Урок на тему "Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб."

Про матеріал
Дана розробка уроку з використанням інтерактивних технологій (бажано проектор) також додаткової літератури та роздаткового матеріалу
Перегляд файлу

ТЕМА: Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб.

МЕТА: На основі вже наявних знань і особистого досвіду розвивати уявлення учнів про значення риб у житті людини; розглянути вплив діяльності людини на життя риб; підвести до висновку про необхідність охорони риб, раціонального використання й відновлення рибних багатств.

Обладнання: підручник «Біологія», робочий зошит, картки,  комп’ютер, м/м дошка.

Хід уроку

Організаційний момент

  • Привітання з учнями класу;
  • Відмічання відсутніх;
  • Роздавання карток.

 

Актуалізація опорних знань

Оголошення теми і мети уроку   (слайд 1)

Перш ніж вирушити, нам потрібно перевірити, чи всі учні готові працювати для цього проведемо  «Бліц турнір»  (слайд 2)

  1. До якого типу належить надклас Риби?  (Тип Хордові)
  2. Які класи належать до надкласу Риби? (Кісткові та Хрящові риби)
  3. Форма тіла риб… (Обтічна)
  4. Утримуватись в товщі води кістковим рибам допомагає… (Плавальний міхур)
  5. Органи дихання в риб…(Зябра)
  6. Шкіра риб вкрита… (Лускою)
  7. Серце риб складається… (З передсердя і шлуночка)
  8. Риби сприймають (відчувають) рухи  води… (Бічною лінією)
  9. Метання самками ікри з подальшим заплідненням насінною рідиною самців називають… (Нерест)
  10. Температура тіла риб залежить від температури навколишнього середовища.

Риби – тварини… (Холоднокровні)

 

Мотивація навчальної діяльності

(проблемні запитання)   (слайд3)

  1. Яке значення в житті риб має забарвлення?
  2. Чому важко тримати в руках живу рибу?
  3. Поясніть прислів’я: «На те й щука в морі, щоб карась не дрімав».

 

Вивчення нового матеріалу (з елементами закріплення)      (слайд4)

Отже я бачу ми добре підготувалися до уроку, тож почнемо.

   Серед тварин, що заселяють нашу планету, зокрема водне середовище, значне місце посідають риби. Вони постійно живуть у воді, і це позначилося на їх будові та життєвих процесів.

   Надзвичайна пристосованість риб до умов життя не може не викликати захоплення в кожного, хто знайомився з дивовижною різноманітністю цієї групи тварин.

 

Слово вчителя.

  У водоймах України живе близько 1 тис. видів риб, з яких промислове значення мають більше 150 тис. видів. Найголовніші  промислові рибу: оселедці, коропоподібні, тріскові, осетрові лососеві, судак і хамса. В значних кількостях добувають також щуку, чорноморсько – азовських бичків, плітку, морського окуня, камбалу.

   Найбільше поширення в річках України є плітка, краснопірка, окунь, лящ, щука, лин, сом. У річках Карпат водиться форель. У ставках розводять коропа дзеркального, товсто лоба й амура. В Чорному морі живе 166 видів риб, із яких промислове значення мають хамса, ставрида, скумбрія, шпроти, осетрові.

   В Азовському морі промислове значення мають оселедець, лящ, судак, бички, оселедцеподібні

 

   А яке ж значення риб в житті людини?

Відповідь на  це питання нам підготувала  Коваль Олена

 

Пропоную перепочити та відгадати загадки.

  1. У неї пилка в роті є. У воді вона живе. Всіх лякала, всіх ковтала. А тепер в казан попала?    (Щука)
  2. На дні де тих й прохолода , лежить вусатая колода?  (Сом)
  3. Де відкладає ікру річковий вугор? (У Саргасовому морі)
  4. Чи всі риби відкладають ікру? (Ні,  є живородні – гамбузія , гупі)
  5. Яка риба має назву стародавньої  холодної зброї?  (Риба - меч)
  6. Великий забіяка  у воді живе, кістки на спині – і щука не ковтне. (Йорж)
  7. У якої риби очі з одного боку?   (у Камбали)
  8. Яку рибу розводять для боротьби з малярією  (Гамбузію)

 

А які ж пристосування мають різні види риб?

По цьому питанню підготував презентацію Безрукавий Віктор

(презентація)

Продовжить розповідь про значення риб та риби у релігії Довгаль Олексій

 

А зараз виконаємо «Графічний диктант»

Учні виконують завдання в зошиті, де «+» - правильне твердження, «--»- неправильне.

  1. У хрящових риб скелет із хрящів.
  2. У всіх риб виявлена турбота про потомство
  3. Кета, горбуша – прохідні риби
  4. Органи дихання кісткових риб – зябра
  5. Кровоносна система кісткових риб замкнена, одне коло кровообігу
  6. Парні плавці: грудні й черевні
  7. Непарні плавці: хвостовий, грудні, спинні
  8. Видільна система риб – парні нирки
  9. Плавальний міхур виконує функцію гідростатичного апарата
  10. Хрящові риби Чорного моря: морський кіт, біла акула, акула катран

(перевірка за ключем)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

-

+

+

+

+

-

-

+

-

 

Від кого потрібно охороняти рибу нам розповість Олексій Довгаль

(презентація)

Продовжить розповідь Олексія Олександр Федосенко який розповість нам про риби які занесені до Червоної книги України

(презентація)

 

Узагальнення знань

Робота з картками

Класифікація надкласу Риби

Вид

Царство

Тип

Клас

Ряд

Рід

Форель райдужна

Тварини

Хордові

Кісткові

Лососеподібні

Форель

Білий

амур

 

 

Кісткові

Коропоподібні

Лосось

Чорноморська білуга

Тварини

 

 

 

 

Тигрова

 акула

 

Хордові

 

 

 

Електричний скат

Тварини

Хордові

Хрящові

 

Скат

 

Віднови слова, у яких пропали деякі букви

  • Білу_а,    в_б_а,     н_л_м.
  • Суд_к,     к_рась,  б_чок.
  • Лепід_си_ен,   пр_топер,    лати_ерія.

 

Підбиття підсумків уроку

  Підрахунок балів, виставлення оцінок

 

Домашнє завдання

  • повторити  § 31 - 37 ;
  • виконати завдання 1 – 7 на ст. 158
docx
До підручника
Біологія 7 клас (Довгаль І.В., Ягенська Г. В., Жолос О. В., Ходосовцев О. Є., Костіков І. Ю., Волгін С. О., Додь В. В., Сиволоб А. В., Скрипник Н.В., Толстанова Г. М.)
Додано
14 березня 2023
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку