Урок "Байка "Цуцик" - кращий твір Л. Глібова другого періоду творчості

Про матеріал
Конспект уроку на тему: "Байка "Цуцик" - кращий твір Л.Глібова дрігого періоду творчості" - розроблений згідно календарно - тематичного планування за навчальними програмами з української літератури для 7-10 класів спеціальних загальоосвітніх навчаьниїх закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями
Перегляд файлу

 

 

     Конспект уроку

 з української літератури

на тему: Байка «Цуцик» - кращий твір Л.Глібова другого періоду творчості

 

 

                           Валентин Литвиненко. Комплект листівок – Бібліотека українського мистецтва

 

 

      

Тема. Леонід Глібов. Байка «Цуцик». Викриття й заперечення прислужництва, паразитизму, зазнайства. Співчуття пригнобленим і приниженим. Майстерність творення алегоричних образів. Поглиблення поняття про жанрові особливості байки.

Мета: ознайомити учнів з байкою «Цуцик», показати майстерність         Л. Глібова в змалюванні алегоричних образів;

  • розвивати в учнів навики роботи з текстом;
  • виховувати гуманізм, співчуття до людського горя.
  • виробляти літературні смаки, прищеплювати любов до літератури, виховувати любов до рідної мови, рідного слова;
  • розвивати інтелект учнів, вміння аналізувати,порівнювати, робити висновки;
  • продемонструвати зв’язок між сюжетом поданого твору і реальним життям людей;
  • виховувати інтерес до вивчення творчості Л. Глібова, а також загальнолюдські цінності, такі як наполегливість, сила волі та повага до інших.

Компетентність: спілкування рідною мовою, загальнокультурна компетентність

Обладнання: твори Л. Глібова, підручник, дошка з демонстраційним матеріалом, ноутбук

 

 

 

      Хід уроку

 

        Панібратство шкодить

І доброго нінащо зводить.

                                    Л.Глібов

І. Організація учнів до уроку

 

 

ІІ. Вступне слово вчителя.

 

Здається, байка просто бреше,

 

А насправді ясну правду чеше.

 

Нікого в світі не мине.

 

Читайте, згадуйте мене!

 

Ці слова належать поету-байкарю Л. І. Глібову.

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 Сьогодні ми познайомимося з жанром байки, дізнаємося хто такі байкарі, що таке мораль байки і як її відшукати. Читаючи запропоновану байку ми зможемо проаналізувати її, порівняти події твору з нашими реальними життєвими ситуаціями та навчитись виходити з різних перепетій та перешкод мудро і розсудливо.

 Тема уроку: Байка «Цуцик» Л.Глібова. Викриття й заперечення прислужництва, паразитизму, зазнайства. Співчуття пригнобленим і приниженим. Майстерність творення алегоричних образів. Поглиблення поняття про жанрові особливості байки.

 

 ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 

1. Отже, то що є таке байка?

- Байка – це невелике, переважно віршоване оповідання повчального змісту. Повчання є обов’язковим для творів цього жанру, і називають його «мораллю» байки. Героями цих творів виступають тварини, люди, рослини та предмети.

Байки є надзвичайно простими за будовою, але ховають у собі зашифровані спостереження за повсякденним життям людей, за явищами та подіями навколишнього світу.

 

 Хто може сказати мені хто такий «байкар» ? (Людина, котра пише байки.)

- Легко здогадатися, що слово «байкар» походить від «байка», тобто це той, хто займається написанням байок.

Розглянемо зображення:

                                   Тема уроку: урок позакласного читання «Байка у світовій літературі» |  Контент-платформа Pandia.ru

 

 Байка «Цуцик» відноситься до другого періоду творчості Л.Глібова, у якому поусувалися переважно морально – етичні проблеми. Своє перо сатирика байкар спрямував на висміювання паразитизму, лакейства, лицемірства, прислужництва, егоїзму.

 Байка «Цуцик» - кращий твір цього періоду. Вона побудована на діалозі двох собак – Бровка і цуцика.

 

2. Робота над текстом байки « Цуцик»

1) Виразне читання байки.

2) Характеристика Бровка та Цуцика.

3) Дібрати цитати з тексту до характеристики головних героїв байки.

4) Читання байки у особах.

 

3. Слово вчителя

Цуцик – кімнатна собачка. Нероба, прислужник. Він з гордістю вихваляється перед Бровком своїми лакейськими здібностями, умінням вислужуватися. Сите благополуччя отруїло Цуцика чадом погорди, він тепер зверху, гордо дивиться на всіх, бо дуже запанів. Він байдужий до страждань свого колишнього друга.

 Бровко – дворовий пес. Він стереже добро хазяїна вдень і вночі, за це змушений терпіти знущання, їсти що попало. Спати під парканом. Він усвідомлює своє рабське становище, якому не може зарадити. Але з огидою ставиться до панського лакея. Бровко справедливо називає своє життя «собачим», бо воно повне гідності. Перед Цуциком він не запобігає, не лащиться до нього. А навпаки, сміливо нагадує, що той колись був звичайним щеням.

  

 У байці Цуцик» ми бачимо контрастне зображення двох світів – панського, багатого, та бідного, важкого.

 

4. Бесіда.

1)  Як проводить життя Цуцик?

2)  Як ставиться Цуцик до Бровка?

3)  Хто був Цуцик у минулому?

4)  Яким постає Бровко у байці?

5)  На чиєму боці автор байки?

6)  Яке ідейне спрямування байки?

 

 Автор засуджує хвалькуватих вискочок і панських прислужників.

 Викриваючи у своїй байці людські вади, як прислужництво, улесливість, паразитизм, хвалькуватість, Леонід Глібов висловлює своє негативне ставлення до людей такого типу.

 

5. Завдання.

Уявно, за допомогою тексту уявіть собі  героїв байки: Цуцика та Бровка

 

                   Леонід Глібов, байка "Цуцик" - Мала Сторінка          Валентин Литвиненко. Комплект листівок – Бібліотека українського мистецтва    

 

6. Прослуховування аудіо запису байки «Цуцик»

 

V. Нервово – психологічне розвантаження

 Вправа  «Рахунок»

Потрібно сісти зручніше, скласти руки на колінах, поставити ноги на землю й знайти очима предмет, на якому можна зосередити свою увагу.

Почніть рахувати від 10 до 1, на кожному рахунку роблячи вдих і повільний видих. (Видих має бути помітно довше вдиху.)

Заплющіть очі. Знову порахуйте від 10 до 1, затримуючи подих на кожному рахунку. Повільно видихайте, уявляючи, як з кожним видихом зменшується й нарешті зникає напруження.

 

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

 

  В алегоричному образі Цуцика автор засуджує зрадництво, паразитизм, моральну ницість. Палу звання панських «цуциків», які заради легкого життя втрачають людську гідність і людську подобу. Їм автор протиставляє Бровка. В алегоричному образі якого втілено риси чесного щирого, працьовитого трудівника, з високим почуттям гідності, у душі якого визріває протест проти нікчемних підлих цуциків.

  • Яким ви бачите Цуцика після опрацювання матеріалу?
  • Яким постає Бровко?

 

VІІ. Домашнє завдання

Підручник, С. 31-33, завдання на с. 33

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
1389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку