Урок на тему "ІТАЛІЯ: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ"

Про матеріал
Розробка уроку "ІТАЛІЯ: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ" за підручником За підручником “ГЕОГРАФІЯ”, 10 клас (Сергій Кобернік, Роман Коваленко)
Перегляд файлу

Лелюк О.В., викладач географії Чернівецького вищого комерційного училища КНТЕУ

 

ІТАЛІЯ: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ

Тема: 1 Країни Європи

Тема уроку: Італія: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення

Мета уроку: сформувати систему знань про Італію; оха­рактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення; продовжити розвивати навички роботи з дже­релами географічних знань; формувати вміння співвідносити здобуті знання з реаліями сьогодення.

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок-дослідження

Обладнання: підручники «Географія 10 клас» О.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко, фізична карта Європи, дидактичні картки, презентація слайдів, ілюстрації, презентаційне відео.

Опорні та базові поняття: економіко-географічне положення, природні умови та ресурси, густота населення, урбанізація.

Хід уроку

1. Організаційний етап

Вітання.

Слайд 1

Учитель. Ми продовжуємо знайомитись з країнами Європи. Сьогодні ви дізнаєтесь більше про дивовижну державу, до якої прагнуть приїхати мільйони туристів, а побувавши, мріють повернутися ще раз, та спершу пригадаємо вже вивчений вами матеріал.

2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

Картографічна розминка

 

Учитель (або здобувач освіти) показують на карті країни Європи, здобувачі освіти називають їх столиці.

 

Поточний контроль знань

Завдання:  Впишіть у правій колонці країни Європи, які відповідають твердженню в лівій колонці

 

Держава в Європі з найбільшою кількістю населення

 

Найменша країна світу

 

Найбільша країна за площею, що цілком знаходиться на території Європи

 

Морські порти країни (Марсель, Гавр) належать до найбільших у світі 

 

Європейські держави, які входядь до Великої сімки

 

До цієї країни прибуває найбільше тимчасових робітників порівняно з іншими країнами Європи

 

Ця країна береже традиції в побуті, політиці, мистецтві

 

Країни-карлики Європи

 

Цій державі належить єдина колонія в Європі

 

Федеративні держави Європи

 

 

Учитель.   Перевіримо правильність відповідей

Слайд 2

Відповіді:

Держава в Європі з найбільшою кількістю населення

Німеччина

Найменша країна світу

Ватикан

Найбільша країна за площею, що цілком знаходиться на території Європи

Україна

Морські порти країни (Марсель, Гавр) належать до найбільших у світі 

Франція

Європейські держави, які входядь до Великої сімки

Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія

До цієї країни прибуває найбільше тимчасових робітників порівняно з іншими країнами Європи

Німеччина

Ця країна береже традиції в побуті, політиці, мистецтві

Велика Британія

Країни-карлики Європи

Ватикан, Ліхтенштейн, Монако, Мальта, Сан-Марино, Андорра, Люксембург

Цій державі належить єдина колонія в Європі

Велика Британія

Федеративні держави Європи

Німеччина, Австрія, Швейцарія, Росія, Бельгія, Боснія і Герцеговина

 

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

 

Учитель. Сьогодні ми ознайомимося ще з однією європейською країною, в якій що не місто – то скарбниця. Здається, в цій країні все створюється легко, наповнюється почуттями, емоціями. А в підсумку виходять шедеври: міста, музика, кухня.

Пропоную вгадати країну за підказками. Прошу не вигукувати, а дочекатися коли відкриються всі підказки (один за одним вчитель відкриває картинки, які асоціюються з країною)

Слайд 3

 

 

 

Італійська ПАСТА. Рецепт, який мама привезла з Італії. Тепер готую тільки  так. І смачно, і вагу не набираю – Українці Сьогодні70 интересных фактов о Колизее Photo: Венецианский карнавал 2014 | Trip-PointРизотто в мультиварке по-итальянски • Рецепты для мультиварки

 

Учитель. Вгадайте країну

Слайд 4

Повідомлення теми і мети уроку

Учитель.

Про сучасну Італію складно говорити мовою сухих статистичних даних. У цій середземноморській країні з давньою історією захоплюючою пригодою може стати не тільки переїзд з міста до міста, але навіть прогулянка сусідніми вулицями, що химерно поєднали в собі різні епохи і культури. Туристичні проспекти і художні фільми виробили у нашій свідомості уявлення про сліпуче сонце, давні мозаїки тротуарів і скульптури храмів, про неприборканий італійський темперамент та кровожерливу італійську мафію.

Саме ця країна подарувала світу багато чудових речей: автомобілі вищого класу «Феррарі» та «Ламборджіні», модні торгові марки «Армані», «Гуччі», «Валентино», вино «К’янті» та лікер «Амаретто». Вона навчила мало не всю планету готувати спагеті та піцу.

 

Випереджальне завдання учнів

Учень 1.  Італія  - це дивовижна країна багатої культурно-історичної спадщини, красивої природи, неповторного гордого національного колориту. Це країна якісного гірськолижного та захопливого сонячного пляжного відпочинку, а також насичених незабутніх екскурсійних турів та смачної кухні. Багато людей приїжджають до Італії саме заради смачної їжі. Неперевершений смак італійської піци, пасти та морозива просто не можливо ні з чим порівняти.

 

Учень 2. Італія – батьківщина нотного письма. Тут воно виникло в ХІ ст.  завдяки самітнику Гвідо д'Ареццо, який дав назви семи нотам гармонії. У ХVІ ст. в країні виникла опера. Найкращими оперними театрами світу й нині вважаються  «Ла Скала» в Мілані, «Сан-Карло» в Неаполі та «Феніче» у Венеції.

Слайд 5

4. Вивчення нового матеріалу

 1. Візитка країни

Завдання. Користуючись підручником (стор.96), чи презентацією складіть «візитну картку» Італії.

Табл. 1  «Візитна картка» країни

2. Економіко-географічне положення

Учитель:

Слайд 6

Головні ознаки:

  •      територія складається з трьох частин: материкової, півострівної (Апеннінський півострів) і острівної (острова Сіцілія, Сардінія й низка дрібних островів);
  •      межує із Францією, Швейцарією, Австрією, Словенією;
  •      в межах країни два анклави держави — Ватикан і Сан-Марино;
  •      знаходиться на перетині транзитних шляхів сполучення між Європою, Африкою та Азією;
  •      переважна більшість кордонів — морські;
  •      найбільший морський порт – Генуя.

Сприятливим фактором для розвитку господарства країни є її близькість до важливих мінерально-сировинних баз Північної Африки (нафтогазові родовища Алжиру і Лівії) та Південно-Західної Азії (нафта Перської затоки). 

Примітка: Анклав  — територія або частина однієї держави, оточена з усіх сторін територією іншої держави або частина території однієї держави, яка не має спільних меж зі своєю материнською частиною і оточена територією іншої держави.

Слайд 7.

3. Природно-ресурсний потенціал

 

Учитель.  Природні умови Італії різноманітні. 80 % площі складають молоді сейсмічно активні гори — Альпи та Апенніни.  На території Італії є діючі вулкани. 20 % площі займає на півночі Паданська низовина – головна житниця країни. 

  • Клімат.  Південь і центр – субтропічний, Північпомірний, морський
  • Водні ресурси. Найбільша річка — По, яка протікає на півночі та впадає в Адріатичне море. 60%гідроелектроресурсів Італії зосереджено в Альпах.
  • Лісові ресурси. Лише 20 % території покрита лісами, основні їх масиви розташовані на півночі країни.
  • Ґрунти. Бурі лісові, коричневі,червоноземи
  • Мінеральні ресурси. Характерна велика різноманітність корисних копалин, але родовища більшості з них мають незначні запаси та розпилені по території країни, залягання їх незручне для промислового видобутку.

 

Учитель. Порівняйте природні ресурси Італії та Німеччини. (Окремі з учнів отримують картки з порівняльною таблицею. Решта учнів дають відповіді в зошиті).

 

Слайд 8

ПРП

Італія

Німеччина

Мінеральні ресурси

 

 

Водні ресурси

 

 

Земельні ресурси

 

 

Лісові ресурси

 

 

Картки забираються.

Учитель.   Підсумуємо виконане завдання.

Один учнів озвучує порівняльну характеристику двох країн. Решта доповнюють.

 

4. Населення

Слайд 9

Учитель. Основні характеристики населення Італії мають наступні особливості:

 

  •                Перший тип відтворення, від’ємний природний приріст, «старіння нації», активні внутрішні і зовнішні міграції населення.
  •                  Однонаціональна країни (94% населення— італійці).
  •                Територія густонаселена (201 особи на 1 км2), проте густота населення сильно коливається.
  •                Рівень урбанізації – 69%.
  •                Найбільші міста Рим, Мілан, Неаполь, Турін.
  •                Населення розміщене нерівномірно. Найбільшою мірою заселена Паданська рівнина та західне узбережжя.

 

Пригадайте. Як ви розумієте словосполучення «рівень урбанізації»?

 

Урбанізація – це процес збільшення частки міських жителів і підвищення ролі міста в суспільстві. Отже, рівень урбанізації – це частка міських жителів у загальній кількості населення.

Поясніть значення слова «старіння нації».

 

Старіння нації – це переважання людей похилого віку в структурі населення окремої території.

 

 

5. Узагальнення і систематизація знань

Завдання. Порівняйте окремі характеристики Італії та Франції.

 

Показники

Італія

Франція

Площа (млн км2)

 

 

Столиця

 

 

Форма правління

 

 

Населення (млн.осіб)

 

 

Густота населення

 

 

Державна мова

 

 

Валюта

 

 

Вихід до морів

 

 

Кордон сушею

 

 

 

Первинне закріплення знань

Запитання. Порівняйте демографічні процеси, що відбуваються в Італії, Великій Британії, Франції та Німеччині.

 

6. Підсумок уроку. Рефлексія

 

Перегляд відео «Італія – країна, де вирує дольче віта»  (https://www.youtube.com/watch?v=_a-rXRds3EU)

Учень:

  1. Цікаві факти про Італію  (зачитує учень)
  • Італію часто називають «Bel Paese», що в перекладі означає «красива країна».
  • Італії немає бездомних тварин.
  • Для місцевих ціни в барах і кафе можуть бути нижчими, ніж для туристів.
  • Майже у всій Італії не рекомендується пити воду з-під крана через проблеми з водопроводом.
  • Італійці практично не п’ють соки, ви не знайдете їх у багатьох ресторанах.
  • Міцні напої італійці практично не вживають. Основні напої – вода або вино. Іноді пиво.
  • Основний прийом їжі відбувається ввечері, у вигляді сімейної вечері.
  • Всі італійські слова закінчуються на голосні.
  • Італія – одна з  найбільш релігійні країни у Європі.
  • На території Італії розташовані дві найменші країни світу, два анклави  Сан-Марино і Ватикан.
  • Вважається, що порівняно з іншими країнами в Італії найбільше шедеврів на квадратний метр.

7. Інформація про домашнє завдання

  1.                Підручник, опрацювати § 17, стор. 69-75, відповісти на запитання в кінці  параграфа.
  2.                Підготувати презентацію «Найбільш привабливі туристичні об’єкти Італії»
  3.                Повторити розташування країн та їх столиць на політичній карті світу.

 

docx
Додано
16 серпня 2022
Переглядів
789
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку