Урок "Кипіння. питома теплота пароутворення"

Про матеріал
Сформувати знання учнів про кипіння та його характерні ознаки; розглянути процес кипіння; з'ясувати від яких чинників залежить температура кипіння рідини; формування експериментальних навичок, умінь аналізувати результати експерименту.
Перегляд файлу

Кипіння. Питома теплота пароутворення.

Мета:  сформувати знання учнів про кипіння та його характерні ознаки; розглянути процес кипіння; сформувати уявлення учнів про залежність температури кипіння від зовнішнього тиску; увести формулу необхідну для розрахунку кількості теплоти необхідної для перетворення рідини на пару і виділяється під час конденсації; увести поняття питомої теплоти пароутворення;

  •    Продовжити формування експериментальних навичок, умінь аналізувати   результати експерименту;
  •         Продовжити формування наукового світогляду учнів з використанням   властивостей пароутворення в побутових і технологічних процесах;

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  термометри (фіз.. 2 шт.), електричний чайник, холодна і гаряча  вода, мед. шприц, презентація, ПК, мультимедійний проектор.

 

Микола Іванович Вавилов казав:

«Навіть у найпрекрасніших своїх

мріях людина не може уявити собі

нічого прекраснішого ніж природа»

І. Організаційний.

Український філософ Г. Сковорода казав: «Природа приємний наставник і навіть не стільки приємний скільки обережний і вірний. У природі нема нічого безкорисного. Вона може все і все створює…».

А так як фізика  - це наука про природу то і сьогодні  ми будемо спостерігати її цікаві явища.

ІІ. Перевірка д/з.

    Актуалізація опорних знань.

    Давайте пригадаємо що ми вивчали на попередніх уроках. А допоможе нам у цьому наш путівник по країні «Теплові явища».

 

 

  1.                   В  яких агрегатних станах перебуває речовина?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                   Які фізичні процеси зображені на картинках:

               плавлення

               кристалізація

                                                 пароутворення

                                                 випаровування

 

               конденсація

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

На попередньому уроці ми говорили, що пароутворення відбувається двома способами: випаровуванням та кипінням.

Випаровування – це процес пароутворення з вільної поверхні рідини, а що таке кипіння дізнаємося на сьогоднішньому  уроці.

 

 

 

 

Тема сьогоднішнього уроку:

Кипіння. Питома теплота пароутворення.

Розглянемо більш детально процес кипіння. У рідині завжди є розчинене повітря. Зверніть увагу, що на стінках є певна кількість бульбашок.  Бульбашки – це повітряні кульки. Вони з’являються внаслідок розчинення газу, в даному випадку повітря .

У ході нагрівання бульбашки повітря стають крупнішими і численнішими. Зростає сила Архімеда, і вони спливають, із них клубами виходить пара.

Як потрапляє пара в середину бульбашки?

Бульбашка має об’єм у сотні мільйонів раз більший за об’єм молекули води. А ми знаємо, що випаровування відбувається при будь - якій температурі. Молекули відриваються від поверхні води. В тому числі і від поверхні повітряної бульбашки, і потрапляють до неї всередину. Отже при будь – якій температурі у бульбашці є водяна пара, яка чинить певний тиск на її стінки. Чим вища температура тим більша кількість пари знаходиться у бульбашці. І тим більший тиск цієї пари. Кипіння відбувається тоді коли тиск насиченої пари в бульбашці дорівнює атмосферному тиску. Зростання тиску в середині бульбашки в свою чергу призводить до збільшення об’єму. На бульбашку діє сила Архімеда і коли розміри бульбашки збільшуються , то і сила Архімеда зростає.

(FA= ρpgV)

Врешті-решт настає момент, коли бульбашка під дією сили Архімеда вспливає на поверхню рідини. На місцях бульбашок, що відірвалися, залишається невелика кількість газу – це зародки  нових бульбашок.

Відео :

«Кипіння води            Ось бачимо, на стінках склянки є невеликі бульбашки, але з              

в хімічній склянці»      часом вони зростають, відриваються від стінок склянки і   

                               піднімаються на поверхню.      Чим довше ми будемо                                                                                                                                                      нагрівати, спостерігаємо, що бульбашки все більші і все швидше піднімаються вгору.  Вода кипить.

 

 

 

Дослід: «Кипіння води у чайнику»

 

(Пояснення кипіння води у чайнику)

У воді у чайнику, також є розчинене повітря. Верхні шари рідини певний час холодніші за нижні, тому у верхніх шарах водяна пара в бульбашках конденсується і бульбашки охолоджуються. Цей процес супроводжується шумом і утворенням численних дрібних бульбашок. Вода стає каламутною. Говорять, що вона «кипить білим ключем».

Коли вся рідина прогріється, бульбашки, піднімаючись уже не зменшуються в об’ємі, а навпаки будуть збільшуватися, адже всередину бульбашок активно випаровується вода. Досягнувши поверхні рідини бульбашки лопаються і викидають назовні значну кількість водяної пари. Так відбувається бурхливе випаровування з усього об’єму рідини.

Вода при цьому вирує і клекоче.

Ми кажемо що вода закипіла.

Кипіння – це процес пароутворення, який відбувається в усьому обємі рідини і супроводжується утворенням і зростанням бульбашок пари.

Вимірявши температуру переконаємося, що термометр показує температуру 100 ͦС.

При цьому покази термометра не змінюються, кипіння відбувається за сталої температури.

Температуру за якої рідина кипить називають температурою кипіння.

З’ясуємо від яких чинників залежить температура кипіння.

- для початку, розглянемо випадок, коли вода кипить у щільно закритій посудині.

Пара збирається на поверхні води. Тиск на поверхні рідини збільшується.

- кипіння на якийсь час припиняється, а температура рідини почне підвищуватися.

Вона закипає при більшій температурі.

Такий принцип дії у сучасній каструлі – скороварці.

- також за принципом зростання температури кипіння води при високому тиску працює такий прилад як автоклав.

Розглянемо дослід з теплою водою в колбі із якої будемо відкачувати повітря. Через якийсь час тиск над поверхнею рідини змешиться і вода закипить при температурі менше ніж 100 ͦС.

 

(дослід з шприцем: кипіня води у шприці)

Пояснення досліду: над рідиною під поршнем знаходиться дуже розріджене повітря і вода закипає t = 40 ͦ C, 50 ͦС .

Кипіння води при температурі менше 100 ͦС спостерігають туристи в горах. У підніжжі гори tкипіння= 100 ͦС за нормального атмосферног тиску. А з підніманням в гори а.т. зменшується і зменшується температура кипіння води.

Так на кожні 300 м. висоти температура кипіння зменується на 1 ͦС.

Спостерігаючи за кипінням різних речовин: води, спирту, олії приходимо до висновку що температура кипіння різних речовин за нормального а.т. різна у спирту – 78 ͦС, в олії – 310 ͦС, ось чому опік олією є більш небезпечгий, ніж опік води. Отже, температура  кипіння залежить від роду рідини.

Температура кипіння залежить від наявності в ній розчиненого газу.

Тобто, якщо довго кип’ятити воду, в такий спосіб видаливши з неї весь розчинений газ, то повторно цю воду можна буде лише нагріти до темпрератури, що перевищує 100 ͦС. Таку воду називають перегрітою.

Температуру кипіння вимірюють дослідним шляхому і заносять до таблиць.

 У ваших підручниках така таблиця знаходиться на ст. 230.

Отже можемо зробити висновок, що температура кипіння залежить:

       - від зовнішнього тиску;

       - роду рідини;

       - наявності в рідині розчиненого газу.

Процесс кипіння – це процесс переходу рідини в пару і цей процесс іде з поглинанням енергії. Тому для підтримання кипіння до рідини потрібно підводити певну кількість теплоти. Ця енергія йде на розривання міжмолекулярних зв’язків і утворення пари.

Численні досліди показують, що кількість теплоти, необхідна для перетворення рідини в пару залежить від роду речовини та маси рідини.

Q = rm

Фізична величина, що характеризує певну речовину і дорівнює кількості теплоти, яку необхідно передати рідині, масою 1 кг., щоб за незмінної температури перетворити її на пару називається питомою теплотою пароутворення.

     

 

Питому теплоту пароутворення також визначають дослідним шляхом і заносять до таблиць.

При конденсації пари у рідину виділяється така сама кількість теплоти, яка іде на утворення пари, тобто  Qкип=Qконд

 

IV. Закріплення вивченого.

      Застосування набутих знань.

      Розв’язування задач.

    Вправа 14(1).

  • Температура кипіння води на вершині гори Еверест 70 ͦС. Поясніть чому?

    Відповідь: тиск на вершині гори значно менший ніж у підніжжя гори.

  • А знаючи, що температура кипіння зменшується на 1ͦС на кожні 300м висоти можемо дізнатися висоту гори.

 

    Вправа 14(2) 

  Питома теплота пароутворення води  2,3, що це означає?

     Відповідь: для того, щоб перетворити 1 кг води на пару потрібно затратити   2,3 мДж теплоти.

 

  1. Ефір масою 100 г за температури 15 ͦС повністю випаровується. Яку кількість теплоти поглинув ефір під час цього процессу?

 

Дано:             0,1 кг

m = 100 г

t1 = 15 ͦС

t2 = 35 ͦС

r =     0,4∙106

с =2350

 

 Q – ?

                                                                                                    AB – нагрівання ефіру

                                                                       ВС – випаровування ефіру

                                                                 Q1=cm Δt    Q1=2350∙0,1∙20=4700 (Дж)

                                                                 Q2=r∙m;

  Q2=0,4∙106∙0,1=0,04∙106Дж                       Q2=40000 Дж

                                                     Q=Q1+Q2

 

Q= 4700 Дж +40000 Дж =44700 Дж

Відповідь:  44700 Дж

 

  1. Яка кількість теплоти необхідна щоб довести до кипіння й повністю випаровувати 3 кг води взятої за температури 0 ͦС?

 

      Дано:                   

     m = 3к г

     t1 = 0 ͦС

     t2 = 100 ͦС

     r =     0,4∙106

          с = 4200

 

                    Q – ?

                                                                                         

                                                     

                                                          AB – нагрівання води від 0  ͦС до 100  ͦС

                                                           ВС – пароутворення

                                                Q1=cm Δt    Q1=4200∙3∙(100-0)=1 260 000 (Дж)

~1,3∙106Дж

                                                            Q2=r∙m;

                                                           Q2=2,3∙106∙3=6,9∙106 (Дж)

                                                                 Q=Q1+Q2

                                                              Q=1,3∙106Дж + 6,9∙106Дж = 8,2∙106  (Дж)

  Відповідь:  8,2∙106Дж

 

 

 

А зараз проведемо експрес-опитування.

  1. Пароутворення поділяється на кипіння і конденсацію. (Ні)
  2. Процес переходу із рідкого стану в газоподібний називається пароутворення. (Так)
  3. Кожна речовина має свою температуру кипіння (Так)
  4. Випаровування – це процес пароутворення в усьому об'ємі рідини)

                                                                                         (Ні)

 

 

V. Підсумок уроку

     Які фізичні явища зображені на малюнках?

Що таке кипіння?

Які явища спостерігаються  в рідині перед тим. Як вона починає кипіти?

Що  таке температура кипіння?

Чи змінюється температура під час кипіння

Що називають питомою теплотою пароутворення?

 

 

VI. Д/з. опрацювати §14 впр. 14(3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На резерв часу

  1. Дано графіки кипіння  різних речовин

C:\Users\User\Desktop\КИПІННЯ\grafіki_viparovuvannja_kipіnnja_j_kondensatsії_-_usі_urok_2.jpg

Під яким номером графік кипіння води?

  1.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

І на закінчення 

Задача від бджоли

У літку, в спекотні дні робочі бджоли приносять у вулик  воду. Бджоли, що перебувають у вулику, збирають цю воду і розпилюють її, при цьому безперервно махаючи крильцями. Через деякий час вони перестають забирати воду в робочих бджіл, і ті знову починають приносити нектар.

Поясніть із фізичної точки зору причину інстинктивної поведінки бджіл і сутність спостережуваних явищ.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
1123
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку