16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Урок на тему "Вода, її роль в життєдіяльності організмів"

Про матеріал
Урок Тема: Вода, її роль в життєдіяльності організмів Мета уроку: сформувати в учнів знання про роль води в життєдіяльності організмів, вимоги до якості питної води; продовжити розвивати логічне мислення, увагу, вміння аналізувати й робити висновки; формувати навички практичної діяльності; здійснювати екологічне виховання, сприяти формуванню здорового способу життя. Очікувані результати: учні характеризують роль води в існуванні живих систем різного рівня, вікові зміни кількості води в клітинах, поняття «гідрофільність», «гідрофобність»; пояснюють необхідність контролю хімічного складу води; норми вживання води людиною в різних умовах навколишнього середовища. Обладнання:  подарунковий пакет, стакан, монети, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна дошка, підручники, мультимедійний підручник ‟Біологія 10клас” ТМ "Розумники". Автор Межжерін С. В., Межжеріна Я. О. 2012 Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Перегляд файлу

Урок

Тема: Вода, її роль в життєдіяльності організмів

Мета уроку: сформувати в учнів знання про роль води в життєдіяльності організмів, вимоги до якості питної води; продовжити розвивати логічне мислення, увагу, вміння аналізувати й робити висновки; формувати навички практичної діяльності; здійснювати екологічне виховання, сприяти формуванню здорового способу життя.

Очікувані результати: учні характеризують роль води в існуванні живих систем різного рівня, вікові зміни кількості води в клітинах, поняття «гідрофільність», «гідрофобність»; пояснюють необхідність контролю хімічного складу води; норми вживання води людиною в різних умовах навколишнього середовища.

Обладнання:  подарунковий пакет, стакан, монети, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна дошка, підручники, мультимедійний підручник ‟Біологія 10клас ТМ "Розумники". Автор Межжерін С. В., Межжеріна Я. О. 2012

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

  • 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їхньої готовності до уроку

Доброго дня всім. Я рада Вас бачити на уроці біології

.А розпочати урок я хочу із вправи «Посмішка»

Вправа «Посмішка»

Любі діти Вам потрібно повернутися обличчям до свого товариша по парті і посміхнутися а я в свою чергу посміхнуся Вам. Дякую молодці! Я бажаю вам у такому ж настрої і провести цей  урок. Також я вам бажаю бути активними і приймати участь. Адже за результатами вашої активності протягом всього уроку ви і отримаєте вкінці оцінки.

  • 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

А розпочнемо ми із перевірки власне готовності вас до вивчення нового матеріалу. Я пропоную вам по бажанню виходити  до дошки і вирішити декілька тестових завдань. Той хто невірно дасть відповідь на запитання сідає на місце і  дає змогу наступному учневі дати правильну відповідь та заробити додатковий бал до своєї оцінки.

Вирішення тестів

Костуктор уроку (елемент 1-8)

1 - 8 тест

Тест 1                                                                Тест 2              

Тест 3                                                  Тест 4

      

Тест 5                                                         Тест 6

    

Тест 7                                                    Тест 8

А надалі у нас усне опитування:

Що вивчає біологія?

Різноманітність біологічних наук

Що вивчає наука ботаніка?

Що вивчає наука зоологія і анатомія?

Перелічи будь ласка рівні організації живої природи?

Які є методи біологічних досліджень?

Які елементи називаються органогенними?

Скільки елементів входить до складу живих клітин?

На прикладі 3 елементів розкажи яке ж їх біологічне значення?

  • 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя:

А зараз я вам пропоную відгадати що міститься в мене у подарунковому пакеті прослухавши одну притчу.

Притча:

Цар Датусена, який правив на о. Шрі-Ланка в п’ятому столітті нашої ери, у відповідь на вимоги бунтарів показати, де сховані царські скарби, привів своїх нерозумних ворогів до штучного озера Каловена, яке він сам створив, це озеро врятувало острів’ян  під час засухи. Цар зачерпнув пригорщу води і сказав: «Друзі мої, це і є все моє багатство».

Що ж таке вода? Таке запитання може здатися дивним, але ми спробуємо відповісти на нього. З водою добре знайомий кожен, хто звик умиватися, п’є чай, уміє плавати, катається на ковзанах, санчатах або лижах. Вода виліпила «обличчя» нашої планети. Усе зелене життя народжене водою, і ми — діти води. Вода — це найважливіша речовина на Землі, без якої не може існувати жоден живий організм і не можуть протікати жодні біологічні, хімічні реакції й технологічні процеси. Чому ж така важлива ця рідина, ми з’ясуємо сьогодні на уроці.

Повідомлення теми уроку. (слайд 1)

Тож давайте з вами запишемо тему нашого уроку:

Роль води в життєдіяльності організмів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

Скажіть будь ласка що б ви хотіли б дізнатися на цьому уроці?

План

1. Вода, її будова та фізичні функції води

2. Функції води в організмі.

3. Вода та здоров’я людини.

  • 4. Засвоєння нового матеріалу

слайд 2-6

1. Вода, її будова та фізичні функції води

А на далі для вивчення нового матеріалу ви будите удосконалювати свої вміння самостійно набувати знання. А саме ви будете уважно слухати та дивитися на екран та обирати саме головне що потрібно буде нам записати в зошити.

Конструктор уроку (елемент 9):

9.2 унікальні властивості води

9.3 водневі зв’язки

 

9.1 відсотковий вміст води в організмах;

Сьогодні ми  з вами дізнаємося скільки води містить ваш організм виконавши невеличку практичну роботу . Відкриваємо підручники на сторінці ст. 38-39

  •  Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 1. Визначення вмісту води у власному організмі

5.1. Виконання практичної частини роботи.

1. Інструктаж учителя щодо виконання практичної роботи.

2. Виконання практичної роботи (згідно з інструкційною карткою).

5.2. Звіт про виконання роботи.

2. Функції води в організмі.

Перед вивченням функцій води я хочу продемонструвати вам дослід.

Скільки монет поміститься у стакані до тих пір поки вода не почне виливатися із нього?А зараз ми з вами дізнаємось про яку функцію води ідеться у досліді.

Повідомлення учнів + Костуктор уроку:

10.1 вода – розчинник;

10.2 гідрофільні та гідрофобні речовини;

 

 

10.3 вода – це хімічно активна речовина;

10.4 теплопровідність та теплоємність;

10.5 мастильна речовина та опора;

10.6 поверхневий натяг

3. Вода та здоров’я людини.

Конструктор уроку (елемент 11)

 

  • . Узагальнення і закріплення знань

Для закріплення знань пропоную вам по черзі виходити  до дошки і вирішити декілька тестових завдань. Той хто невірно дасть відповідь на запитання сідає на місце і  дає змогу наступному учневі дати правильну відповідь та заробити додатковий бал до своєї оцінки.

Тести 9  - 13

 

 

Тест 9                                  Тест 10

 

 

 

      

Тест 11                                                     Тест 12

 

Тест 13

 

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

Скажіть будь ласка чи дізналися ви те що ми записували з вами на початку уроку на дошці? Якщо так то що саме ви дізналися?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всієї групи.

Підручник параграф 6-7

конспект у зошиті

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Вирішити задачу: У вас є п’яти та трилітрова пляшки та багато багато води. Як набрати в п’ятилітрову пляшку  рівно 4 літри води?

Скласти кросворд по вивченій темі.

Виставлення оцінок та побажання всього найкращого.

Додатковий матеріал : цікаві факти про воду (додаток 1).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Цікаві факти про воду

22 березня у всьому світі відзначається День водних ресурсів. Це свято було встановлено за рішенням Генеральної Асамблеї Організації Об'єднаних Націй, щоб нагадати людству про важливість водних ресурсів для навколишнього середовища і розвитку суспільства. В даний час 70% території нашої планети покрито водою. При цьому пити можна тільки 1% цієї води. З кожним роком проблем доступу до водних ресурсів стає гостріше. За останні 50 років в Світ відбулося цілих 507 конфліктів, пов'язаних з доступом до води. 21 суперечка привела до військових дій.

Вода є незамінною речовиною для всього живого на землі. Навіть ті істоти, які мешкають в найбільш посушливому кліматі все одно так чи інакше вживають воду і містять воду в складі своїх клітин. Рослини в середньому містять близько 90% води, людина 63%. При цьому в крові людини води більше 90%, в мозку близько 75%, а в кістках всього 22%. В середньому живі істоти складаються більш ніж на 50% з води. Вода ще цікава й тим, що належить до дуже небагатьом речовинам, які збільшують свій об'єм при охолодженні. Точніше, спочатку, як і більшість речовин, вода стискується при охолодженні, її густина збільшується і досягає максимуму при 4 градусах вище нуля. А ось при подальшому охолодженні вода починає розширюватися, поки не перетворюється на лід.

Корисно знати

Середньостатистична африканська сім'я споживає, приблизно, по 5 галонів (23 літри води в день). Середньостатистична американська сім'я споживає трохи більше 250 галонів (~ 946 літрів) на добу. Забруднюючі речовини у водопровідній воді, такі як, наприклад, свинець — можуть збільшити ризик в розладах уваги і пам'яті дитини.

За даними ЮНЕСКО, найчистіша вода знаходиться у Фінляндії. Всього в дослідженні свіжої природної води брало участь 122 країни. При цьому 1 млрд людей по всьому світу взагалі не має доступу до безпечної води. Всі добре пам'ятають з шкільного курсу фізики, що вода замерзає при 0 градусів, а при 100 градусах закипає. Цікавою властивістю володіє дуже чиста вода — без домішок. Навіть при охолодженні нижче точки замерзання така вода залишається рідкою.

Зі школи всі знають, що у води є 3 агрегатних стани: рідкий, твердий і газоподібний. Проте вчені виділяють 5 різних станів води в рідкому вигляді і 14 станів в замерзлому вигляді. Що буде, якщо взяти замерзлу чисту воду і продовжити охолодження? З водою відбудуться чудові перетворення. При мінус 120 градусах за Цельсієм вода стає тягучою, а при температурі нижче мінус 135 градусів вона перетворюється на "скляну" воду. "Скляна" вода — це тверда речовина, в якому відсутня кристалічна структура, як в склі. Якщо людина втрачає 2% води від маси свого тіла, то у нього виникає сильна спрага. Якщо відсотки втраченої води збільшаться до 10, то у людини почнуться галюцинації. При втраті в 12% людина не зможе відновитися без допомоги лікаря. При втраті в 20% людей вмирає. Де найбільше води? Відповідь здається очевидним: у Світовому океані. Однак насправді, в мантії Землі води міститься в 10-12 разів більше, ніж у Світовому океані. При цьому майже вся наявна на планеті маса води не придатна для пиття. Ми можемо пити лише 3% води — саме стільки в нас запасів прісної води. Але навіть велика частина цих 3% недоступна, так як міститься в льодовиках. Вода допомагає знизити ймовірність серцевого нападу. Під час досліджень вчені з'ясували, що ті люди, які п'ють близько шести склянок води в день, менше схильні до ризику серцевого удару на відміну від тих, хто випиває всього дві склянки. Вода може бути безкоштовною, а може бути і дуже дорогий. Найдорожча у світі вода продається в Лос-Анджелесі. Виробники упаковують дорогоцінну рідина зі збалансованим смаком і значенням ph в пляшки зі стразами "Swarovski". Коштує така вода 90 $ за 1 л.

Існує і небезпечна вода. Так, наприклад, в Азербайджані є вода, в якій багато метану, тому вона може спалахнути, якщо піднести до неї сірник. А в Сицилії в одному з озер є підводні джерела кислоти, які отруюють усю воду в цій водоймі. Морська вода — вельми поживна субстанція. В 1 куб. см такої води міститься 1. 5 г білка і інших речовин. Вчені вважають, що один тільки Атлантичний океан за своєю поживності оцінюється в 20 тис. врожаїв, які збирають за рік по всій суші.

  •               

В Україні вимоги до якості питної води визначені Державним стандартом. Згідно з ним мікроорганізмів за загальною кількістю  повинно бути не більше 100 в 1см3 води. Державний стандарт на питну воду діє в нашій країні з 1937 року. За цей час він декілька разів зазнавав змін.

Питна вода не повинна мати стороннього запаху, присмаку, мутності  й  кольору, не повинна містити  і надлишку солей, токсичні речовини, патогенних збудників, яєць і личинок гельмінтів. Питна вода повинна бути такою, щоб через шар її в 30см можна було прочитати друкарський шрифт визначеного розміру. Ці вимоги знайшли відображення в чинному стандарті на якість питної води, яка подається населенню водогонами.

У природній воді містяться мінеральні солі. Вода називається доброю, якщо мінералізація не перевищує 1000.  Дуже мала мінералізація теж погіршує смак води, а позбавлена солей (дистильована) вода шкідлива для здоров’я, тому що порушує травлення і діяльність залоз внутрішньої секреції.

 

 

 

Досліди з водою

Квіти лотоса

Виріжте з кольорового паперу квіти з довгими пелюстками. За допомогою олівця закрутіть пелюстки до центру. А тепер опустіть різнокольорові лотоси на воду, налиту в таз. Буквально на ваших очах пелюстки квітів почнуть розпускатися. Це відбувається тому, що папір намокає, стає поступово важче і пелюстки розкриваються.

Водяний свічник

Візьміть недовгу стеаринову свічку і склянку води. Нижній кінець свічки утяжелить нагрітим цвяхом (якщо цвях буде холодним, то свічка розкришиться) так, щоб тільки гніт і самий краєчок свічки залишилися над поверхнею. Склянка з водою, в якому плаває ця свічка, буде свічником. Запаліть гніт, і свічка буде горіти досить довго. Здається, що вона ось-ось догорить до води і згасне. Але цього не відбудеться. Свічка догорить майже до самого кінця. І крім того, свічка в такому свічнику ніколи не буде причиною пожежі. Гніт буде погашений водою.

Чудові сірники

Вам знадобиться 5 сірників. надломити їх посередині, зігніть під прямим кутом і покладіть на блюдце. Капніть кілька крапель води на згини сірників. Спостерігайте. Поступово сірники почнуть розправлятися і утворюють зірку. Причина цього явища, яке називається капілярність, в тому, що волокна дерева вбирають вологу. Вона повзе все далі по капілярах. Дерево набухає, а його вцілілі волокна "товстіють", і вони вже не можуть сильно згинатися і починають розправлятися.

Куди поділися чорнило?

Перетворення У пляшечку з водою капніть чорнила або туші, щоб розчин був блідо-блакитним. Туди ж покладіть таблетку растолоченного активованого вугілля. Закрийте отвір пальцем і збовтайте суміш. Вона посвітлішає на очах. Справа в тому, що вугілля вбирає своєю поверхнею молекули барвника і його вже й не видно.

Робимо хмару

Налийте в трилітрову банку гарячої води (приблизно 2, 5 см. ). Покладіть на лист кілька кубиків льоду і поставте його на банку. Повітря всередині банки, піднімаючись вгору, стане охолоджуватися. Що міститься в ньому водяна пара буде конденсуватися, утворюючи хмару. Цей експеримент моделює процес формування хмар при охолодженні теплого повітря. А звідки ж береться дощ? Виявляється, краплі, нагрівшись на землі, піднімаються вгору. Там їм стає холодно, і вони туляться один до одного, утворюючи хмари. Зустрічаючись разом, вони збільшуються, стають важкими і падають на землю у вигляді дощу.

Рукам своїм не вірю

Приготуйте три миски з водою: одну — з холодною, іншу — з кімнатною, третю — з гарячою. Попросіть товариша опустити одну руку в миску з холодною водою, другу — з гарячою водою. Через кілька хвилин нехай він занурить обидві руки у воду кімнатної температури. Запитайте, гарячої або холодної вона йому здається. Чому є різниця у відчуттях рук? Чи завжди можна довіряти своїм рукам?

Всмоктування води

Поставте квітка у воду, підфарбовану будь-якою фарбою і черех кілька годин колір квітки зміниться.

Пам'ять води

Дуже наочно вплив думки та слова на воду показав японський вчений Емото Масаї. Цей дослідник впливав словами чи звуками на воду, потім заморожував капельки води і спостерігав їх під мікроскопом з фотокамерою. Щоб дослідити вплив звуків на воду вчений ставив її між звичайними музикальними колонками і вона прослуховувала різну музику — класичну, народну, рок та деякі слова, чи просто наклеював на посудину з водою певні слова, а потім заморожував її і фотографував. І от що виявилося. Після прослуховування класичної, народної музики, молитв утворювалися прекрасні симетричні кристалики льоду, а після рок музики, металу, таких слів як ”війна”, “смерть”, “хвороба”, “Гітлер” симетрії взагалі не спостерігалося, вода замерзала у вигляді дифузної, темноватої маси, хоча температура і всі інші параметри, які використовувалися для заморожування, крім музики чи слів були абсолютно однаковими. Емото Масаї також довів, що добрі слова сильніші злих. Він провів експеримент, поміщаючи два написи на пляшках з водою. На одній «Спасибі», на іншій «Ти глухий». Вода сформувала красиві кристали, який доводить, що «Спасибі» взяло верх над «Ти глухий». У лабораторії доктора Емото провели багато експериментів з метою знайти те слово, яке найсильніше очищає воду, і в результаті виявили, що це не одне слово, а поєднання двох слів: «Любов і Подяка».

 

 

1

 

doc
Додано
12 серпня
Переглядів
60
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку