Тема: «Добре тим жити, хто вміє дружити»
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість.
Обладнання: аудіо матеріали, квітка-семицвітка, картки, малюнки.
Хід уроку:
І. Вступна бесіда.
Станьте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь «Добрий день!»
- Ось і промайнуло тепле літо. Позаду пора відпочинку, мандрівок, захоплень. Попереду пора навчання, успіхів, задоволення, подолання вершин науки. Я рада вітати вас на нашому першому уроці. Ви відпочили, набрались сил і готові до отримання нових знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров'я та здійснення всіх бажань, натхнення, цікавих уроків, занять та справжніх друзів поряд з вами.
За літо ви познайомилися з багатьма людьми. Сподіваюсь, що ви скучили за своїми друзями та однокласниками.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і
мети уроку:
Є різні цінності в житті. Та дорожча за золото, сильніша від бурі, міцніша за сталь - дружба.Скільки б іграшок, книжок, розваг у вас не було, та без справжнього друга сумно й нецікаво. Кого можна назвати справжнім другом? Мабуть того, хто дарує нам свою любов, робить нас щасливими, допомагає в скрутну хвилину, з ким хочеться поділитися радістю, і смутком,хто завжди вислухає і зрозуміє. З другом завжди цікаво пограти у захопливу гру, почитати книжку, поділитися таємницею. Тож справжній друг завжди є опорою для нас.
Керівник. Як приємно, коли люди знайомляться, коли вітають один одного, посміхаються. Це прекрасно, коли люди хочуть бути друзями. Я помітила, що всі посміхнулися, усім стало приємно і тепло. І справді, щира посмішка, добре слово і краплиночка тепла мають велику силу – силу любові і добра .
IIІ. Актуалізація опорних знань
Усі за літо відпочили?
А набралися ви сили?
У школу всі із вас хотіли?
А на сонці засмагали?
Хто улітку грався?
Ну, а хто купався?
У таборі хто із вас був?
А хто букви всі забув?
Хто з вас їздив до бабусі?
Хто допомагав матусі?
Хто книжку нову прочитав?
А хто лише в м’яча ганяв?…
IV. Основна частина
*Прочитайте перше правило дружби. (Усмішка)
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Усім радісно стає.
Усмішка щастя вміщає,
Усмішка радість несе.
Усмішка всіх звеселяє,
Усмішка краща за все.
Прикріплюємо першу пелюсточку (Усмішка)
* Друге правило дружби (Мудрість)
- Дізнаймося, що говорить про дружбу народна мудрість. Хто знає прислів ‘я про дружбу?
1.Сила птаха в крилах а людини в дружбі.
2.Без вірного друга – велика туга.
3.Друга шукай, а знайшов — бережи.
4. Друг пізнається в біді.
5.З добрим дружись, а лихого стережись.
Прикріпимо пелюсточку (Мудрість)
*Прочитаємо третє правило (Допомога)
- Не баріться, відкладайте всі свої справи і поспішайте на допомогу. Якщо другу потрібне ваше співчуття, виявіть йому; якщо йому хочеться поділитися з вами радістю, вислухайте його. Друзів треба поважати. Давайте послухаємо пригоди, які сталися з дітками.
Моральні задачі
1. «Пролунав дзвінок. Діти взяли свої сніданки і вийшли на перерву. Біля вікна стояли Олег та Іванко. В Олега два печива. Іванко стоїть і дивиться у вікно, він сьогодні забув свій сніданок.»
Прикріпимо третю пелюсточку (Допомога)
Наступне правило дружби.(Умій вибачати).
Мир, миром,
Пироги з сиром,
Вареники в маслі,
Ми - дружечки красні
Вивчення мирилки.
- Діти, ви знаєте, що навіть між друзями бувають незгоди і найкращі друзі також сваряться. Я пропоную вам вивчити мирилку, щоб коли ви посваритесь з своїм другом, могли швидко помиритись.
Я мирюся, й ти мирися,
Більш не бийся, не сварися.
Не кричи і не кусайся,
Моїм другом залишайся!
Прикріплюємо четверту пелюсточку. (Умій вибачати)
Як добре коли друзі миряться. І їм добре, й усім радісно. Хто дружить, той уміє пробачати, уміє сказати добре слово. А зараз трішки відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Вправа: «Руханка»
Ми усі одна сім’я (ставимо руки один одному на плечі)
Друзі ми і ти і я (3 хлопки)
Руку дай тому, хто справа
Руку дай тому, хто зліва.
Ми усі одна сім’я (ставимо руки один одному на плечі)
Друзі ми і ти і я (3 хлопки)
Обніми того, хто справа
Обніми того, хто зліва
Ми усі одна сім’я.
Прочитаємо наступне правило дружби. (Доброта)
Зараз пограємо у гру «Добре - погане»
Зберемо добрі слова у «кошик доброти» і залишимо для себе та друзів, а на погані не зважатимемо.
Погано Добре
Розірвав Захистив
Образив Відвідав
Посварилися Допоміг
Штовхнув Поділився
Ударив Заспокоїв
Зруйнував Подарував
Злякав Пожалів
Обманув Відремонтував
Молодці! Із завданням ви впоралися.
Здавна відомо, що бути добрим корисно. Доброзичливі та милосердні люди добре почуваються і навіть довше живуть. Про добрих, чесних, співчутливих дітей кажуть, що в них кришталево чисті душі. Зараз можемо прикріпити п’яту пелюстку.
Прикріплюємо наступну пелюстку (Доброта)
Читаємо наступне правило (Єдність).
Народна мудрість каже: «Дружба - велика сила». Чи хочете ви бути сильними? (Так).
Отже, ми повинні об’єднатися, щоб разом бути сильними і створити наш віночок єдності. У кожного на парті лежить квіточка. Зараз кожен з вас напише в середині квітки своє ім’я і прикріпить її як знак дружби і поваги один до одного.
А тепер послухаємо казку «Батьківський заповіт».
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці у руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте».
Прикріплюємо наступну пелюстку (Єдність)
Однієї пелюсточки бракує у нашої «Квіточки дружби». Але вона дуже приємна, тому що друзі завжди приносять одне одному що? (Радість)
Читаємо останнє правило дружби (Радість)
Гра «Давайте жити дружно!»
– А зараз підійдіть до мене, станьте в коло.
Передавайте цю м’яку іграшку по черзі зі словами-побажаннями, які ви б хотіли сказати своєму справжньому товаришеві. Закінчуйте свої слова словами кота Леопольда. А почну я.
– Дорогі мої дітки! Я хочу, щоб ми з вами поважали один одного, не ображали, жили у мирі і злагоді. В цьому я вам буду допомагати. Я вас люблю! Давайте жити дружно!
(Діти по черзі говорять від себе і зі словами «Давайте жити дружно!» передають іграшку сусідові.)
Кріпимо наступну, останню пелюстку (Радість)
– Ось і зібрали ми «Квітку Дружби». Хай же цвіте вона і розквітає у ваших душах добротою і ласкою, справжніми людяними вчинками, хай мир і дружба, любов і злагода оселяться в нашому класі.
Про дружбу складено дуже багато віршів. Отож настав час їх послухати.
Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас,
Все нам легко удається,
Весело усім живеться.
Дружба, дружба над усе,
Дружба радість нам несе.
Дружба всім нам дорога,
Дружба жити помага.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
Тож без друга не прожити.
Дружать хлопчики й дівчатка.
В лісі дружать всі звірятка.
Дружать ріки і струмки,
Дружать гори і горбки.
Дружать стежки й дороги.
Колоски дружать у полі.
Пташенята у гнізді,
Дружать риби у воді.
Хмарки дружать в небесах,
І дерева у садках.
Сонце дружить з усіма,
І для всіх воно сія.
І дорослі дружать, й діти.
Як нам цьому не радіти?
Де в сім'ї любов і ласка.
Там панує мир і щастя.
Міцна дружба переможе
І тривоги, і хворобу.
Що одному не під силу,
Те гуртом ми зробим сміло.
Дидактична гра « Назви героїв казок».
- Діти, ви любите читати казки?
- Є дуже багато казок про дружбу. Вам потрібно назвати тих героїв, які завжди допомагали один одному. («Котик і півник», «Рукавичка», «Лисичка і журавель», «Ріпка», «Семеро козенят», «Зайчикова хатинка»)
Заключна частина.
Вчитель
Гра «Клубочок»: Діти передають один одному клубочок, протягнувши між собою ниточку дружби, аж доки не стануть пов’язані усі у одне коло.
Вчитель