План-конспект уроку
Тема: «Клас Ссавці, або Звірі».
Мета:
освітня – ознайомити учнів з представниками класу Ссавці, з особливостями їх будови та життєдіяльності;
виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до живої природи;
розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, вміння робити висновки і узагальнення.
Хід уроку
I. Мотивація пізнавальної діяльності.
От і наближається до кінця вивчення тваринного різноманіття. Чого ми тільки не вивчили! Це були і мікроскопічні істоти, і паразитичні черви, і гідра, й медузи; і ті, що мали слизьке тіло, і ті, що мали черепашку, були вкриті хітином, плавали, повзали, шипіли й плювалися отрутою, дихали зябрами, шкірою і легенями; квакали, кумкали, цвірінчали, були вкриті лускою чи пір’ям, мали різний скелет і повадки. Серед цього різноманіття залишився ще один клас, який зостався поза нашою увагою, хоча людина відноситься саме до нього. Це клас Ссавці. Про нього і піде мова на сьогоднішньому уроці.
II. Мотивація пізнавальної діяльності.
На цьому уроці ви ознайомитеся з загальними особливостями ссавців, а також їх будовою та процесами життєдіяльності.
III. Формування нових знань і вмінь.
Учитель: що ми знаємо про ссавців? Згадаймо, як нам дошкуляють хатні миші, згадаймо й про їхніх одвічних ворогів – котів, а також ворогів котів – собак. Згадаймо родичів собак – вовків, свійських тварин – корів, свиней, коней, овець, кіз, кролів та ін. А скільки у природі диких! Це і зайці-побігайці, й єноти, й борсуки, й бобри, і лисиці, й ведмеді, жирафи, слони, бегемоти, верблюди, олені, лосі, кроти, білки, бізони, горили, макаки, тигри й леви та ін. У небі кружляють кажани, нетопирі, у воді плавають тюлені, морські котики (так навіть називають спецназ!), моржі, дельфіни та чудо-юдо риба-кит, яка насправді не риба, а ссавець.
Ми бачимо, які вони різні, але й водночас спільні. Що ж їх ріднить? Давайте ми це й з’ясуємо.
План
Висновок про роль теплокровності для життєдіяльності організму.
Висновок: шкіра має волосяний покрив, залози: потові, сальні, пахучі, молочні.
Висновок: у головному мозку є борозни і звивини.
Відповідь: високим обміном речовин, а тому кров не повинна змішуватися. Отже, серце у ссавців має бути чотирикамерним.
Особливості зовнішньої будови:
(Вивчаються покриви тіла).
Нігті, кігті, роги, копита, голки, волосся – все це утворене роговою речовиною.
Висновок про сезонність волосяного покриву.
(Робота з наочністю та таблицями)
IV. Закріплення отриманих знань і вмінь.
Ш |
Е |
Р |
С |
Т |
Ь |
|
|
|
|
|
|
|
С |
О |
С |
К |
И |
|
|
|
|
М |
А |
Т |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
В |
І |
Б |
Р |
І |
С |
И |
П |
Л |
А |
Ц |
Е |
Н |
Т |
А |
|
|
В |
А |
Г |
І |
Т |
Н |
І |
С |
Т |
Ь |
Запитання:
V. Домашнє завдання.