План-конспект уроку
Тема: «Клас Ссавці, або Звірі».
Мета:
освітня – ознайомити учнів з представниками класу Ссавці, з особливостями їх будови та життєдіяльності;
виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до живої природи;
розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, вміння робити висновки і узагальнення.
Хід уроку
I. Мотивація пізнавальної діяльності.
От і наближається до кінця вивчення тваринного різноманіття. Чого ми тільки не вивчили! Це були і мікроскопічні істоти, і паразитичні черви, і гідра, й медузи; і ті, що мали слизьке тіло, і ті, що мали черепашку, були вкриті хітином, плавали, повзали, шипіли й плювалися отрутою, дихали зябрами, шкірою і легенями; квакали, кумкали, цвірінчали, були вкриті лускою чи пір’ям, мали різний скелет і повадки. Серед цього різноманіття залишився ще один клас, який зостався поза нашою увагою, хоча людина відноситься саме до нього. Це клас Ссавці. Про нього і піде мова на сьогоднішньому уроці.
II. Мотивація пізнавальної діяльності.
На цьому уроці ви ознайомитеся з загальними особливостями ссавців, а також їх будовою та процесами життєдіяльності.
III. Формування нових знань і вмінь.
Учитель: що ми знаємо про ссавців? Згадаймо, як нам дошкуляють хатні миші, згадаймо й про їхніх одвічних ворогів – котів, а також ворогів котів – собак. Згадаймо родичів собак – вовків, свійських тварин – корів, свиней, коней, овець, кіз, кролів та ін. А скільки у природі диких! Це і зайці-побігайці, й єноти, й борсуки, й бобри, і лисиці, й ведмеді, жирафи, слони, бегемоти, верблюди, олені, лосі, кроти, білки, бізони, горили, макаки, тигри й леви та ін. У небі кружляють кажани, нетопирі, у воді плавають тюлені, морські котики (так навіть називають спецназ!), моржі, дельфіни та чудо-юдо риба-кит, яка насправді не риба, а ссавець.
Ми бачимо, які вони різні, але й водночас спільні. Що ж їх ріднить? Давайте ми це й з’ясуємо.
План
-
Пригадаємо, які в’ялі ящірки чи змії у холод. І все через те, що не мають постійної температури тіла. А чи бачили ви в’ялого від холоду зайця?
Висновок про роль теплокровності для життєдіяльності організму.
-
Мало створювати тепло, його ще треба зберігати. Як не жарко нам, але на морозі сутужно без свитини й кожуха. У ссавців є природний кожух – волосяний покрив.
-
Відділи тіла – голова, шия, тулуб, кінцівки.
-
Розміри, маса.
-
Згадаймо, як пересувалися плазуни і звідкіля їх назва. Ссавці ж тримають тулуб над землею. У них кінцівки розташовані не обабіч тулуба, як у плазунів, а під ним.
-
Про шкіру ссавців:
-
Що робиться, коли нам стає жарко?
-
Чи бачили ви, щоб потіли ящірка чи змія?
-
Чому собака нюхає слід?
-
Чому шкіра не намокає ? /Завдяки сальним залозам/
-
Ми знаємо, що у тварин проявляється турбота про потомство. У ссавців це виражено особливо сильно. Їх організм навіть навчився виробляти речовину, якою можна годувати дитинчат – молоко. А допомагають їм у цьому особливі молочні залози.
Висновок: шкіра має волосяний покрив, залози: потові, сальні, пахучі, молочні.
-
Згадаємо зуби плазунів. Які вони були? Чи мали корені? У ссавців вони диференційовані і мають корені. А молочні зуби – це згадка про те, що предками ссавців були плазуни.
-
Шийних хребців – 7. Навіть у маленької миші і довгошийого жирафа їх також сім!
-
Хто з нас не знає казок про хитру лисичку-сестричку? Хто не чув про кумедні витівки та кмітливість і винахідливість мавп? Про які риси поведінки і нервової системи це говорить?
Висновок: у головному мозку є борозни і звивини.
-
Запитання: як забезпечити теплокровність?
Відповідь: високим обміном речовин, а тому кров не повинна змішуватися. Отже, серце у ссавців має бути чотирикамерним.
-
Згадаємо перелічених на початку уроку ссавців. Усі вони різні й живуть в різних умовах, а тому мають різну зовнішню будову.
Особливості зовнішньої будови:
-
кінцівки, пропорції тулуба;
-
органи чуттів;
-
губи;
-
вібріси (чутливі волосини).
-
Як буває приємно погладити Ваську чи Мурку! Часом буває так, що шерсть аж тріщить від електризації. Згадаємо, які колючі їжаки. Що ж таке шерсть?
(Вивчаються покриви тіла).
Нігті, кігті, роги, копита, голки, волосся – все це утворене роговою речовиною.
-
Пігменти шкіри. Линяння.
-
Залози.
-
Згадайте як важко знайти на снігу зайця-побігайця.
Висновок про сезонність волосяного покриву.
-
Підшкірний жир.
-
Скелет:
-
Зміни порівняно з плазунами;
-
Кісткове піднебіння;
-
Відділи скелета, кількість шийних хребців;
-
Будова кінцівок.
(Робота з наочністю та таблицями)
-
Мускулатура. Діафрагма.
IV. Закріплення отриманих знань і вмінь.
-
Закінчіть речення:
-
Ссавці – це…
-
Симетрія…
-
Переваги теплокровності полягають у тому, що…
-
Тіло має відділи: …
-
Тіло вкрите…
-
Тіло ссавці, на відміну від плазунів, тримають…
-
Шкіра має…
-
Зуби диференційовані і мають…
-
Шийних хребців…
-
Кора головного мозку має…
-
Вигодовують дитинчат…
-
Очі захищені…
-
Зовнішнє вухо має рухливі…
-
Рот оточений…
-
Серце…
-
Кіл кровообігу…
-
Навколо губ, наприклад, у котів, є…
-
Є залози шкіри: …
-
Кольору шкірі надають… , який може мінятися в процесі…
-
Під шкірою часто є…
-
Є кісткове …
-
Відділи хребта – …
-
Ключиці відсутні у тварин, які …
-
Є куполоподібний м’яз – … , який служить для …
-
Здатні до польоту лише…
-
Кросворд по темі «Ссавці»:
Ш
|
Е
|
Р
|
С
|
Т
|
Ь
|
|
|
|
|
|
|
|
С
|
О
|
С
|
К
|
И
|
|
|
|
|
М
|
А
|
Т
|
К
|
А
|
|
|
|
|
|
|
В
|
І
|
Б
|
Р
|
І
|
С
|
И
|
П
|
Л
|
А
|
Ц
|
Е
|
Н
|
Т
|
А
|
|
|
В
|
А
|
Г
|
І
|
Т
|
Н
|
І
|
С
|
Т
|
Ь
|
Запитання:
-
Волосяний покрив ссавців;
-
Утворення на вершині молочних залоз;
-
Орган для виношування дитинчат;
-
Чутливі волоски на морді ссавців;
-
Орган, що зв’язує організм матері та дитинчати;
-
Стан самки у період виношування нею дитинчати.
-
Як між собою пов’язані будова кінцівок і середовище існування ссавців, а також їхня будова?
-
Про що ви дізналися на цьому уроці? Що запам’ятали найбільше?
-
Чи можна сказати, що якби ссавців не існувало, їх би варто було придумати? Яким би ви уявили світ без ссавців?
-
Чому ссавці – найдосконаліші тварини? Яких ссавців ви знаєте? Чи є в цьому якась гармонія природи?
-
Які асоціації спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «ссавці»?
V. Домашнє завдання.
-
§ (Вивчити матеріал параграфа).
-
Скласти план-характеристику ссавців.
-
Підготувати повідомлення про найбільш цікавих ссавців.
-
Приготувати колекцію «Покриви ссавців» (зразки шерсті, зубів, рогів, копит, голок волосин домашніх та диких тварин, зберігати можна в коробці з-під цукерок з відповідними написами).