Фізика 8 клас
Тема. Електричний струм. Дії електричного струму.
Мета: з'ясувати фізичну природу електричного струму, вказати умови його виникнення та існування, ознайомити учнів з діями електричного струму; розвивати спостережливість, допитливість, робити логічні висновки; виховувати почуття відповідальності за дотримування правил техніки безпеки при роботі з електричним струмом.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: прилади для демонстрації дій електричного струму, навчальна презентація, відеофрагмент.
Демонстрації: дії електричного струму — теплова, хімічна, магнітна.
Хід уроку
I. І. Організаційний етап.
Вітання.
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку.
Перегляд фрагменту м/ф «Смішарики. Пін-код. Електробитва»
Сьогодні існує багато електричних побутових приладів:
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, що таке електричний струм і якими є його дії.
На усі запитання дасть відповідь наша тема: «Електричний струм. Дії електричного струму»
IІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
План вивчення нової теми
1. Поняття електричного струму
Є такий анекдот:
Wikipedia : Я знаю все
Google : Я знайду все
ВКонтакте : Я знаю усіх
Internet : Без мене ви ніхто
Електричний струм : Ну-ну
Ми з вами досить часто використовуємо електричну енергію і нам досить складно пристосуватися до перебоїв з її постачанням, коли струм в мережі зникає всі ми відчуваємо багато дискомфорту в побуті: не можемо дивитись телевізор, слухати магнітофон, не працює холодильник, пральна машина, комп'ютер, зупиняються тролейбуси, трамваї, електропотяги.
Коли ми вимовляємо слово «струм», то маємо на увазі, що щось тече, струменіє, рухається по проводах. Що ж може текти по проводах? Можна припустити, що там є якісь частинки, які здатні переміщуватися, причому частинки мають бути заряджені. Ми вже знаємо, що речовини поділяються на провідники та діелектрики. Отже, в провідниках є заряджені частинки, що здатні по ньому переміщуватися. Дамо означення електричного струму.
Електричним струмом називають упорядкований (напрямлений) рух заряджених частинок.
2. Умови існування електричного струму.
Давайте разом поміркуємо: що потрібно для того, щоб електричний струм з'явився у провіднику? - наявність вільних заряджених частинок;
Під дією цього поля заряджені частинки, які можуть вільно переміщуватися в цьому провіднику, почнуть рухатися в напрямі дії на них електричних сил – виникне електричний струм.
Отже, для виникнення електричного струму необхідні вільні заряджені частинки та електричне поле.
3. Напрямок електричного струму.
- Який напрямок прийняти за напрямок електричного струму? Здавалося б, логічно прийняти напрямок, у якому рухаються вільні електрони, але історично склалося так, що закони електростатики створювались в часи, коли про електрони вченим просто не було нічого відомо.
За напрямок електричного струму умовно прийняли той напрямок, у якому рухаються (або могли б рухатись) позитивні заряди, тобто напрямок від додатного полюса джерела струму до від'ємного.
4. Дії електричного струму:
Чи можемо ми, дивлячись на провідник, з'ясувати, чи існує в ньому електричний струм на даний момент? (Учні висувають свої гіпотези).
Ми не можемо побачити заряджених частинок. Про наявність електричного струму в провіднику можна робити висновок лише з різних явищ, які спричиняються електричним струмом. Деякі з цих дій легко спостерігати на досліді. З'ясуємо, які дії може вчиняти електричний струм.
Групи учнів отримали попереджувальне експериментальне завдання и зараз продемонструють нам дії електричного струму.
Перед проведенням дослідів нам необхідно згадати техніку безпеки. А які ж правила техніки безпеки при роботі з електричними ланцюгами в кабінеті фізики? (Бесіда з БЖ).
Завдання групі:
Завдання:
1. Теплова дія струму (1група)
Якщо після пропускання струму через металеву дротину доторкнутися до неї, то можна відчути, що вона нагрілася. Крім цього видно, що дротина стала довшою і провисла. Її можна навіть розжарити до червоного кольору. Отже, струм чинить теплову дію. Теплова дія струму використовується в усіх побутових електронагрівальних приладах, вона спостерігається і в електричних лампах розжарення.
2. Магнітна дія струму (2 група)
Досліди свідчать, що електричний струм чинить магнітну дію. Якщо мідний ізольований провід намотати на залізний цвях і з'єднати з джерелом струму, то така конструкція намагнічується і може притягувати до себе невеличкі залізні предмети: цвяшки, залізну стружку. Якщо струм в обмотці зникає (розмикається коло), вона розмагнічується. Це – модель електромагніту.
3. Хімічна дія струму(3 група)
Під час проходження електричного струму через деякі водні розчини кислот, лугів і солей на електродах, які занурені у цей розчин, виділяються речовини, що є у розчині. Так, при пропусканні струму через розчин мідного купоросу на негативно зарядженому електроді виділяється мідь. У цьому полягає хімічна дія струму. Хімічну дію стуму використовують для добування деяких чистих металів (наприклад міді, алюмінію) або покриття одних металів шаром іншого.
5. Повідомлення учнів на тему: «Дія електричного струму на організм людини».
Опорний конспект учнів:
Електричний струм — упорядкований (напрямлений) рух заряджених частинок.
Умови існування струму: наявність вільних заряджених частинок; електричне поле.
За напрямок електричного струму умовно прийняли той напрямок, у якому рухаються (або могли б рухатись) позитивні заряди, тобто напрямок від додатного полюса джерела струму до від'ємного.
Дії струму: теплова, хімічна, магнітна.
ІV. Узагальнення знань
1. Гра: Вірю - не вірю.
Взаємоконтроль знань.
2. Яка дія струму?
Відгадати за малюнком дії струму.
V. Підсумки уроку.
Рефлексія.
VI. Домашнє завдання (диференційно).
Завдання за підручником: Опрацювати § 23 – 24, вправа № 23 (1, 4, 5); № 24 (2 – 4)
Додаткове завдання:
Дія струму |
Прояв дії |
Приклади застосування |
Теплова |
|
|
Світлова |
|
|
Хімічна |
|
|
Магнітна |
|
|
На організм людини |
|
|