Урок № 23
Тема: Коливальний рух. Амплітуда та період коливань. Маятники.
Мета:
-навчальна: ознайомити з поняттями « коливальний рух, маятник, період та частота коливань», розглянути види маятників, охарактеризувати затухаючі та незатухаючі коливання.
-розвивальна: формувати науковий світогляд, розвивати творчій потенціалучнів, логічне мислення, просторову уяву та вміння аналізувати.
-виховна: виховувати інтерес до вивчення фізики, потяг до наукової творчості, уважність та практичність.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв`язки: астрономія, музичне мистецтво, біологія, укр.мова, математика, технології, народознавство.
Обладнання: комп`ютер, маятники ( математичний та пружинний), пісні до уроку, «фізичний віночок».
Хід уроку.
Зверніть увагу на деякі рухи, чим вони схожі? Так-періодичні, коливальні.
Сьогодні розглянемо коливальний рух, рух, що повторюється.
Запишіть це поняття в середину «віночка», далі добавляйте характеристики руху ,як стрічки . В кінці уроку оцініть величину вашого «віночка».
Слухаємо українські пісні, та називаємо про які фізичні величини може йти мова в пісні?
- «Била мене мати березовим прутом…»
- «Їхали козаки із Дону додому, взяли вони Галю, забрали з собою»
- « В саду гуляла квітки збирала».
5. Вивчення нового матеріалу.
Коливання-це періодично повторювальний рух. Він повторюється через однакові проміжки часу, та проходить через точку рівноваги.
Добавимо сьогодні ще три фізичні величини, що х-ють коливальний рух.
Розглянемо математичний маятник- це тіло на нерозтяжній нитці, що здійснює коливання внаслідок сили тяжіння Землі.
В одному коливанні- 4 амплітуди.
Маятник Фуко- 1851р у Парижі відбулася демонстрація маятника зробленого з гарматного ядра підвішеного на залізному ланцюзі до стелі високої просторної зали собору. Під ним, на підлозі намальовано коло з поділками, що дають можливість відслідковувати обертання Землі навколо своєї осі.
Залежно від зміни амплітуди можна сказати затухаючі коливання чи ні.
Діти розподіляють коливання на вільні та вимушені.( рух голки електр.швейної машинки, гойдалка, струна гітариста, робота серця, рух поршня двигуна, гілка дерева, після зльоту пташки)
Розплутай слово: РІОПЕД – період, СТОЧАТА- частота.
Я читаю твердження, якщо правильне-ви хлопаєте, якщо ні- витягайте руки догори та випрямляйте спину.
Молодці, дякую всім.
Читати пар13, впр13 (2-3), письмово описати експеримент ст 89-90
За посиланням виконати лаб\роб №5, ( при можливості виконати самостійно з фото\відео)
Прошу показати свої «віночки», всі молодці. Пам`ятаємо, ми –українці, завжди є і будемо талановитою, духовною, мудрою нацією, яка має давні звичаї, традиції та обереги. Най вам допомагає цей віночок отриманих знань.