Урок І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ

Про матеріал
Даний матеріал иає на меті охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, вміння зв’язно висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї праці
Перегляд файлу

Тема. І. КОТЛЯРЕВСЬКИЙ. «НАТАЛКА ПОЛТАВКА». НАТАЛКА ЯК УОСОБЛЕННЯ КРАЩИХ РИС УКРАЇНСЬКОЇ ЖІНКИ. РОЛЬ І ФУНКЦІЯ ПІСЕНЬ У ДРАМІ

 

Мета уроку : охарактеризувати образ Наталки; з'ясувати роль і функцію пісень у творі, розвивати навички самостійної роботи, вміння зв’язно  висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення; виховувати почуття гордості за національну культуру; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків своєї  праці

Обладнання: аудіо записи пісень героїв п'єси, фотоілюстрації до змісту твору, комп’ютерна презентація «Роль і функцію пісень у творі», дидактичний матеріал (тестові завдання).

Тип уроку: комбінований

 

 

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація навчальної діяльності

 

На фоні музики (з опери «Наталка Полтавка») звучать слова.

 

 Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка вродлива дівчина.  Біля неї у шановливій позі чоловік в одязі чиновника. Вдалині – вишневі садки, луки, в’ється річка…

 

(Інсценізація уривка з п’єси «Наталка Полтавка» за участю Наталки, Возного).

Наталка (співає)

Віють вітри, віють буйні, аж дерева гнуться.
О, як болить моє серце, а сльози не ллються !..
Трачу літа в лютім горі і кінця не бачу,
Тільки тоді і полегша, як нишком поплачу.
 

Петре, Петре.. Де ти тепер? Може, де скитаєшся у нужді і горі і проклинаєш свою долю, проклинаєш Наталку, що через неї утеряв пристанище, а може... (плаче) може, й забув, що я живу на світі!.. Ти був бідний, любив мене, і зате потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю... Ми тепер рівня з тобою: і я стала така бідна, як і ти,- вернися ж до мого серця!.. Нехай глянуть очі мої на тебе іще раз і навіки закриються...

 

Возний (ідучи повз Наталку, підходить до неї). Благоденственного і мирного пребиванія!.. (Набік.) Удобная оказія предстала зділати о собі предложеніє на самоті...

Наталка (кланяючись). Здорові були, добродію, пане возний!...

Возний Добродію... Добродію!.. Я хтів би, щоб ти звала мене - теє-то як його - не вишеупомянутим іменем.

Наталка. Я вас зову так, як все село наше величає, шануючи ваше письменство і розум...

Возний. Не о сем, Галочко - теє-то, як його - хлопочу я; но желаю із медових уст твоїх слишати умилительноє названіє, сообразное моєму чувствію.

 

Наталка. Бог з вами, добродію!.. Що ви говорите! Я річі вашої в толк собі не візьму...

Возний. Лукавиш - теє-то, як його - моя галочко!.. І добре все розумієш. Ну, коли так - я тобі коротенько скажу: я тебе люблю і женитись на тобі хочу.

Наталка. Гpіx вам над бідною дівкою глумитись! Чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота; ви багатий, а я бідна; ви возний, а я простого роду. Та й по всьому Я вам не пара...

Возний. Бачив я многих - і ліпообразних, і багатих. Но серце моє не імієть - теє-то, як його - к ним поползновенія. Ти одна заложила йому позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години.

Наталка. Воля ваша, добродію, а ви так з-письменна говорите, що я того не розумію. Та й не вірю, щоб так швидко і дуже залюбитись можна було.

Возний. Не віриш? Так знай же, що я тебе давно вже - теє-то, як його - полюбив, як тільки ви перейшли жити в наше село.  могу лі – теє-то, як його - без отсрочок, волокити, проторов і убитків получити во вічноє і потомственноє владініє тебе - движимоє і недвижимоє імєніє для душі моєй - з правом владіти тобою спокойно, безпрекословно і по своєй волі - теє-то, як його - розпоряжать? Скажи, говорю!.. Отвічай, отвітствуй: могу лі бить - теєе-то, як його- мужем пристойним і угодливим душі твоєй і тілу?

