Захарчук Марина Миколаївна,
Іскрівська ЗОШ І -ІІІ ступенів
вчитель української літератури
Тема. Метелики людської душі
(за повістю «Метелики в крижаних панцирах» Оксани Радушинської)
Мета.
*познайомити учнів з творчим шляхом О. Радушинської,допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті, майстерність автора в розкритті теми та ідеї, образів героїв;
*розвивати навички виразного вдумливого читання твору, характеристики персонажів;
*виховувати толерантне ставлення до людей із особливими потребами.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: повість Оксани Радушинської «Метелики в крижаних панцирах», фото письменниці.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку
Слово вчителя:
Усе в житті твоєму не даремно,
Усе в житті твоїм не просто так,
І світло на стежках буває й темно,
Усе розписано Отцем на небесах…
І зустрічі твої не випадкові
Розчарування, болі, помилки,
Щоб ти зміцнів, набрався сили волі,
Щоб не минали в пустоту роки…
Любов і ненависть, тепло і холод,
Що не ламає, – зміцнює тебе,
Ти знай, ти володієш Божим даром –
Душею, це вона тебе веде…
Британ Галина Ярославівна
На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про людську душу.
Скажіть чого ви очікуєте від нашого уроку?
І. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя. Що для вас значить слово «інвалідність»?
На жаль, сучасне суспільство надто жорстоке щодо людей з обмеженими можливостями, ми не вміємо співпереживати, давати дружню пораду або просто підтримати розмову. Проблема людей з обмеженими можливостями є дуже болючою і актуальною водночас у сьогоденні. Тому тема нашого уроку пов’язана саме з цією проблемою не просто так, адже сама авторка твору є прикутою до інвалідного візка.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Проблемне питання:
- Чи існує сьогодні в нас, в Україні, проблема інтеграції людей з інвалідністю в суспільстві? В чому вони полягають?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Повідомлення учнів про творчість письменниці – землячки О Радушинської.
2. Словникова робота.
2.1. Слово метелик має кілька значень, перше яке означає комах роду метеликів, що мають по дві пари крил, вкритих дрібними лусочками, які зумовлюють яскраве і різноманітне їх забарвлення; символізує легкість («пурхати з легкістю метелика»), неусвідомлене прагнення до світла (злітаються «як метелики на світло»).
2.2. Слово крижаний має кілька значень: 1. Пронизливо-холодний; холодний, як лід.
2. перен. Який призводить до заціпеніння; ворожо-холодний, холодно-зневажливий. Надмірно байдужий, холодно-спокійний.
3. Слово панцир має також кілька значень: 1. Частина старовинного, звичайно металевого, бойового спорядження, яке захищало тулуб воїна від ударів холодної зброї. 2. перен. Велика кількість однорідних або однакових твердих предметів, які щільно вкривають, облягають собою що-небудь. 3. перен. Якась риса людської вдачі, поведінки і т. ін., що ніби захищає від чого-небудь.
Проблемне питання:
Ваше задяння працюючи протягом уроку дати відповідь на питання :
«У чому зміст назви повісті «Метелики в крижаних панцирах»?»
3. Робота над змістом твору. Бесіда:
- Чому Яринку виховують дядько з тіткою
- Чи всі в сім’ї дядька були задоволені Яриною? Чому?
- Розкажіть, як саме познайомилась Ярина з Артемом?
- Чому Артем зважився на крадіжку ?
- Розкажіть про сім’ю Артема ?
- Що означав той факт, що Артем після міліцейського відділку прийшов до Ярини ?
- Що вразило всіх у міліцейському відділку?
- Розкажіть, що відчувала Ярина, коли йшла на танці?
- На вашу думку, Карина була доброю людиною?Чому?
- Як ви ставитесь до святкування дня народження Карини?
- Коли Ярина зрозуміла, що Артем відчуває до неї симпатію?
- Навіщо для Градових було 50 тис євро? (на операцію Ярині)
- Чи правильно зробила Олена Кожедуб, мама Артема, коли прийшла на розмову до опікунів Ярини?
- Чому земля у Вербках була такою цінною? (через цілющі джерела)
- Як ви думаєте, Сашко любив свого діда? Чому?
- Що незвичайне побачила Ярина в Ядвізі?
- Що зрозуміла Ярина під час тренувань з Ядвігою?
- Як оцінюєте благословення батька Артема на танець з Яриною?
- Чи задоволені ви кінцівкою повісті?
- На кого була схожа Ярина під час танцю з Артемом?
4. Робота з текстом твору
Користуючись текстом складання літературного довідку про головну героїню твору.
|
|
|
|
Найбільша мрія |
|
Друзі |
|
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Метод «Читання для когось»
Уявіть, що у вас з’явилась можливість узяти інтерв’ю в Яринки, Саньків,Артема . Про що б ви в них запитали? Чому у вас виникли такі запитання?
V. Підсумки уроку.
- Діти, дайте, будь ласка, відповідь на питання «У чому зміст назви повісті «Метелики в крижаних панцирах»?»
VІ. Домашнє завдання. Написати лист Яринці або дати письмову відповідь на питання «Як ви відноситесь до людей з особливими потребами?»