Урок фізики та хімії в побуті Відмінні властивості рідин від твердих тіл.""

Про матеріал

Розвиток знань про фізичні властивості твердих тіл та рідин на основі уявлень про молекулярну будову речовини; продовжити формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між фактами, явищами і причинами, що їх визвали, висувати гіпотези, їх обґрунтовувати і перевіряти достовірність. Спрявованість корекційно-розвивальної роботи: розвиток уявлень про основні властивості рідин, їх відмінності від твердих речовин.

Перегляд файлу

Фізика  та  хімія  в  побуті   7  клас

Урок №                                                         Дата  проведення ______________

Тема. Відмінні  властивості  рідин  від  твердих  тіл.

Мета: навчальна: розвиток знань про фізичні властивості твердих тіл та  рідин на основі уявлень про молекулярну будову речовини;

розвиваюча: продовжити формувати вміння установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, явищами і причинами, що їх визвали, висувати гіпотези, їх обґрунтовувати і перевіряти достовірність;

виховна: продовжити формування пізнавального інтересу до предмету «Фізика».

Спрямованість корекційно-розвивальної  роботи: розвиток уявлень про основні властивості рідин, їх відмінності від твердих речовин.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання:

Хід  уроку.

І. Організація  класу.

ІІ. Актуалізація знань учнів

Творче завдання «Доповни відповідь».

      Відповіді.

1.   … крейда — із черепашок давніх молюсків.

2.   … гвіздок — залізо.

3.   … м’яч — гума.

2.  Інтерактивна гра «Незакінчене речення».

Учитель зачитує речення, а учні записують на аркуші тільки закінчення речення.

  • Фізичні тіла складаються з …
  • Усе, що нас оточує, називають …
  • Характеристиками тіла є його …
  • Вода перебуває в таких агрегатних станах: …
  • Колір, блиск, запах, агрегатний стан — це …
  • У природі існує більше речовин, ніж …
  • Метод вивчення природи, який використовують для характеристики тіл, їхньої довжини та ширини, …

3.  Творче завдання.

Назвіть тіло за його описом, відгадайте, з якої речовини воно складається.

1)  Це тіло ми зустрічаємо у вигляді грудок кусочків. Воно біле. Може залишати після себе слід.

2)  Це тіло гостре. З його допомогою людина збиває дерев’яні бруски. Може іржавіти.

3)  Це тіло має круглу форму. Воно заповнено повітрям. Без нього неможливі ні футбол, ні баскетбол, ні волейбол.

4.  Запитання до класу.

Учитель демонструє а закриті кришками склянки: з водою, крейдою.

— Що міститься в склянках?

— Чи однаковий об’єм займають ці речовини?

— Чи зберігають вони форму?

Отже, сьогодні ми повинні з’ясувати відмінні властивості твердих  та  рідких речовин.

ІІІ. Повідомлення  теми,  мети  та  завдань  уроку.

ІV.  Пояснення  нового  матеріалу.

1)  Властивості твердих речовин.

а)  Слово вчителя.

   У природі тверді тіла зустрічаються у вигляді металів, мінералів та різноманітних порід. Особливості будови та використання цих речовин досліджувалися давно, але більш детально природу твердих тіл почали вивчати із XVII ст.

б)  Демонстрація.

Учитель у пробірку кидає  крейду.

в)  Бесіда.

— Чи зайняла  крейда  увесь простір пробірки? (Ні.)

— Чи змінила крейда  свою форму? (Ні.)

— Чи змінила крейда  свій об’єм? (Ні.)

— Який висновок ми можемо зробити? (Тверді тіла — це такий агрегатний стан речовини, який зберігає свою форму та об’єм.)

Тверде тіло зберігає власну форму, не розтікається по пробірці та не набуває його форми. Якщо розглянути мікроскопічну будову, то часточки, з яких побудована тверда речовина, прикріплюються одна до одної й утримуються одна відносно одної фіксовано.

г)   Демонстрація.

Учитель показує розбиту чашку. Потім бере розбиті частини і складає їх докупи.

д)  Бесіда.

— Чи утримуються ці частини разом? (Ні.)

Виявляється, що чашка мала свою форму тільки тоді, коли часточки, з яких вона складається, розташовувались близько одна біля одної.

2)  Властивості рідких речовин.

а)  Демонстрація.

На демонстраційному столі розміщено три колби різної форми. Учитель наливає до кожної колби воду.

б)  Бесіда.

— Чи змінила свою форму рідина в кожній колбі? (Так.)

— Чи зайняла рідина в кожній колбі весь об’єм? (Ні.)

— Який можна зробити висновок щодо властивостей рідини?

Рідини не зберігають власної форми та не зберігають власного об’єму.

в)  Слово вчителя.

  Усе це пояснюється тим, що взаємодія між часточками, з яких складається рідина, слабша, відстань між ними більша, тому рідини і не зберігають своєї форми. Для рідин характерна текучість.

Якщо воду, спирт, олію, молоко вилити з посудини, вони розтікаються по поверхні. Як ви вже знаєте, рідини легко змі­нюють свою форму, вони набувають форми посудини, в яку їх наливають (мал. 102). Але вони мають сталий об’єм. У які б посудини різної форми ми не наливали 1 літр молока, його об’єм завжди буде 1 літр.

 


C:\Users\ASUS\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

Ці властивості рідин пояснюються тим, що проміжки між їхніми молекулами малі: молекули в рідинах упаковані так щільно, що відстань між кожними двома молекулами менша від розмірів молекул. На таких відстанях притягання молекул значне, але менше ніж у твердих тілах. Ось чому молекули рідин не розходяться на значні відстані, і рідина в звичайних умовах зберігає свій об’єм. Проте притягання молекул рідин ще не таке велике, щоб рідина зберігала свою форму. Цим пояснюється, що рідини набувають форму посудини і їх легко розбризкувати й переливати в іншу посудину. Стискаючи рідину, ми так збли­жуємо її молекули, що вони починають відштовхуватись. Ось чому рідини неможливо стиснути.

Крім названих властивостей (відсутність форми, сталість об’єму), рідини мають ще кілька властивостей: колір, запах, смак. (Дотримуючись техніки безпеки, перевірте, як відрізняються одна від одної за кольором і запахом рідини: вода, молоко, сік, бензин, ацетон, оліфа).

г)   Складання схеми.

(Учні разом із учителем складають узагальнюючу схему.)

Тверді

Рідкі

Зберігають власну форму та об’єм

Не зберігають власну форму, зберігають власний об’єм

4.  Фізкультхвилинка.

V. Закріплення

1.Назвіть рідкі речовини.

2. Чим відрізняються рідкі речовини від твердих?

  1. Назвіть загальні властивості рідин.
  2. Речовина зберігає свій об’єм, але легко змінює форму. У якому  стані перебуває речовина?

Вправа.

Запишіть у відповідний рядок назви речовин: вода, бензин, кефір, вугілля, чай, сметана, деревина, пластмаса.

Рідкі речовини: ....

Тверді речовини: ....

2.  Робота з деформованим текстом.

Уставте пропущені слова.

  • Якщо рідину об’ємом 20 мл залити до колби, у якій може поміститись 50 мл, то налита рідина прийме … колби, але не займе весь … .
  • Тверде тіло має власну … , не розтікається по обсязі контейнера і не … його форму.

VІІ. Підсумок.

V ІІІ.  Домашнє  завдання.

§34, ст.93-94. Відповідати  на  запитання.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Омельченко Сергей
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
3571
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку