Пасічник Д.Є.
Урок географії у 10 класі
Тема: Японія. ЕГП, Історико-культурні особливості, населення. Роль науки і високих технологій в економіці. Галузева і територіальна структура господарства. Спеціалізація країни в світовому господарстві. Зовнішньо-економічні зв’язки
Мета:
навчальна - сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства Японії; визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни;
розвивальна - розвивати уміння складати економіко-географічну характеристику країни, працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами, графіками.
виховна - виховувати комплексне ставлення до країн і народів, виховувати економічне мислення, розуміння об’єктивності світових інтеграційних процесів.
Обладнання: політична та фізична карти Азії, атласи, підручники, таблиці, діаграми.
Методи та прийоми навчання: розповідь вчителя, розповідь з елементами бесіди, робота з підручником, бесіда, робота з картами.
Тип уроку: комбінований.
Хід роботи :
1. Організаційний момент (1 хв.)
2. Актуалізація опорних знань (7 хв.)
3. Повідомлення теми та мети уроку (2 хв.)
4.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності (3 хв.)
5. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)
6. Закріплення вивченого матеріалу (3 хв.)
7. Підсумки уроку (2 хв.)
8. Домашнє завдання (2 хв.)
Хід уроку
Структурні елементи уроку |
Трива-лість (хв.) |
Діяльність учителя |
Діяльність учнів |
1.Організаційний момент |
1 |
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Перевірка присутніх. |
Привітання |
2. Актуалізація опорних знань |
7 |
Перевірка домашнього завдання • Які субрегіони виділяють у межах регіону Азія? Покажіть їх на карті. • Які країни входять до складу цих регіонів? • На які природні ресурси багаті країни Азії? • Які демографічні проблеми актуальні для багатьох країн Азії? • Які країни Азії найбільш економічно розвинені? • Чим пояснюється сільськогосподарська спеціалізація економіки більшості країн Південної і Південно-Східної Азії?
|
Відповіді учнів:
|
3. Повідомлення теми та мети уроку |
2 |
Темою нашого сьогоднішнього уроку є: «Японія. ЕГП, Історико-культурні особливості, населення. Роль науки і високих технологій в економіці. Галузева і територіальна структура господарства. Спеціалізація країни в світовому господарстві. Зовнішньо-економічні зв’язки
|
Учні записують тему уроку до зошитів. |
4.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності |
3 |
Розповідь учителя Японію часто називають країною XXI століття. Країна за кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу — США і Західній Європі. Але Японія — це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі європейцеві. Англійка Еліза Скідмор у книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія — загадка нашого століття, японці — це найнезбагненніший, найпарадоксальніший з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони такі мальовничі, театральні і артистичні, що часом здаються нацією позерів; увесь їх світ — ніби сцена, на якій вони грають». на сьогоднішньому уроці ми матимемо змогу збагнути бодай частково особливості загадкового «японського дива та познайомитися з незвичайними для нас традиціями.
|
Учні уважно слухають вчителя. |
5. Вивчення нового матеріалу |
25 |
1. «Візитна картка» Офіційна назва — Японія. Площа — 377,7 тис. км2. Населення — 127 млн осіб. Столиця — Токіо. Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки». Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава. 2. Історичний розвиток Японія тривалий час залишалась для європейців закритою країною, що, можливо, врятувало її від колонізації і насильницької європеїзації самобутньої культури. І лише в XIX ст. вона поступово почала відкриватися для іноземців, брати участь у торгівлі ХХ ст. Японія брала участь у трьох великих війнах — російсько-японській і двох світових. Беззастережна капітуляція у Другій світовій війні, підписана Японією в серпні 1945 р., поклала початок повній реорганізації як політичного, так і економічного життя країни. Результатом цієї перебудови стало те, що прийнято називати «японським дивом». З 1946 до 1949 рр. було проведено низку реформ: земельну, що майже повністю ліквідувала поміщицьке землевласництво; знищено великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям; грошову реформу — на зразок реформування німецької марки, що дозволило різко скоротити грошову масу, яка перебувала в обігу, і зупинити інфляцію. У 1968 р. Японія стала третьою державою світу, впритул наблизившись за рядом показників до США і СРСР. Зовнішньоторговельна стратегія Японії засновується на максимальному використанні порівняльних переваг — основному законі міжнародного поділу праці. Як тільки певна галузь японської економіки досягає високих якісно-кількісних показників, вона починає посилено працювати на експорт. Саме тому п’ять видів продукції, що користуються найбільшим попитом на зовнішньому ринку (легкові автомобілі, побутова електроніка, сталевий прокат, автомобілі промислового призначення і мотори), до кінця 1970-х рр. мали в японському експорті частку, що перевищувала 50 %. Структурна перебудова японської економіки набула особливої масштабності на початку 1980-х рр., коли в ході нового етапу НТР з’явився цілий спектр виробництв і галузей. 3. ЕГП Завдання 1. За допомогою карт атласа охарактеризуйте ЕГП Японії.
4. Природні умови і ресурси Завдання 2. За допомогою карт атласа і тексту підручника дайте оцінку природно-ресурсному потенціалу Японії.
5. Населення і культура Розповідь вчителя За прогнозами японських демографів, кількість населення країни в 2010 р. стабілізується на рівні 130 млн осіб. Зараз природний приріст становить 2,6 ‰. Визначною проблемою для Японії стало швидке зростання кількості людей старшої вікової групи за найвищої середньої тривалості життя у світі (чоловіки — 76 років, жінки — 84 роки).Населення Японії відрізняється національною однорідністю (майже 100 % — японці). Серед представників інших національностей найбільша кількість корейців і китайців. Населення розміщене на території країни нерівномірно. За високої середньої густоти — понад 340 осіб/км2 — райони Тихоокеанського узбережжя, де мешкає 2/3 населення Японії, суперничають з найбільш густонаселеними районами світу. Майже 4/5 японців — міські жителі. Міст-мільйонерів 11, найбільша міська аґломерація — Кейхін (Токіо — Йокагама), де в 150 населених пунктах мешкає 25 млн осіб. Разом з двома іншими найбільшими аґломераціями — Хансін (Осака — Кобе — Кіото) і Тюкьо (Наґоя та ін.) — вони утворюють єдину систему — Токійський мегалополіс Токайдо із загальною кількістю населення понад 60 млн осіб. У складі трудових ресурсів переважають кваліфіковані кадри: в Японії безкоштовна середня освіта, а сімейні традиції наказують прищеплювати дітям трудові навички з наймолодшого віку. Чималу роль відіграють також курси, що створюються на підприємствах для підвищення робочої кваліфікації. Державною мовою є японська. Основні релігії — синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм. Буддизм (дзен-буддизм — японське звучання слова чайн-буддизм, від China — Китай) був запозичений передусім середньовічною японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймався як релігія простолюдинів. Завдання 3. За картами атласа визначте провідні галузі промисловості та пояснить географію її розміщення.
7. Сільське господарство На сільське господарство припадає 1 % ВВП. Японці виловлюють до 12 млн т риби й інших морепродуктів. Досягнуто значних успіхів і в аквакультурі: значна кількість риби й молюсків розводиться й вирощується в штучних водоймах і на плантаціях, спеціально створених у морських прибережних водах. 8. Транспорт Транспортна інфраструктура в Японії високо розвинена. Її основою є мережа автомобільних доріг загальною протяжністю понад 800 тис. км. Успішно працює система тунелів, естакад, мостів, які з’єднали чотири головні японські острови. Основну частину внутрішніх перевезень вантажів і пасажирів забезпечують залізничний і автомобільний транспорт. Широко відомі швидкісні пасажирські лінії Японії. У зовнішньоторговельних зв’язках країни помітно зростає частка авіаційного транспорту. Морський транспорт пов’язує країну з усіма регіонами світу. 9. Зовнішньоекономічні відносини Користуючичись данними підручника, опишіть зовнішньоекономічні зв’язки Японіїї
|
Учні засвоюють інформацію
Відповіді учнів Японія — це країна-архіпелаг у Східній Азії, що включає чотири великих острови та 4 тис. островів і острівців, які простягнулися майже на 3400 км із північного сходу на південний схід.Найменша відстань до «великої землі» складає близько 200 км (Республіка Корея). Берегова лінія Японських островів сильно порізана й складає майже 30 тис. км. Держава має дуже значну площу виключної економічної зони.
Відповіді учнів Більш ніж 70 % території Японії займають молоді гори, в основному поздовжнього простягання. Рівнини розташовуються лише на окраїнах островів, серед гір і горбкуватих місцевостей. Для Японських островів і прилеглих ділянок океанічного дна характерна висока сейсмічність. Із рухами земної кори пов’язані цунамі й вулканічна діяльність (близько 200 вулканів). Більша частина Японії розташована в субтропічних широтах, у зоні дії мусонів, тільки північ островів Хонсю й Хоккайдо лежить у межах помірного поясу. У Японії випадає від 1000 до 2500 мм опадів на рік. Для країни характерне спекотливе літо із затяжними дощами й похмурою погодою, тепла осінь, що затьмарюється дією тайфунів, м’яка й малосніжна зима, провесна з мінливою погодою. У країні дуже густа водна мережа. У рослинному світі Японських островів переважають ліси, вони вкривають близько 70 % поверхні Японії. Це один із найвищих показників у світі. Тут мало корисних копалин, є родовища вугілля, сірки, будівельної сировини
Учні слухають
Відповіді учнів : На Японію припадає близько 12 % промислового виробництва світу. В енергетиці країни домінує нафта й газ, хоча останнім часом їх трохи потіснили «мирний атом» (третина виробленої електроенергії) й «енергія падаючої води». Унікальною галуззю в господарському комплексі Японії є чорна металургія. Не маючи значних запасів руд і палива, галузь виробляє близько 100 млн т сталі на рік. Лідером промисловості та й усієї сучасної японської економіки є машинобудування, насамперед наукомістке. На машинобудування припадає більш ніж 70 % експорту й 40 % промислової продукції, причому майже половина — це продукція радіоелектроніки. Японія виробляє 8 млн легкових автомобілів і 4 млн вантажівок. За цим показником вона посідає 2-е місце у світі. Найважливіші центри автомобілебудування тяжіють до портів, найбільше заводів побудовано в Наґої, Хіросімі й Токіо. Світове значення має й багато інших галузей і виробництв, серед яких целюлозно-паперова й поліграфічна, особливо значні обсяги виробництва паперу й картону.
Відповіді учнів : Основними торговими партнерами Японії також є ФРН, Австралія, Канада, Південна Корея і Китай. Збільшуються обсяги торгівлі з країнами Південно-Східної Азії (29 % зовнішньоторговельного обігу).За вартістю експорту готових промислових виробів 64 % припадає на машини та обладнання. Міжнародною спеціалізацією Японії є продукція наукомістких високотехнологічних виробництв. Істотно змінюється структура імпорту Японії: зменшується частка сировинних товарів, і збільшується частка готової продукції, особливо виробів з НІК Азії: кольорових телевізорів, відеокасет, магнітофонів, запасних частин тощо.Найважливішим напрямом зовнішньоекономічної діяльності Японії є експорт капіталу. За обсягом інвестицій (близько 50 млрд дол. на рік) країна є одним зі світових лідерів нарівні з США і Великою Британією. Японські інвестиції в іноземні продуктивні потужності насамперед сконцентровані в США і нових індустріальних країнах Азії.
|
6. Закріплення вивченого матеріалу |
3 |
Підсумкове опитування : • Які чинники сприяли перетворенню Японії на високорозвинену державу? • Якими головними особливостями характеризується галузева структура японської промисловості? • Чому японська промисловість спеціалізується саме на виробництві наукомісткої продукції? • Чому в Японії не має трубопровідного і річкового транспорту?
|
Відповіді учнів:
|
7. Підсумки уроку |
2 |
Японія — один із центрів світового господарства і найбільш економічно розвинена держава Азії. Японія має досить вигідне економіко-географічне положення, яке дозволяє їй розвивати економічні відносини з багатьма країнами світу. Нестача ресурсної бази Японії компенсується високою кваліфікацією трудових ресурсів, що поєднується із впровадженням новітніх досягнень науки й активною діяльністю японських капіталу і менеджменту. Японія бере активну участь у міжнародному поділі праці як постачальник продукції наукомістких галузей промисловості і великий інвестор капіталу.
Оцінювання роботи учнів на уроці |
Учні уважно слухають вчителя. Дають щоденники на оцінки. |
8. Домашнє завдання |
2 |
Опрацювати §36
|
Учні записують домашнє завдання. |