Урок медіаграмотності "Як розпізнати правду чи фейк"

Про матеріал
Розробка уроку медіаграмотності "Як розпізнати правду чи фейк". Дуже актуальна тема для сучасних молодших школярів, бо діти часто користуються інтернетом і можуть натрапити на неправдиву інформацію та інші небезпеки.
Перегляд файлу

Урок медіаграмотності у 3-А класі

Тема . «Як розпізнати  правду  та  фейк»

Мета: систематизувати знання про інформаційну безпеку, вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей; активізувати пізнавальну діяльність дітей;

збагачувати активний словник ; розкрити поняття «медіаграмотність», «фейк»;

розвивати самостійне мислення, уміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, критичне мислення; виховувати культуру спілкування, повагу до співрозмовника, колективізм.

Обладнання: мультимедійна презентація, зображення соціальних мереж, правила безпечної поведінки в інтернеті, смайлики різного кольору.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

 Привітання та налаштування на роботу.

Усім, усім добрий день!

Геть з дороги, наша лінь!

Хай не заважає працювати

Гарним хлопцям та дівчатам.

  1. Основна частина

Вступне слово вчителя

Загадки

Фільми, новини, рекламу, музичну програму, жарти, мультики, сюрпризи нам покаже… (телевізор).

Кричить горлан через море-океан (радіо).

Не людина, а розмовляє (радіо).

За морем пташечка співає, а до нас пісня лунає (радіо).

Диво-ящик, є вікно, а у тім вікні кіно (телевізор).

Кожного дня ми дивимось телевізор, слухаємо радіо, читаємо газети, переглядаємо різні відео в соціальних мережах, багато часу проводимо в інтернеті. З цих джерел, які називають «медіа», ми черпаємо інформацію.

В інтернеті на вас постійно чатує небезпека. Адже важко впізнати особу, з якою спілкуєшся. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. До основних загроз інтернету можна віднести:

  •                   крадіжки особистих даних,
  •                   віруси,
  •                   спам,
  •                   хакерів,
  •                   шахрайство
  •                   контакти з незнайомцями.

Для того, щоб уникнути цих небезпек потрібно бути медіаграмотними.

  • А що ж таке медіаграмотність?
  • Скористаємося Вікіпедією та розтлумачимо це значення.

Медіаграмотність – це івень медіакультури, досягнений медіаосвітою, що стосується вміння користуватися інформаційно-комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію, відділяти реальність від її віртуальної симуляції — розуміти реальність, сконструйовану медіаджерелами, осмислювати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони культивують.

Отже, медіаграмотність – це сукупність знань, навичок та умінь, що дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати різноманітні повідомлення для різних типів медіа. Це також знання і вміння безпечної поведінки в медіапросторі.

Бути медіаграмотним означає бути спроможним знайти те, що ми шукаємо, вибрати те, що нам потрібно, й визначити, наскільки надійною є ця інформація. Бути медіаграмотним означає бути здатним оптимально використовувати відповідну інформацію, зберігаючи її розумно, й ділитися нею з іншими.

При читанні, прослуховуванні та перегляді будь-якого медіапродукту пам’ятайте, що іноді медіа спеціально подають матеріал неправдиво, намагаються нав’язати певну думку, обдурити. Таку неправдиву інформацію називають «фейком»

  • Діти, чи чули ви колись таке слово?
  • Давайте з’ясуємо його походження.

Як розпізнати фейкові новини? - ARTEFACTФейк – це подання фактів у спотвореному вигляді або подання свідомо неправдивої інформації. Нині фейками називають:

  • фотографії, підроблені за допомогою графічних редакторів (наприклад, фотошопу), відеоролики, змонтовані у відеоредакторі або зняті не на місці подій, а в інший час;
  • фальшиві новини, які не всі здатні відрізнити від правдивих;
  • сторінки в соцмережах, створені від імені інших (зазвичай відомих) людей.

 

Тому під час сприйняття інформації завжди ставте собі питання:

 • Хто підготував цей матеріал?

• На кого він розрахований?

 • Кому вигідна ця інформація?

• Чи подано джерела інформації?

Перегляд мультфільму

А тепер переглянемо мультфільм про правила поведінки в інтернеті (перегляд мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98). Діти висловлюють свої враження від перегляду мультфільму та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.

 

Вправа «Вірю – не вірю»

(якщо думаєте, що інформація правдива – показуєте зелений смайлик, а якщо це неправда (фейк) – червоний)

Послухайте уважно речення і поміркуйте, вірите ви тому, що чуєте, чи ні.

  • В Україні чумаки їздили по сіль до Криму.
  • При діленні числа саме на себе отримаємо нуль.
  • Дніпро впадає в Чорне море.
  • Вся розміщена в інтернеті інформація правдива.
  • Вітрянка – не заразна хвороба.
  • Діти, а тепер давайте разом складемо поради щодо безпеки в інтернеті .

( діти діляться на команди, кожна формує свої поради і представляє їх, потім з усіх порад діти з допомогою вчителя створюють плакат)

Пам`ятка безпечного користування інтернетом

 

  • Не давайте нікому своїх паролів.
  • Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
  • Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
  • Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного змісту, пропозиції).
  • Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
  • Не ділітьсясвоїми фото з незнайомцями.
  • Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
  • Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.
  • Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
  • Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
  • Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).
  • Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.

            Не шкодьте і не заважайте іншим користувачам.

 

Гра « Розпізнай соціальну мережу, месенджер»

Дітям пропонуються зображення іконок соціальних мереж, месенджерів, а діти називають їх назву.

Иконки социальных сетей и мессенджеров (.Ai + .Svg + .Png) скачать  бесплатно | GraphicsLand

 

 

                                            Рис.1 Розпізнаємо соціальні мережі            

3.Підсумок уроку

- Діти, щоб побачити як ви навчилися розпізнавати фейки, давайте разом переглянемо презентацію про здорове харчування. Ця тема вам добре відома з уроків «Я досліджую світ». На кожне твердження презентації уважно читаємо та стверджуємо правда це чи фейк ( показуємо великий пальчик догори чи вниз)

https://vseosvita.ua/library/gra-pravda-ci-fejk-pro-zdorove-harcuvanna-449212.html

  • Молодці, дорогі третьокласники! Ви справилися з усіма завданнями. Думаю, ви зрозуміли що таке фейки та як його розпізнати, а також запам’ятали і завжди будете дотримуватися правил безпечного користування інтернетом.

 

Рис. 2.Вчимося медіаграмотності з кумедним роботом!

 

Використані джерела:

https://naurok.com.ua/pam-yatka-pravila-bezpechnogo-koristuvannya-internetom-278161.html

https://msu.edu.ua/library/mediahramotnist-korysni-materialy/

https://www.youtube.com/watch?v=ZFNiAeVF7uw

https://www.youtube.com/watch?v=2-Wi0K_uaDA

https://vseosvita.ua/library/gra-pravda-ci-fejk-pro-zdorove-harcuvanna-449212.html

 

 

docx
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
1962
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку