Цікавий урок з використанням інтерактивних технологій(ігри,творчі завдання,таблиця).
Вводить учнів до навчального курсу; активізує знання про сутність і основні стилі та напрями стилю модерн в архітектурі та графіці,закріплює поняття стиль,індивідуальний стиль.розвиває вокально-хорові навички, художнє мислення, естетичний смак,уміння порівнювати,аналізувати та інтерпретувати художні твори. Виховуває інтерес до творчості митців епохи модернізму та кращі моральні якості особистості.
9 клас Дата
Тема: Школи та лідери модерну.
Мета. Ввести до навчального курсу; активізувати знання про сутність і основні стилі та напрями стилю модерн в архітектурі та графіці,закріпити поняття стиль,індивідуальний стиль.розвивати вокально-хорові навички, художнє мислення, естетичний смак,уміння порівнювати,аналізувати та інтерпретувати художні твори. Виховувати інтерес до творчості митців епохи модернізму та кращі моральні якості особистості.
Тип уроку:комбінований
Художні твори для сприймання та аналізу: Архітектура: В. Орта Особняк Тасселя і готель Сольве у Брюсселі; Е. Гімар Павільйони метро і Г. Ейфель Вежа у Парижі; О. Вагнер Майоліка-хаус і Й. Ольбрихт Будинок сецесіону у Відні; А. Гауді Храм Святого сімейства і Будинок Бальо у Барселоні; І. Левинський та ін. Національний лісотехнічний університет у Львові; В. Кричевський Будинок губернського земства у Полтаві. Графіка: О. Бердслі Автопортрет, «Чорний капот», «Капці Попелюшки»; А. Муха «Замисленість»; Г. Нарбут Українська абетка, ілюстрація до «Енеїди» І. Котляревського
Музичні твори для виконання:Т.Петриненко Україна(розучування)
Хід уроку
1 Організація класу.
Прийом «Вітальна».
Опис прийому
Треба разом привітатись:
- Добрий день! (граючі відповідають)
Дружно, голосно сказати:
- Добрий день!
Вліво, вправо поверніться,
- Добрий день!
Туди-сюди посміхніться:
- Добрий день!
2 Актуалізація опорних знань.
-Декількома фразами охарактеризуйте матеріал який вивчали в 8 класі.
-Пригадайте що таке стиль?
-Що називають індивідуальним стилем?
-Як ви розумієте термін стиль епохи?
Гра «Склади визначення»(робота в групах)
Стиль-сукупність найтиповіших ознак,засобів виразності,творчих прийомів,що склали у процесі творчої діяльності митця, у певного народу в певний історичний період.
Індивідуальний стиль-сукупність художніх особливостей ,індивідуальної манери,притаманних творчості митців,інколи окремому періоду їх творчої діяльності.
Стиль епохи-пеіний етап в історії культури що вирізняється цілісною художньою системою,яка охоплює різні види мистецтва.
Гра «Впізнай стиль мистецтва»
Учитель демонструє зразки різних стилів мистецтва.Учні називають стиль та його характерні ознаки.
Основна частина
Наприкінці X IX ст. в мистецтві відбувся різкий поворот від наслідування історичних зразків до новаторських пошуків і онов лення художньої мови. У резуль таті сформувався стиль модерн. Точної дати його виникнення не має, але його появу пов’язують із відкриттям у Парижі виставки в «Салоні знедолених» (1863). Спо чатку цей стиль набув розвитку в Бельгії під назвою ар нуво і згодом став інтернаціональним. Практич но одночасно ознаки модерну про явилися в багатьох країнах Європи і луною відгукнулися в Північній Америці. У Німеччині він отримав назву югендстиль, в Австрії — сецесіон, в Англії — модерн стайл, в Італії — ліберті, у С ІЛА — стиль тіффані. Утім, це лише термінологічні тонкощі назви стилю, який охопив архітектуру, дизайн інтер’єра, графіку, живопис, деко ративно-прикладне мистецтво.
Які ж найхарактерніші ознаки стилю? Джерелом натхнення для пошуків стала природа. Представники модерну зверталися до прим хливих біоподібних форм, плавних хвилястих ліній, асиметрії. Важливу роль у поширенні стилю відіграли міжнародні худож ньо-промислові виставки, масова забудова міст.
Своєрідність архітектури модерну полягає у віртуозності поєднання різноманітних засобів декоративного оформлення не лише фасадів, а й інтер’єрів, художній обробці всіх конструктивних елементів — дверей, сходів, колон, вікон, балконів. Ви користовували нові будівельні ма теріали (метал, скло, цеглу, бетон та їхні комбінації), конструктивні засоби й технології. Архітекторів на дихало майже все, що створено при родою: рослини, мушлі, луска риб, потоки води тощо. Основою їхнього творчого методу стали імпровізація, прагнення до естетичних, незвичних і водночас функціональних будівель. Мистецтвознавці демонструють рідкісну єдність, визначаючи осново положником стилю модерн бельгійця Віктора Орта (1861-1947). Хтозна, яким би став Брюссель, якби свого часу юнак не покинув консерваторію, вважаючи зодчество кращим втілен ням своїх творчих здібностей, ніж гра на скрипці. І він не помилився. До списку об’єктів Світової спадщи ни ЮНЕСКО зараховано аж чотири споруди В. Орта в Брюсселі! Особняк Тасселя — перша у сві ті споруда в стилі модерн (1893), яка викликала багато наслідувань. Тут В. Орта вперше застосував лінію, яку образно назвав «удар бича». Вік на з яскравими вітражами, орна менти кованих огорож і сходів, моза їчні візерунки підлоги, світильники й навіть дверні ручки — усе проекту вали в єдиному стилі. Щ об побачити ноу-хау, розпочалося паломництво до бельгійської столиці. Витончений вигин ліній В. Орта стилізували у графіці й декоративному мистецтві.
До вершин світового модерну зараховують архітектуру каталонського майстра Антоніо Гауді (1852-1926). Проте його шедеври свідчать радше про унікальний авторський стиль — «стиль Гауді», ніж про іспанську школу загалом. Більшість шедеврів майстра зосереджено в Барселоні: парк Гуель, будинки Міла і Батльо, знаменитий храм Святого Сімейства. Органічно вписані в ландшафт, вони зда ються справою рук природи, а не людини. Храм Святого Сімейства (Саграда Фамілія) — кульмінація творчості А. Гауді, найвеличніший проект, будівництво якого почалося в 1882 р. і продовжується до сьогодні. Зведення храму стало справою всього життя каталонського архітек тора. Він керував будівництвом упродовж 43-х років — до останнього подиху. За авторським задумом храм із хрестоподібним фундаментом мав бути увін чаний каскадом монументальних башт і стати символічним втіленням Нового Заповіту, як його своєрідна архітектурна енциклопедія. Згідно з проектом споруда має три фасади: західний — Різдва, східний — Страстей Христових, південний — Воскресіння. Кожний фасад увінчують чотири веретеноподібні шпилі. Вісімнадцять башт-шпилів символізуватимуть 12 апостолів, 4 єван гелістів, Богоматір і Христа. Скульптуру Ісуса буде увінчано гігантським хрестом. Отже, максимальна висота собору становитиме 170 м, що на один метр нижче, ніж гора Монжуїк — найвища точка Барселони. Антоніо Гауді вважав, що його творіння має бути «не вище гори, яку створив Бог». Усередині храму колони і склепіння нагадують містичний ліс із зоряним не бом над ним. За задумом архітектора, тут планували встановити п’ять органів з майданчиками для хору, що розраховані на 1500 осіб. У криволінійних вежах спеціально було розроблено систему вікон, крізь які проникало не лише світло, а й вітер, що мав розгойдувати дзвони. Із запланованих фасадів за життя Гауді був збудований лише один — Різдва. Вхід до храму прикрашають скульптурні групи, які Гауді виготовив сам. Похований Антоніо Гауді у стінах Саграда Фамілія. Виконані ним ескізи, макети, окремі деталі дали змогу продовжити справу майстра. Однак його непов торний стиль було втрачено. Завершення будівництва планується на 2026 р. — до 100-річного ювілею генія архітектури XX ст. Переглянь візуалізацію закінчення будівництва храма Святого Сімейства в інтернет-джерелах.
Практична робота
Розучування пісні Т.Петрененко Україна.
Слухання.Аналіз-інтерпретація.
Розучування мелодії та тексту.
Виконання пісні.
Професійні випробування (групова робота). Уявіть себе дизайнерами й створіть відповідні дизайнерські майстерні (за інтересами) для виготовлення ескізів меблів, посуду, ювелірних виробів у стилі модерн (графітні олівці, фломастери).
Рефлексія
Назви стилю в різних країнах |
Характерні ознаки стилю |
Відомі архітектори та графіки |
Твори мистецтва в стилі модерн |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підсумок уроку
-Який стиль мистецтва виник на прикінці 19 століття?
-Що запам’яталось найбільше?
-Що нового дізнались?