Наталка Так, добродію, пане возний! Перестаньте жартувати надо мною, безпомощною сиротою. Моє все багатство єсть моє добре ім'я: через вас люди почнуть шептати про мене; а для дівки, коли об ній люди зашепочуть...

 

II. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку

 

На цьому уроці ми охарактеризуємо образ Наталки, з’ясуємо роль і функцію пісень у творі, розвиватимемо  навички самостійної роботи, вміння зв’язно  висловлювати свої думки; робити висновки, узагальнення.

 Головна героїня твору – Наталка – є уособленням ідеалу простої української дівчини, представниці народних мас. Це образ, який завдяки вдалому перу письменника, обєднав у собі найкращі риси дівчини-українки: розум, любов, добре серце. Сьогодні на уроці ми з вами дамо відповідь на таке питання:

У чому секрет популярності  твору «Наталка Полтавка»,

який чарує читачів і глядачів майже двісті років?

 

ІІІ. Основний зміст уроку

1.Робота в групах (кожна група заповнює таблицю)

1група Хто така Наталка? 

Головна героїня однойменної п’єси, дочка Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя. Ось як про це розповідає возному виборний, коли довідується, що той хоче свататися до Наталки: «Жили вони в Полтаві , і покійний Терпило жив був, то прийняв був до себе якогось сироту Петра за годованця. Він од Наталки старший був годів три або чотири. Наталка любилась з Петром, як брат із сестрою. Но Терпило, понадіявшись на своє багатство, зачав знакомитись не з рівнею; покинув промисел, розточив своє добро; вигнав Петра з дому; в бідності вмер, без куска хліба оставив дочку і жінку. У Терпила в городі на Мазурівці був двір – гарний , з рубленою хатою, коморою, льохом і садком. По смерті чоловіка Терпилиха все те продала, перейшла в наше село, купила собі хатку і тепер живе, як ви знаєте».

Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гірше наймички, буде кріпачкою".   

 

2 група  Яким вбачає для себе Наталка  майбутнє родинне життя?

 

«Жити люб’язно і дружно, бути вірним до смерті і помагати один одному». Її не страшить тяжка праця, бідність, аби весь вік жити з коханим.

 Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

 (відео)  – розмова з Терпилихою.

Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матiр'ю переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась вiдсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.

Як чесна людина, вона не вміє лицемірити, кривити душею;  якщо вона  покорилася, то  мусить дотримати слова, даного матері, а оскільки любить Петра, то і просить Бога вигнати цю любов з її серця.  «Боже, коли уже воля твоя єсть, щоб я була за возним, то вижени любов до Петра із мого серця  і наверни душу мою до возного, а без сього чуда я пропаду навіки…»

 

3 група  Дослідіть, що свідчить про створення І. Котляревським образу Наталки під впливом усної народної творчості. 

У цьому образі є всі ті якості, які притаманні для молодої дівчини в народних піснях, казках… Наталка вродлива, трудівниця, невсипуща господиня, розумна, чемна, привітна, ласкава, любить і шанує свою матір, але, поважаючи інших, вона вимагає поваги і до себе. Глибоке, вірне, самовіддане кохання до Петра відтворено таким, яким це почуття зображено в піснях. Наталчин ідеал сімейного щастя співпадає з народним.

Прислів’я і приказки: «знайся кінь з конем, а віл з волом», «Живемо, як горох при дорозі: хто не схоче, той не скубне», «На похиле дерево і кози скачуть».
Народні вирази: «Шануючи Бога і вас», «Од твого розуму цього не ждав», «Взятись за розум», а також близькі до пісенних: « 3 кінця світа прилинув би», «Трудно, мамо, викинути Петра з голови, а ще трудніше з серця», «І для чого тільки побачились, щоб навіки розлучитися».
Афоризми: Недовго кохають тих, кого не поважають. Грубість відштовхує любов. Справжнє кохання супроводжується повагою.

4 група   Наталка Полтавка  і сучасні дівчата: спільне і відмінне 

 

 чесна, роботяща, розумна, скромна, працьовита;
- дотепна, проворна, красива, добра;
- властиве почуття самоповаги, людської гідності;
- любить і шанує матір, поважає старших;
- вірна в коханні;
- готова на самопожертву заради старої матері;
- рішуча у відстоюванні свого щастя

 

Висновок

Наталка чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню, чесністю, силою духу, рішучістю… Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує це велике, чисте кохання...

 Таке зображення простих людей  було прогресивним, бо вселяло віру в краще майбутнє. Тим більша честь авторові, бо ніхто в літературі того часу не наважився так високо підняти звичайну людину з народу, а він зобразив  український народ, націю як реальну історичну силу, за якою майбутнє.

 

2. «Роль і функція пісень у п’єсі.»  Презентація учнями проекту.

 

Говорячи  про п’єсу «Наталка Полтавка»  не  можна  не  зупинитися  на  питанні  музичного  оформлення   п’єси.  Адже  пісень  у  цьому  творі  22.  Можна  з  упевненістю  сказати,  що  на  той  час   не  було  жодного  іншого  твору,  де  б  зустрічалася  така  кількість  пісень.  Український  народ    отримав,  як  сказано  в  легенді,  від  Бога  дар – пісню,  і   з  того  часу   вона  супроводжує  наш  народ і в  радості,  і  в  лиху годину.

 

  Презентація «Роль і функція пісень у п’єсі»

1 слайд

З давніх-давен знали українців як людей співучих, бо на нашій землі не тільки кожне село чи місто мало свою пісню, а й кожна людина, у якої була добра і чиста душа. Казали, скільки зірок у небі, скільки крапель у морі, стільки й пісень в Україні.

2 слайд

Майстерно використав народні пісні Іван Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка». Та пісні у цьому творі є не тільки окрасою чи розважальним додатком, а активним засобом характеротворення героїв. Пісні відіграють важливу роль у характеристиці героїв, підкреслюють їхні настрої, розкривають їх душу, вдачу та внутрішній світ. Кожен герой у п'єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше пізнати цей образ.

3 слайд

Над  музичним  оформленням  п’єси  «Наталка  Полтавка»  працювали  багато  композиторів

Так, Опанас Маркович, готуючи виставу "Наталки Полтавки" на сцені Немирівської гімназії, створив у 1857 р. партитуру опери.

Тоді ж у Полтаві писав музику до пісень драми відомий музикант етнограф, чех за національністю Алоїз Єдлічка. Нове сценічне життя дістає "Наталка Полтавка" в українському реалістичному театрі 80—90-х років. Під режисурою  Кропивницького п'єса інтерпретується як опера з народного життя. Музичне оформлення вистави було здійснене Матвієм Васильєвим-Святошенком за його партитурою написаною в

1882 р.

4 слайд

 А  найбільший  вклад  у  цю  справу   вніс  Микола  Віталійович  Лисенко. У 1889 р. славетний композитор створив за мотивами п'єси Котляревського однойменну оперу.  Опера  відома  в  усьому  світі. 

Послухайте фрагмент з цієї опери

5 слайд

Всього у творі 22 пісні

Види пісень, за походженням

а) пісні, написані самим автором:

• «Ой мати, мати! Серце не вважає»;

• «Віють вітри, віють буйні»;

• «Ой я дівчина Полтавка»;

«Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»;

• «Чого вода каламутна, чи не хвиля збила?»;

• «Де згода в сімействі»;

• «Підем, Петре, до тієї»;

• «Начинаймо веселиться».

б) фольклорного походження, але оброблені І. Котляревським відповідно до змісту своєї п'єси, тобто нові варіанти відо­мих народних пісень:

   «Сонце низенько, вечір близенько»;

   «Ворскло, річка невеличка» та ін.

в) літературного походження, але перероблені автором:

    «Всякому городу нрав і права» Г. Сковороди;

   «От юних літ...»;

• «Ой доля людськая — доля єсть сліпая!»;- невідомі автори 18 століття

г) народні пісні, введені у п'єсу майже без змін:

 «Ой під вишнею, під черешнею»;

  «Гомін, гомін по діброві»;

   «Та йшов козак з Дону, та з Дону додому»;

   «У сусіда хата біла»;

• «Дід рудий, баба руда».

Деякі дослідники авторство пісень «Віють вітри, віють буйні» «Чого вода каламутна» приписують напівлегендарній поетесі Марусі Чурай

6 слайд

 за характером змісту і художніх засобів  можна виділити у п’єсі  :

    ліричні;

    сатиричні;

   гумористичні.

Найбільше у творі ліричних пісень. Змінюючи прозаїчну мову, ці пісні надають усій п'єсі глибокої задушевності, теплоти і щирості.

7 слайд

З початку XIX ст. долітають до нас Наталчині пісні, буйні і ніжні, зігрівають зворушливою дівочою вірністю наші серця.

 

3. Виконання тесту. Взаємоперевірка виконаної роботи. Оцінювання

 

1 варіант

1. Що, на думку возного, не є «потіхою по вступленію в законний брак»?

а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.

2. Хто із «женихів» Наталки був підканцеляристом у суді?

а) Восьмачок; б) Скоробреха; в) тахтауловський дячок; г) пан Щипавка.

3. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному г) виборному.

4. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»  б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеного кабака.

6. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».

7. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?

а) Пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.

8. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:

а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;

в) «Голова всяка свой имеет смысл»;

г) «Всякому городу нрав и права».

9. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:

а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;

в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.

10. Як Наталка охарактеризувала своє бідне життя, висловлюючись виборному?

а) «Як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне»;

б) «Ніхто не віда, як хто обіда»; в) «Щи миле, то і те запостиле»;

г) «Багатство дме, а нещастя гне».

11. Хто з героїв є виконавцем пісні «Гомін, гомін по діброві»?

а) Микола; б) Петро; в) Наталка; г) виборний.

12. Виборний постійно застерігає Наталку від:

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;

г) її прагнення зустрітися з Петром.

 

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка _______________

 

2 варіант

1. Дія у творі починається:

а) у Полтаві; б) на Сорочинському ярмарку; в) біля млина на узбережжі Дніпра;

г) на селі, що розташоване неподалік від Ворскли.

2. Пісня, яку виконує Наталка, йдучи до річки по воду:

а) «Віють вітри, віють буйні»; б) «Вітер віє горою»;

в) «Ой я дівчина Полтавка»; г) «Видно шляхи полтавськії».

3. У чому звинувачувала себе героїня, закінчивши спів? Бо:

а) образила Петра;

б) через неї коханий вимушений був вирушити на заробітки;

в) посварилася з Миколою; г) не вийшла ввечері на прогулянку до дівчат.

4. На селі возного поважали за його:

а) чуйність і доброту; б) розум і освіченість; в) щирість і відвертість;

г) працелюбність і обдарованість у мистецтві.

5. Залицяючись до Наталки, Тетерваковський її вважає для себе:

а) раєм; б) цілющою джерельною водою;

в) чарівною квіткою; г) сонячним променем.

6. На що звертала увагу Полтавка, відмовляючи возному на його пропозицію одружитися з нею?

а) Свою неосвіченість;

б) невміння вести домашнє господарство;

в) соціальну нерівність; г) заборону матері.

7. Прислів’я, яке використала героїня твору, надаючи відповідь на залицяння до неї Тетерваковського:

а «Коли хочеш бути в честі, то не дуже до людей части»;

б) «Знайся кінь з конем, а віл з волом» в) «На похиле дерево і кози скачуть»;

г) «Живемо, як горох при дорозі, хто не схоче, той не скубне».

8. Багатством для Наталки є її:

а) зовнішня і внутрішня краса; б) добре ім’я в) мати;

г) вміння виконувати будь-яку роботу.

9. Якої роботи не цурається героїня п’єси:

а) прибирання в хаті; б) прядіння і шиття;

в) обробки городини; г) догляду за худобою.

10. Про що співав виборний, з’явившись уперше на сцені?

а) красу природи рідного краю; б) велич Полтави;

в) мужність козаків у боротьбі з ворогом;

г) дружбу, яка перевіряється життєвими випробуваннями.

11. Пан Щипавка — це:

а) волосний суддя; б) засідатель; в) підканцелярист із суда; г) уїзний писар.

12. Макогоненко, характеризуючи Наталку, порівнює її з:

а) трояндою; б) неабияким смарагдом; в) важливою цінністю в житті; г) золотом.

  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  
  1.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцінка _______________

 

 

ІV. Закріплення вивченого.

П’єса Котляревського «Наталка Полтавка» має велике пізнавальне і виховне значення. А ще вона завоювала світової слави. Особливим успіхом користувалася у чехів, словаків, болгар – і в перекладах, і в оригіналах ішла сотні разів. «Наталку Полтавку» вітали Париж, Лондон, Загреб, Нью-Йорк, Відень, Сідней, Буенос-Айрес, Торонто та інші столиці світу. Відомий негритянський співак Поль Робсон включив до свого репертуару кілька пісень із п’єси. Художник Хмельницький створив картину «Дует І. Козловського і Поля Робсона виконує пісню «Сонце низенько» з опери «Наталка Полтавка»».  У наш час «Наталка Полтавка» з незмінним успіхом іде на сценах Італії, Німеччини, США, Румунії, Англії, Угорщини, не кажучи вже про слов’янські країни. Отже, праматір українського театру (як відзначав Карпенко-Карий) і драматургії  стала багатим надбанням світової театральної культури.      

Сьогодні ми завершуємо вивчення творчості великого сина українського народу, автора бурлескно-травестійної поеми «Енеїда», соціально-побутової драми «Наталка Полтавка», іскрометного водевілю «Москаль-чарівник» Івана Петровича Котляревського, якому Тарас Шевченко присвятив такі рядки:

Будеш, батьку, панувати,

Поки живуть люди;

Поки сонце з неба сяє,

Тебе не забудуть.

 

Подумайте і скажіть: У чому ж секрет популярності  твору «Наталка Полтавка», який чарує читачів і глядачів майже двісті років?

 

  • Став першим класиком нової української літератури, поклав початок національній українській драматургії і театрові.
  • Засновник нової української літературної мови на народній основі.
  • Художньо освоїв конкретно-історичний зміст життя своєї епохи та свого народу.
  • Майстерно відобразив національну самосвідомість,  самобутність українського народу.
  • Збагатив сміхову культуру українців.
  •  Його твори мають велике пізнавальне і виховне значення.
  • Увів і утвердив в українській поезії звучний та мелодійний силабо-тонічний вірш.
  • Порушив у творах нові теми, звернувся до невичерпних скарбів фольклору.
  • Розвинув нові жанри: бурлескно-травестійну поему, соціально-побутову драму, водевіль.

V. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість Г. Квітки-

Основ’яненка, опрацювати ідейно-художній зміст його твору «Маруся»

 VІ.  Підсумок уроку

            Міні – диспут «Точка зору».

  • Що таке щастя? (Словник пояснює значення цього слова так: щастя –  це почуття або стан найвищого повного вдоволення, талан, успіх).
  • Поміркуйте: заради чого Наталка жертвує своїм щастям?
  • Хто, по-вашому, може бути щасливим?
  • Щастя в кожного своє. А в чому вбачаєте зміст щастя ви?

Сподіваюся, сьогоднішній урок спонукав вас задуматися над власними звичками, характером, учинками. Усе в житті починається  з любові. Тож візьміть за орієнтир душевну щирість і простоту Наталки,  вірність, рішучість у боротьбі за своє щастя.

 

docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
3756
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку