Зноб-Новгородський ліцей
Зноб-Новгородської селищної ради
Відкритий урок
з фізики
у 7 класі за темою:
Підготував
учитель фізики
В. М. Пищола
2022 р.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Вид (форма) уроку: урок-бесіда (дистанційне навчання)
Обладнання: ноутбук, презентація.
Хід уроку
Від станції «Фізика» до станції «Математика» потяг їде зі швидкістю 15 м/с. Скільки часу триває подорож, якщо відстань між станціями становить 108 км?
(Слайд 3)
Дайте відповіді на запитання:
У багатьох випадках рух тіл зручно описувати за допомогою графіків. Такий спосіб опису руху досить наочний.
Спортсмен, велосипед якого має спідометр, рухається по трасі. Швидкість руху, яку показує спідометр у будь-який момент часу, дорівнює 5 м/с. Як описати рух цього спортсмена за допомогою графіків? (Слайд 4)
Графік залежності шляху від часу для рівномірного руху тіла
Побудуємо графік залежності шляху, що долає велосипедист, від часу спостереження — графік шляху.
Для побудови графіка виконаємо такі дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних значень часу t руху спортсмена та шляху l, який він долає за цей час.
Зрозуміло, що в момент початку спостереження (t = 0) шлях теж дорівнює нулю (l = 0). За час t = 2 c велосипедист подолає відстань 10 м: l = v·t = 5·2 =10
Міркуючи аналогічно, отримаємо відповідну таблицю.
2. Проведемо дві взаємно перпендикулярні осі.
На горизонтальній осі — осі абсцис — відкладемо час руху велосипедиста в секундах (t, с) так, що одній клітинці відповідатиме інтервал часу 2с. На вертикальній осі — осі ординат — відкладемо шлях у метрах (l, м) так, що одній клітинці відповідатиме шлях, який дорівнює 10 м.
3. Побудуємо точки з координатами: (0; 0), (2; 10), (4; 20), (6; 30), (8; 40), (10; 50).
Абсциси зазначених точок відповідають часу руху спортсмена, ординати — шляху, який він подолав за цей час.
Зверніть увагу! Велосипедист рухається рівномірно, тому шлях, який він долає, можна визначити за формулою l = v·t , у будь-який момент часу v = 5м/с; тому можна записати: l = 5·t(м), де час t задано в секундах. Рівність l = 5t — рівняння залежності шляху, який долає велосипедист, від часу спостереження.
У разі рівномірного руху графік шляху — це завжди відрізок прямої, нахиленої під певним кутом до осі часу. Тому для побудови графіка шляху достатньо знайти шлях l для двох значень часу t і через отримані дві точки провести відрізок прямої. Наприклад, будуючи графік шляху велосипедиста, слід узяти час початку спостереження (t = 0) і час закінчення спостереження ( t = 10 с).
З’ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком шляху
Графік шляху дає багато корисної інформації.
За графіком шляху можна:
1) дізнатися про характер руху тіла;
2) визначити шлях, який долає тіло за певний інтервал часу;
3) визначити швидкість руху тіла;
4) порівняти швидкості руху тіл: чим більша швидкість руху тіла, тим більший кут між графіком шляху та віссю часу (слайд №6).
Будуємо графік швидкості рівномірного руху тіла
Повернемося до велосипедиста, який рухається рівномірно зі швидкістю v = 5 м/с. Побудуємо графік залежності швидкості його руху від часу спостереження — графік швидкості руху.
Для побудови графіка виконаємо таки дії.
1. Заповнимо таблицю відповідних моментів часу t руху спортсмена
та швидкості руху v, яку він мав у ці моменти часу.
Спортсмен рухався рівномірно, тому швидкість його руху залишалась незмінною протягом усього часу спостереження.
2. Проведемо дві взаємно перпендикулярні осі. На осі абсцис відкладемо час руху в секундах (t, с), на осі ординат — швидкість руху в метрах за секунду (v, м/с).
3. Побудуємо точки з координатами (0; 5), (2; 5), (4; 5), (6; 5), (8; 5), (10; 5). Абсциси позначених точок відповідають часу руху спортсмена, ординати — швидкості його руху.
4. З’єднаємо точки лінією. Отриманий відрізок прямої — графік швидкості руху велосипедиста (слайд №7).
У разі рівномірного руху графік швидкості руху тіла — відрізок прямої, паралельної осі часу.
З’ясовуємо, про що можна дізнатися за графіком швидкості руху тіла.
Розглянемо графік швидкості руху деякого тіла і дізнаємося про його рух якнайбільше.
1. Протягом інтервалу часу від 0 до 5 с і протягом інтервалу часу від 5 до 15 с тіло рухалось рівномірно, оскільки графік швидкості руху — відрізки прямих, які паралельні вісі часу.
2. Швидкість руху тіла протягом останніх 10 с спостереження більша, ніж протягом перших 5 с, оскільки друга ділянка графіка розташована вище від осі часу, ніж перша ділянка.
У даному випадку:
на інтервалі часу від 0 до 5 с;
на інтервалі часу від 5 до 15 с.
3. Можна визначити шлях , який подолало тіло (згадайте: ). Наприклад, за інтервал часу від 5 до 15 с тіло подолало шлях 90 м:
Цей шлях чисельно дорівнює площі заштрихованого прямокутника:
(слайд №8).
Зверніть увагу! Для будь-якого руху числове значення шляху, який подолало тіло, дорівнює числовому значенню площі фігури під графіком швидкості руху цього тіла.
Розглянемо приклад.
Задача. За графіком шляху, який подолало тіло за 4 години (рис. 10.5), дізнайтеся:
1) як рухалось тіло;
2) який шлях подолало тіло за першу годину; за наступні дві години;
3) якою була швидкість руху тіла на кожній ділянці.
Розв’язання (Слайд №9)
Із графіка бачимо, що весь шлях складається з трьох ділянок, на кожній з яких тіло рухалось рівномірно (графік шляху тіла — відрізки прямих).
Ділянка I. За графіком шлях, який подолало тіло за першу годину, дорівнює 20 км, тому швидкість руху тіла становила:
Ділянка ІI. За наступні 2 години тіло подолало шлях . Відповідно швидкість руху тіла дорівнювала:
.
Ділянка ІІI. Останню годину шлях не змінювався, отже, тіло зупинилось:
.
Аналіз результатів. Із графіка бачимо, що ділянка I графіка складає з віссю часу більший кут, ніж ділянка IІ. Тому ділянка І відповідає більшій швидкості руху тіла. Результат є цілком реальним.
VII. Підсумки уроку
VIII. Домашнє завдання
Опрацювати §10, виконати вправу 10 (1, 2) на стор. 72.
1