Урок фізики у 7 класі "Прямолінійний нерівномірний рух. Середня швидкість нерівномірного руху. Графіки рівномірного прямолінійного руху"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу. Метою уроку є зацікавлення учнів до вивчення даної теми, використовуючи факти із життя людини та тварин.На уроці використовуються інформаційно – комунікаційні технології, робота в малих групах.
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема.  Прямолінійний нерівномірний рух . Середня швидкість нерівномірного руху.  Графіки рівномірного  прямолінійного руху тіла

Мета уроку. Сформувати поняття середньої швидкості нерівномірного руху. Розвинути вміння визначати цю швидкість. Розвинути вміння графічно зображувати рівномірний рух. Продовжувати формування  соціальної  та комунікативної компетентностей ( розвивати уміння працювати самостійно і в парі з товаришем),  сприяти активізації розумової діяльності учнів, стимулювати учнів до висловлювань без побоювання помилитися

Обладнання : таблиця «Графічне зображення руху», різні типи годинників. комп’ютерна презентація до уроку,  епіграф уроку

 Працюй для того, щоб насолоджуватись

Ж. Руссо

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Хід уроку .

Привітання ,психологічний настрій, перевірка готовності  до уроку

 І. Розминка.

Вправа «Хто більше прочитає слів у слові»

Скласти із літер слова «Спідометр» інші фізичні терміни або такі, що можна пов’язати з фізикою , недодаючи нових літер, використовуючи літери слова один раз. Пояснити значення нових утворених  слів.(метр Ом, тепм, діоптр, міст…)

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашніх задач.
  2. Презентація «вічних годинників». Демонстрація різних типів годинників.
  3. Інтерактивна вправа «Компетентність».

Клас поділяється на декілька груп(4-6). Команди по черзі ставлять запитання своїм суперникам( використовуючи запитання підготовлені дома) суперник відповідає на нього і ставить запитання іншій групі: 1 –>2, 2–>3, 3–>4, 4–>5, 5–>6,6 –>1.

Учитель звертає увагу на помилки, найактивнішим ставить відповідні оцінки.

Вправу «Компетентність»  можна замінити фізичним диктантом

Проведення фізичного диктанту.

  1. Літерне позначення часу ( ІІ варіант –  швидкості)
  2. Основна одиниця швидкості   (часу)
  3. Виразіть 3 км ( 30 см)  в метрах.
  4. Виразіть 20 хв (2 год) в секундах.
  5. Виразіть 10 км/год ( 10 м/с) у м/с( в км/год)
  6. Визначте швидкість руху за першим (другим ) графіком, зображеним на малюнку на дошці
  7. За графіком визначте шлях руху тіла ( скільки часу рухалось тіло)
  8. Протягом 30 хв потяг рухався рівномірно зі швидкістю 72 км/год. Який шлях він пройшов?

( Автомобіль рухається зі швидкістю 80 км/год. За який час він подолає відстань 240 км?)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  • Рівномірний та нерівномірний рухи

Якщо якесь тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить однакові шляхи, то його рух називають рівномірним.

Рівномірний рух у природі зустрічається дуже рідко. Приблизно однакові шляхи за однаковий час проходить Земля, обертаючись навколо Сонця, кінець стрілки годинника.

Більшість рухів не є рівномірними. Наприклад, потяг, відходячи від станції, проходить за однакові проміжки часу все більші й більші шляхи. Наближаючись до станції, він, навпаки за однакові проміжки часу проходить щоразу менші шляхи. Такий рух є прикладом нерівномірного руху.

Часто для характеристики руху використовують середню швидкість руху. Як її розуміти ? Розглянемо такий приклад

 Який зріст учнів вашого класу? Як визначити середній зріст учнів класу? Що для цього потрібно зробити?

Давайте цей прийом спробуємо застосувати для знаходження середньої швидкості руху.

Наприклад, автомобіль проїхав 0,5 год зі швидкістю 20 км/год, 4 год - зі швидкістю 60 км/год, а  1,5 год -  зі швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість руху автомобіля за весь час руху? Якщо застосувати правило обчислення середнього арифметичного, то середня швидкість :

( 20+60+40): 3= 40 км/год

А тепер уважно проаналізуйте задачу, її умову, адже більшість часу автомобіль рухався зі швидкістю 60км/год, а ми отримали середнє значення 40 км/год. Чи правильно ми з вами обрахували  середню швидкість руху  автомобіля? Звичайно ж ні

ІV. Сприйняття навчального матеріалу.

  • Поняття середньої швидкості

Під час нерівномірного руху швидкість тіла змінюється. Однак говорять про якусь одну швидкість потяга, автомобіля, хоча знають, що на зупинках їхня швидкість дорівнює нулю, потім –  збільшується, а перед наступною зупинкою – зменшується. Яку швидкість мають на увазі, наприклад , коли кажуть, що швидкість потяга 60 км/год?

