Урок мистецтва 4 клас
Тема : Музика зимових свят
Мета: збагатити та поглибити уявлення учнів про зимові свята , традиції українського народу та пісенний фольклор; розвивати музичний слух, відчуття ритму та вміння працювати в групі ; виховувати любов до української пісні та культурної спадщини нашої країни.
Обладнання: інтерактивна дошка, фортепіано, ЛЕГО цеглинки, стрічка часу.
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до уроку
2. Музичне привітання :
Доброго дня всім! Посміхнись скоріше
І сьогодні твій день буде веселіше!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я теж люблю зиму з її чудовими святами, вони найчарівніші. Під час цих свят відбувається багато цікавого. Вони дарують стільки радості та щастя людям!
ІІІ. Тема, мета уроку
1.Повідомлення теми та мети уроку:
- Тема нашого уроку мистецтва «Музика зимових свят». Сьогодні ми з вами поринемо в чудовий світ зимових свят та дізнаємось про музику, яка супроводжує їх. А подорож наша буде музичною.
- Отже, що ми візьмемо з собою в дорогу?
- Вірно. Нам знадобиться увага, дружба, активність та веселий настрій!
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Стрічка часу
- Перед нами стрічка часу, за якою ми будемо подорожувати .
Цей святий вночі прийде,
Подарунки покладе
В грудні зустрічі чекай…
Звуть святого …(Миколай)
(Вчитель на стрічці часу вивішує сніжинку з датою 6 грудня та зображення до цього свята)
День Святого Миколая відзначається 6 грудня. Історія цього свята всім давно відома. Багато пісень написано до нього.
Зараз ми прослухаємо українську народну пісню «Ой, хто Миколая любить».
Багато композиторів збирали у свою скарбничку народні пісні, записували, додавали щось своє, тобто «обробляли».
(на екрані показую тлумачення терміну «обробка»)
Обробка – це «прикрашання» мелодії музичного твору.
|
(перегляд відео : https://www.youtube.com/watch?v=qbGnOeaB7ss )
2. Робота з ЛЕГО-цеглинками:
Вчитель :
- Використовуючи ЛЕГО-цеглинки, дайте відповідь на запитання:
1) Пісня виконувалася з інструментальним супроводом чи а капела?
а капела |
|
з інструментальним супроводом |
|
2) Пісня народна чи авторська ?
народна |
|
авторська |
|
3. Свято «Різдво»
-Про яке свято наступна загадка?
На столі багато страв..
Закінчили безліч справ,
Бо в кутку стоїть дідух,
Відчуваєм свята дух.
Гостей зустрічаємо,
Колядками вітаємо. (Різдво)
(Вчитель на стрічці часу вивішує сніжинку з датою 25 грудня та зображення до цього свята)
(На екрані - слова колядки, вчитель акомпанує на музичному інструменті, учні співають)
4. Робота в парах
На різдвяному столі була святкова вечеря , яка нараховувала 12 пісних страв, як подяка за щедрий врожай. Давайте з вами спробуємо накрити різдвяний стіл.
Серед запропонованих страв вам необхідно знайти три зайві, які не можна ставити на різдвяний стіл, і викреслити їх. Працюємо в парах. (Додаток)
5. Свято «Новий рік»
Загадка:
З неба падають сніжинки,
Люди всі несуть ялинки.
Рік старий кудись утік –
Так приходить Новий …(рік)
(Вчитель на стрічці часу вивішує сніжинку з датою 1січня та зображення до цього свята)
- 1 січня святкуємо Новий рік. В оселях сяють вогниками прикрашені ялиночки. А в мене до вас запитання . А ваша родина яку ялинку купує на свято – штучну чи справжню?
- А чому необхідно купувати штучні ялинки?
(Вчитель заводить музичну шкатулку з мелодією «Jingle bells»)
6. Гра «Новорічний добродій» (Групова робота)
- Я пропоную вам по групах скласти картки-пазли і дізнатися як звуть в різних країнах цих новорічних добродіїв.
(Музичний супровід гурт «Шпилясті кобзарі» пісня «Бубонці»:
https://www.youtube.com/watch?v=7bx4S2YGS48 )
Перевірка завдання на інтерактивній дошці :
https://learningapps.org/display?v=prwrc7v0v23
7. Інтерактивна гра «Українські народні інструменти»
https://wordwall.net/play/4512/994/548?ref=embed-image
8. Ритмічна вправа з ударними інструментами
Духові |
|
Ударні |
|
(Ритмічна вправа : https://www.youtube.com/watch?v=U26_Qzl0o9U )
9. Руханка «Танці-Зігріванці»
10.Свято Василя
(Вчитель на стрічці часу вивішує сніжинку з датою 14 січня та зображення до цього свята)
14 січня (за старим стилем) потрійне свято:
Вечір 13 січня напередодні Нового року називають Щедрим. На столах стояли м’ясні страви, бо піст скінчився. В хатах пахло млинцями , пирогами. А пісні, які виконували цього дня відповідно називали «щедрівками».
(Вчитель грає на інструменті початок мелодії « Щедрик»)
(перегляд мультфільму «Це –наше і це –твоє. Щедрик» каналу «Плюс Плюс»)
https://www.youtube.com/watch?v=kkaAQxi3LcE
В давнину Новий рік зустрічали в березні, відповідно і всі святкові обряди пов’язані з приходом весни. Саме тому в знаменитому щедрику до господаря прилетіла ластівочка.
Отже, послухаймо його у виконанні дитячого хору.
(перегляд та слухання «Щедрик»)
Щедрик –це пісня-побажання . Він лунає на весь світ. Його можна почути у всесвітньовідомих фільмах і мультфільмах: «Гаррі Потер», «Один вдома», «Південний парк», «Сімпсони», «Менталіст». Його переведено на англійську мову.
11. Практична робота
А зараз я пропоную вам прикрасити намистинками свої різдвяні зірочки, які ви малювали на минулому уроці. А музичним супроводом для вас буде звучати «Щедрик» на англійській мові у виконанні групи «Пентатонікс» із Лондона.
(учні працюють , на екрані відео : https://www.youtube.com/watch?v=WSUFzC6_fp8 )
12. Свято Водохреща
(Вчитель на стрічці часу вивішує сніжинку з датою 19 січня та зображення до цього свята
19 січня (за старим стилем) в Україні на свято Водохреща освячують воду. Іноді прямо на водоймах у ополонках , які називають «йордань», в спогад хрещення Христа в річці Йордані.
Цим святом завершується зимовий цикл обрядів та свят.
V. Узагальнення та систематизація знань
1.Робота зі стрічкою часу
VІ. Підсумок уроку
1.Рефлексія
- Що вам сподобалось на уроці?
- Що цікавого ви дізнались?
2.Виставка учнівських робіт
- Розташуйте на дошці свої різдвяні зірочки. Вони прекрасні! Дякую за вашу творчість.
3. Вербальне оцінювання учнів