Тема: Алгоритми з розгалуженням
Мета:
Клас: 5-А
Проводив: Борисенко А. С.
Обладнання: ПК, дошка, картки з практичною роботою, фішки.
Програмне забезпечення: Scratch.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
I. Організаційна частина
Доброго дня! Мене звати Анна Сергіївна. Сьогодні я буду з вами працювати. Бажаю, щоб сьогодні в усіх був гарний настрій. Домовились?
II. Актуалізація опорних знань
Гра «Фокус із числами»
Задумайте число від 1 до 10 і виконайте дії.
1) Задумайте число.
2) Помножте його на 3.
3) Від результату відніміть 1.
4) Помножте на 5.
5) До здобутого числа додайте 5.
6) Поділіть здобуте число на 15.
7) Від результату відніміть задумане число.
Ви отримали 1!
Складіть блок-схему алгоритму і запишіть її в зошит.
Як можна назвати даний алгоритм? (лінійний).
III. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Багато які задачі не можуть бути розв’язані за допомогою лінійного алгоритму. При розв’язуванні задач часто використовуються алгоритми з розгалуженням, які передбачають виконання певних дій залежно від істинності деякого висловлювання, що є умовою виконання певних команд.
Тема уроку звучить так: «Алгоритми з розгалуженням». Запишіть її в зошит.
VI. Сприймання та усвідомлення нових знань
Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій, в залежності від істинності певного висловлювання, називається розгалуженням.
Алгоритмом із розгалуженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш номер адресата, інакше виклик не буде здійснено. При побудові таких алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.
Розрізняють дві форми структури розгалуження: повну та неповну.
Структури розгалуження повної форми схожі на умовне висловлювання «Якщо – то – інакше», у якому після «то» та «інакше» записують не висловлювання, а команди, які необхідно виконати, залежно від істинності висловлювання, записаного в умові. Її можна подати графічно:
Тобто існує певна умова. Якщо вона виконується, то виконується певна послідовність команд 1, а якщо умова не виконується, то виконується певна послідовність команд 2.
Як приклад повного розгалуження можна розглянути алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу, який регулюється світлофором: якщо горить зелене світло (умова), слід переходити дорогу (послідовність команд 1) , в іншому разі — слід зупинитися перед пішохідним переходом (послідовність команд2).
Скорочену форму розгалуження використовують тоді, коли деяку послідовність команд слід виконати за умови істинності висловлювання.
Структура розгалуження неповної форми схожа на висловлювання «Якщо – то», у якому після «то» записують не висловлювання, а послідовність команд, які необхідно виконати, коли висловлювання, записане в умові, є істинним. Її можна подати графічно:
Прикладом неповного розгалуження може бути застосування засобів автоматизованої перевірки правопису тексту, що складається зі слів, у середовищі текстового процесора Microsoft Word.
Отже, можна сказати, що розгалуження дозволяє спрайту, в залежності від деяких даних змінювати свою відповідь чи дії.
Демонстрація роботи скриптів за ПК
Побудуємо алгоритм знаходження більшого числа.
Кіт має запитати два числа, отже в першу чергу нам необхідно створити змінні. Нехай це будуть а та b. У датчику запитуємо «введіть а». Надаємо величині а значення «відповідь». Дублюємо, та змінюємо величину а на величину b. Кожному з цих чисел можна надати певні значення. Маємо порівняти ці числа. Саме зараз ми можемо використати скрипт розгалуження «Якщо – то – інакше». Розглянемо повне розгалуження. Використовуємо оператор «*більше*», куди і підставляємо величини. За умови, якщо а більше b, то кіт має говорити значення а. У випадку якщо а не буде більше за b, то кіт буде «говорити b». (Перевіряємо)
Під час вирішення задач з розгалуженням використовуються наступні оператори:
Вправа «Повне/неповне розгалуження» (Учням роздаються фішки двох типів. Якщо розгалуження повне, то необхідно підняти сині кружечка, а якщо розгалуження неповне, то – жовті квадрати)
V. Практична робота
Вказівки до виконання
VI. Підсумок
Вправа «Так/Ні»
Конспект перевірили і до уроку допустили:
Вчитель: О.О.Даценко
Методист: Т.В.Весельська