Урок 13 Рівномірний рух. Швидкість руху Мета уроку:
• навчальна: сформувати знання про рівномірний рух та поняття швидкість, виробити навички переходу від одних одиниць вимірювання швидкості до інших;
• розвивальна: розвивати вміння встановлювати зв'язки між величинами швидкості та пройденим шляхом, уважність, слухову й зорову пам’ять, логічне мислення; формувати вміння узагальнювати та конкретизувати, пояснювати суть поняття; формувати навички розв’язування задач;
• виховна: виховувати уважність, зібраність, спостережливість, звичку до наполегливої праці, цікавість до фізики як до науки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вітання. Перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.
IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО
ЗАВДАННЯ
1. Провести бесіду за матеріалом § 6-7 Бесіда за питаннями:
1. Дайте означення механічного руху. Наведіть приклади.
2. Що таке тіло відліку?
3. Як ви розумієте вираз «механічний рух є відносним»?
4. Як задають систему координат?
5. Які об’єкти утворюють систему відліку?
6. У яких випадках тіло, що рухається, можна розглядати як матеріальну точку?
7. Дайте означення траєкторії руху.
8. Дайте означення шляху. Назвіть одиницю шляху в СІ.
9. Дайте означення переміщення. Назвіть одиницю переміщення в СІ. Як переміщення позначають на кресленнях?
2. Перевірити виконання вправи: № 6 завдання 1-3, № 7 завдання (1-3), за необхідністю виконати розв’язання на дошці.
IІI. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Рівномірний рух
Слово «швидкість» ви знаєте змалку.
Ø Швидкість руху автомобіля становить 20 метрів за секунду. Що це означає?
Автомобіль, рухаючись із такою швидкістю, кожну секунду долає відстань 20 м.
Ø Яку відстань подолає цей автомобіль за 10 секунд; за 0,1 секунди?
За 10 с автомобіль подолає 200 м, за 0,1 с – 2 м.
Ø За яких умов дані відповіді можна вважати правильними?
Ці відповіді є правильними, якщо вважати, що за будь-які (малі або великі) рівні інтервали часу автомобіль долає однаковий шлях. Тобто якщо рух автомобіля є рівномірним.
Рівномірний рух – це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло долає однаковий шлях.
2. Рівномірний прямолінійний рух
Якщо автомобіль рівномірно рухається прямолінійною ділянкою дороги, то за рівні інтервали часу він здійснює однакові переміщення, тобто долає однаковий шлях і не змінює напрямку свого руху. Такий рух називають рівномірним прямолінійним.
Серед безлічі різноманітних рухів виділяють рух по прямій, а серед множини прямолінійних рухів – рівномірний рух. Такий рух – найпростіший і його простіше описати.
Рівномірний прямолінійний рух – це механічний рух, у ході якого за будь-які рівні інтервали часу тіло здійснює однакові переміщення (проходить однаковий шлях по прямолінійній траєкторії).
Ø Наведіть приклади рівномірного прямолінійного руху у вашому житті.
Рівномірний прямолінійний рух у реальному зустрічається досить рідко. Рівномірно і прямолінійно тіло рухається лише на невеликих ділянках шляху. Переважно його швидкості змінюються і за модулем, і за напрямком. Так, на початку руху автомобілі, човни, кораблі, літаки «набирають» швидкості, лише на окремих ділянках шляху рухаються зі сталою швидкістю, потім перед зупинкою рухаються уповільнено, зменшують швидкість і зупиняються.
3. Швидкість рівномірного руху
Руху притаманні різні властивості. Для характеристики цих властивостей вводять відповідні величини. Так, геометричними характеристиками руху є траєкторія, переміщення, шлях. Однак вони ще не повністю характеризують рух. Рівномірні прямолінійні рухи різних тіл можуть відрізнятись бистротою (прудкістю) переміщення. Наприклад, за однакових умов руху на шосе мотоцикліст рухається рівномірно значно швидше велосипедиста. Характеристикою бистроти і напряму руху служить фізична величина – швидкість.
Ø Що потрібно зробити, щоб визначити швидкість рівномірного руху автомобіля, який проїхав 600 м за 20 с?
Щоб визначити швидкість (𝑣) потрібно шлях, який подолав автомобіль (𝑙 = 600 м), поділити на час руху автомобіля (𝑡 = 20 с).
Швидкість рівномірного руху (𝒗) – це фізична величина, що дорівнює відношенню шляху 𝒍, який подолало тіло, до інтервалу часу 𝒕, протягом якого цей шлях був подоланий.
𝑙
𝑣 =
𝑡
Одиниця швидкості руху в СІ – метр за секунду:
м
[𝑣] =
с
м
1 – дорівнює швидкості такого рівномірного руху, в ході якого с тіло за 1 с долає шлях 1 м.
Для вимірювання швидкості створені спеціальні прилади, які встановлюють на авто, літаках, кораблях. Найпоширеніший з них – автомобільний спідометр – він показує значення модуля швидкості у даний момент, так звану миттєву швидкість.
Швидкість руху – векторна величина: вона має не лише значення, а й напрямок. На рисунках напрямок швидкості руху тіла позначають стрілкою. Якщо тіло рухається рівномірно прямолінійно, то значення і напрямок швидкості руху залишаються незмінними. Якщо тіло рухається рівномірно криволінійною траєкторією, значення швидкості руху залишається незмінним, а напрямок увесь час змінюється.
4. Шлях і час руху тіла
Звернемося до формули, за якою визначають швидкість руху тіла:
𝑙
𝑣 =
𝑡
𝑣 – швидкість руху тіла; 𝑙 – шлях, пройдений тілом; 𝑡 – час руху тіла. З даної формули математично можна виразити шлях та час.
ØЯк визначити шлях, подоланий тілом, якщо відомі швидкість і час руху тіла?
Якщо відомі швидкість і час руху тіла, то можна знайти шлях, який подолало тіло.
Для цього слід швидкість руху помножити на час:
𝑙 = 𝑣𝑡
ØЯк визначити час руху тіла, якщо відомі шлях і швидкість його руху?
Якщо відомі шлях і швидкість руху тіла, можна знайти час руху тіла. Для цього необхідно шлях поділити на швидкість руху:
𝑙
𝑡 =
𝑣
IV. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ 1. Перетворіть одиниці вимірювань в м. Автомобіль рухається зі швидкістю с
36 кілометрів за годину (36 км). год
км 1000 м м
36 = 36 ∙ = 10 год 3600 с с км
2. Перетворіть одиниці вимірювань в . Літак летить зі швидкістю 250 метрів за год
м секунду (250 ). с
м 0,001 км км км км 250 = 250 ∙ = 250 ∙ 0,001 ∙ 3600 = 250 ∙ 3,6 = 900 с 1 год год год год
3600
3. Поїзд їде зі швидкістю 72 км, а корабель пливе зі швидкістю 30 м? Хто з них год с
рухається з більшою швидкістю?
Розв’язання
1 спосіб
км 1000 м м
𝑣поїзд = 72 = 72 ∙ = 20
год 3600 с с м м 30 > 20 с с
2 спосіб
м 0,001 км км км
𝑣корабель = 30 с = 30 ∙ 1 = 30 ∙ 3,6 год = 108 год
год
3600
км км
108 > 72 год год
Відповідь: Корабель рухається з більшою швидкістю
(𝑣корабель > 𝑣поїзд).
4. Ракета летить зі швидкістю 8 кілометрів за секунду (8 км), а равлик повзе зі
с см швидкістю 18 сантиметрів за хвилину (18 ). Хто з них рухається з меншою хв
швидкістю?
Дано: Розв’язання
км 1000 м м
𝑣ракета = 8 = 8 ∙ = 8000 с с с
см 0,01 м м
𝑣равлик = 18 = 18 ∙ = 0,003 хв 60 с с
м м
0,003 < 8000 с с
Відповідь: Равлик рухається з меншою швидкістю
(𝑣равлик < 𝑣ракета).
5. По дорозі назустріч один одному їдуть велосипедист і автомобіль зі швидкістю 15 і 65 км/год відповідно. З якою швидкістю вони зближуються?
6. По дорозі в одному напрямку їдуть мопед і вантажівка зі швидкістю 30 і 80 км/год відповідно. Вантажівка наздоганяє мопед. З якою швидкістю вони зближуються?
ØХвилинка підготовки до НМТ (ЗНО)
Виразіть покази спідометра у м/с.
|
|||
А м/с
|
Б м/с |
В 120 м/с |
Г 30 м/с |
Правильна відповідь Б |
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда за питаннями:
1. Який рух називають рівномірним?
2. Який рух називають рівномірним прямолінійним? Наведіть приклади.
3. Як знайти швидкість рівномірного руху тіла?
4. Назвіть одиниці швидкості руху.
5. Як визначити шлях, подоланий тілом, якщо відомі швидкість і час руху тіла?
6. Як визначити час руху тіла, якщо відомі шлях і швидкість його руху?
ØДля допитливих.
Цікаві факти про швидкість:
• У жінок серце б'ється швидше, ніж у чоловіків;
• Блоха може в 50 разів швидше розігнатися, ніж космічний корабель;
• Бегемот може бігти швидше, ніж людина;
• Страуси (по швидкості) можуть обігнати коня;
• Найшвидшою рибою в світі є – риба-меч (швидкість 108 км/год);
• Самою швидшою комахою є – австралійська бабка (швидкість 57 км/год);
• Найшвидшим заживающим органом є - язик;
• Боязнь швидкості називають – Тахо Фобією;
• Якщо б ви могли їздити до сонця зі швидкістю 88,5 км/год, треба було б близько
193 роки, щоб дістатися до нього.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 8, Вправа № 8 (3-5)
Додаткове завдання: визначити свою швидкість під час прогулянки.