Коли йдеться про швидкість нерівномірного руху, розглядають середню швидкість руху на певному відрізку шляху або за певний проміжок часу руху. Щоб її визначити, пройдений шлях ділять на час руху, тобто роблять так само, як під час обчислення швидкості рівномірного руху і ні в якому разі не обчислюють як середнє арифметичне.

Розгляньмо попередню задачу:

               s 

                             Vc = -----;

                          t

                         S =S1 +S2 + S3 ;

                                        S1=20 км/год * 0,5 год =10 км

S2 =60 км/год * 4 год =240 км

S3 =40 км/год * 1,5 год =60 км

 S =10км +240 км+60 км= 310 км

t = t 1 + t 2 + t 3   t =0,5 год+4год +1,5 год= 6 год

Vc –  ?

Vc=310 км /  6 год = 51,7  км/год

Порівняйте зі значенням, яке ми отримали з вами на початку уроку. Зробіть висновок.

  • Розрахунок шляху та часу руху.

 Знаючи швидкість і час рівномірного руху тіла, можна визначити пройдений ним шлях:   S =V* t

Отже, щоб визначити шлях, пройдений при рівномірному русі, треба швидкість помножити на час його руху.

Якщо шлях і швидкість рівномірного руху тіла відомі, то можна визначити час цього руху :

                               s

 t =  -------;

                         V

За середньою швидкістю можна обчислити шлях або час руху:

                         s

 t =  -------;   S =Vс  * t;             

                         Vс

 

  • Графіки руху тіла.

З формул ми  бачимо, що шлях пройдений тілом, прямо пропорційний часу. Така залежність на графіку зображується прямою лінією. З графіка можна визначити шлях, пройдений тілом у будь-який момент часу, можна визначити швидкість руху тіла, за нахилом графіка можна оцінювати швидкість тіла або порівнювати швидкості різних тіл: чим більша швидкість, тим графік руху крутіший.

Демонстрація на  таблиці «Графічне зображення руху» характеристик руху.

За малюнком 4.3 визначити швидкість тіл та порівняти їх. Побудувати графік залежності швидкості  руху від часу для даних двох тіл.

V. Осмислення об’єктивних зв’язків .

Розв’язування задач 

  1. Мотоцикліст проїхав 5 км за перші 10 хв руху і 9,6 км за наступні 8 хв. Якою була швидкість руху на кожній із двох ділянок шляху? Яка середня швидкість руху мотоцикліста за весь час руху ?

( 0,5 км/хв; 1, 2 км/хв; 0,81 км/хв.)

  1. Охарактеризуйте рух на кожній ділянці за малюнком
  2. Найшвидша суходільна змія в світі – мамба . Визначте її середню швидкість, якщо відомо, що вона за півгодини проповзла 9 км, а за наступні 2,5 год проповзла шлях 45 км

(18 км/год)

  1. Пішохід дві третини часу свого руху йшов зі швидкістю 3 км/год, а решту часу – зі швидкістю 6 км/год . Якою була його середня швидкість на всьому шляху?

( 4 км/год)

VІ . Узагальнення знань.

1. Записати  означення середньої швидкості:

Середня швидкість – це фізичне величина, яка характеризує нерівномірний рух і чисельно дорівнює відношенню шляху, пройденого тілом, до проміжку часу, за який цей шлях пройдено.

2. Заповнити таблицю «Фізичні величини»

 

Назва фізичної величини

позначення

Основна одиниця

Формула

Вимірювальний прилад

1

Шлях

S

м

S=V t

Метр, сантиметрова стрічка, рулетка

2.

Час

t

С

t = S/V

Годинник, секундомір, метроном

3.

Швидкість

V

м/с

V = S/ t

Спідометр

 

4.

Середня швидкість

Vс

м/с

Vс = S/ t

 

VІІ. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа « Метод ПРЕС»

Я вважаю, що…

…тому що…

…наприклад,…

Отже,…

VІІІ.    Домашнє завдання.

  1. Опрацювати параграф підручника.(параграф      )
  2. Розв’язати задачі
  • Вагон, рухаючись рівномірно схилом  сортувальної  гірки, проходить 120 м за 10 с. Скотившись з гірки, він проходить до повної зупинки ще 360 м за 1,5 хв. Визначте середню швидкість вагона за весь час руху.               ( 4,8 м/с )
  • Равлик, поміщений в акваріум , за весь час з 16год 30хв вівторка до

9 год 00 хв найближчого четверга проповз по стінці 42 см. З якою середньою швидкістю рухався равлик?

                   (0,000003 м/с)

  1. Намалювати ребуси до термінів даної теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Вітко Інна
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
2 березня 2021
Переглядів
2065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку