Урок-дослідження. Бананові республіки: типові ознаки та сучасний розвиток

Про матеріал
Дослідження. Бананові республіки: типові ознаки та сучасний розвиток створений відповідно до чинної навчальної програми з географії за підручником Географія (рівень стандарту) для 10 класу закладів загал. Серед. Освіти/ Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник та покликаний розвивати вміння аналізувати додатковий матеріал з різних джерел; формувати здібності до співпраці в команді.
Перегляд файлу

10 клас. Дослідження. Бананові республіки: типові ознаки та сучасний розвиток

Мета: сформувати знання про географію та типові ознаки «бананових республік»; дізнатися про  їхній сучасний розвиток; удосконалити навички роботи з картою; визначити головну роль "бананових республік"; розвивати вміння аналізувати додатковий матеріал, формувати здібності до співпраці в групі.

Очікувані результати.

 учень/ учениця:

  •         знає які країни входять до "бананових республік";
  •         визначає рівень господарського розвитку країн, аналізує секторальну структуру економіки;
  •         вміє аналізувати додатковий матеріал, виділяє основне, робить висновки;
  •         може співпрацювати з учнями в команді

Обладнання: Географія (рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загал. Серед. Освіти/ Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник. географічні атласи,  інформаційні картки, презентації, ноутбуки, смартфони для пошуку інформації в мережі Інтернет.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація, цілепокладання заняття.

Вчитель. Вивчаючи країни і регіони світу, першочерговим завданням ми вбачали ознайомлення з  «важковаговиками» світу – ФРН, Велика Британія, Франція, Японія, Китай ін. Та  все ж переважна більшість країн світу – це країни, що розвиваються. Частина з них мають низькі темпи економічного розвитку, слабо розвинуту інфраструктуру, нестабільний політичний режим, залежність від міжнародних корпорацій або великих держав, колоніями яких були раніше.

          Пропоную дослідити на цьому уроці «бананові республіки» та дати відповідь на проблемне питання: Чому після початку російсько-української війни, банановими республіками в Україні стали позначати будь-які квазі-держави на кшталт ДНР та ЛНР?

ІІІ. Дослідження «Бананові республіки: типові ознаки та сучасний розвиток»

 Інструктаж до роботи.

1. Об’єднання в групи.

2. Оприлюднення критеріїв оцінювання, взаємооцінювання роботи в групах.

3. Рекомендації з використання джерел, корисні посилання:

  • Додаток 1 до уроку
  • Презентація

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-doslidzenna-bananovi-roespubliki-331920.html

 

4. Виконайте завдання. У відкритих джерелах, мережі Інтернет, Вікіпедії  знайдіть  інформацію та узагальніть у таблиці за планом: (Додаток 2)

План

Загальна характеристика (4б)

Характеристика країни (4б)

1.Звідки походить назва «бананова республіка»?

 

 

 

 

 

2. Які саме країни називають «банановими»?

 

 

 

 

3.Де вони розташовані?

 

 

 

 

4.Особливості політичного устрою, форма правління

 

 

 

 

 

5. Економіка

  • ВВП на душу населення,

 

 

 

 

  • галузева структура господарства –

І, ІІ, ІІІ сектори;

 

 

 

 

 

 

  • Експортні галузі;

 

 

 

 

 

  • Імпорт

 

 

 

6. Населення

 

 

 

 

 

7. Які відносини з Україною?

 

 

 

 

 

 

Висновок. (4б) Чому після початку російсько-української війни, банановими республіками в Україні стали позначати будь-які квазі-держави на кшталт ДНР та ЛНР?

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

Бесіда за запитаннями:

  1. Чому і які країни Латинської Америки називають «Банановими республіками»?
  2. Яку структуру економіки мають ці країни?
  3. Чим секторальна модель цих республік відрізняється від секторальної моделі країн «Великої сімки»?
  4. Назвіть продукцію (продукт), що є галуззю спеціалізації досліджуваної вами країни.
  5. Які особливості політичного режиму мають «Бананові республіки» і в чому їх схожіть з ЛНР-ДНР?
  6. Чому після початку російсько-української війни, банановими республіками в Україні стали позначати будь-які квазі-держави на кшталт ДНР та ЛНР?

V. Підсумки уроку. Оцінювання

Домашнє завдання

Повторити параграфи 31-32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

"Бананові республіки" типові ознаки та сучасний розвиток

 

 

«Бананова республіка» — напівжартівлива і часто принизлива назва типової сировинно-аграрної країни так званого «Третього світу», найчастіше латиноамериканської, яка політично недорозвинена, а саме: не має власної політичної еліти або класу; політично нестійка; економічно слаборозвинена та несамостійна; перебуває під управлінням самопризначеної або такої, яка захопила владу в результаті змови або заколоту, місцевою корумпованою клікою або хунтою.

Ознаки «бананові республіки» зазвичай мають бідну інфраструктуру, нерозвинену систему народної освіти, відсталу економіку, низькі внутрішні інвестиції, залежність від іноземних інвестицій, дефіцит бюджету і слабку власну валюту.

 

Країни, які входять до “бананових республік”: Гватемала Нікарагуа Гондурас Колумбія Панама.

 

Гватемала є відсталою аграрною країною. За обсягом виробництва Гватемала перевершує інші країни Центральної Америки.

 

Гондурас — одна з найвідсталіших країн Північної Америки. Економічне зростання в останні кілька років складає в середньому 7 % на рік, що є одним з найвищих показників в Латинській Америці .

 

Колумбія є аграрно-індустріальною країною. Основні галузі промисловості: текстильна, харчова, нафтова, хімічна, цементна, гірнича. Транспорт: залізничний, автомобільний, морський, повітряний. Найбільші порти: Картахена, Барранкілья, Буенавентура, Тумако, Ковеньяс і Мамональ (останні два — нафтові).

 

Нікарагуа — аграрна країна. Основні галузі промисловості: харчова, хімічна, металовиробна, текстильна та легка промисловість, нафтова. У загальному вантажообігу країни провідна роль належить автотранспорту. Основна частина транспортних артерій зосереджена в західній частині країни.

 

Панама знаходиться на перехресті світових морських комунікацій, один з найбільших міжнародних торгово-фінансових центрів. Основні галузі промисловості: конструкційних матеріалів, нафтопереробна, рибна, цементна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

10 клас. Дослідження. Бананові республіки: типові ознаки та сучасний розвиток

                             Робоча картка групи №___

У відкритих джерелах, мережі Інтернет, Вікіпедії  знайдіть  інформацію та узагальніть у таблиці за таким планом:

План

Загальна характеристика (4б)

Характеристика країни (4б)

1.Звідки походить назва «бананова республіка»?

 

 

 

 

 

2. Які саме країни називають банановими?

 

 

 

 

3.Де вони розташовані?

 

 

 

 

4.Особливості політичного устрою, форма правління

 

 

 

 

 

5. Економіка

  • ВВП на душу населення,

 

 

 

 

  • галузева структура господарства –

І, ІІ, ІІІ сектори;

 

 

 

 

 

 

  • Експортні галузі;

 

 

 

 

 

  • Імпорт

 

 

 

6. Населення

 

 

 

 

 

7. Які відносини з Україною?

 

 

 

 

 

 

Висновок. (4б) Чому після початку російсько-української війни, банановими республіками в Україні стали позначати будь-які квазі-держави на кшталт ДНР та ЛНР? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Джерела:

 

  1. Географія (рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загал. Серед. Освіти/ Г.Д. Довгань, О.Г. Стадник
  2. https://vseosvita.ua/library/prezentacia-doslidzenna-bananovi-roespubliki-331920.html
  3. БАНАНОВА РЕСПУБЛІКА / Савчук І.Г. // Словник суспільної географії. — Електронний ресурс. — Режим доступу: https://geohub.org.ua/node/5322 
  4. https://www.facebook.com/watch/?v=560740728696787
  5. https://uk.wikipedia.org/wiki

 

docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
14737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку