Урок літератури та природознавства . Є Гуцало"Лось"

Про матеріал
Інтегрований урок української літератури та природознавства у 5 класі. Використані різноманітні форми роботи. Враховані вікові та індивідуальні особливості учнів.
Перегляд файлу

Тема:  «Оповідання «Лось» Євгена Гуцала.. Вічне протистояння добра і зла.

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання; навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; виховувати гуманні почуття, відразу до бездушного, споживацького ставлення до природи.

Тип уроку: інтегрований урок контекстуального аналізу (українська література - природознавство).

Унаочнення: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Форми роботи: фронтальна, робота в групах.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Вибери сам».

Епіграф:

Все на землі, все треба берегти –

                                                          І птаха й звіра, і оту рослину,

                                                          Не чванься тим, що цар природи ти –

                                                          Бо врешті, ти його частинка.

Б. Лепкий

Хід уроку

  1.      Організаційний момент

 Вчитель: Доброго дня! Рада вас бачити! Сьогодні у нас буде незвичайний для вас урок.  Ви матимете можливість поринути у цікавий світ української літератури та природознавства.

А розпочнемо ми з вами із захоплюючої гри.

2. Гра «Дарую з любов’ю».   (Сл.1)

 Діти, сядьте зручно і приготуйтесь до уроку. Але перед тим, як взятись до роботи, я хочу сказати, що будь-яку справу, щоб вона вдалася, потрібно починати з хорошим настроєм, з усмішкою, з любов’ю. Ось і ми даруємо вам свій хороший настрій. Прийміть його від нас і, повернувшись один до одного, подаруйте з усмішкою свій гарний настрій і побажайте один одному успіхів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Вчитель: Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть?

Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни, та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

Сьогодні ми познайомимося з надзвичайно цікавим письменником.

Майже вся його творчість була присвячена природі, закликала бережливо ставитися до всього, що є на землі. Ще з дитинства Євген Гуцало звертав увагу на найтонші, найніжніші відтінки і рідного слова, і шовковистих трав.

 Отож, запишіть у зошити тему уроку:

Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. (сл.2)

Прочитаймо  тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»

   А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»

            На дошці :         Я хочу         дізнатися…

                                                            зрозуміти…

                                                             відчути…

  1.                      Повідомлення епіграфа уроку.

   Вчитель: Зверніть увагу на епіграф до уроку!

Б. Лепкий казав: Все на землі, все треба берегти –

                                                          І птаха й звіра, і оту рослину,

                                                          Не чванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Протягом уроку ми спробуємо зрозуміти, чому Б. Лепкий так думав. А тому ми всі маємо плідно працювати.

ІІІ.. Опрацювання матеріалу про життєву долю митця.

   1.. Знайомство з життям і творчістю письменника   (Випереджальне завдання).

 

 Вчитель:  І розпочнемо свою роботу зі знайомства з життям і творчістю є. Гуцала.

Сьогодні  учні підготувала нам розповідь про цікаві факти життя Євгена Павловича. 

 

Завдання у групах:  за бажанням заповнити анкету письменника, а останні уважно слухають, щоб потім  також змогли виконати завдання.

 

Повідомлення учнів:

  1.               Євген Павлович Гуцало народився 14 січня 1937 року в селі Старий Животів Вінницької області. Його батьки вчителювали: тато викладав українську мову й літературу, а мама – хімію й біологію. Дитинство майбутнього письменника було обпалене війною. Серед перших книжок Євгена була Біблія. Ще не вміючи читати, хлопчик ознайомився з цією книгою, що стала для нього згодом втіленням мудрості. Якось само собою склалося, що творити Євген почав дуже рано. Ще в молодших класах учні писали твір на вільну тему. У класі, де навчався хлопчик, українську мову викладав батько . І коли він прочитав Євгенів твір, то на весь клас запитав: «Ти оце звідки списав?»

2) Пробувати себе в літературі Євген Гуцало почав дуже рано. Десь у 3-4 класі. За хатою, в кущах бузку, писав вірші, оповідання. Писав, клеїв у конверти і відсилав. Але жоден журнал чи газета не надрукували ні одного його рядочка. Та хлопець твердо вирішив стати журналістом. Багато читав. Про шкільне дитинство Є.Гуцало пізніше розповість у своїх творах: повісті «Сільські вчителі», «Шкільний хліб», «У гаї сонце зацвіло». ….

3) У 1959 році майбутній письменник закінчив Ніжинський педагогічний інститут, але мріяв стати журналістом, тому працював у редакціях газет,  у видавництві радянський письменник, а згодом повністю присвятив себе письменницькій діяльності.

4) У 1962 році вийшла І збірка його оповідань «Люди серед людей». Про неї прозвучали схвальні відгуки. Відтоді одна за одною виходили нові збірки письменника: «Яблука з осіннього саду» (1964), «Скупана в любистку» (1965), «Хустина шовку зеленого» (1966), «Запах кропу» (1969).

5) Євген Гуцало багато писав для дітей: «Олень Август» (1965), «З горіха зерня» (1969), «Дениско» (1973), «Пролетіли коні» (1984).

 Євген Гуцало – Лауреат премії імені Ю.Яновського  та лауреат Державної премії України імені Т. Г.Шевченка.

2.Заповнення анкети  письменника( Клоуз-тест)

  1.     Народився…
  2.     Закiнчив…
  3.     Працював…
  4.     Автор поетичних книжок,  збiрок, оповiдань, повiстей, романiв…
  5.     Лауреат премiï…

  Вчитель:   А зараз кожен виконає індивідуальне завдання в зошитах

  Конкурс «Хто найуважніший?»

1.Народився

А. Журналіст у різних редакціях.

2.Закінчив

Б. Премія імені Ю. Яновського та Державна премія імені Т.Г.Шевченка.

3.Працював

В. Село Старий Животів на Вінниччині.

4.Автор поетичних книжок, збірок, оповідань, повістей, романів

Г. «Люди серед людей», «Мертва зона», «Скупана в любистку».

5.Лауреат премії

Д. Ніжинський педагогічний інститут.

 

Вчитель: Отже, яким перед вам  запам’ятався письменник?

 

4.  Виступ вчителя природознавства.

А я знаю, що Є.Гуцало  написав понад 200 оповідань. В його творах незвичайне багатство спостережень за природою.

Друзі жартома розповідали, що коли Євген Пилипович проходив вранішніми вулицями Києва, то пташки завмирали, переставали співати, а потім спурхували йому на плече – природа тонко відчувала і його прекрасну душу доброї людини, і талант справжнього митця.

Пригадаємо, що таке природа?

На які групи ми поділяємо природу? Чим вони відрізняються?

Пропоную послухати звуки природи. Кому вони  належать ? (чути звуки лося)  .

 

 

Не олень, хоча й рогатий

В нього роги, як лопати.

Хто це? Здогадався хтось?

Це великий дужий… лось.

 

Що ви знаєте про цю тварину?

Перегляд відеоролика.

     Після перегляду продовжіть речення «Тепер я знаю…»   або назвіть факти, які вас вразили.

 

  Складання сенкану

 

ІІІ. Осмислення навчального матеріалу.

ВЧИТЕЛЬ: Протягом  усього періоду вивчення літератури у 5 класі ми читали твори, у яких зовнішній світ постає красивим, безмежно чарівним і загадковим.

Але чи завжди це так у реальному житті?

 Сьогодні ми  будемо працювати з  оповіданням «Лось». Це оповідання, яке вчить співпереживати, бути чутливим до чужої біди, спонукає боротися зі злом, гартувати свій характер.

    Отже, ви прочитали вдома це оповідання.  Тож розпочнемо бесіду за твором.

Бесіда за змістом твору:

  1. Робота  в групах.

 Завдання: оберіть капітана і розпочнемо роботу.

 Знайдіть  ланцюжок, у якому  правильно  розміщено  послідовність подій:

  • А  Лось іде до ополонки   -  у льодяному полоні  -   хлопці рятують лося  - пролунав постріл Шпичака  -   марні сподівання Шпичака  -  два хлопчики приїхали по хмиз
  • Б  Пролунав постріл Шпичака  -  лось іде до ополонки  -  у льодяному полоні-  два хлопчики приїхали по хмиз  - хлопці рятують лося  -   марні сподівання Шпичака
  • В  Лось іде до ополонки -  у льодяному полоні  - два хлопчики приїхали по хмиз  -  хлопці рятують лося  - пролунав постріл Шпичака  -   марні сподівання Шпичака
  • Г Лось іде до ополонки -  у льодяному полоні-  два хлопчики приїхали по хмиз - хлопці рятують лося  -   марні сподівання Шпичака - пролунав постріл Шпичака

 

2.Літературний диктант:

Давайте, разом перевіримо знання змісту оповідання    (взаємоперевірка)

1. Коли відбуваються події, описані у творі? (напровесні)

2. Що трапилося з лосем? (провалився в ополонку)

3. Хто врятував лося від вовчої зграї? (мисливці)

4. Де лося переслідували вовки? (у тайзі)

5. Де відбуваються події, відображені в оповіданні? (у заповіднику)

6. Хлопчики-підберезники прийняли спочатку лося за…(собаку, що купається в ополонці)

7. Чи боявся лось людей? (ні)

8. Конячку хлопці залишили де? (на узліссі)

9. Чому лось упав? (в нього стріляли)

10. Кого зустріли хлопчики у лісі? (дядька Шпичака)

11. Чому дядько обіцяв хлопчикам і м’ясо, і роги з лося? (боявся)

12. Чого однаково хотіли і дядько, і хлопчики? (щоб лось ожив)

 

3.Словникова робота.

 Вчитель природознавства:

  • У творі зустрічаються слова,  на які б я  хотіла звернути вашу увагу. Допоможіть їх пояснити.

Тайга – хвойні ліси.

Ялинник – ялиновий ліс.

Ці дерева листопадні чи вічнозелені?

Осичник – осиновий ліс.

Байрак – вологий чи сухий яр, порослий деревами чи чагарниками.

Галявина – відкрита, не заросла древами ділянка лісу.

 

4.Зупинка «Фізична розминка»

 

5.Бесіда за прочитаним. Гра  «Випадкове коло»

 (капітан обирає 1 учня. 

Завдання:  треба крутити колесо, щоб обрати запитання своїй команді)

 (по 2 запитання  - 1 запитання бонусне)

 

6.Опрацювання теоретичного  матеріалу  Робота з підручником ст. 210

Завдання: прочитати статтю  у підручнику

 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Діти,  доведіть, що твір Є. Гуцала «Лось» -оповідання 

Свою відповідь обґрунтуйте.

(І так перша особливість оповідання – три друковані сторінки.

Друга особливість - зображено один епізод врятування лося.

Третя особливість - події у творі відбуваються протягом двох, трьох годин.

Четверта особливість - у творі наявні чотири дійові особи два брати, дядько Шпичак і Лось.

П’ята -  твір написано прозовою мовою.)

 

Урок 2

Тема. «Оповідання «Лось» Євгена Гуцала.

 Вічне  протистояння добра і зла.Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань

 Вчитель: Американський винахідник Генрі Форд сказав:

    Зібратися разом - це початок,

    Триматися разом - це прогрес,

    Працювати разом - це успіх!

    Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаємо  успіху! 

 

Продовжуємо урок.

1.Робота в групах.

Завдання:  Розшифрувати  прислів’я.

 то     шко         ре        доб     хто

6      10   3      2       1

ро    не   му     бить,

4      9    7        5

Му   дить

8       11          (Зробиш добро не кайся- вдієш зло начувайся)

  1. то     шко         ре        доб     Х то

      6      10             3            2       1

ро    не   му     бить,

4      9          7            5

зло   дить

8       11                            (Хто добре робить, тому зло не шкодить)

дає,      рає     не    бро      

6           10        3          2           

про    уми         а        па

4           9          7            5

 зло     До

  8        1      (Добро не пропадає,  а зло умирає )

Вчитель.: Які  ключові слова у цьому прислів’ї?

Які ви ще знаєте прислів’я про добро і зло?

 

 Прочитайте у словничку  визначення, що таке добро, а що таке зло

(словничок спроектовано на екрані)

Добро – це почуття й усвідомлення людиною своєї здатності творити благо.

Зло – це почуття й усвідомлення людиною своєї здатності чинити шкоду

 Вчитель:

 Людина повсякчас взаємодіє між  добром і злом.

Чи спостерігаємо ми в оповіданні Є.Гуцала «Лось» боротьбу між добром і  злом?

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться із Злом. Але інколи важко розрізнити, що добре, а що – погане.

Наприклад, близькі, рідні люди – це добре. А якщо вони чинять жорстоко, несправедливо, думають лише про власну користь, завдають шкоди природі? Як ставитися до таких родичів? У подібній ситуації вибору опинилися і хлопчики – ваші однолітки.

Завдання:  Вкажіть, хто з цих  героїв уособлює добро, а хто зло?

 

2.Технологія «Займи позицію» (місце людини у світі природи)

Людина

                                 Добро                                                              Зло

Хлопчики-підберезники                                                 Дядько Шпичак

(рятують лося )                                                                 (стріляє в тварину).

Гніда конячина, мисливці.                                                           Вовки

 

 

  1. Розповідь  вчителя природознавства

 

Які ми вивчили царства природи?

Які ви знаєте групи грибів?

Чому це раптом я запитала про гриби?

      Діти, а хто ж такі підберезники? Чому  автор їх так назвав?

      Де жив лось?

      Що таке заповідник?

      А що ви знаєте про Червону книгу ? З якою метою вони створені?

 

  1. Гра «Детективне агентство»:

читель читає уривки тексту, де містяться описи зовнішності. Учні повинні азвати того, про кого йдеться у тексті.

  1. «Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя…»    (Лось)
  2. «Приїхали вони по хмиз, і їхня смирна конячина залишилася на узліссі.»  (Брати –підберезники)

 

  1.  «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличчям, в розтоптаних, з довгими халявами, чоботях, у яких він тонув мало не по пояс…» (Дядько Шпичак»

. 5. Робота в групах.

  1. Перша група

 Завдання: Характеристика образу лося (Метод «Гронування»)

 

 

 

 

 

2)Друга група.

Характеристика братів – підберезників

 

 3)Третя група

Характеристика  дядька Шпичака.

Бесіда:

1.Хто з героїв вам сподобався більше? Чому?

2.Як ви розумієте поняття «добро» і «зло»?

  Вчитель природознавства:

1.Чи можна чинити зло природі?

2. А як ви допомагаєте природі?

 

6.Робота з епіграфом.

Прочитаймо ще раз девіз нашого уроку. А як ви гадаєте, чи дійсно людина – цар природи? ( це не дає їй права знищувати тварин для своєї розваги; люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним.)

Так, дійсно, є люди, які розуміють, що вони є частиною природи, і їхня справа не нищити, а оберігати її.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап

Капелюшки   (білий, синій, жовтий, зелений, червоний, чорний)

Учитель:

 Повернімося до початку нашого уроку і слова  «хочу», 

                                          то   ви    дізналися….

                                                         зрозуміли…

                                                          відчули…

Вчитель: Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи  - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.

Бережіть природу, любі діти.
Я до цього все життя вас закликаю.
 Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужий буде,
Пам'ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати -
Спів почуєте душі своєї.
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом станете для неї.

  •                                                                           Л. Українка

VІ. Домашнє завдання

Метод «Вибери сам»:

  1.               Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх.
  2. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак.
  3.  Розгадайте кросворд.
doc
Додано
28 травня 2022
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку