Конспект уроку
Тема. Прямолінійний нерівномірний рух . Середня швидкість нерівномірного руху. Графіки рівномірного прямолінійного руху тіла
Мета уроку. Сформувати поняття середньої швидкості нерівномірного руху. Розвинути вміння визначати цю швидкість. Розвинути вміння графічно зображувати рівномірний рух. Продовжувати формування соціальної та комунікативної компетентностей ( розвивати уміння працювати самостійно і в парі з товаришем), сприяти активізації розумової діяльності учнів, стимулювати учнів до висловлювань без побоювання помилитися
Обладнання : таблиця «Графічне зображення руху», різні типи годинників. комп’ютерна презентація до уроку, епіграф уроку
Працюй для того, щоб насолоджуватись
Ж. Руссо
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку .
Привітання ,психологічний настрій, перевірка готовності до уроку
І. Розминка.
Вправа «Хто більше прочитає слів у слові»
Скласти із літер слова «Спідометр» інші фізичні терміни або такі, що можна пов’язати з фізикою , недодаючи нових літер, використовуючи літери слова один раз. Пояснити значення нових утворених слів.(метр Ом, тепм, діоптр, міст…)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Клас поділяється на декілька груп(4-6). Команди по черзі ставлять запитання своїм суперникам( використовуючи запитання підготовлені дома) суперник відповідає на нього і ставить запитання іншій групі: 1 –>2, 2–>3, 3–>4, 4–>5, 5–>6,6 –>1.
Учитель звертає увагу на помилки, найактивнішим ставить відповідні оцінки.
Вправу «Компетентність» можна замінити фізичним диктантом
Проведення фізичного диктанту.
( Автомобіль рухається зі швидкістю 80 км/год. За який час він подолає відстань 240 км?)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Якщо якесь тіло за будь-які рівні проміжки часу проходить однакові шляхи, то його рух називають рівномірним.
Рівномірний рух у природі зустрічається дуже рідко. Приблизно однакові шляхи за однаковий час проходить Земля, обертаючись навколо Сонця, кінець стрілки годинника.
Більшість рухів не є рівномірними. Наприклад, потяг, відходячи від станції, проходить за однакові проміжки часу все більші й більші шляхи. Наближаючись до станції, він, навпаки за однакові проміжки часу проходить щоразу менші шляхи. Такий рух є прикладом нерівномірного руху.
Часто для характеристики руху використовують середню швидкість руху. Як її розуміти ? Розглянемо такий приклад
Який зріст учнів вашого класу? Як визначити середній зріст учнів класу? Що для цього потрібно зробити?
Давайте цей прийом спробуємо застосувати для знаходження середньої швидкості руху.
Наприклад, автомобіль проїхав 0,5 год зі швидкістю 20 км/год, 4 год - зі швидкістю 60 км/год, а 1,5 год - зі швидкістю 40 км/год. Яка середня швидкість руху автомобіля за весь час руху? Якщо застосувати правило обчислення середнього арифметичного, то середня швидкість :
( 20+60+40): 3= 40 км/год
А тепер уважно проаналізуйте задачу, її умову, адже більшість часу автомобіль рухався зі швидкістю 60км/год, а ми отримали середнє значення 40 км/год. Чи правильно ми з вами обрахували середню швидкість руху автомобіля? Звичайно ж ні
ІV. Сприйняття навчального матеріалу.
Під час нерівномірного руху швидкість тіла змінюється. Однак говорять про якусь одну швидкість потяга, автомобіля, хоча знають, що на зупинках їхня швидкість дорівнює нулю, потім – збільшується, а перед наступною зупинкою – зменшується. Яку швидкість мають на увазі, наприклад , коли кажуть, що швидкість потяга 60 км/год?
Коли йдеться про швидкість нерівномірного руху, розглядають середню швидкість руху на певному відрізку шляху або за певний проміжок часу руху. Щоб її визначити, пройдений шлях ділять на час руху, тобто роблять так само, як під час обчислення швидкості рівномірного руху і ні в якому разі не обчислюють як середнє арифметичне.
Розгляньмо попередню задачу:
s
Vc = -----;
t
S =S1 +S2 + S3 ;
S1=20 км/год * 0,5 год =10 км
S2 =60 км/год * 4 год =240 км
S3 =40 км/год * 1,5 год =60 км
S =10км +240 км+60 км= 310 км
t = t 1 + t 2 + t 3 t =0,5 год+4год +1,5 год= 6 год
Vc – ?
Vc=310 км / 6 год = 51,7 км/год
Порівняйте зі значенням, яке ми отримали з вами на початку уроку. Зробіть висновок.
Знаючи швидкість і час рівномірного руху тіла, можна визначити пройдений ним шлях: S =V* t
Отже, щоб визначити шлях, пройдений при рівномірному русі, треба швидкість помножити на час його руху.
Якщо шлях і швидкість рівномірного руху тіла відомі, то можна визначити час цього руху :
s
t = -------;
V
За середньою швидкістю можна обчислити шлях або час руху:
s
t = -------; S =Vс * t;
Vс
З формул ми бачимо, що шлях пройдений тілом, прямо пропорційний часу. Така залежність на графіку зображується прямою лінією. З графіка можна визначити шлях, пройдений тілом у будь-який момент часу, можна визначити швидкість руху тіла, за нахилом графіка можна оцінювати швидкість тіла або порівнювати швидкості різних тіл: чим більша швидкість, тим графік руху крутіший.
Демонстрація на таблиці «Графічне зображення руху» характеристик руху.
За малюнком 4.3 визначити швидкість тіл та порівняти їх. Побудувати графік залежності швидкості руху від часу для даних двох тіл.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків .
Розв’язування задач
( 0,5 км/хв; 1, 2 км/хв; 0,81 км/хв.)
(18 км/год)
( 4 км/год)
VІ . Узагальнення знань.
1. Записати означення середньої швидкості:
Середня швидкість – це фізичне величина, яка характеризує нерівномірний рух і чисельно дорівнює відношенню шляху, пройденого тілом, до проміжку часу, за який цей шлях пройдено.
2. Заповнити таблицю «Фізичні величини»
№ |
Назва фізичної величини |
позначення |
Основна одиниця |
Формула |
Вимірювальний прилад |
1 |
Шлях |
S |
м |
S=V t |
Метр, сантиметрова стрічка, рулетка |
2. |
Час |
t |
С |
t = S/V |
Годинник, секундомір, метроном |
3. |
Швидкість |
V |
м/с |
V = S/ t |
Спідометр
|
4. |
Середня швидкість |
Vс |
м/с |
Vс = S/ t |
|
VІІ. Підсумки уроку.
Інтерактивна вправа « Метод ПРЕС»
Я вважаю, що…
…тому що…
…наприклад,…
Отже,…
VІІІ. Домашнє завдання.
9 год 00 хв найближчого четверга проповз по стінці 42 см. З якою середньою швидкістю рухався равлик?
(0,000003 м/с)