7 клас
Урок-гра на тему «Тиск твердих тіл, рідин і газів»
Мета уроку : поглибити, узагальнити й закріпити знання учнів з теми «Тиск твердих тіл, рідин і газів»; продовжити формувати вміння розв’язувати задачі різного типу: розрахункові, експериментальні, якісні; розвивати спостережливість, вміння аналізувати, інтерес до вивчення фізики; формувати навички колективної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів.
Обладнання: картки для перевірки знань, таблиця для запису результатів, набори приладів, листочки для записів.
Тип уроку: удосконалення знань, умінь і практичних навичок учнів.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Цей урок — нетрадиційне заняття, присвячене контролю знань і вмінь. Він не тільки звіт, але і змагання, що виховує гордість за свої успіхи. Провожу я такі уроки після вивчення великих тем програми.
Урок складається з трьох етапів: теоретичного і практичного турів, підбиття підсумків.
На самому першому уроці вивчення даної теми я кожному школяреві роздаю листи з питаннями, які будуть винесені на теоретичний тур. Ось ці питання:
Число питань можна збільшити, але я вважаю, що приведені вище охоплюють головне в темі.
Одержавши листки, учні на подальших уроках уважно стежать за відповідями своїх товаришів, виділяючи ті, що відносяться до перерахованих питань. За тиждень до цього уроку призначаю членів журі. Завчасно готуємо набори приладів, листочки для записів, таблиці для фіксації одержаних балів за кожен вид роботи, призи для переможців. На найвиднішому місці розміщуємо великий годинник.
2. Урок починається з виконання теоретичних завдань.
Учні по черзі (як сидять за партами) беруть білети з питаннями по теорії, думають хвилину і через 60с відповідають. А під час «хвилини на обдумування» відповідає сусід. Відповідь повинна бути точна, конкретна, лаконічна. За відповідь (як і за доповнення до неї) ставлю оцінку по п’ятибальній системі, а журі фіксує її в таблиці. Теоретичний тур продовжується 15 хв.
3.1 Після нього починається практичний тур, мета якого — перевірити уміння користуватися приладами і навички застосування своїх знань. Клас поділяю на дві команди, кожна одержує своє завдання.
Перша команда
1. Яким приладом і як можна визначити тиск рідини? Провести це вимірювання.
2. 3 кН виразити в ньютонах.
Друга команда
1. Визначити приладами, що знаходяться на вашому столі, тиск атмосферного повітря в Па, кПа, мм рт. ст.
2. Виразити тиск 3 Н/см2 в паскалях.
(Пояснення для вчителя: на кожному столі лежать барометри-анероїди, знаходяться судини з водою і манометри, таблиці фізичних величин.)
Після сигналу «Час» асистенти збирають листочки з результатами виконання завдань і здають їх журі.
3.2 Потім семикласники одержують друге практичне завдання
Фокуси-експерименти.
1. Фокус зі склянкою води. Склянку, заповнену водою більше ніж наполовину, накривають аркушем паперу і різко перевертають. Папір триматиметься. Чому?
Пояснення. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж тиск води і повітря у склянці.
2. Варене куряче яйце саме залазить у пляшку після того, як у ній згорів клаптик паперу. Чому?
Пояснення. Повітря в пляшці розріджене. Зовнішній атмосферний тиск більший, ніж у пляшці.
3. На дно тарілки кладуть монету і наливають трішки води, щоб вона лише прикрила монету. Завдання полягає в тому, щоб дістати монету, що лежить на дні тарілки з водою, не замочивши рук, за допомогою склянки, свічки і сірників.
Пояснення. Тримаючи склянку над полум'ям свічки, прогрівають повітря у склянці протягом 10 с. Потім одразу треба поставити склянку в тарілку з водою поряд із монетою. Через деякий час вода почне втягуватись у склянку і монету можна буде взяти, не замочивши рук. Це відбувається тому, що повітря у склянці холоне і його тиск зменшується і стає менший за атмосферний. Зовні тиск на рівні країв склянки дорівнює сумі тисків атмосферного і водяного стовпа. Вода внаслідок різниці тисків заходить у склянку.
3.3 Третє практичне завдання — розв’язування задач:
Після виконання роботи (на неї відводиться 6 хв.) асистенти збирають листочки, а журі перевіряє їх (члени журі спеціально підготовлені вчителем; крім того, у них є зразки розв’язування задач і відповідей на питання).
Поки йде перевірка виконання завдань і підбиття підсумків по балам для кожного учня, я організовую або гру в лото, або відповіді на якісні питання з серії «Фізика у нас дома». Ось три питання з цієї серії:
4. Останній етап уроку — підбиття підсумків.
Після підрахунку оцінок журі повідомляє результати роботи і виставляє загальні бали. Учнів, які одержали більше 20 балів, нагороджують призами. А тому, хто набрав найбільше число балів, надається звання «Ерудит» і вручається пам’ятна медаль.
Для мене в таких уроках важливі не тільки високі бали учнів, але і атмосфера, коли всі посилено готуються, приємно збуджені, співпереживають товаришам, радіють своїм успіхам. Останнє — ще один важливий стимул до навчання.