсами, які проводитимуться.

Формування позитивної установки на діяльність учнів: визначення спільно з учнями особистісно-значимих цілей наступної діяльності на уроці

  • що може дати це заняття зараз
  • для здачі підсумкового заліку 
  • майбутнього життя

ІІ. Творча частина

1.Конкурс «Люди науки»

Учитель  на екрані висвітлює  висловлювання про вчених. Учні  піднімають руку,  хто першим підняв, називає  прізвище  вченого, про якого йдеться  мова. Кожна правильна відповідь оцінюється в  1 бал.

  1. За професією пивовар, він був чудовим експериментатором, досліджував закони виділення теплоти електричним струмом (Джоуль)
  2. Він відкрив один з важливих законів електрики в 1785 р., використовуючи для цього крутильні терези.(Шарль Кулон)
  3. Кому належать слова: «Тепер я знаю як виглядає   атом»? (Резерфорд)
  4. Він назвав свій винахід на честь свого співвітчизника-анатома і фізіолога Луїджі Гальвані (Вольт).
  5. Французький фізик, математик і хімік,  один із засновників учення про електромагнітні явища; першим увів у фізику поняття електричного струму (Ампер).
  6. Німецький фізик, у 1826 р. експериментально відкрив закон, який був згодом названий його ім’ям (Ом).

2. Конкурс «Аукціон»

У конкурсі  беруть участь усі учні. Учитель ставить питання, починаються торги. Для обміркування виставляються  почергово лоти (предмети, фізичні величини, прилади), Задача учнів – якомога більше повідомити про даний лот. Учень, який останній дав правильну відповідь, одержує 3 бали.

Лот №1. Ебонітова паличка

Приклад:

  • Це фізичне тіло – ебонітова паличка;
  • ебоніт – це каучук з додаванням сірки;
  • при терті її об хутро вона електризується;
  • ебоніт – це діелектрик.

Лот №2. Електроскоп

Лот №3. Вольтметр

Лот №4. Амперметр

Лот №5. Електрична лампочка

Лот №6. Блискавка (рис.)

3. Конкурс «Віриш – не віриш»

Учитель зачитує правильні і неправильні твердження . Якщо учень згоден, то піднімає зелену картку («вірю»), якщо не згоден, то піднімає червону («не вірю»). Тому, хто правильно підняв картку першим, учитель надає право для обґрунтування свого рішення.

  1. Існують два роди електричних зарядів – позитивні і негативні.
  2. Під час електризації тіло приймає або віддає певну кількість заряду.
  3. Електричним полем називається вид матерії, головна властивість якої – діяти з деякою силою на тіло, що має масу.
  4. Сили, з якими взаємодіють два точкові заряди, називають силами Кулона. 
  5. В металевому провіднику електрони під дією електричного поля джерела струму рухаються в напрямку прийнятому напрямку струму.
  6. Одиницею потужності в СІ є ват.
  7. Електричний струм в електролітах являє собою напрямлений рух електронів.

        4. Конкурс «Ланцюжок»

На картках написані формули.  Учні мають у наведеній першій формулі записати пропущені окремі фізичні величини й передати на іншу парту.

І                                                                                   ІІ

1.F = k*g1…/R2                                                          1. I = …/t

2. Q = c… (t2-t1)                                                         2. Q = L…

3. q = … /m                                                                 3. C = … /m(t2 – t1)

4.I = U/…                                                                     4. U = A/…

5.  … = U/I                                                                    5. R = … l/S

6. A = U…t                                                                   6. P = …I

7.  P = U2t/…                                                                 7. Q = … R t

5. Конкурс «Наздогнати лідера»

Учень, який хоче наздогнати лідера, повинен відповісти на тестові завдання.

Тестові завдання

1.Числове значення елементарного електричного заряду:

А. 1,9 *10-19 Кл,    Б. 1,6*10-19 Кл,  В. 3,2*10-19 Кл

2. Яке твердження правильне?

Коли речовина переходить з одного агрегатного стану в інший, змінюється:

А. маса молекул;  Б.  розмір молекул;  В. характер руху та взаємодія молекул;  Г. склад молекул.

3. На цоколі електричної лампочки ліхтарика написано: «4,4В, 0,22А». Яким є опір волоска розжарювання лампи під час світіння? 

А. 0,05 Ом;  Б. 0,968 Ом;   В. 4,18 Ом;   Г. 20 Ом.

4.  У якому з трьох дротів: мідному, ніхромовому, сталевому виділиться найбільша кількість теплоти, якщо довжини дротів, їхні поперечні  перерізи однакові:

А. у сталевому;  Б. мідному;  В. ніхромовому;   Г. у дротах виділяється однакова кількість теплоти.

ІІІ. Роз’язування задач

Учні  поділяються на три групи, кожній видаються картки із задачами.

Картка №1

1.Якісна задача. Однакові за розмірами заряджені мідна і алюмінієва кулі дотикаються одна до одної. Які будуть заряди на кулях, якщо їх розвести?

2.Розрахункова задача. Два однакових заряди, які знаходяться на відстані 0,5 м, діють одне на одне з силою 2,4*10-4 Н. Визначити величину цих зарядів.

3. Експериментальна задача. Гумова кулька, що прилипає до стелі. 

Обладнання: гумова кулька, суха газета. Дослід пояснити.

Картка №2

1.Якісна задача.  Які необхідні умови для виникнення струму у вакуумі?

2.Розрахункова задача.  Визначте електрохімічний еквівалент Купруму, якщо протягом 4 хв пропускали струм силою 1,2 А через розчин мідного купоросу. За цей час маса катоду збільшилась на 0,12 г

3. Експериментальна задача. Як, не змінюючи відстані між кулями, прискорити утворення іскрового розряду? Відповідь перевірити на досліді.

Обладнання:електрофорна машина, з’єднана з кульовим розрядником, сухий спирт.

 Картка №3

1.Якісна задача. Чому електричні проводи, якими подається напруга до електричної лампочки розжарення, не нагріваються, а нитка розжарення  лампи нагрівається та яскраво світиться?

2.Розрахункова задача. Два провідники опорами 20 і 30 Ом увімкнені в мережу, що має напругу 100 В. Яка кількість теплоти виділиться за 5с у кожному провіднику, якщо вони з’єднані паралельно? 

3. Експериментальна задача. Користуючись приладами, складіть електричне коло та визначте опір електричної лампочки.

Обладнання: електрична лампочка від кишенькового ліхтаря, амперметр, вольтметр, ключ, джерело струму, з’єднувальні проводи.

Після виконання завдання групи презентують їх розв’язки.

ІV. Підсумки уроку

Оцінювання знань та вмінь учнів. Коригування оцінки з даної теми.

V. Домашнє завдання 

Повторити матеріал за 7 кл. Тема: механічна робота та потужність.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
Розділ 2. Електричні явища. електричний струм
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
2439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку