Урок-гра "Мій рідний край" для учнів 5-6 класів

Про матеріал

Сценарій першого уроку "Мій рідний край" для учнів 5-6 класів.

Мета: розвивати інтерес учнів до вивчення історії, географії, культури України та традицій рідного краю, зміцнювати їхнє почуття національної гордості й гідності, виховувати патріотизм.

Завдання:

- виховання в учнів патріотизму, ціннісного ставлення до Батьківщини;

- усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;

- розширення кола знань з історії України та рідного краю, а також країн Євопи;

- стимулювання дитячої спостережливості, уваги, ініціативи, творчості.

Перегляд файлу

СЦЕНАРІЙ

ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ-ГРИ

"МІЙ РІДНИЙ КРАЙ"

для учнів 5 класу

 

Мета: розвивати інтерес учнів до вивчення історії, географії, культури України та традицій рідного краю, зміцнювати їхнє почуття національної гордості й гідності, виховувати патріотизм.

Завдання:

- виховання в учнів  патріотизму, ціннісного ставлення до Батьківщини;

- усвідомлення духовної єдності з українським народом та своєї національної ідентичності;

- розширення кола знань з історії України та рідного краю, а також країн Євопи;

- стимулювання дитячої спостережливості, уваги, ініціативи, творчості.

Примітка. Для роботи на уроці учні об’єднуються у три команди.

Хід уроку

1. Звучить у записі пісня «Океану Ельзи» „Я не здамся без бою”.

2. Вступне слово вчителя.

Жодна з держав не може вважати себе ані розвиненою, ані демократичною, якщо її громадяни не знають свого минулого. Особливо потрібно його знати нам, українцям. Адже від нас цілеспрямовано, упродовж століть намагались відібрати історичну пам'ять, а отже, й позбавити національної гідності, перетворити на рабів із синдромом меншовартості. А тим часом наша історія, наша культура, наші традиції, може, й найдавніші у світовій цивілізації. Численні археологічні дослідження підтвердили, що на території сучасної України задовго до античної Еллади та Стародавнього Єгипту була високо розвинута культура.

Де коріння сильне й глибоке, там і дерево сильне, воно бурям і стихіям ста­вить могутній опір. Звісно, що сила дуба зберігається не лише в його могутньому стовбурі і пишній кроні, а й, переважно, — у корінні.

Перекотиполе зі слабким корінням безсиле у боротьбі з вітрами, які женуть його, куди їм заманеться. І не дивно, що воно зрештою опиняється у проваллі, де знаходить свій кінець.

Ви, юне покоління, є тією молодою парослю, з якої розквітне пишна крона нашого народу. Але, нагадую, за умови, що вона живитиметься глибоким корінням, яким є мова народу, його історія, культура, мистецтво, звичаї і традиції. Наскільки старанно ви їх вивчаєте та засвоюєте, якоюсь мірою покаже сьогоднішня патріотична гра "Чи знаєш ти свій рідний край?" Кожна група отримає свої завдання, які їй потрібно буде вирішити. А нагородою для всіх буде дружба і гарний настрій.

3. Гра.

Завдання перше –  „Державні символи”

Склади пазли. Які державні та народні символи?

І команда – тризуб, калина

ІІ команда – гімн, вишиванка

ІІІ команда – прапор, Кобзар.

Учні складають пазли та називають символи, які вони отримали.

Завдання друге – „Хто більше”(карта України  на парті)

Командам пропонується записати  в алфавітному порядку назви міст, річок.

Варіант 1. Записати в алфавітному порядку назви українських міст (напроти кожної букви алфавіту по одній назві).

Варіант 2. Записати в алфавітному порядку прізвища видатних людей України (історичних діячів, учених, митців, героїв визвольних змагань).

Варіант 3. Записати в алфавітному порядку назви українських річок (напроти кожної букви алфавіту по одній назві).

Завдання третє «Відомі постаті»

На дошці портрети відомих постатей України . Учні називають, хто це.

Т. Шевченко, Л. Українка, І. Франко, Б. Хмельницький, П. Порошенко, Л. Костенко.

Завдання четверте – "Історичне"

Учні витягують питання навмання (5 питань кожній команді) і 1 хвилина на роздуми.

Варіант 1

  1. Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман)
  1. Кого з руських князів і за що іменують Великим? (Володимира Хрестителя)
  2. Як стародавні греки називали Дніпро? (Борисфен)
  3. Ім'я руської княгині-християнки. (Ольга)
  4. Автор першого збірника законів "Руська правда". (Князь Ярослав Мудрий)
  5. Столиця України. (Київ)
  6. Перша столиця України? (Харків)
  7. Герої якої битви поховані на Аскольдовій могилі? (Під Крутами)
  8. Назвіть автора слів гімну України. (Чубинський)
  9.               Назвіть автора музики Гімну України. (Вербицький)
  10.               Від чийого імені отримав назву руський алфавіт? (Кирило, Кирилиця)
  11.               Звідки походила дружина турецького султана Роксолана Хурем? (З Рогатина)
  12.               Назвіть ім'я сестри засновників Києва? (Либідь)
  13.               Назвіть засновників Києва. (Кий, Щек, Хорив та Либідь)
  14.               В якому році Україна здобула свою незалежність? (1991)
  15.               Як називається Основний закон України? (Конституція України)
  16.               Як називалася козацька держава? (Запорізька Січ)
  17.               Головна річка України. (Дніпро)

Завдання п’яте – «Склади прислів’я»

Варіант 1.

Хліб та вода – козацька їда

Не краса красить, а розум

Скрізь добре, проте вдома - найкраще

Варіант 2.

Книга вчить, як на світі жить

За рідний край – життя віддай

Хто сміється, тому не минеться

Варіант 3.

Там добре, де нас немає

Світ не без добрих людей

Будеш з книгою дружити, буде легше в світі жити

Завдання шосте «Український побут»

Поєднай.

Учні 3 команди поєднують  предмети українського народного мистецтва і побуту з їх назвами.

http://www.mukachevo-art.net/start.html?func=download&catid=40&id=189

стародавня люлька

Деревяні духові та ударні інструменти Кінець форми

 

Деревяні духові та ударні інструменти

http://posibnyky.vntu.edu.ua/narodniy_rkestr/images/30.jpg                 

http://poez.in.ua/images/Lira.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Small_oven_fork.24%2B0.3c.jpg/220px-Small_oven_fork.24%2B0.3c.jpg

SpinnrockNyproduktion.jpg

1  праски

2 –  люлька

3 – музичні інструменти (ТРІСКАЧКИ – набір дерев'яних дощечок (20), які нанизані на жильну струну й утворюють сухий та різкий звук. РУБЕЛЬ – дошка з нарізаними поперек зубцями. Найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є БУБОН (решітка). Легкий дерев'яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, – це найпростіша конструкція бубна, що був відомий на Україні ще за часів Київської Русі. Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили вигляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику, входив до складу полкової музики війська Запорізького. Із західних областей України в інші регіони країни прийшов екзотичний ударний інструмент, що за специфічне забарвлення звуку зветься БУГАЙ. У невеличкій конусоподібній діжечці верхній отвір обтягнуто шкірою. До неї в центрі прикріплено пучок конячого волосся. Музикант зволоженими у квасі руками сіпає за волосся і видобуває найбільш стійкі звуки акорду).

4 – музичні інструментиРЕМБІТА, РІГ, РІЖКИ. Трембіта, народний духовий дульцевий музичний інструмент, рід дерев'яної труби, обгорнутої березовою корою без вентилів і клапанів. Довжина до 3 м, діaметр (30 мм) збільшується у розтрубі; у вузький кінець трембіти вставляється рогове або металеве дульце (пищик). Висота звукового ряду трембіти залежить від її величини. Мелодію виконують переважно у верхньому реґістрі. Трембіта поширена у східній частині Українських Карпат, зокрема на Гуцульщині. Вона виконує роль інформатора про різні події на селі (колядників, що наближаються, весілля, смерть, похорон) відповідною кличкою чи сумною тужливою мелодією. На трембіті виконують також вівчарські награвання. Часом гру трембіти включають до оркестри. ВОЛОДИМИРСЬКИЙ РІЖОК отримав поширення у ХVІІІХІХ ст. в центральних губерніях Росії. Ріжок має м'який тембр, дещо гугнявий, нагадує звучання гобою. За характером більш світлий).

5   дримба (варган) є давнім язичково-щипковим інструментом Карпатського регіону. Цей інструмент відомий під різними назвами у багатьох народів світу. Найпоширеніша його назва – варган (від грецького opyavov – органон, тобто інструмент). За іншою версією, варган походить від старослов'янського слова "варги" – уста.

6 – ліра струнно-клавішно-смичковий інструмент із колесом, яке крутиться і тертям об струни видобуває звук. Цей інструмент мав ще одну назву –  рилля.

7 –  рогач

8 – прялка

9 – бандура

10 – кобза

11- серп

12 – коромисло

13 – лютня

14 – рогач

15 - макітра

 

Вчитель. Нам постійно твердять про те, що Україна вже є європейською державою, але чи це дійсно так?

Напевно, Україна зможе по праву вважатися такою, коли в кожного її громадянина будуть європейська свідомість, європейське мислення, європейське бачення, європейська поведінка і … європейський рівень життя.

«Для того, щоб почати велику подорож – потрібно зробити перший крок», -  сказав                 Лао-Цзи. Він не знав, що через багато років, ця фраза стане філософією Євроінтеграційної політики України, де кожен повинен усвідомити свою Європейську приналежність, тим самим зробивши такий важкий перший крок.

Україна – одна з найбільших держав Європи і межує з сімома країнами.

  • Назвіть ці країни (Росія, Білорусія, Польща. Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова).

Отже,  майбутнє України тісно пов’язане з майбутнім Європейського Союзу.

Європейський Союз був створений у 1992 році. До нього входять 28 країн.Україна упевнено стоїть на шляху євроінтеграції.

 

Та кожен справжній європеєць любить та знає історію своєї країни. Святою для кожного є земля, де він народилася і зробив свій перший крок. І чим дорослішою стає людина, тим глибшає її любов до батьківщини...

Ви гарно знаєте історію своєї країни, а зараз перевіримо ваші знання про європейські держави.

 

Завдання сьоме –  „ Географічне лото”

 

 (Діти отримують 2 набори карток - один з назвами країн, інший - з столицями. Їм необхідно розкласти картки у відповідності один з одним - країна та її столиця. Для полегшення завдання діти можуть отримати карту Європи.)

Країни:

  1. Австрія - Відень.
  2. Чехія - Прага.
  3. Греція - Афіни.
  4. Італія - Рим.
  5. Швеція - Стокгольм.
  6. Франція - Париж.
  7. Німеччина - Берлін.
  8. Словаччина – Братислава
  9. Польща – Варшава
  10.          Литва - Вільнюс

Завдання восьме – «Для кмітливих»

Варіант 1.

Якщо правильно виконаєте дії, то дізнаєтеся скільки зірочок на прапорі ЄС.

36:6+6=12

Варіант2.

Якщо правильно виконаєте дії, то дізнаєтеся скільки років є незалежною наша країна.

4*9-9=27

Варіант 3.

Якщо правильно виконаєте дії, то дізнаєтеся скільки медалей завоювали українські спортсмени на Літніх олімпійських іграх в 2016.

250*3-740+1=11

Вчитель.  СИМВОЛИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

Історія створення прапору починається у 1955 році.

Коло з 12 золотих зірок на блакитному тлі. Число зірок не має нічого спільного з кількістю країн-членів організації. У різних традиціях «12» є символічним числом, що означає абсолютну досконалість. Це також і кількість місяців у році, і кількість цифр на циферблаті годинника, тоді як коло є ще й символом єдності.

Прапор представляє ідеал об’єднання народів Європи. На ньому сяє дванадцять зірок, як символ довершеності, повноти та єдності. Прапор залишається незмінним протягом років, незважаючи на розширення ЄС.

 

Гімн. У широкому значенні - це гімн не лише ЄС, але й усієї Європи. Музика гімну взята з Дев’ятої симфонії, яку Людвіг ван Бетховен написав у 1823 році. У фінальній частині своєї симфонії Бетховен поклав на музику слова «Оди радості», написаної у 1785 році Фрідріхом фон Шиллером. У цьому вірші знайшла відгук ідея братання народів, яку поділяв і Бетховен.

Якщо ми хочемо “познайомитися” з новою країною?   Що тоді? Що може допомогти нам дізнатися про неї якомога більше цікавого, нового? Що говорить про країну та її народ більше ніж підручник з географії або історії?

Авжеж,  казки цієї країни!

 Як багато ми знаємо про Європу та ті країни, що входять до неї?

Помандруймо сьогодні до деяких з них, щоб трохи ближче пізнати багатобарвне обличчя європейської культури. І мандрувати ми будемо саме казками та з їхніми героями.

Завдання восьме – «Хто це,»

Франція

Країна романтики та кохання, краси та почуттів. Столиця цієї країни – Париж. Скажіть, а якого відомого французького казкаря ви знаєте?

Так, це Шарль Перо. Які його казки ви знаєте? А чи добре ви їх знаєте? Ось зараз і перевіримо.

Я буду читати опис героя, а ви маєте його вгадати.

  • Вона була дуже доброю та вродливою. Але мачуха не любила її. Дівчина була змушена робити всю тяжку роботу по господарству: чистити котли та каструлі, мити сходи, прибирати в кімнатах, готувати. Спала вона на горищі, біля попелу. (Попелюшка)
  • Коли вона народилася, на свято прийшло багато фей. Всі вони побажали їй щастя, краси, успіху. Але одна, стара фея,  передрекла, що дівчина вколиться веретеном та помре. (Спляча красуня)
  • Дівчинка дуже любила свою бабусю, тому часто носила їй пиріжки. Вона завжди одягала свою улюблену червону накидку з капелюшком. (Червоний Капелюшок)
  • Його ім’я походило від його бороди, якою він дуже пишався. А ще у нього була таємниця, пов’язана з маленькою кімнаткою та ключем від неї. (Синя Борода)
  • Він маленький на зріст, має чотири лапи, вуса та хвіст. На відміну від своїх родичів він вмів розмовляти як людина. Завдяки його розуму та хитрощам його володар став заможним паном. (Кіт у чоботях)

 

Наступна країна – Англія (Великобританія).

Вона відома своїми легендами про королів, лицарів, героїв та грабіжників. Подивимося, чи знаєте ви їхні імена.

  • Він жив у лісі зі своїми друзями, грабував багатих і віддавав все бідним. (Робін Гуд)
  • Цей чоловік об’єднав всю Англію. Він побудував місто, що стало вінцем честі та справедливості. За його круглим столом збиралися кращі з кращих. (Король Артур)

 

Наш новий пункт призначення – це Німеччина.

Дуже довгий час вона складалася з маленьких князівств, кожне з котрих мало свою культуру та літературну спадщину. Але два брати Якоб та Вільгельм ..... (Грімм) вирішили зібрати всі казки.  Чи впізнаєте ви їх головних героїв?

  • Ця компанія складалася з чотирьох друзів з музикальними вміннями. (Бременські музиканти)
  • Вона змушена була піти з дому та жити в лісі з маленькими чоловічками. Адже  мачуха ненавиділа її за вроду. Через це і намагалася вбити дівчину то гребінцем, то яблуком. Але справжнє кохання завжди робить дива. (Снігуронька або Білосніжка)

 

Нашою останньою зупинкою буде – Данія.

Тут народився і творив відомий письменник і казкар – ..... (Ганс Христіан Андерсен). Усім дітям відомі його казки, а вам?

  •                                                             Усі народилися гарними, і лише він був наче маленьке чудовисько. Усі його цуралися. (Гидке каченя)
  •                                                             Вона була холодна наче крига. Мешкала на Півночі і ненавиділа дітей. (Сніжна королева)
  •                                                             Вона танцювала, а він стояв і милувався її красою. Він не був схожий на своїх “братів”. Адже в нього була лише одна нога. (Стійкий олов’яний солдатик)

 

Учитель. Усього на території Європи розташовано 45 незалежних країн, економіка і культура яких тісно пов’язані. Україна, маючи великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу в цілому.

Кожен повинен пам’ятати, що настав час, коли все залежить від спільної взаємодії та співпраці громадян держави Україна - дорослих і молоді.

Майбутнє залежить від кожного з нас

 

Засмутилось кошеня –
Треба в школу йти щодня.
І прикинулося вмить,
Що у нього – хвіст болить.
Довго думав баранець
І промовив, як мудрець:
Це хвороба непроста,
треба різати хвоста.
Кошеня кричить:
Ніколи!
Краще я піду до школи!.

Для того, щоб ви завжди з радістю та посмішкою поспішали до школи , я дарую вам солодкі подарунки з побажанням.

 

 

 

Для довідки.

Бонусне запитання до команди: Для чого дівчині коса?

З давніх-давен вважалося, що дівоча коса слугує для накопичення життєвої сили, необхідної для здоров'я і духовного розвитку. Уважне ставлення до своїх кіс означало турботу про себе і свою силу, бо якщо на голові безлад, то і в голові, ймовірно, також. Коса нагадує візерунок "безконечник" символ зв'язку минулого й майбутнього. Наші прабабусі вірили, що заплетене у косу волосся "заплутує" недобрі думки оточуючих, тож дівчину з косою неможливо зурочити. Також існує безліч народних секретів: стригтися краще на новий місяць, щоб коси краще росли. Розчісувати волосся найкраще дерев'яним гребінцем з так званих "дівочих дерев" яблуні, берези, вишні. Коси наших дівчат були довгі, справді до пояса. Це вважалося, і вважається ще й тепер в Україні за одну з найголовніших ознак дівочої краси. Довга коса честь дівоча! Колись у наших селах парубки за негідну поведінку дівчини силоміць обрізали їй коси і це була ганьба... В селах України наші дівчата ще й досі бояться обрізаних кіс. Що ж до звичаю, як саме заплітати косу, то є різниця між Ліво-та Правобережжям. На Лівобережжі в будень дівчата робили рівний проділ, посередині голови, розчісували волосся на два боки і заплітали у дві коси. Заплетеними косами обвивали голову, ніби вінком. У неділю або в свято дівчата сплітали все волосся в одну косу і вплітали в неї кілька кольорових стрічок-кісників, що разом із косою звисали вздовж спини. На Правобережжі у будні дівчата так само обвивали голову кісьми, ніби вінком; у неділю ж чи на свято заплітали не одну, а дві коси і ті коси звисали вздовж спини без довгих стрічок. Крім того існували спеціально святкові зачіски дівчат на Київщині. Таких зачісок є дві: "у зв'язки" та "в колокілки».

Бонусне запитання до команди: Для чого козаку чуб?

Чому запорізькі козаки носили довгі чуби? Чуб запорізького козака, або, як говорили необізнані люди, оселедець це не просто елемент козацького способу, це ще й ціла легенда. По-перше, потрібно відзначити, що лише зрілі козаки, які вже встигли, що називається, понюхати пороху, мали право на довгий чуб. Така зачіска була під забороною для молодих воїнів. Це не свідчить про ієрархію, а показує, що досвідчені козаки за час проведених битв встигли «заробити» стільки гріхів перед Богом, що ніякими молитвами їх вже не замолити. Запорізький козак був упевнений в тому, що численні гріхи після смерті обіцяють йому лише одне «горіти в пеклі». У зв'язку з цим треба було придумати якесь рішення, здатне пом'якшити козацьку долю. Вихід був знайдений. Він полягав у такому: козак не даремно відрощував собі чуба саме за нього, змилостивившись, Господь таки витягне козака з пекельного полум'я. При цьому досвідчений козак мав носити оселедець так, щоб той спадав на ліву сторону. Це було потрібно для того, щоб волосся скидало нечисту силу, яка, нібито, сиділа у козака на лівому плечі і намагалася штовхнути того на безбожництво. Чуб був відмітною ознакою справжнього козака, який не забув про віру і усвідомив всі свої неправедні вчинки. Саме тому у полонених запорожців турки часто відрубували довгі чуби, щоб їхня віра похитнулася і порятунку з пекла можна було не чекати.