Лелюк О.В., викладач географії Чернівецького вищого комерційного училища КНТЕУ
ІТАЛІЯ: ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ПРИРОДНО-РЕСУРСНИЙ ПОТЕНЦІАЛ, НАСЕЛЕННЯ
Тема: 1 Країни Європи
Тема уроку: Італія: економіко-географічне положення, природно-ресурсний потенціал, населення
Мета уроку: сформувати систему знань про Італію; охарактеризувати особливості географічного положення, природних ресурсів, населення; продовжити розвивати навички роботи з джерелами географічних знань; формувати вміння співвідносити здобуті знання з реаліями сьогодення.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-дослідження
Обладнання: підручники «Географія 10 клас» О.Г.Кобернік, Р.Р.Коваленко, фізична карта Європи, дидактичні картки, презентація слайдів, ілюстрації, презентаційне відео.
Опорні та базові поняття: економіко-географічне положення, природні умови та ресурси, густота населення, урбанізація.
Хід уроку
1. Організаційний етап
Вітання.
Слайд 1
Учитель. Ми продовжуємо знайомитись з країнами Європи. Сьогодні ви дізнаєтесь більше про дивовижну державу, до якої прагнуть приїхати мільйони туристів, а побувавши, мріють повернутися ще раз, та спершу пригадаємо вже вивчений вами матеріал.
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Картографічна розминка
Учитель (або здобувач освіти) показують на карті країни Європи, здобувачі освіти називають їх столиці.
Поточний контроль знань
Завдання: Впишіть у правій колонці країни Європи, які відповідають твердженню в лівій колонці
Держава в Європі з найбільшою кількістю населення |
|
Найменша країна світу |
|
Найбільша країна за площею, що цілком знаходиться на території Європи |
|
Морські порти країни (Марсель, Гавр) належать до найбільших у світі |
|
Європейські держави, які входядь до Великої сімки |
|
До цієї країни прибуває найбільше тимчасових робітників порівняно з іншими країнами Європи |
|
Ця країна береже традиції в побуті, політиці, мистецтві |
|
Країни-карлики Європи |
|
Цій державі належить єдина колонія в Європі |
|
Федеративні держави Європи |
|
Учитель. Перевіримо правильність відповідей
Слайд 2
Відповіді:
Держава в Європі з найбільшою кількістю населення |
Німеччина |
Найменша країна світу |
Ватикан |
Найбільша країна за площею, що цілком знаходиться на території Європи |
Україна |
Морські порти країни (Марсель, Гавр) належать до найбільших у світі |
Франція |
Європейські держави, які входядь до Великої сімки |
Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія |
До цієї країни прибуває найбільше тимчасових робітників порівняно з іншими країнами Європи |
Німеччина |
Ця країна береже традиції в побуті, політиці, мистецтві |
Велика Британія |
Країни-карлики Європи |
Ватикан, Ліхтенштейн, Монако, Мальта, Сан-Марино, Андорра, Люксембург |
Цій державі належить єдина колонія в Європі |
Велика Британія |
Федеративні держави Європи |
Німеччина, Австрія, Швейцарія, Росія, Бельгія, Боснія і Герцеговина |
3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. Сьогодні ми ознайомимося ще з однією європейською країною, в якій що не місто – то скарбниця. Здається, в цій країні все створюється легко, наповнюється почуттями, емоціями. А в підсумку виходять шедеври: міста, музика, кухня.
Пропоную вгадати країну за підказками. Прошу не вигукувати, а дочекатися коли відкриються всі підказки (один за одним вчитель відкриває картинки, які асоціюються з країною)
Слайд 3
Учитель. Вгадайте країну
Слайд 4
Повідомлення теми і мети уроку
Учитель.
Про сучасну Італію складно говорити мовою сухих статистичних даних. У цій середземноморській країні з давньою історією захоплюючою пригодою може стати не тільки переїзд з міста до міста, але навіть прогулянка сусідніми вулицями, що химерно поєднали в собі різні епохи і культури. Туристичні проспекти і художні фільми виробили у нашій свідомості уявлення про сліпуче сонце, давні мозаїки тротуарів і скульптури храмів, про неприборканий італійський темперамент та кровожерливу італійську мафію.
Саме ця країна подарувала світу багато чудових речей: автомобілі вищого класу «Феррарі» та «Ламборджіні», модні торгові марки «Армані», «Гуччі», «Валентино», вино «К’янті» та лікер «Амаретто». Вона навчила мало не всю планету готувати спагеті та піцу.
Випереджальне завдання учнів
Учень 1. Італія - це дивовижна країна багатої культурно-історичної спадщини, красивої природи, неповторного гордого національного колориту. Це країна якісного гірськолижного та захопливого сонячного пляжного відпочинку, а також насичених незабутніх екскурсійних турів та смачної кухні. Багато людей приїжджають до Італії саме заради смачної їжі. Неперевершений смак італійської піци, пасти та морозива просто не можливо ні з чим порівняти.
Учень 2. Італія – батьківщина нотного письма. Тут воно виникло в ХІ ст. завдяки самітнику Гвідо д'Ареццо, який дав назви семи нотам гармонії. У ХVІ ст. в країні виникла опера. Найкращими оперними театрами світу й нині вважаються «Ла Скала» в Мілані, «Сан-Карло» в Неаполі та «Феніче» у Венеції.
Слайд 5
4. Вивчення нового матеріалу
1. Візитка країни
Завдання. Користуючись підручником (стор.96), чи презентацією складіть «візитну картку» Італії.
Табл. 1 «Візитна картка» країни
2. Економіко-географічне положення
Учитель:
Слайд 6
Головні ознаки:
Сприятливим фактором для розвитку господарства країни є її близькість до важливих мінерально-сировинних баз Північної Африки (нафтогазові родовища Алжиру і Лівії) та Південно-Західної Азії (нафта Перської затоки).
Примітка: Анклав — територія або частина однієї держави, оточена з усіх сторін територією іншої держави або частина території однієї держави, яка не має спільних меж зі своєю материнською частиною і оточена територією іншої держави.
Слайд 7.
3. Природно-ресурсний потенціал
Учитель. Природні умови Італії різноманітні. 80 % площі складають молоді сейсмічно активні гори — Альпи та Апенніни. На території Італії є діючі вулкани. 20 % площі займає на півночі Паданська низовина – головна житниця країни.
Учитель. Порівняйте природні ресурси Італії та Німеччини. (Окремі з учнів отримують картки з порівняльною таблицею. Решта учнів дають відповіді в зошиті).
Слайд 8
ПРП |
Італія |
Німеччина |
Мінеральні ресурси |
|
|
Водні ресурси |
|
|
Земельні ресурси |
|
|
Лісові ресурси |
|
|
Картки забираються.
Учитель. Підсумуємо виконане завдання.
Один учнів озвучує порівняльну характеристику двох країн. Решта доповнюють.
4. Населення
Слайд 9
Учитель. Основні характеристики населення Італії мають наступні особливості:
Пригадайте. Як ви розумієте словосполучення «рівень урбанізації»?
Урбанізація – це процес збільшення частки міських жителів і підвищення ролі міста в суспільстві. Отже, рівень урбанізації – це частка міських жителів у загальній кількості населення.
Поясніть значення слова «старіння нації».
Старіння нації – це переважання людей похилого віку в структурі населення окремої території.
5. Узагальнення і систематизація знань
Завдання. Порівняйте окремі характеристики Італії та Франції.
Показники |
Італія |
Франція |
Площа (млн км2) |
|
|
Столиця |
|
|
Форма правління |
|
|
Населення (млн.осіб) |
|
|
Густота населення |
|
|
Державна мова |
|
|
Валюта |
|
|
Вихід до морів |
|
|
Кордон сушею |
|
|
Первинне закріплення знань
Запитання. Порівняйте демографічні процеси, що відбуваються в Італії, Великій Британії, Франції та Німеччині.
6. Підсумок уроку. Рефлексія
Перегляд відео «Італія – країна, де вирує дольче віта» (https://www.youtube.com/watch?v=_a-rXRds3EU)
Учень:
7. Інформація про домашнє завдання