Тема. Урок доброти. Сила доброго слова. За творами
В. О. Сухомлинського. (Слайд 1)
Мета:
- познайомити учнів із творами В. Сухомлинського; вчити аналізувати вчинки героїв, робити висновки;
- формувати уявлення про те, що добра людина завжди допомагає іншим; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати активний словник; - виховувати віру в силу добра.
Обладнання: портрет В. Сухомлинського, виставка книг автора, Квітка Добра.
Хід уроку І. Організація класу
1. Вітання.
- Доброго ранку! - мовлю за звичаєм.
- Доброго дня! – всім я вам зичу. Щастя й здоров’я, добра і відваги, Миру і злагоди, любові й поваги.
2. Вправа «Комплімент».
Робота в групі: передати комплімент другові.
- Чи важко було говорити компліменти?
- Що було легше: озвучити комплімент чи отримати?
ІІ. Оголошення теми уроку
1. Проблемне запитання.
- Як ви вважаєте, яку проблему ми з вами будемо вирішувати на уроці?
( Відповіді дітей)
- Отож, тема нашого уроку «Сила доброго слова». (Слайд 2)
2. Абетка гарних слів.
- Пригадайте та назвіть добрі слова на літеру Д. (Слайд 3)
- Дружний, доброчесний, душевний, добропорядний, доброзичливий, дорогий.
3. Слово вчителя.
- Чи має добре слово магічну силу? Допоможуть вирішити твори великого педагога і письменника, який палко любив дітей, написав для них багато цікавих оповідань. Дуже хотів, щоб діти росли добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважали своїх батьків, рідних, друзів; любили свій рідний край, свою Батьківщину. Це твори В. О. Сухомлинського.
4. Вправа «Незакінчене речення».
- Для мене добро важливо, тому я …. ( Думки дітей )
ІІІ. Робота над темою уроку
1. Конкурс на краще знання казок.
- Український народ завжди прославляв добро, шанував добрих людей. Ви вперше у казках зустріли добро і зло. Знаємо, що добро переможе зло.
- Позмагаємося! Пригадайте казки. Переможе той, хто назве найбільше назв казок, де добро перемогло зло.
2. Читання та обговорення казки «Добро і Зло». (Слайд 4)
(Додаток 1)
- Яка тема казки?
- Яка мета казки?
- Сьогодні ви також виростите квітку, але не просту, а квітку Добра. У неї є лише стебло і серединка.
- А чого не вистачає? ( Пелюсток )
- А як частину рослини, пелюстки якої ще не розпустилися?
- За повні відповіді ваша групка отримуватиме пелюстки й ви за допомогою їх створите в кінці уроку КВІТКУ ДОБРА.
4. Коротка біографічна довідка. (Слайд 5 )
- Про добро і зло писав і В. О. Сухомлинський.
- Що ви про нього знаєте?
Перегляд відео
Вправа «До і Після»
ДО |
Твердження |
ПІСЛЯ |
|
Народився на Кіровоградщині в селянській сім’ї |
|
|
Закінчив Полтавський педагогічний інститут |
|
|
Учасник І світової війни |
|
|
Директор середньої школи в селі Павлиш |
|
|
Написав 48 книг, 500 наукових статтей, 2000 казок і оповідань для дітей |
|
|
Праці педагога видані 20 мовами світу |
|
|
Найбільш відома книга «Серце віддаю дітям» |
|
5. Фізкультхвилинка: пісня «Добрим будь»
6. Читання та обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
«Добре слово». (Слайд 6 ) (Додаток 2)
- Що сталося з Олею?
- Як родичі лікували дівчинку?
- Які рецепти лікування приписували рідні?
- Скільки років старенькій бабусі?
- Що принесла бабуся?
- Чи можемо бабусю назвати довгожителькою? Чому?
- Чого не вистачало Олі?
Висновок: Кажімо більше добрих слів Знайомим, рідним, друзям.
Нехай комусь тепліше стане.
Від добрих, чуйних ваших слів. (Слайд 7 )
7. Робота в групах. Розігрування ситуацій.
8. Створення квітки «Доброти» (записки з добрими вчинками)
IV. Підсумок уроку
- У нашому букеті 5 квіток: Добра, Чистоти, Людяності, Допомоги, Співчуття.
«Букет подарую ……, тому що …… .»
Запам’ятай: Життя дається людині лише на добрі справи. ( Слайд 9)
- Я кожному бажаю, щоб у ваших маленьких серцях завжди проростало насіння добра………. Будьте доброзичливими, привітними, люблячими, чуйними.
Щоб інші могли сказати: « У вас золоте серце і чуйна душа».
Ти усміхнися небу, усім, хто біля тебе:
І братику й сестричці, і сонечку й травичці.
Люби усіх довкола, удома і у школі,
І ця любов із Неба повернеться до тебе.
Леся Вознюк
В одній країні жили Добро і Зло. Добро намагалося зробити світ добрішим, щоб люди любили одне одного, і братів менших. Добро приходило на допомогу без нагадувань і благань. Нікому не робило боляче ні словом, ні діями, ні думками. Але Добро не могло в одну мить перемогти Зло та його слуг – Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Лінь, Підступність. Добро кожного ранку сіяло насіння доброти в дитячих серденьках. Чому в дитячих? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці здатне прорости будь-яке насіння. Кожна насінинка може розквітнути чарівною квіткою, зробивши серце дитини добрим, ласкавим, ніжним. А може, на жаль, зарости чорним колючим чортополохом зі злим, безжалісним серцем. Адже, Зло теж не спить. Хоча воно й ліниве, і встає значно пізніше, усе ж встигає порозкидати зле насіння. Буває, ростуть в одному серці Добро і Зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи роблять погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини: яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці, те й проросте.
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п'ять років, вона тяжко захворіла: простудилась, почала кашляти й танула на очах. До нещасної матері почали приходити родичі: Олині тітки, дядьки, бабусі, дідусі. Кожен приносив щось смачне й поживне: липовий мед і солодке коров'яче масло, свіжі лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Кожен говорив: "Треба добре харчуватися, треба дихати свіжим повітрям і хвороба втече в ліси й на болота".
Оля їла мед у стільниках і солодке коров'яче масло, лісові ягоди й горіхи, перепелині яєчка й бульйон з курячого крильця. Але нічого не допомагало - дівчинка вже ледве вставала з ліжка.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй не вистачає. А чого - і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері і в хату ввійшла прабабуся Олі - столітня Надія. Про неї родичі забули, бо багато років сиділа прабабуся Надія в хаті, нікуди не виходила. Але почувши про хворобу правнучки, вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою, зморшкувату і маленьку, й сказала:
- Немає в мене ні медових стільників, ні солодкого коров'ячого масла, немає ні свіжих лісових ягід, ні горіхів, немає ні перепелиних яєчок, ні курячого крильця. Стара я стала, нічого не бачу. Принесла я тобі, мила моя правнучко, один-єдиний подарунок: сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці - щоб ти, моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечкові.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові, що маленьке Олине серце забилось частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
- Ось чого не вистачало Олі,- сказав дід Опанас.- Доброго слова.
В. Сухомлинський