Урок фізики в 8 класі "Електричний струм. Дії електричного струму."

Про матеріал
Мета уроку полягає в з'ясуванні фізичної природи електричного струму; вказати умови його виникнення та існування, ознайомити учнів з діями електричного струму; розвивати спостережливість, допитливість, робити логічні висновки; виховувати почуття відповідальності за дотримування правил техніки безпеки при роботі з електричним струмом.
Перегляд файлу

Фізика 8 клас                                                                                                    

 

Тема. Електричний струм. Дії електричного струму.

Мета: з'ясувати фізичну природу електричного струму, вказати умови його виникнення та існування, ознайомити учнів з діями електричного струму; розвивати спостережливість, допитливість, робити логічні висновки; виховувати почуття відповідальності за дотримування правил техніки безпеки при роботі з електричним струмом.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання та наочність: прилади для демонстрації дій електричного струму, навчальна презентація, відеофрагмент.

Демонстрації: дії електричного струму — теплова, хімічна, магнітна.

 

Хід уроку

I. І. Організаційний етап.

Вітання.

  • Як настрій діти? Посміхніться один одному. Ми починаємо з вами подорож у чарівне місто Електромережа. Електростатичний путівник ми вже вивчили і тепер рушаймо дали. 

 

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Чи вірити ви у дива? А чи любити ви мультики?

Перегляд фрагменту м/ф «Смішарики. Пін-код. Електробитва»

  • Як ви гадаєте, яка ж тема нашого уроку? (учні відповідають)

Сьогодні існує багато електричних побутових приладів:

  • телевізор;
  • комп’ютер;
  • холодильник;
  • пральна машина.
  • Чому ці прилади називають електричними? (їх робота заснована на діях електричного струму)
  • Що таке електричний струм?

На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що таке електричний струм і якими є його дії.

На усі запитання дасть відповідь наша тема: «Електричний струм. Дії електричного струму»

IІІ.  Сприйняття та засвоєння нового мате­ріалу.

План вивчення нової теми

  • Електричний струм.
  • Умови існування електричного струму.
  • Напрямок електричного струму.
  • Дії електричного струму.
  • Дія електричного струму на організм людини.

1. Поняття електричного струму

Є такий анекдот:

Wikipedia : Я знаю все

Google : Я знайду все

ВКонтакте : Я знаю усіх

Internet : Без мене ви ніхто

Електричний струм : Ну-ну

 

      Ми з вами досить часто використовуємо елек­тричну енергію і нам досить складно пристосу­ватися до перебоїв з її постачанням, коли струм в мережі зникає всі ми відчуваємо багато дискомфорту в побуті: не можемо дивитись телевізор, слухати магнітофон, не працює холодильник, пральна машина, комп'ютер, зупиняються тролейбуси, трамваї, електропотяги.

      Коли ми вимовляємо слово «струм», то маємо на увазі, що щось тече, струменіє, рухається по проводах. Що ж може текти по проводах? Можна припустити, що там є якісь частинки, які здатні переміщуватися, причому частинки мають бути заряджені. Ми вже знаємо, що речовини поділяються на провідники та діелектрики. Отже, в провідниках є заряджені частинки, що здатні по ньому переміщуватися. Дамо означення електричного струму.

Електричним струмом називають упоряд­кований (напрямлений) рух заряджених части­нок.

 

2. Умови існування електричного струму.

Давайте разом поміркуємо: що потрібно для того, щоб електричний струм з'явився у провіднику?  -  наявність вільних заряджених частинок;

  • треба створити в ньому електричне поле;

Під дією цього поля заряджені частинки, які можуть вільно переміщуватися в цьому провіднику, почнуть ру­хатися в напрямі дії на них електричних сил – ви­никне електричний струм.   

  • замкнуте електричне коло.

Отже, для виникнення електричного струму необхідні вільні заряджені частинки та електричне поле.

 

3. Напрямок електричного струму.

     - Який напрямок прийняти за напрямок електричного струму? Здавалося б, логічно прийняти напрямок, у якому рухаються вільні електрони, але історично склалося так, що закони електростатики створювались в часи, коли про електрони вченим просто не було нічого відомо.

За напрямок електричного струму умовно прийняли той напрямок, у якому рухаються (або могли б рухатись) позитивні заряди, тобто напрямок від додатного полюса джерела струму до від'ємного.

 

4.  Дії електричного струму:

Чи можемо ми, дивлячись на провідник, з'ясувати, чи існує в ньому електричний струм на даний момент? (Учні висувають свої гіпотези).

Ми не можемо побачити заряджених частинок. Про наявність електричного струму в провіднику можна робити висновок лише з різних явищ, які спричиняються електричним струмом. Деякі з цих дій легко спостерігати на досліді. З'ясуємо, які дії може вчиняти електричний струм.

 

Групи учнів отримали попереджувальне експериментальне завдання и зараз продемонструють нам дії електричного струму.

      Перед проведенням дослідів нам необхідно згадати техніку безпеки. А які ж правила техніки безпеки при роботі з електричними ланцюгами в кабінеті фізики?  (Бесіда з БЖ).

Завдання групі:  

  • Виберіть на демонстраційному столі обладнання для досліду відповідно до малюнка.
  • Зберіть ланцюг за схемою.
  • Сформулюйте гіпотезу про передбачувану дію струму.
  • Проведіть дослід.
  • Зробіть висновки.
  • Наведіть приклади застосування даної дії

Завдання:

1. Теплова дія струму (1група)

Якщо після пропускання струму через метале­ву дротину доторкнутися до неї, то можна відчути, що вона нагрілася. Крім цього видно, що дротина стала довшою і провисла. Її можна навіть розжа­рити до червоного кольору. Отже, струм чинить теплову дію. Теплова дія струму використовується в усіх побутових електронагрівальних приладах, вона спостерігається і в електричних лампах роз­жарення.

 

2. Магнітна дія струму (2 група)

Досліди свідчать, що електричний струм чинить магнітну дію. Якщо мідний ізольований провід намотати на залізний цвях і з'єднати з джерелом струму, то така конструкція намагнічується і може притягувати до себе невеличкі залізні предмети: цвяшки, залізну стружку. Якщо струм в обмотці зникає (розмика­ється коло), вона розмагнічується. Це – модель електромагніту.

 

 

3. Хімічна дія струму(3 група)

Під час проходження електричного струму через деякі водні розчини кислот, лугів і солей на електродах, які занурені у цей розчин, виді­ляються речовини, що є у розчині. Так, при про­пусканні струму через розчин мідного купоросу на негативно зарядженому електроді виділяється мідь. У цьому полягає хімічна дія струму. Хімічну дію стуму використовують для добування деяких чистих металів (наприклад міді, алюмінію) або по­криття одних металів шаром іншого.

 

  • А зараз познайомимося з деякими подробицями, що стосуються небезпеки, яку може представляти електричний струм.

 

5. Повідомлення учнів на тему: «Дія електричного струму на організм людини».

 

Опорний конспект учнів:

Електричний струм — упорядкований (напрямлений) рух заряджених частинок.

Умови існування струму: наявність вільних заряджених частинок; електричне поле.

За напрямок електричного струму умовно прийняли той напрямок, у якому рухаються (або могли б рухатись) позитивні заряди, тобто напрямок від додатного полюса джерела струму до від'ємного.

Дії струму: теплова, хімічна, магнітна.

 

 

ІV. Узагальнення знань

1. Гра: Вірю - не вірю.

  1. Ми знаемо, що усі речовини є провідниками електричного струму.
  2. Щоб електричний струм з'явився у провіднику, треба створити в ньому електричне поле.
  3. Електричним струмом називають хаотичний рух заряджених частинок.
  4. Умови існування струму: наявність вільних заряджених частинок; електричне поле.
  5. Теплову дію струму використовують у промисловості: видобування алюмінію, міді й інших металів.
  6. Хімічна дія струму використовується в усіх побутових електро-нагрівальних приладах, вона спостерігається і в електричних лампах розжарення.
  7. Магнітна дія струму була використана при побудові електромагніту.
  8. Електричний струм, діючий на організм людини, може призвести до різних уражень шкіри, очей.
  9. Діями електричного струму називають всі явища, що спостерігаються у навколишньому світі.

Взаємоконтроль знань.

2. Яка дія струму?

Відгадати за малюнком дії струму.

 

V. Підсумки уроку.

 Рефлексія.

  • Що вам більше всього сподобалося на уроці?
  • На наступному уроці нам необхідно буде подолати пустелю провідності, тому гарно підготуйтесь в похід та виконайте домашнє завдання.

VI. Домашнє завдання (диференційно).

Завдання за підручником: Опрацювати § 23 – 24, вправа № 23 (1, 4, 5); № 24 (2 – 4)

Додаткове завдання:

  1. Проведіть у побуті спостереження різних дій електричного струму.
  2. Опишіть дію електричного струму в таблицю:

Дія струму

Прояв дії

Приклади застосування

Теплова

 

 

Світлова

 

 

Хімічна

 

 

Магнітна

 

 

На організм людини

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kostina Julia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 24. Дії електричного струму
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
3998
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку