Урок «Клас Ссавці, або Звірі»

Про матеріал
Тема: «Клас Ссавці, або Звірі». Мета: освітня – ознайомити учнів з представниками класу Ссавці, з особливостями їх будови та життєдіяльності; виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до живої природи; розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, вміння робити висновки і узагальнення.
Перегляд файлу

 

План-конспект уроку

Тема: «Клас Ссавці, або Звірі».

Мета:

           освітня – ознайомити учнів з представниками класу Ссавці, з особливостями їх будови та життєдіяльності;

            виховна – естетичне та екологічне виховання, виховання бережливого ставлення до живої природи;

           розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу, наукового світогляду, вміння робити висновки і узагальнення.

 

Хід уроку

I.  Мотивація пізнавальної діяльності.

От і наближається до кінця вивчення тваринного різноманіття. Чого ми тільки не вивчили! Це були і мікроскопічні істоти, і паразитичні черви, і гідра, й медузи; і ті, що мали слизьке тіло, і ті, що мали черепашку, були вкриті хітином, плавали, повзали, шипіли й плювалися отрутою, дихали зябрами, шкірою і легенями; квакали, кумкали, цвірінчали, були вкриті лускою чи пір’ям, мали різний скелет і повадки. Серед цього різноманіття залишився ще один клас, який зостався поза нашою увагою, хоча людина відноситься саме до нього. Це клас Ссавці. Про нього і піде мова на сьогоднішньому уроці.

II.  Мотивація пізнавальної діяльності.

На цьому уроці ви ознайомитеся з загальними особливостями ссавців, а також їх будовою та процесами життєдіяльності.

III.  Формування нових знань і вмінь.

Учитель: що ми знаємо про ссавців? Згадаймо, як нам дошкуляють хатні миші, згадаймо й про їхніх одвічних ворогів – котів, а також ворогів котів – собак. Згадаймо родичів собак – вовків, свійських тварин – корів, свиней, коней, овець, кіз, кролів та ін. А скільки у природі диких! Це і зайці-побігайці, й єноти, й борсуки, й бобри, і лисиці, й ведмеді, жирафи, слони, бегемоти, верблюди, олені, лосі, кроти, білки, бізони, горили, макаки, тигри й леви та ін. У небі кружляють кажани, нетопирі, у воді плавають тюлені, морські котики (так навіть називають спецназ!), моржі, дельфіни та чудо-юдо риба-кит, яка насправді не риба, а ссавець.

Ми бачимо, які вони різні, але й водночас спільні. Що ж їх ріднить? Давайте ми це й зясуємо.

План

  1.   Пригадаємо, які в’ялі ящірки чи змії у холод. І все через те, що не мають постійної температури тіла. А чи бачили ви в’ялого від холоду зайця?

Висновок  про роль теплокровності для життєдіяльності організму.

  1.   Мало створювати тепло, його ще треба зберігати. Як не жарко нам, але на морозі сутужно без свитини й кожуха. У ссавців є природний кожух – волосяний покрив.
  2.   Відділи тіла – голова, шия, тулуб, кінцівки.
  3.   Розміри, маса.
  4.   Згадаймо, як пересувалися плазуни і звідкіля їх назва. Ссавці ж тримають тулуб над землею. У них кінцівки розташовані не обабіч тулуба, як у плазунів, а під ним.
  5.   Про шкіру ссавців:
    •    Що робиться, коли нам стає жарко?
    •    Чи бачили ви, щоб потіли ящірка чи змія?
    •    Чому собака нюхає слід?
    •    Чому шкіра не намокає ? /Завдяки сальним залозам/
    •    Ми знаємо, що у тварин проявляється турбота про потомство. У ссавців це виражено особливо сильно. Їх організм навіть навчився виробляти речовину, якою можна годувати дитинчат – молоко. А допомагають їм у цьому особливі молочні залози.

Висновок: шкіра має волосяний покрив, залози: потові, сальні, пахучі, молочні.

  1.   Згадаємо зуби плазунів. Які вони були? Чи мали корені? У ссавців вони диференційовані і мають корені. А молочні зуби – це згадка про те, що предками ссавців були плазуни.
  2.   Шийних хребців – 7. Навіть у маленької миші і довгошийого жирафа їх також сім!
  3.   Хто з нас не знає казок про хитру лисичку-сестричку? Хто не чув про кумедні витівки та кмітливість і винахідливість мавп? Про які риси поведінки і нервової системи це говорить?

Висновок: у головному мозку є борозни і звивини.

  1.     Запитання: як забезпечити теплокровність?

        Відповідь: високим обміном речовин, а тому кров не повинна змішуватися. Отже, серце у ссавців має бути чотирикамерним.

  1.     Згадаємо перелічених на початку уроку ссавців. Усі вони різні й живуть в різних умовах, а тому мають різну зовнішню будову.

Особливості зовнішньої будови:

  •    кінцівки, пропорції тулуба;
  •    органи чуттів;
  •    губи;
  •    вібріси (чутливі волосини).
  1.     Як буває приємно погладити Ваську чи Мурку! Часом буває так, що шерсть аж тріщить від електризації. Згадаємо, які колючі їжаки. Що ж таке шерсть?

(Вивчаються покриви тіла).

Нігті, кігті, роги, копита, голки, волосся – все це утворене роговою речовиною.

  1.     Пігменти шкіри. Линяння.
  2.     Залози.
  3.     Згадайте як важко знайти на снігу зайця-побігайця.

Висновок про сезонність волосяного покриву.

  1.     Підшкірний жир.
  2.     Скелет:
  1. Зміни порівняно з плазунами;
  2. Кісткове піднебіння;
  3. Відділи скелета, кількість шийних хребців;
  4. Будова кінцівок.

(Робота з наочністю та таблицями)

  1.     Мускулатура. Діафрагма.

IV.  Закріплення отриманих знань і вмінь.

  1.   Закінчіть речення:
    • Ссавці – це…
    • Симетрія…
    • Переваги теплокровності полягають у тому, що…
    • Тіло має відділи: …
    • Тіло вкрите…
    • Тіло ссавці, на відміну від плазунів, тримають…
    • Шкіра має…
    • Зуби диференційовані і мають…
    • Шийних хребців…
    • Кора головного мозку має…
    • Вигодовують дитинчат…
    • Очі захищені…
    • Зовнішнє вухо має рухливі…
    • Рот оточений…
    • Серце…
    • Кіл кровообігу…
    • Навколо губ, наприклад, у котів, є…
    • Є залози шкіри: …
    • Кольору шкірі надають… , який може мінятися в процесі…
    • Під шкірою часто є…
    • Є кісткове …
    • Відділи хребта – …
    • Ключиці відсутні у тварин, які …
    • Є куполоподібний мяз – … , який служить для …
    • Здатні до польоту лише…
  2.   Кросворд по темі «Ссавці»:

Ш

Е

Р

С

Т

Ь

 

 

 

 

 

 

 

С

О

С

К

И

 

 

 

 

М

А

Т

К

А

 

 

 

 

 

 

В

І

Б

Р

І

С

И

П

Л

А

Ц

Е

Н

Т

А

 

 

В

А

Г

І

Т

Н

І

С

Т

Ь

 

Запитання:

  1. Волосяний покрив ссавців;
  2. Утворення на вершині молочних залоз;
  3. Орган для виношування дитинчат;
  4. Чутливі волоски на морді ссавців;
  5. Орган, що зв’язує організм матері та дитинчати;
  6. Стан самки у період виношування нею дитинчати.
  1.   Як між собою пов’язані будова кінцівок і середовище існування ссавців, а також їхня будова?
  2.   Про що ви дізналися на цьому уроці? Що запам’ятали найбільше?
  3.   Чи можна сказати, що якби ссавців не існувало, їх би варто було придумати? Яким би ви уявили світ без ссавців?
  4.   Чому ссавці – найдосконаліші тварини? Яких ссавців ви знаєте? Чи є в цьому якась гармонія природи?
  5.   Які асоціації спадають вам на думку, коли ви чуєте слово «ссавці»?

V.  Домашнє завдання.

  1. §      (Вивчити матеріал параграфа).
  2. Скласти план-характеристику ссавців.
  3. Підготувати повідомлення про найбільш цікавих ссавців.
  4. Приготувати колекцію «Покриви ссавців» (зразки шерсті, зубів, рогів, копит, голок волосин домашніх та диких тварин, зберігати можна в коробці з-під цукерок з відповідними написами).
docx
Додано
11 червня 2020
Переглядів
876
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку