Урок-гра "Розв'язування задач. Атмосферний тиск"

Про матеріал
В розробці уроку розкрито найхарактерніші аспекти змісту навчального матеріалу, зразки розв'язування задач, які забезпечують формування знань і практичних умінь учнів. У процесі розв'язування задач формуються працелюбність, допитливість розуму, самостійність у судженнях, розвивається вміння аналізувати явища. Запропоновані експериментальні задачі є джерелом знань, могутнім методом фізичних досліджень, критерієм дійсних знань про світ.
Перегляд файлу

Тема. Розв’язування задач

Форма проведення: гра „Подорож у країну „Фізика“.

Мета: узагальнити вивчений матеріал, оцінити знання учнів; розвивати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці; формувати інтерес до проведення дослідів та експериментування; перевірити вміння розв’язувати задачі з даної  теми.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Вчитель.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми проведемо його у вигляді гри „Подорож у країну „Фізика“. Вам подобається подорожувати? Так. Прекрасно! Ось маршрут, по якому ми сьогодні підемо.

 

ІІ. Розв’язування завдань.

Місто ерудитів. Тут кожна команда дістає завдання: впізнати на портреті вченого і розповісти про його роботи в галузі фізики. Завдання виконують так: команді демонструють портрет, і члени команди, доповнюючи один одного, розповідають про роботи вченого.

  1. Блез Паскаль (1623 – 1662) – французький вчений.
  2. Отто Геріке(1602 – 1686) – німецький фізик.
  3. Еванджеліста Торрічеллі (1608 – 1647) – італійський вчений.

Приладоград. У цьому місті живуть різні фізичні прилади. Гостям (командам) пропонується пояснити, де застосовують ці прилади, як сприяють вони втіленню в життя законів фізичної країни. До столу викликають 2 учнів. На столі лежать різні фізичні прилади.

  1.    Динамометр                   Один з викликаних учнів розповідає про прилад та нагадує,

 2. Барометр - анероїд    що можна продемонструвати з його допомогою. Другий                                                                                                                                           3. Мензурка              відшукує цей прилад на столі і виконує демонстрацію.

   Далі викликають ще 2 учнів. Тоді наступна розповідь учня

  з другої команди, а демонстрація – з першої. Якщо хтось з    учнів не зуміє виконати демонстрацію, його може замінити

  інший член тієї ж команди.

Острів кмітливих. Тут команда має розв’язати кілька якісних задач. Відповідає з даної команди той, кого обрали капітани інших команд. Якщо даний гравець дає відповідь, то команді зараховується 2 бали; якщо відповідає інший член команди, тоді 1 бал. І по два питання заготувала кожна команда.

Завдання:

  1. Як змінюється атмосферний тиск при підніманні вгору? (зменшується).
  2. Чому в горах атмосферний тиск менший, ніж у долинах?
  3. Чи буде витікати вода з кулі Паскаля, якщо їй дати вільно падати? (ні).
  4. Чи зміниться тиск води на дно відра, якщо у воду опустити м’яч? Чому? (так, збільшиться, бо висота збільшилась).
  5. Чи можна виміряти атмосферний тиск „барометром“ завдовжки 1 м, в якому барометричну трубку заповнили не ртуттю, а водою? (ні).
  6. У квартирі Петрика барометр показує атмосферний тиск 734 мм рт. ст. У квартирі Василька той же барометр показує тиск 736 мм рт. ст. Чия квартира знаходиться вище? (Петрика).
  7. Чи можна у відкритому космосі за допомогою звичайного пилососа очистити поверхню корабля від космічного пилу? (ні).
  8. Чому не провалюється дах будинку, хоча сила атмосферного тиску, що діє на нього, величезна?
  9. Чому куля – зонд (куля з тонкої гумової плівки, наповнена легким газом) тріскає у верхніх шарах атмосфери?
  10.  Чи чинить тиск рідини на дно і стінки посудини на місяці? (ні).
  11. Чи можна виміряти атмосферний тиск барометром, якщо у верхній частині барометричної трубки з’явилась тріщина? (ні, ртуть виллється).
  12.  Коли ми п’ємо воду через соломинку, вона піднімається. Як виникає сила, під дією якої це відбувається? (втягуємо повітря; тиск його в середині трубки виявляється меншим, ніж ззовні; тоді атмосферний тиск заганяє воду нам в рот).
  13. Команди задають запитання, які підготували вдома самостійно.

 

Місто чарівників. Тут командам демонструють 2 – 3 цікаві досліди і пропонують їх пояснити.

Дослід 1. Дістати монету, що лежить у воді, не замочивши пальців рук, за допомогою склянки, сірників і аркуша паперу. (Води в тарілці повинно бути менше, ніж півсклянки)

Пояснення. Щоб виконати завдання, треба зім’яти аркуш паперу, підпалити його і покласти в склянку. Дати час паперу розгорітись. Швидко перевернути склянку і поставити її в тарілку з водою поряд з монетою. Вода потрапляє до склянки. І можна взяти монету.

Тиск газу під час його охолодження зменшується, а зовні залишається атмосферним. Вода під дією сили різниці тисків потрапить до склянки.

Дослід 2. Відварене очищене куряче яйце необхідно розмістити всередині  посудини з вузьким отвором. Яйце повинно залишитись цілим.

Пояснення. Зім’ятий аркуш паперу необхідно підпалити і проштовхнути через отвір у посудину. Як тільки аркуш загасне, закрити отвір яйцем вузьким кінцем донизу. Яйце буде втягнуте всередину посудини.

Місто мислителів. У цьому місті треба розв’язати кількісну задачу. На відміну від інших міст завдання тут індивідуальне. Кількість очок команди складається з оцінок кожного її члена. Задачі можуть бути однаковими для всіх членів команди.

  1. На якій висоті летить вертоліт, якщо барометр в кабіні пілота показує 750 мм рт. ст., а на поверхні землі тиск нормальний?
  2. Який тиск у верхній точці Ейфелевої вежі, якщо на землі барометр показує 750 мм рт. ст., а висота споруди 315 м ?
  3. При вході  в станцію метро барометр показує 101,3 кПа. Визначте, на якій глибині знаходиться платформа станції метро, якщо барометр на цій платформі показує 101,674 кПа. (на кожні 10 м, тиск змінюється на 111 Па).
  4. У шахті встановлено водяний барометр. Яка висота водяного стовпа в ньому, якщо атмосферний тиск у шахті дорівнює 810 мм рт. ст.?
  5. Тиск повітря в магдебурзьких півкулях 10 мм рт. ст. Радіус півкулі 25 см. Яку силу потрібно прикласти, щоб відірвати півкулі одну від одної при нормальному атмосферному тиску.
  6. Розрахуйте тиск атмосфери в шахті на глибині 840 м, якщо на поверхні землі тиск нормальний.

ІІІ. Підсумок уроку.

ІV. Д/з    повторити §22-25, вправа 25 (5, 7, 8).


docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 28.Атмосферний тиск і його вимірювання
Додано
14 жовтня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку